Gå til innhold

Hun vil ikke gifte seg, hvis jeg ikke bytter navn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

La henne få viljen sin da, med å ikke gifte dere.

Bare tull å bytte etternavn.

Anonymkode: 4205e...c2d

Det er ca 50 % sjanse for at det går i dass etter noen år. Skal dere på samme karusellen igjen da med bytting av navn.

Nei, bruk navnene deres har hatt hele livet og bruk det livet ut uavhengig av giftemål/skilsmisser/barn.

Ja, jeg snakker av erfaring, men jeg var ung og uforstandig. Folk er mer opplyste i dag i alle fall i de fleste miljøer.

Anonymkode: e577e...765

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

«Vil ikke skuffe foreldre» er jo et teit argument. Er det bedre å skuffe din samboer, liksom?
Foreldre er voksne folk. De tåler godt å bli skuffa (og gjør de det ikke er det på tide de lærer). 

For all del - det er ditt liv og ditt navn. Men du må jo være emosjonelt oppegående nok til å se at argumentet ditt er å si rett ut at du bryr deg mindre om samboers følelser enn om mor/fars følelser. Og da er du ikke forholdet moden. Som voksen samboer er hun (og eventuelle barn) din familie. Mor/far er slekt.

Anonymkode: 14f3c...175

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt. Det bør alltid være helt akseptabelt å si nei til navneskifte, for både menn og kvinner. At du også føler på dårlig samvittighet overfor foreldrene dine, selv om de i praksis nok ville tatt det helt fint, forstår jeg også. 

Synes forøvrig uansett at det høres plundrete, og litt barnslig, ut med ulik rekkefølge på navnene.

Anonymkode: 4f1e5...c3a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fredet etternavn, vi ville hete det samme, han ville beholde sitt etternavn men det klinger mye bedre med mitt etternavn/hans etternavn. Så for oss ble det mitt etternavn bindestrek hans etternavn siden jeg da ikke kan ha mitt etternavn som mellomnavn. Barnet våres heter også det samme - jeg skjønner godt at din fru vil at dere skal ha samme etternavn når dere gifter dere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har ulik rekkefølge på navnene, så heter dere jo uansett ikke det samme. Da vil dere ha ulikt etternavn. Akkurat som nå. Så jeg ser ikke hensikten med å gjøre det slik, hvis poenget er å hete det samme...

Og så vil dere få samme diskusjonen igjen når dere skal gi navn til barna.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som Shakespeare, what’s in a name? Hvis en kommende ektefelle skulle stille ultimatum ved navn, da får det heller være. Da tenker jeg at forholdet vårt ikke er så viktig for vedkommende, bare det utre.

Anonymkode: fda25...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er kvinne. Hadde 2 etternavn, både fra mamma og pappa. 
da jeg giftet meg visste jeg ikke hvilke jeg skulle velge av de 2 etternavnene, så jeg droppet de begge og tok mannen min sitt etternavn, varna har også mannes etternavn. 
det er bare papirer, man kan ta til ake eller endre navnet sitt når man vil. 
Dere må jo bli enig sammen, og ikke bare henne. Virker som hun vil va viljen sin og hvis du ikke gjør som hun sier blir det ikke ringer 

Anonymkode: 6c375...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.7.2024 den 10.31):

Du vil ikke bytte navn, fordi du ikke vil skuffe foreldrene dine? Her må du jo tenke selv hva du ønsker å gjøre, uten å tenke på at du skuffer dine foreldre. Om du gifter deg, er det jo uansett kona di som blir din aller nærmeste familie.
 

Det hadde forøvrig vært uaktuelt for meg å gifte meg med en mann som fremdeles var så styrt av sine foreldre. 

Anonymkode: f2694...28a

Mine barn har mitt etternavn som mellomnavn, og det er absurd helt forståelig for meg dersom de tar bort mitt etternavn ved ekteskap. Tre etternavn blir fryktelig mye. Merkelig om dine foreldre reagerer på det. 

Anonymkode: 013c4...96f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer krever. Og foreldre blir skuffa.

Men hva vil DU. Ta et valg, og stå i det. 

Anonymkode: a4bf0...f22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...