AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #1 Skrevet 3. juli 2024 Hei. Hva burde vi gjøre i denne situasjonen? Vi har hatt tre egguttak ved en IVF klinikk i utlandet. Første forsøk kostet oss 70 000 uten resultat (fikk nesten ikke ut egg til tross for normale prøver). Samme med andre forsøket. Siste forsøk (nå) fikk vi kun ut ett egg til tross for 16 store follikler. Legen kom inn og fortalte at egget så ganske dårlig / umodent ut men at de kunne prøve å befrukte det. Prossessen med å befrukte og dyrke det frem til embryo koster 50 000 ekstra enten om det er 1 eller 30 embryoer. Jeg sa at nei, jeg ønsker ikke å bruke så mye penger på å forsøke å befrukte ett egg som legen sier ser dårlig ut - da vil jeg heller spare de pengene til neste forsøk. Legen sa at de kunne gjøre et gratis (free of charge) forsøk på å befrukte det siden sædprøven allerede var avlevert. De hadde også tydeligvis vondt av oss siden forsøket var dårlig dette gangen også, og de i tillegg hadde gjort en del graverende feil underveis. Hun sa at vi heller kunne betale dersom det mot formodning skulle utvikle seg til et 6-dagers embryo. Vi takket for dette og sa ja. Dagen etterpå fikk vi beskjed om at egget var så dårlig at det ikke tålte å bli befruktet og "døde". Thats it. Nå har vi vært hjemme i 4 uker og lagt dette bak oss, og på mandag kom faktura fra klinikken på 50 000kr - som vi ikke skulle betale. Jeg sendte en hyggelig mail og refererte til avtalen med legen, og etter litt frem og tilbake fikk vi beskjed om at dette hadde legen aldri sagt og vi må betale. Kjenner jeg er så forbanna. Hvilke rettigheter har man her? Dette er jo bare en muntlig avtale som ikke kan bevises (dumme som vi var og ikke fikk det skriftlig)... Har allerede diskutert frem og tilbake til ingen nytte. Hva skjer hvis vi velger å ikke betale? Anonymkode: 7e880...379 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #2 Skrevet 3. juli 2024 Hvilken klinikk er dette? Hvorfor betaler dere ekstra for å dyrke frem egget, er ikke det inkludert i pakken? Anonymkode: 2791f...709 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #3 Skrevet 3. juli 2024 Dette er ihvertfall den tredje tråden om dette, kanskje det er noen jeg ikke har sett også. Hvorfor kan du ikke holde deg til én tråd? Anonymkode: 8bbbb...69b 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #4 Skrevet 3. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvilken klinikk er dette? Hvorfor betaler dere ekstra for å dyrke frem egget, er ikke det inkludert i pakken? Anonymkode: 2791f...709 Nei, det er separat. En pris for medisin, en pris for narkose + uttak og en pris hvis man får ut egg. Er jo dumt å betale for dyrkning av egg hvis man ikke får ut noen Ønsker ikke å oppgi navn enda. Anonymkode: 7e880...379
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #5 Skrevet 3. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er ihvertfall den tredje tråden om dette, kanskje det er noen jeg ikke har sett også. Hvorfor kan du ikke holde deg til én tråd? Anonymkode: 8bbbb...69b Den ene tråden er min i så fall 😉 TS: jeg har sendt en e-post til Forbrukertilsynet om noe lignende. Ikke fått svar enda. Anonymkode: 1f845...293 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #6 Skrevet 3. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Den ene tråden er min i så fall 😉 TS: jeg har sendt en e-post til Forbrukertilsynet om noe lignende. Ikke fått svar enda. Anonymkode: 1f845...293 Har dere alle vært på samme klinikk da eller? Det var jo akkurat samme kontekst og samme problemstilling. Anonymkode: 23633...531 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #7 Skrevet 3. juli 2024 Jeg tenker at dersom man får beskjed om at man skal få en tjeneste gratis, altså 50 000 i avslag, så bør man sørge for å få det skriftlig... Jeg hadde ikke tatt i mot en tjeneste gratis, som kostet så mye ordinært, uten å ha en bekreftelse på det. Anonymkode: e4a62...8a1 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #8 Skrevet 3. juli 2024 Når det er gjort i utlandet er det loven i det landet der det er utført du må forholde deg til, hjelper ingenting at folk ber deg kontakte forbrukerrådet her hjemme. Så hva du skal gjøre avhenger av hvilket land du har vært i, enkelt og greit. Anonymkode: d6298...2c2 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #9 Skrevet 3. juli 2024 Hvilken klinikk er dette?? Om det er flere med samme opplevelse så kan det være greitt å oppgi navn på klinikken slik at andre ikke går i samme fellen😬 Det virker jo som en utrolig uprofesjonell plass. Anonymkode: 6b090...aa0 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #10 Skrevet 3. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilken klinikk er dette?? Om det er flere med samme opplevelse så kan det være greitt å oppgi navn på klinikken slik at andre ikke går i samme fellen😬 Det virker jo som en utrolig uprofesjonell plass. Anonymkode: 6b090...aa0 Danmark, det gjelder flere mennesker (Ikke Maigaard) Anonymkode: 7e880...379
Sirah Skrevet 3. juli 2024 #11 Skrevet 3. juli 2024 Har du dette skriftlig TS? Om ikke har du nok dessverre en dårlig sak… Om dette ikke er i Norge nytter det neppe å kontakte forbrukerrådet her, men jeg vil jo tro at Danmark har noe lignende? Kanskje disse kan hjelpe deg: https://taenk.dk Lykke til! 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #12 Skrevet 3. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei. Hva burde vi gjøre i denne situasjonen? Vi har hatt tre egguttak ved en IVF klinikk i utlandet. Første forsøk kostet oss 70 000 uten resultat (fikk nesten ikke ut egg til tross for normale prøver). Samme med andre forsøket. Siste forsøk (nå) fikk vi kun ut ett egg til tross for 16 store follikler. Legen kom inn og fortalte at egget så ganske dårlig / umodent ut men at de kunne prøve å befrukte det. Prossessen med å befrukte og dyrke det frem til embryo koster 50 000 ekstra enten om det er 1 eller 30 embryoer. Jeg sa at nei, jeg ønsker ikke å bruke så mye penger på å forsøke å befrukte ett egg som legen sier ser dårlig ut - da vil jeg heller spare de pengene til neste forsøk. Legen sa at de kunne gjøre et gratis (free of charge) forsøk på å befrukte det siden sædprøven allerede var avlevert. De hadde også tydeligvis vondt av oss siden forsøket var dårlig dette gangen også, og de i tillegg hadde gjort en del graverende feil underveis. Hun sa at vi heller kunne betale dersom det mot formodning skulle utvikle seg til et 6-dagers embryo. Vi takket for dette og sa ja. Dagen etterpå fikk vi beskjed om at egget var så dårlig at det ikke tålte å bli befruktet og "døde". Thats it. Nå har vi vært hjemme i 4 uker og lagt dette bak oss, og på mandag kom faktura fra klinikken på 50 000kr - som vi ikke skulle betale. Jeg sendte en hyggelig mail og refererte til avtalen med legen, og etter litt frem og tilbake fikk vi beskjed om at dette hadde legen aldri sagt og vi må betale. Kjenner jeg er så forbanna. Hvilke rettigheter har man her? Dette er jo bare en muntlig avtale som ikke kan bevises (dumme som vi var og ikke fikk det skriftlig)... Har allerede diskutert frem og tilbake til ingen nytte. Hva skjer hvis vi velger å ikke betale? Anonymkode: 7e880...379 Betaler du ikke så vil du mest sannsyling få purring, så blir det inkasso. Det fungerer på tvers av landegrenser. Betaler du ikke ved inkasso så blir det betalings anmerkning og de kan tvangsinnkreve beløpet Forbrukerrådet i Norge har ingenting med dette å gjøre Anonymkode: dacc3...757 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå