AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #1 Skrevet 3. juli 2024 Dette skjer omtrent hver eneste dag. Jeg er på jobb, har en helt grei arbeidsdag, kommer hjem med god energi og planer for ettermiddagen. Handlet inn til middag og tenker å lese en bok eller tegne/male senere. Men ca en time etter at jeg kommer hjem, krasjlander energien. Jeg er helt tom, ingen krefter, er ikke trøtt , bare helt apatisk og sliten som rakkern ikke sjans til å gjennomføre noe som helst fornuftig i løpet av den tiden det varer, både kroppen og hodet streiker og jeg konsentrasjon lik null. Ofte må jeg bare legge meg. Det varer i par timer, til 18.00. Det er så ødeleggende for hverdagen å ha det slik. Det stjeler mye tid hver ettermiddag, forskyver planer, ofte får jeg ikke laget middag eller det koster meg mere krefter enn det smaker, får ikke unna så mye som jeg ønsker. Hvis jeg har en avtale etter jobb, skal møte folk eller lignende tvinger meg til å holde meg i gang, oppstår det ikke i like stor grad. Noen andre som opplever dette? Hva kan det skyldes? Jeg har godt D vitamin nivå etter å ha tatt tilskudd jevnt og dessuten opplever jeg dette selv på dager hvor jeg har sovet godt natten før. Jeg skal snakke med legen om det, men tenker å høre om andre har det på samme måte og om de har noen tips til hvordan man kan bli bedre, hva som har hjulpet etc... Anonymkode: 394e7...e15 3
MissSkog Skrevet 3. juli 2024 #2 Skrevet 3. juli 2024 Kanskje ikke like voldsomt som det du opplever - men det verste jeg kan gjøre når jeg kommer hjem fra jobb er å sette meg ned i sofaen. Da forsvinner fort all energien jeg hadde og jeg kan fort bli sittende hele ettermiddagen. Har jeg planer litt senere på ettermiddagen forsøker jeg å gjøre noe annet frem til dette, evnt legge planene til rett etter jobb. Ellers begynner jeg på middag med en gang jeg kommer hjem, det samme med rydding og vasking. Jeg legger trening til rett etter jobb. På den måten slipper jeg at energien går helt til bunns og jeg blir sittende resten av kvelden i sofaen foran TV-en Merker også at i perioder hvor jeg trener så er ikke denne ettermiddagsduppen så merkbar som i perioder med lavt aktivitetsnivå. 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #3 Skrevet 3. juli 2024 MissSkog skrev (41 minutter siden): Kanskje ikke like voldsomt som det du opplever - men det verste jeg kan gjøre når jeg kommer hjem fra jobb er å sette meg ned i sofaen. Da forsvinner fort all energien jeg hadde og jeg kan fort bli sittende hele ettermiddagen. Har jeg planer litt senere på ettermiddagen forsøker jeg å gjøre noe annet frem til dette, evnt legge planene til rett etter jobb. Ellers begynner jeg på middag med en gang jeg kommer hjem, det samme med rydding og vasking. Jeg legger trening til rett etter jobb. På den måten slipper jeg at energien går helt til bunns og jeg blir sittende resten av kvelden i sofaen foran TV-en Merker også at i perioder hvor jeg trener så er ikke denne ettermiddagsduppen så merkbar som i perioder med lavt aktivitetsnivå. Takk for gode innspill 😊 Anonymkode: 394e7...e15
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #4 Skrevet 3. juli 2024 Jeg har det også sånn, hos meg er det nok en kombinasjon av dårlig kosthold, dårlig mental helse og dårlig aktivitetsnivå. Det som fungerer, men som jeg sjeldent får til, er å gå en tur. Få frisk luft. Trenger ikke være lenge, 10 minutter kan være nok. Få opp pulsen litt. Det er på en måte avslapning, men uten å være passiv, om det gir mening? Anonymkode: ee00f...c98 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #5 Skrevet 3. juli 2024 Hva gjør du når du kommer hjem, og i den timen frem til du blir utladet? Får du dette energitapet hvis du gjør noe rett etter jobb? Om du har noen gode sko med deg på jobb, og stopper på vei hjem fra jobb for å gå deg en god tur? Om du tar deg en tur på kafe med en venn? Anonymkode: 5e6db...a65 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #6 Skrevet 3. juli 2024 Jeg har det også sånn, og synes det har blitt verre med åra (er 50 +). Jeg lever sunt og er frisk og rask, så jeg tenker det skyldes at jeg er sliten etter jobb. Jeg tvinger meg selv i gang igjen etter en halvtime og en kaffekopp etter middagen, fordi det føles så utilfredsstillende å kaste bort en ettermiddag m tv-sløving. Anonymkode: e4a24...e7e
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #7 Skrevet 3. juli 2024 Jeg syns det er en forskjell på å være sliten og å være utslitt. Førstnevnte er innafor, sistnevnte er ikke det. Hvordan ser dagen og uka di ut ellers? Når trener du, hvordan er kostholdet? Søvn? Anonymkode: e28cb...ebb 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #8 Skrevet 3. juli 2024 Hadde det slik her også. Løsningen ble å komme seg ut av arbeidslivet og hamsterhjulet. Anonymkode: 44c91...c1e 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #9 Skrevet 3. juli 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hadde det slik her også. Løsningen ble å komme seg ut av arbeidslivet og hamsterhjulet. Anonymkode: 44c91...c1e Hadde vært fristende, ja 😅 helt ærlig jobber jeg ene og alene pga det økonomiske. Har ikke råd til å slutte eller gå ned i stilling. Hadde jeg vunnet masse lotto, Hadde jeg prioriert å gå kraftig ned i stilling. Arbeidslivet gir mening og innhold i livet tja...nei det er ikke noe jeg føler på i allefall Anonymkode: 394e7...e15 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #10 Skrevet 3. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg syns det er en forskjell på å være sliten og å være utslitt. Førstnevnte er innafor, sistnevnte er ikke det. Hvordan ser dagen og uka di ut ellers? Når trener du, hvordan er kostholdet? Søvn? Anonymkode: e28cb...ebb Jobber turnus og har ujevnt søvnmønster. I det siste har jeg sovet godt om natten og det føles som luksus. Kostholdet kunne vært mye bedre, men det er en sammenheng/ond sirkel med energinivået. Jeg hadde garantert hatt bedre energi av et bedre kosthold, men har ikke overskudd til å planlegge noe sunt og godt. Prøver å komme ut av denne tralten Anonymkode: 394e7...e15
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #11 Skrevet 3. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har det også sånn, og synes det har blitt verre med åra (er 50 +). Jeg lever sunt og er frisk og rask, så jeg tenker det skyldes at jeg er sliten etter jobb. Jeg tvinger meg selv i gang igjen etter en halvtime og en kaffekopp etter middagen, fordi det føles så utilfredsstillende å kaste bort en ettermiddag m tv-sløving. Anonymkode: e4a24...e7e Tenkte at jeg vil prøve å tvinge meg igang Anonymkode: 394e7...e15
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #12 Skrevet 3. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva gjør du når du kommer hjem, og i den timen frem til du blir utladet? Får du dette energitapet hvis du gjør noe rett etter jobb? Om du har noen gode sko med deg på jobb, og stopper på vei hjem fra jobb for å gå deg en god tur? Om du tar deg en tur på kafe med en venn? Anonymkode: 5e6db...a65 Rydder i huset, hører musikk eller strikker litt, så kommer slappheten plutselig kastende over meg. Tenker jeg skal prøve å gå en tur etter jobb. Lurt tips 😊 Anonymkode: 394e7...e15
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #13 Skrevet 3. juli 2024 Hviler du 30min etter middag? Bare legge deg og lukke øynene? Anonymkode: e40ff...60e
Ulla Ullsokk Skrevet 3. juli 2024 #14 Skrevet 3. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jobber turnus og har ujevnt søvnmønster. I det siste har jeg sovet godt om natten og det føles som luksus. Kostholdet kunne vært mye bedre, men det er en sammenheng/ond sirkel med energinivået. Jeg hadde garantert hatt bedre energi av et bedre kosthold, men har ikke overskudd til å planlegge noe sunt og godt. Prøver å komme ut av denne tralten Anonymkode: 394e7...e15 Dårlig søvnmønster trigger jo dårlig kosthold. Og dårlig kosthold har MASSE å si på energinivå. Tenk at kroppen din er bygget opp av alt du har puttet i den av bra og dårlige saker. Den blir som du putter inn. Hva med å vurdere en jobb der du kan ha stabilt søvnmønster? Blir en dårlig sirkel sånn du lever nå.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #15 Skrevet 3. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har det også sånn, hos meg er det nok en kombinasjon av dårlig kosthold, dårlig mental helse og dårlig aktivitetsnivå. Det som fungerer, men som jeg sjeldent får til, er å gå en tur. Få frisk luft. Trenger ikke være lenge, 10 minutter kan være nok. Få opp pulsen litt. Det er på en måte avslapning, men uten å være passiv, om det gir mening? Anonymkode: ee00f...c98 Tror jeg også. Virker logisk. Det er noe jeg må jobbe med. Jeg fikk tips fra noen andre om å gå tur, tenkte å gi det et forsøk 😊 Anonymkode: 394e7...e15
Ulla Ullsokk Skrevet 3. juli 2024 #16 Skrevet 3. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Rydder i huset, hører musikk eller strikker litt, så kommer slappheten plutselig kastende over meg. Tenker jeg skal prøve å gå en tur etter jobb. Lurt tips 😊 Anonymkode: 394e7...e15 Lurt, da får du blod- og lymfesirkulasjon og det hjelper garantert på energien! 1
Peach3 Skrevet 3. juli 2024 #17 Skrevet 3. juli 2024 Jeg har det også slik, hvis jeg ikke spiser riktig! Gjerne hvis jeg er skrubbsulten og hiver innpå et stooort måltid full av karbohydrater. Blir så trøtt etterpå at jeg må sove. Hvis jeg spiser riktig og IKKE legger meg på sofa går det bra! Jeg setter meg gjerne ned da men finner raskt på noe å gjøre en kort stund etterpå. Sukker og carbs er min verste fiende på ettermiddagene. 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #18 Skrevet 3. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hadde vært fristende, ja 😅 helt ærlig jobber jeg ene og alene pga det økonomiske. Har ikke råd til å slutte eller gå ned i stilling. Hadde jeg vunnet masse lotto, Hadde jeg prioriert å gå kraftig ned i stilling. Arbeidslivet gir mening og innhold i livet tja...nei det er ikke noe jeg føler på i allefall Anonymkode: 394e7...e15 Jeg skjønner hva du mener. Jeg synes jobben min er...ok, men den er definitivt ikke meningen med livet. Ville også jobba kraftig redusert hvis jeg hadde råd og hadde beholdt den økonomiske uavhengigheten min. Derfor er det så viktig for meg å ha overskuddsenergi når jeg kommer hjem til å gjøre de tinga jeg liker best. Anonymkode: e4a24...e7e
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #19 Skrevet 3. juli 2024 Ja, har det lignende som deg. En helt grei dag på jobb og har laget ønsker/ planer for ettermiddagen - og så havner jeg på sofaen uten energi. Er i 50 årene, og sover generelt dårlig. Om jeg sover dårlig fordi jeg sovner på sofaen eller omvendt er ikke godt å si. Sover like dårlig i helgene der jeg ikke blir så tappet for energi utover dagen som i ukedager. Må være alderen, stresser ikke veldig på jobb, er greit å stå opp tidlig og minste barnet er stort og krever ikke mye av meg. Der hjelper å gå tur tidlig ettermiddag, men jeg får ikke det til så ofte/ orker det ikke. Anonymkode: a7a20...6bc
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #20 Skrevet 3. juli 2024 Jeg er helt ødelagt etter en arbeidsdag. Har en jobb jeg ikke liker (ingenting galt med jobben, bare at den er kjedelig, og det er dårlig arbeidsmiljø), får ikke nok tid eller krefter til å drive med det jeg faktisk VIL, har flere barn som må følges opp og en mann som jobber borte mesteparten av uka. Hver kveld er en fysisk kamp for å holde seg våken og i nødvendig aktivitet. Anonymkode: 60bbd...b6d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå