Gå til innhold

Spiste salat med spekeskinke og brie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er alltid forsiktig med hva jeg spiser/gjør mens gravid men hadde lunsj med en venninne i går og spiste salat med spekeskinke og brie på café i går. Jeg tenkte rett og slett ikke. Jeg er 26 uker gravid og freaker litt ut nå pga faren for listeria 🙁

Anonymkode: 9e39e...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er alltid forsiktig med hva jeg spiser/gjør mens gravid men hadde lunsj med en venninne i går og spiste salat med spekeskinke og brie på café i går. Jeg tenkte rett og slett ikke. Jeg er 26 uker gravid og freaker litt ut nå pga faren for listeria 🙁

Anonymkode: 9e39e...141

Sjansen for at du har fått i deg listeria via enten spekeskinka eller brien er egentlig forsvinnende liten, så jeg mener du kan ta det helt med ro. All slik mat skal produseres på en slik måte at det sikres at produktene er trygge. Dessverre skjer det glipper, men de er egentlig temmelig sjeldne. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av. Det er ikke farlig. Vi har spist dette i kanskje 1 000 år uten at gravide har tatt skade.

Anonymkode: 67179...f16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier, null stress. Du får ikke gjort noe med at du HAR spist det uansett 😁 Du kan ikke en gang vite om du får listeriose, da det kan være symptomfritt. Med så lav sjanse for at du får det, siden du bor i Norge og spiste fra et ikke-shady sted som faktisk SELGER mat, så foreslår jeg at du pakker det i sekken for «Oops, faen.» også glemmer du det. Det går greit. Bare ikke gjør det hver uke. ❤️

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren er der, og man må derfor opplyse om det og fraråde å spise slik, for det kan skade.

Men bare fordi faren er der, betyr ikke det at den er stor. Vi har ganske strenge regler når det kommer til mattrygghet, og jeg hadde følt meg ganske trygg om dette var meg.

Anonymkode: bc4da...bd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal være veldig uheldig for å bli smittet av listeriabakterier pga mykost/spekemat. Hvis du ikke har blitt dårlig hittil, så har det helt sikkert gått bra. Men vær mer forsiktig den siste tiden av svangerskapet, det er et lite offer og du kan bokstavelig talt velte deg i mykost og spekeskinke om noen få måneder hvis du vil 😊

Anonymkode: c5349...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok helt fint. Kan anbefale deg å ha dette på pizza. Da blir det varmebehandlet og trygt å spise. 

Anonymkode: bd0fc...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si det slik. Da jeg gikk gravid. Så drev vi med fjøs

 Hele første svangerskapet stelte jeg ku, sau og gris. Legen og jordmor sa ingenting . Så gikk jeg med nr2 ny jordmor og ho ble helt forferdet når jeg sa jeg drev med spesielt sau pga bakterien. Men hvem gårdbruker har råd til å få andre til å stelle fjøset I 9 mnd. Det har ingen. Altså i teorien er det større sjanse for de som er bønder en for en som spiser brødskive med Salami eller spekemat.

Men er det at risikoen kan være og de må opplyse

Anonymkode: d2052...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan si det slik. Da jeg gikk gravid. Så drev vi med fjøs

 Hele første svangerskapet stelte jeg ku, sau og gris. Legen og jordmor sa ingenting . Så gikk jeg med nr2 ny jordmor og ho ble helt forferdet når jeg sa jeg drev med spesielt sau pga bakterien. Men hvem gårdbruker har råd til å få andre til å stelle fjøset I 9 mnd. Det har ingen. Altså i teorien er det større sjanse for de som er bønder en for en som spiser brødskive med Salami eller spekemat.

Men er det at risikoen kan være og de må opplyse

Anonymkode: d2052...df3

Det er ikke slik at man ikke skal stelle med dyr når man er gravid. 

https://www.nlr.no/nyhetsarkiv/vest/2023/gravid-i-landbruket

Har dyr selv som gravid. 

Anonymkode: 56ccc...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg er alltid forsiktig med hva jeg spiser/gjør mens gravid men hadde lunsj med en venninne i går og spiste salat med spekeskinke og brie på café i går. Jeg tenkte rett og slett ikke. Jeg er 26 uker gravid og freaker litt ut nå pga faren for listeria 🙁

Anonymkode: 9e39e...141

Går helt fint

 

Anonymkode: 7f607...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vært en utdypende forklaring til alle gravide om hvorfor vi har de ulike anbefalingene for mat og drikke, med lettfattelig forklaring av risiko, statistikk, norske regler for mattrygghet kontra andre steder i verden.

Blir helt matt av det lave kunnskapsnivået hos mange gravide. 

Anonymkode: d82a0...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Slapp av. Det er ikke farlig. Vi har spist dette i kanskje 1 000 år uten at gravide har tatt skade.

Anonymkode: 67179...f16

Akkurat DET kan jeg ikke si meg helt enig i for det aner vi rett og slett ingen ting om! Det finnes ingen dokumentasjon som kan bekrefte din påstand.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Slapp av. Det er ikke farlig. Vi har spist dette i kanskje 1 000 år uten at gravide har tatt skade.

Anonymkode: 67179...f16

DESSUTEN er det ikke den gravide som tar skade, men fosteret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er ikke slik at man ikke skal stelle med dyr når man er gravid. 

https://www.nlr.no/nyhetsarkiv/vest/2023/gravid-i-landbruket

Har dyr selv som gravid. 

Anonymkode: 56ccc...431

Fikk her beskjed dette burde du ikke pga avføring.

Så jeg stusset når jeg gikk med første ingen reaksjon. Og med nr 2 mente de jordmor en ikke burde gå i fjøset pga smittefare. Mente det var større en ved å spise salami

Anonymkode: d2052...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Slapp av. Det er ikke farlig. Vi har spist dette i kanskje 1 000 år uten at gravide har tatt skade.

Anonymkode: 67179...f16

Det er ikke den gravide som tar skade, det er fosteret. Her er forekomst av listeriose i Norge de siste 9 årene:

https://www.fhi.no/sm/smittevernhandboka/sykdommer-a-a/listeriose/?term=#forekomst-i-norge

Vil tro forekomsten blant barn er lav nettopp fordi gravide får råd om å holde seg unna dette.

TS: Sjansen er veldig lav, jeg ville ikke bekymret meg. 

Anonymkode: ad900...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er ikke den gravide som tar skade, det er fosteret. Her er forekomst av listeriose i Norge de siste 9 årene:

https://www.fhi.no/sm/smittevernhandboka/sykdommer-a-a/listeriose/?term=#forekomst-i-norge

Vil tro forekomsten blant barn er lav nettopp fordi gravide får råd om å holde seg unna dette.

TS: Sjansen er veldig lav, jeg ville ikke bekymret meg. 

Anonymkode: ad900...cd4

Litt mer informasjon: "I Norge ligger antall svangerskapsrelaterte tilfeller på mellom 0-2 tilfeller pr år. Det reelle antallet kan være høyere ettersom symptomene hos den gravide ofte er uspesifikke og abort tidlig i svangerskapet ikke alltid undersøkes ytterligere med hensyn på årsak."

Anonymkode: ad900...cd4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Kan si det slik. Da jeg gikk gravid. Så drev vi med fjøs

 Hele første svangerskapet stelte jeg ku, sau og gris. Legen og jordmor sa ingenting . Så gikk jeg med nr2 ny jordmor og ho ble helt forferdet når jeg sa jeg drev med spesielt sau pga bakterien. Men hvem gårdbruker har råd til å få andre til å stelle fjøset I 9 mnd. Det har ingen. Altså i teorien er det større sjanse for de som er bønder en for en som spiser brødskive med Salami eller spekemat.

Men er det at risikoen kan være og de må opplyse

Anonymkode: d2052...df3

Hvis det haddr vært så ille burde vel jordmor/lege sykmeldt deg og er det ikke slik da at man har rett på avløser?

Anonymkode: 2f9dc...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Fikk her beskjed dette burde du ikke pga avføring.

Så jeg stusset når jeg gikk med første ingen reaksjon. Og med nr 2 mente de jordmor en ikke burde gå i fjøset pga smittefare. Mente det var større en ved å spise salami

Anonymkode: d2052...df3

Da er ikke jordmor veldig opplyst tenker jeg, for det stemmer ikke. Det er katteavføring man skal være forsiktig med som gravid, men det er ikke toxoplasma i avføring fra fjøsdyr.

Anonymkode: 56ccc...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det burde vært en utdypende forklaring til alle gravide om hvorfor vi har de ulike anbefalingene for mat og drikke, med lettfattelig forklaring av risiko, statistikk, norske regler for mattrygghet kontra andre steder i verden.

Blir helt matt av det lave kunnskapsnivået hos mange gravide. 

Anonymkode: d82a0...2aa

Mens de fleste andre blir matt av sånne som deg. 

Anonymkode: 9e39e...141

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...