Gå til innhold

Har de rett til å arve sin far?


Anelyy

Anbefalte innlegg

Jeg har null peiling på arv og trenger litt hjelp. Jeg og min samboer planlegger å gifte oss, men etter å ha prøvd å lese meg litt opp på arv er jeg usikker. Jeg har odel på familiegården, noe jeg ikke ønsker å gi fra meg. Det er 15 års aldersforskjell på meg og min samboer. Han har 2 voksne barn i 20 årene, jeg har to barn under 10 år. Ingen barn sammen. Hva skjer om han dør før meg? Barna hans har vel rett på arv etter far? Slik jeg forstår vil dette da gå utover meg, kan jeg risikere å måtte selge gården for å betale ut arven? Som dere sikkert forstår så har jeg 0 kunnskap om dette. Vil det lønne seg å bare være samboer?

Endret av Anelyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du eier gården i dag kan du kreve skjevdeling slik at den ikke inngår i boet. Men da må det tolkes og diskuteres, det sikreste er å avtale særeie for deg, i hvert fall på gården.

Anonymkode: e39c2...b67

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har odel er den din. Du trenger ikke noe særeie på den. 

Anonymkode: 52884...7d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det bare fantes et yrke som hadde dette som profesjon, og som det gikk an å rådføre seg med for å få helt sikre svar... 

Anonymkode: 90f27...9ba

  • Liker 21
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om det bare fantes et yrke som hadde dette som profesjon, og som det gikk an å rådføre seg med for å få helt sikre svar... 

Anonymkode: 90f27...9ba

Er det advokat du mener, Anonym?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde odel på en gård - som jeg skreiv over på min søster vederlagsfritt. 

Da min far giftet seg på nytt sørget han for min stemor (som har tre barn) gjennom livsforsikring. Han ga en henne borett på gården etter hans død. 

Søstra mi tok gården på odel. Stemor fikk en million i forsikringsutbetaling og en plass å bo. Og jeg fikk ingenting. 

Men du bør gå til en advokat og få opprettet et gjensidig testamentet. 

Har du verdier som ikke tilhører gården og de inngår i felleseiet kan hans barn arve disse ja. Og pliktandelsarven er på ca 1.7 millioner. 

Jeg har en mann med barn fra før. Jeg angrer sånn på at jeg gifta meg at jeg vil gråte blod. Jeg håper jeg dauer først. 

Anonymkode: 52884...7d7

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Odel er ikke arv, det gir rett til å kjøpe gården (til lav pris). Odelsrett OG arv er komplisert, TS. Dere bør kontakte advokat som er god på odel, og lage gode skriftlige avtaler mellom dere. For alles del - også for din partner, for partner til en person som eier gård kommer ofte dårlig ut av et brudd/dødsfall. 

Anonymkode: 379c9...e7d

  • Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anelyy skrev (4 timer siden):

Jeg har null peiling på arv og trenger litt hjelp. Jeg og min samboer planlegger å gifte oss, men etter å ha prøvd å lese meg litt opp på arv er jeg usikker. Jeg har odel på familiegården, noe jeg ikke ønsker å gi fra meg. Det er 15 års aldersforskjell på meg og min samboer. Han har 2 voksne barn i 20 årene, jeg har to barn under 10 år. Ingen barn sammen. Hva skjer om han dør før meg? Barna hans har vel rett på arv etter far? Slik jeg forstår vil dette da gå utover meg, kan jeg risikere å måtte selge gården for å betale ut arven? Som dere sikkert forstår så har jeg 0 kunnskap om dette. Vil det lønne seg å bare være samboer?

Jeg hadde droppet ekteskap i ditt tilfelle. Ikke minst fordi du også har to særkullsbarn. 

Så mye enklere om dere bare er samboere. Da arver barna hans han og dine barn deg. 

Anonymkode: 9c087...b98

  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du/dere gå til advokat og får alt skrevet ned og signert. Jævlig surt hvis barna hans krever du ikke får sitte i uskiftet bo. Jeg kastet ut min stemor, hennes barn og mine halvsøsken nesten på dagen pappa døde. 

Anonymkode: 81617...9ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde droppet ekteskap i ditt tilfelle. Ikke minst fordi du også har to særkullsbarn. 

Så mye enklere om dere bare er samboere. Da arver barna hans han og dine barn deg. 

Anonymkode: 9c087...b98

Enig, ikke gift dere, ingen med særkullsbarn burde gjøre det.

Anonymkode: 6f2ed...4d2

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare deg på det du spør om, men tenker at noen ganger så er det ikke lurt å gifte seg.

Når det blir han, deg, hans barn, dine barn, odel og arv så tenker jeg det er best å forbli forlovet, og kun det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir sikkert som å banne i kjerka her inne, men jeg er en av de som ikke skjønner poenget med å gifte seg jeg da. Det endrer jo absolutt ingenting for den daglige dynamikken i forholdet, det koster penger som man alltids kan bruke på andre ting og i deres tilfelle med odel på gård, relativt stor aldersforskjell, hans og dine barn så gjør det jo saken bare desto mer komplisert. Hvorfor? Det at dere allerede bor sammen/er sammen/deler livet sammen er jo et bevis i seg selv på at dere har valgt hverandre, hvorfor trenger man mer enn det? 

Anonymkode: fc399...2ed

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... Han er drømmemannen, og har alltid ønsket å stå brud. Men virker litt innviklet med tanke på hans barn fra før. Men samtidig irriterende at det skal ødelegge. Men har man fks like stor rett til å arve samboer om han dør før meg? Eller vil jeg da stå igjen med 0 siden vi ikke var gift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anelyy skrev (19 minutter siden):

Men har man fks like stor rett til å arve samboer om han dør før meg? Eller vil jeg da stå igjen med 0 siden vi ikke var gift. 

Hvis du ikke gifter deg med ham, så arver du ham ikke med mindre han skriver et testament hvor han tilgodeser deg. Bare samboere med felles barn arver hverandre med hjemmel i arveloven. 

Hvis du gifter deg med ham, så gir arveloven deg rett til å arve 1/4-del (eller minst 4G). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi hadde hatt felles barn, hadde det hatt noe å si?

Anonymkode: 5fb87...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anelyy skrev (22 timer siden):

Jeg har null peiling på arv og trenger litt hjelp. Jeg og min samboer planlegger å gifte oss, men etter å ha prøvd å lese meg litt opp på arv er jeg usikker. Jeg har odel på familiegården, noe jeg ikke ønsker å gi fra meg. Det er 15 års aldersforskjell på meg og min samboer. Han har 2 voksne barn i 20 årene, jeg har to barn under 10 år. Ingen barn sammen. Hva skjer om han dør før meg? Barna hans har vel rett på arv etter far? Slik jeg forstår vil dette da gå utover meg, kan jeg risikere å måtte selge gården for å betale ut arven? Som dere sikkert forstår så har jeg 0 kunnskap om dette. Vil det lønne seg å bare være samboer?

Odel er odel men få det inn i en ektepakt i tilfelle det kommer endringer i loven.

Mange forsikringer gir deg litt billigere eller gratis advokathjelp. Du kan og få testamente hjelp om du har dnb saga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dette blir sikkert som å banne i kjerka her inne, men jeg er en av de som ikke skjønner poenget med å gifte seg jeg da. Det endrer jo absolutt ingenting for den daglige dynamikken i forholdet, det koster penger som man alltids kan bruke på andre ting og i deres tilfelle med odel på gård, relativt stor aldersforskjell, hans og dine barn så gjør det jo saken bare desto mer komplisert. Hvorfor? Det at dere allerede bor sammen/er sammen/deler livet sammen er jo et bevis i seg selv på at dere har valgt hverandre, hvorfor trenger man mer enn det? 

Anonymkode: fc399...2ed

Det å være gift forenkler og enkelte ting og dyrt? 

Har en ikke pene klær i ens garderobe og mulighet til å gifte seg i lunsjen lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke problemet med å gifte seg jeg. Om du har odel på gården og har råd til å kjøpe den til odelstakst alene, og dere har særeieavtale, så er jo ikke dette noe noe problem. 

"Problemet" er om du ikke har råd til å overta gården til odelstakst, og trenger hans penger også for å overta gården, men isåfall hadde du jo ikke hatt råd uten ham og kunne ikke ha overtatt. Bruker du hans penger også ved overtakelse av gården skal han selvfølgelig ha eierdel, og hans barn skal selvfølgelig arve av det. 

Likevel skjønner jeg ikke problemet isåfall, for har du ikke råd selv måtte du jo gitt fra deg odelen. Du får jo ikke gården gratis regner jeg med, og får du det... ja da har du jo råd til å ha særeie på den. 

Jeg og min mann er gift, har fullstendig særeie, jeg eier bolig og han feriebolig. 

Ved særeie og han dør: Du eier gården og hans barn arver ikke den. 

Ved særeie og du dør før han: Han arver som din ektemann deler av den arv du etterlater deg, men dere kan gjøre avtale om at han isåfall frasier seg arv av gården. 

Så krever jo avtaler, men er fint mulig å unngå at gården blir delt opp utover deg og dine barn. 

 

Anonymkode: d3557...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anelyy skrev (13 timer siden):

Huff... Han er drømmemannen, og har alltid ønsket å stå brud. Men virker litt innviklet med tanke på hans barn fra før. Men samtidig irriterende at det skal ødelegge. Men har man fks like stor rett til å arve samboer om han dør før meg? Eller vil jeg da stå igjen med 0 siden vi ikke var gift. 

Kontakt advokat så får dere hjelp til å ordne alt og få oversikt over reglene.

Anonymkode: 53744...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om vi hadde hatt felles barn, hadde det hatt noe å si?

Anonymkode: 5fb87...b1f

Da hadde du hatt rett til å sitte i uskiftet bo uten godkjennelse av hans særkullsbarn.

Anonymkode: 53744...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...