Gå til innhold

Hvordan påvirker følelsen av god kjemi hvordan vi vurderer en persons utseende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tittelen sier vel det meste. På meg, virker det tydelig at hvis vi syns en person er ufordragelig, kan et inntrykk av et pent utseende endres til at hun slett ikke oppfattes som spesielt pen likevel, mens et gjennomsnittlig utseende fort blir vakkert hvis vi føler at hun har noe spesielt ved seg. Jeg antar at kvinner føler det samme om menn. Men, er det forsket noe på denne effekten? Noen som har noen kilder de vet om?

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen kilder foruten egene opplevelser, men er enig.

Personlighet har alt å si for min del, men om det har nok å si at det kan endre et hvert utsendet, kroppen min ikke tenner på.. I don't know. 

Men sånn ellers betyr det mest hvordan noen er som person. 

Anonymkode: aa7a5...a87

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke et gjennomsnittlig utseende være vakkert for noen uansett? Attraksjon er subjektivt - f.eks foretrekker noen en klassisk skjønnhet, andre noen med et særpreg og noen et "eksotisk" utseende. 

Ja, man kan lett se hvem som er objektivt vakre/pene mennesker, men hvem man tiltrekkes (attraksjon) er noe annet.  

Har man god kjemi ser man hele menneske, ikke kun det overfladiske, og man legger merke til små nyanser man kanskje ikke hadde lagt merke til uten god kjemi (små nyanser, som i vakre trekk). 

Det at et glansbilde mister sin skjønnhet om personen er ufordragelig er logisk for meg. Ja, man kan fortsatt se at han/hun er et objektiv pent menneske eller kanskje også "sin smak", men fordi personen utstråler negativitet og man føler seg uvel i nærheten spiller det ingen rolle lenger. 

Det er sikkert forsket på det. Dette er bare mine egne tanker. Og ja, det gjelder både kvinner og menn. 

Anonymkode: 38031...098

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan ikke et gjennomsnittlig utseende være vakkert for noen uansett? Attraksjon er subjektivt - f.eks foretrekker noen en klassisk skjønnhet, andre noen med et særpreg og noen et "eksotisk" utseende. 

Ja, man kan lett se hvem som er objektivt vakre/pene mennesker, men hvem man tiltrekkes (attraksjon) er noe annet.  

Har man god kjemi ser man hele menneske, ikke kun det overfladiske, og man legger merke til små nyanser man kanskje ikke hadde lagt merke til uten god kjemi (små nyanser, som i vakre trekk). 

Det at et glansbilde mister sin skjønnhet om personen er ufordragelig er logisk for meg. Ja, man kan fortsatt se at han/hun er et objektiv pent menneske eller kanskje også "sin smak", men fordi personen utstråler negativitet og man føler seg uvel i nærheten spiller det ingen rolle lenger. 

Det er sikkert forsket på det. Dette er bare mine egne tanker. Og ja, det gjelder både kvinner og menn. 

Anonymkode: 38031...098

Veldig sannt. Når jeg sier det kan endre noe for meg, betyr ikke det at jeg tenker den personen var mindre attraktiv for absolutt alle, men for meg. Vi har ulik smak 😊

Anonymkode: aa7a5...a87

AnonymBruker
Skrevet

Personlighet veier naturligvis tungt. 

Men, hvis jeg ikke finner personen attraktiv ellers, vil han ikke vinne frem, uansett. Jeg må se et utseende jeg blir tiltrukket av selv om personligheten hans er helt topp, ellers blir det bare vennskap.

Og, før han "må være 1,90, mørk og slank" kommer på banen: Nei, jeg kan finne menn som har et helt ordinært utseende attraktive, det handler om hva slags type han er.

Anonymkode: 2c943...306

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes en skuespiller var kjempefin da han spilte en snill karakter som hjalp folk. I en annen serie kjente jeg ham ikke igjen fordi han var slem og jeg syntes han var så stygg. Tok faktisk et par år før jeg skjønte at det var samme fyr, så der har dere meg. 

Anonymkode: be335...1d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en mindre pen kvinne. Har hatt utrolig kjemi med flere menn jeg datet i min singelperiode, noe de selv også innrømte, men de klarte aldri å komme forbi mitt uheldige utseende. 

Anonymkode: 2c5a5...df1

AnonymBruker
Skrevet

Har møtt utrolig kjekke menn der jeg bare 🤮pga narsissistiske selvopptatte egenskaper.

Kjærester jeg har hatt har objektivt sett vært temmelig normale. Det var personlighet som dro meg inn. At de var snill, morsom, empatisk etc.

Kjæresten min er den kjekkeste og hotteste jeg vet om, men han er ingen modell. Men har aldri vært mer forelsket eller tiltrukket av noen og i mine øyne er det kun han.

Jeg er det folk kaller over gjennomsnittet. Er høy, slank, veltrent og har fått mye oppmerksomhet rundt utseende siden jeg var liten. Men det jeg mest liker med han jeg nå er sammen med er at han ser meg for hvem jeg er, ikke bare et pent ytre. Må innrømme at utenom en ungdomskjæreste har de andre vært litt truet av utseendet mitt. 

Anonymkode: 6f353...17d

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Har møtt utrolig kjekke menn der jeg bare 🤮pga narsissistiske selvopptatte egenskaper.

Kjærester jeg har hatt har objektivt sett vært temmelig normale. Det var personlighet som dro meg inn. At de var snill, morsom, empatisk etc.

Kjæresten min er den kjekkeste og hotteste jeg vet om, men han er ingen modell. Men har aldri vært mer forelsket eller tiltrukket av noen og i mine øyne er det kun han.

Jeg er det folk kaller over gjennomsnittet. Er høy, slank, veltrent og har fått mye oppmerksomhet rundt utseende siden jeg var liten. Men det jeg mest liker med han jeg nå er sammen med er at han ser meg for hvem jeg er, ikke bare et pent ytre. Må innrømme at utenom en ungdomskjæreste har de andre vært litt truet av utseendet mitt. 

Anonymkode: 6f353...17d

Det er litt det jeg mener. De blir jo automatisk mindre pene da, gjør de ikke?

Skulle lagret lenken den gangen jeg faktisk fant noe på dette, for noen år siden.

Gjest Sveomili
Skrevet

Jeg tenker mye at det går motsatt vei. Er en person flott å se på, så har vi mye lettere for å føle at det er kjemi. Sikkert mest fordi man da selv får en sterkere interesse i utgangspunktet.

AnonymBruker
Skrevet
On 7/3/2024 at 2:24 AM, knooters said:

Tittelen sier vel det meste. På meg, virker det tydelig at hvis vi syns en person er ufordragelig, kan et inntrykk av et pent utseende endres til at hun slett ikke oppfattes som spesielt pen likevel, mens et gjennomsnittlig utseende fort blir vakkert hvis vi føler at hun har noe spesielt ved seg. Jeg antar at kvinner føler det samme om menn. Men, er det forsket noe på denne effekten? Noen som har noen kilder de vet om?

Du spør etter forskning og kilder. Vet ikke hva du skal med det, men du klarer sikkert å google du også. Feks:

https://www.google.com/search?ie=UTF-8&client=ms-android-samsung-rev2&source=android-browser&q=perception+of+beauty+affected+by+personality

For min del er personlighet/kjemi i stor grad med på å bestemme oppfatningen av en kvinnes utseende. Dvs om hun er tiltrekkende eller ikke. Men det påvirker lite førsteinntrykket. 

Jeg har blitt bevisst på det, fordi jeg merker at enkelte kvinner går fra å være smellvakre til at jeg "bare" ser uperfeksjon i dem pga måten de oppfører seg på. Jeg vil nesten påstå st jeg oppfatter enkelte av dem som direkte stygge på grunn av personligheten deres. 

Jeg stusset på at kjæresten min kommenterte at hun objentivt sett ikke anser seg som noe annet enn middels pen og heller ikke vanligvis fått noe tilbakemelding på noe annet enn det. Jeg skjønner ikke det. Jeg mener hun er en 8-9 et sted. Når jeg ser på henne så blit jeg helt perpleks og jeg har vanskelig for å fatte at jeg kan ha vært så heldig. (nå skal det sies at jeg har en kamerat som er helt enig i det siste der 🤣

Anonymkode: 80ffd...8d7

AnonymBruker
Skrevet
knooters skrev (På 3.7.2024 den 2.24):

Dette stemmer veldig godt for meg i hvert fall (er kvinne). Kjemi er aller viktigst, og hvordan jeg oppfatter utseendet "justeres" ut i fra det.

Anonymkode: 89c9c...128

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du spør etter forskning og kilder. Vet ikke hva du skal med det, men du klarer sikkert å google du også. Feks:

https://www.google.com/search?ie=UTF-8&client=ms-android-samsung-rev2&source=android-browser&q=perception+of+beauty+affected+by+personality

For min del er personlighet/kjemi i stor grad med på å bestemme oppfatningen av en kvinnes utseende. Dvs om hun er tiltrekkende eller ikke. Men det påvirker lite førsteinntrykket. 

Jeg har blitt bevisst på det, fordi jeg merker at enkelte kvinner går fra å være smellvakre til at jeg "bare" ser uperfeksjon i dem pga måten de oppfører seg på. Jeg vil nesten påstå st jeg oppfatter enkelte av dem som direkte stygge på grunn av personligheten deres. 

Jeg stusset på at kjæresten min kommenterte at hun objentivt sett ikke anser seg som noe annet enn middels pen og heller ikke vanligvis fått noe tilbakemelding på noe annet enn det. Jeg skjønner ikke det. Jeg mener hun er en 8-9 et sted. Når jeg ser på henne så blit jeg helt perpleks og jeg har vanskelig for å fatte at jeg kan ha vært så heldig. (nå skal det sies at jeg har en kamerat som er helt enig i det siste der 🤣

Anonymkode: 80ffd...8d7

Jeg kan selvsagt google, og prøvde ganske mange ulike søketermer uten å få så mye annet enn artikler som ser på mer omvendte problemstillinger - altså om f.eks. personligheten vurderes annerledes om man er pen. Eller ymse annet rundt såkalt "pretty privilege". Men jeg prøvde ikke "perception of beauty". Det ligger en artikkel der som er innom noe av det jeg tenkte på, så takk for forslaget.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

God kjemi kan for min del absolutt gjøre at utseende blir mindre viktig, eller at jeg setter pris på kvaliteter ved utseende som jeg ikke ville lagt merke til hvis ikke kjemien hadde vert der. Men all verdens kjemi vil aldri gjøre utseende helt irrelevant.

Anonymkode: 93e0e...542

Skrevet
knooters skrev (På 3.7.2024 den 2.24):

Min kone er verdens peneste, og blir kun mer og mer overlegen... 

Ja, fra forskning vet vi at også vennskap gjør at vi ser på folk som mer attraktive. Kanskje ikke rart at de fleste kjæresteforhold startet som en vennskapsrelasjon. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...