Gå til innhold

Brå våkner og hiver meg opp ca 6-7 ganger hver natt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ? Jeg ble singel for ett par år siden. Har det siste halvåret kontinuerlig bråvåknet og tror jeg skal dø/ikke få puste, litt i ørska hiver jeg meg opp,  så sovner igjen. Hva skjer? 

Anonymkode: 6316c...0de

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har det samme? 

AnonymBruker
Skrevet

Har det ja. Har alltid vært søvngjenger og prater i søvne også. Det er noe de fleste slutter med innen ca 12 års alder, men det notatet fikk visst ikke jeg.

Det økte opp i ein periode med sinnsykt mye stress både på jobb og privat, og plutselig våknet jeg hver natt av at jeg føler meg tom for luft. Tror jeg har angstanfall i søvne egentlig og har holdt pusten rett og slett. Forferdelig ekkelt, og i dårlige perioder er det jo ikke til å unngå at jeg tenker "håper det blir en god natt" når jeg legger meg. Det er nok til at alarmen går i kroppen tydeligvis også kommer det.  Det kommer alltid ganske kjapt etter jeg har sovnet og skjer på ny når jeg sovner igjen i et par timer. Sovner jo med høy puls og full i adrenalin så det er ikke rart det gjentar seg. Har ikke funnet en dritt som bedrer det, all mestringsteknikk for stress på dagtid funker jo ikke på en sovende hjerne på selvstyr 🤐 Blir heldigvis ikke like skremt som før mer, vet hva som skjer nå, men det er enormt ødeleggende for søvn og dermed dagsform.

Har dessverre ingen råd som hjelper, men kanskje flere har erfaringer 😅

Anonymkode: fb36d...e83

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Har det ja. Har alltid vært søvngjenger og prater i søvne også. Det er noe de fleste slutter med innen ca 12 års alder, men det notatet fikk visst ikke jeg.

Det økte opp i ein periode med sinnsykt mye stress både på jobb og privat, og plutselig våknet jeg hver natt av at jeg føler meg tom for luft. Tror jeg har angstanfall i søvne egentlig og har holdt pusten rett og slett. Forferdelig ekkelt, og i dårlige perioder er det jo ikke til å unngå at jeg tenker "håper det blir en god natt" når jeg legger meg. Det er nok til at alarmen går i kroppen tydeligvis også kommer det.  Det kommer alltid ganske kjapt etter jeg har sovnet og skjer på ny når jeg sovner igjen i et par timer. Sovner jo med høy puls og full i adrenalin så det er ikke rart det gjentar seg. Har ikke funnet en dritt som bedrer det, all mestringsteknikk for stress på dagtid funker jo ikke på en sovende hjerne på selvstyr 🤐 Blir heldigvis ikke like skremt som før mer, vet hva som skjer nå, men det er enormt ødeleggende for søvn og dermed dagsform.

Ah takk for at det ikke bare er meg😅 sleit med panikkanfall på dagtid da jeg var yngre, er 36år nå. Men det har gitt seg og jeg har dette på nettene istedenfor. Ja det er som du sier, ingenting hjelper. Jeg får det mer når jeg har noe i tankene og i stressende perioder. Rett før mensen kan være ekstra utfordrende 🤭 det er vel ikke farlig, men veldig irriterende. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ah takk for at det ikke bare er meg😅 sleit med panikkanfall på dagtid da jeg var yngre, er 36år nå. Men det har gitt seg og jeg har dette på nettene istedenfor. Ja det er som du sier, ingenting hjelper. Jeg får det mer når jeg har noe i tankene og i stressende perioder. Rett før mensen kan være ekstra utfordrende 🤭 det er vel ikke farlig, men veldig irriterende. 

Rett før mensen? Det kan være østrogenet ditt som begynner å «sprette». Tilskudd av magnesium kan hjelpe for å få bedre/roligere søvn💕

Anonymkode: 0294c...27c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Rett før mensen? Det kan være østrogenet ditt som begynner å «sprette». Tilskudd av magnesium kan hjelpe for å få bedre/roligere søvn💕

Anonymkode: 0294c...27c

Ja det kan hende. Jeg blir også veldig sensitiv og får litt dårlig psyke før mensen. Det har blitt ille med årene.. 

Takk for god råd❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor ? Jeg ble singel for ett par år siden. Har det siste halvåret kontinuerlig bråvåknet og tror jeg skal dø/ikke få puste, litt i ørska hiver jeg meg opp,  så sovner igjen. Hva skjer? 

Panikkangst. Du må roe deg ned, kroppen din sier ifra at den ikke orker det tempoet du kjører.

Anonymkode: 7a0d6...a85

AnonymBruker
Skrevet

Kan være søvnapné også. Høres veldig likt ut. 

Anonymkode: 74313...1b4

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Panikkangst. Du må roe deg ned, kroppen din sier ifra at den ikke orker det tempoet du kjører.

Anonymkode: 7a0d6...a85

Jeg har ferie da😅 men har et evig tankekjør. Har av og til lurt på om det kan være en slags ADD lignende. Vet "alle" har det nå, men jeg er ekstremt distré, tankekjør og veldig klønete. Til tider veldig spontan. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ferie da😅 men har et evig tankekjør. Har av og til lurt på om det kan være en slags ADD lignende. Vet "alle" har det nå, men jeg er ekstremt distré, tankekjør og veldig klønete. Til tider veldig spontan. 

Du har jo ikke ferie fra hjernen. 

Anonymkode: 14885...448

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Dette opplevde jeg i en periode med samlivsbrudd, mye stress på jobb og litt for mye trening - alt samtidig. 

Skremmende første gangene, og ubehagelig hver gang det skjedde. 

Virker som at det autonome nervesystemet er overbelastet, og sliter med å regulere overgangen fra våken tilstand til søvn, som gjør at du ikke puster nok og opplever lufthunger. Min teori :D 

Har innimellom opplevd det siden da, og det virker som et tegn på at jeg er nødt til å roe ned.

Jeg lider for øvrig ikke av søvnapnè eller angst. 

Endret av Bombasi
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (9 timer siden):

Dette opplevde jeg i en periode med samlivsbrudd, mye stress på jobb og litt for mye trening - alt samtidig. 

Virker som at det autonome nervesystemet er overbelastet, og sliter med å regulere overgangen fra våken tilstand til søvn, som gjør at du ikke puster nok og opplever lufthunger. Min teori :D 

Har innimellom opplevd det siden da, og det virker som et tegn på at jeg er nødt til å roe ned.

Takk for svar. Ja det føles akkurat som det også. Skal prøve å roe ned 🙌😄

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør eksen din om hen hørte at du stopper å puste eller har en lang pause mellom utpust og innpust. 

Anonymkode: 1938d...fd3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er under psykisk press nå (går hos psykolog og snakker om traumer) og bråvåkner i full panikk hver morgen kl 03. Da er jeg fullstendig desorientert, vet ikke hvor jeg er og er lys våken. Det tar lang tid før jeg klarer å virkelighetsorientere meg. Veldig ekkelt og skremmende og jeg er så sliten av så lite søvn for jeg er helaktivert og klarer ikke å sovne igjen 😔

Anonymkode: 00644...4e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kan være søvnapné også. Høres veldig likt ut. 

Anonymkode: 74313...1b4

Helt enig. Sånn var det med meg før jeg fikk diagnosen og så CPAP. 

Gå til fastlegen TS. Om du har pulsklokke som viser oksygenmetning når du sover, så følg med på denne. Mi var konsekvent på 90-91%. Det var derfor jeg gikk til fastlegen med mistanke om søvnapné. Ble henvist til lungeavdelingen på sykehuset for utredning, og fikk diagnosen én mnd senere. 

Anonymkode: af30a...bd3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, Brå brakk staven, det vet jo alle. Men dette var hakket mer spennende!

Anonymkode: 4634e...038

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er under psykisk press nå (går hos psykolog og snakker om traumer) og bråvåkner i full panikk hver morgen kl 03. Da er jeg fullstendig desorientert, vet ikke hvor jeg er og er lys våken. Det tar lang tid før jeg klarer å virkelighetsorientere meg. Veldig ekkelt og skremmende og jeg er så sliten av så lite søvn for jeg er helaktivert og klarer ikke å sovne igjen 😔

Anonymkode: 00644...4e8

Har hatt mye problemer tidligere her også. Min eks var voldelig, han ble psykisk sjalu da jeg fant ny mann. Han var 19år eldre enn meg da. Mulig det henger fra tidligere 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.7.2024 den 8.21):

Bombasi skrev (På 3.7.2024 den 10.44):

Meg som svarte over der. Kan legge til at jeg har heller ikke søvnapne eller angst. Jeg er en ganske løsningsorientert person som gjør det jeg må og håndterer ting på dagtid. Legger meg ikke med bevisste bekymringer, altså føler ikke jeg opplever tankekjør. Hjernen tenker den lider under særdeles stort stress straks jeg sovner og jeg får ikke gjort en dritt med det, annet enn å fokusere på pusten og prøve på ny 😅 Skjønner jo at det kommer av en for høy belastning over tid, men det er ikke noe i livet jeg kan kutte ut eller redusere på akkurat nå, så det må gå sin halte gang 🥴

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Altså, Brå brakk staven, det vet jo alle. Men dette var hakket mer spennende!

Anonymkode: 4634e...038

Ja men så flott. 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Meg som svarte over der. Kan legge til at jeg har heller ikke søvnapne eller angst. Jeg er en ganske løsningsorientert person som gjør det jeg må og håndterer ting på dagtid. Legger meg ikke med bevisste bekymringer, altså føler ikke jeg opplever tankekjør. Hjernen tenker den lider under særdeles stort stress straks jeg sovner og jeg får ikke gjort en dritt med det, annet enn å fokusere på pusten og prøve på ny 😅 Skjønner jo at det kommer av en for høy belastning over tid, men det er ikke noe i livet jeg kan kutte ut eller redusere på akkurat nå, så det må gå sin halte gang 🥴

Hva hjernen din tenker og hva kroppen din gjør er ikke nødvendigvis det samme… Hjernen din kan tenke "dette er ikke farlig", samtidig som kroppen din roper "FARE PÅ FERDE!"

Anonymkode: 14885...448

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...