Gå til innhold

Hvilket rettigheter har jeg om jeg går fra mannen min ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.😊
Jeg er ganske ny her og håper på å finne svaret det jeg leter etter i ukesvis…

Meg og kjæresten min skal søke om å gifte oss nå snart. Han har kjøpt en leilighet for to uker siden. Lånet står på hans navn, leiligheten også. Men når gifter oss tenkte vi å dele alle kostnader i to , inkludert banklånet hans. Hva skjer det om vi går fra hverandre ? Har jeg noe rett i leiligheten hans selvom han har kjøpt leiligheten før vi har giftet oss ? Vi skal jo betale alt sammen , har det ikke noe å si hvis vi går fra hverandre ?

Anonymkode: f0e70...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 Nei, du har ingen rett på den om dere går fra hverandre.

Den skal stå på han, også skal du betale på den? Det blir som leie til han.

Veldig lurt av han da. Han får hjelp til nedbetaling av leilighet. 

 

Anonymkode: 546db...356

  • Liker 21
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg trodde jeg hadde rettigheter, i følge sjefen min så hadde jeg det.Jeg føler også han ville først kjøpe leiligheten og ville heller gifte seg etter det…

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnefella! Du skal i såfall bygge opp han og hindre deg selv i den samme økonomiske veksten. Det det er det verste du kan gjøre mot fremtidige deg! (Økonomisk, altså).

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge kan man ikke gifte seg, så skille seg og få eiendeler.

Anonymkode: 546db...356

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria.eb skrev (Akkurat nå):

Åh, jeg trodde jeg hadde rettigheter, i følge sjefen min så hadde jeg det.Jeg føler også han ville først kjøpe leiligheten og ville heller gifte seg etter det…

Lurer da på hvor du jobber. Ville ikke tatt i mot flere råd fra det menneske.

  • Liker 17
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maria.eb skrev (1 minutt siden):

Åh, jeg trodde jeg hadde rettigheter, i følge sjefen min så hadde jeg det.Jeg føler også han ville først kjøpe leiligheten og ville heller gifte seg etter det…

Nei. 

Han har kjøpt den, den er hans.

Du kan kjøpe deg inn i den. Med så mye du har råd til. Da må han kjøpe deg ut ved evt skilsmisse.

Er det da f eks dårlige tider, og den er lite verdt, taper du.

Anonymkode: 546db...356

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

 Nei, du har ingen rett på den om dere går fra hverandre.

Den skal stå på han, også skal du betale på den? Det blir som leie til han.

Veldig lurt av han da. Han får hjelp til nedbetaling av leilighet. 

 

Anonymkode: 546db...356

 

Rotemor skrev (7 minutter siden):

Kvinnefella! Du skal i såfall bygge opp han og hindre deg selv i den samme økonomiske veksten. Det det er det verste du kan gjøre mot fremtidige deg! (Økonomisk, altså).

 

Rotemor skrev (5 minutter siden):

Lurer da på hvor du jobber. Ville ikke tatt i mot flere råd fra det menneske.

Er det dumt av meg å si til han at jeg ikke ønsker å ned betale gjelden sammen med han ? Jeg vil helst ikke kjøpe meg inn fordi det er ikke der jeg ville hatt en leilighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei. 

Han har kjøpt den, den er hans.

Du kan kjøpe deg inn i den. Med så mye du har råd til. Da må han kjøpe deg ut ved evt skilsmisse.

Er det da f eks dårlige tider, og den er lite verdt, taper du.

Anonymkode: 546db...356

Åh😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria.eb skrev (10 minutter siden):

 

 

Er det dumt av meg å si til han at jeg ikke ønsker å ned betale gjelden sammen med han ? Jeg vil helst ikke kjøpe meg inn fordi det er ikke der jeg ville hatt en leilighet.

Nei, du er helt nødt til å ta den samtalen! Nå må du være voksen med det ubehaget som følger. 
Men du skal jo bo i den leiligheten og være gift med ham, så da kan du vel like gjerne tjene penger på den??

Det jeg leser her er:

»Jeg vil ikke tjene masse penger på den adressen, så jeg venter noen år og lar ham tjene alle pengene til seg..»

Endret av Rotemor
Skrivefeil
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (1 minutt siden):

Nei, du er helt nødt til å ta den samtalen! Nå må du være voksen med det ubehaget som følger. 
Men du skal jo bo i den leiligheten og være godt med ham, så da kan du vel like gjerne tjene penger på den??

Det jeg leser her er:

»Jeg vil ikke tjene masse penger på den adressen, så jeg venter noen år og lar ham tjene alle pengene til seg..»

Du har helt rett i det du sier. ❤️

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med giftemålet, og dere skal dele på utgiftene, bør  dere tinglyses at dere skal eie 50% hver. Det kan der forsåvidt gjøre asap. Dette er den måten begge parter er sikret på. Du vil jo også svare for halve gjelda.

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hei.😊
Jeg er ganske ny her og håper på å finne svaret det jeg leter etter i ukesvis…

Meg og kjæresten min skal søke om å gifte oss nå snart. Han har kjøpt en leilighet for to uker siden. Lånet står på hans navn, leiligheten også. Men når gifter oss tenkte vi å dele alle kostnader i to , inkludert banklånet hans. Hva skjer det om vi går fra hverandre ? Har jeg noe rett i leiligheten hans selvom han har kjøpt leiligheten før vi har giftet oss ? Vi skal jo betale alt sammen , har det ikke noe å si hvis vi går fra hverandre ?

Anonymkode: f0e70...dfe

Hva med å først finne en bolig  begge ønsker bo i og kan dele 50-50 av lånet og SÅ gifte seg etterpå heller? 

Anonymkode: b211e...62d

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en god test før ekteskap å be at leiligheten tinglyses med den andel du har råd til å bidra med i lånet. Om du er helt uten oppsparte midler og lavtlønnet (en slik sjef tyder på det), er du muligens ikke kredittverdig i det hele tatt og hadde uansett ikke hatt råd til noe annet en rimelig leie. Bor du for deg selv nå? 
Å inngå ekteskap er en forpliktelse og man har visse plikter og rettigheter, men på mange av dem er ca 5 år et minstekrav når det gjelder økonomi. 
Uansett virker det ikke som tillitsbarometeret mellom dere har nådd de store høydene mtp ekteskap. At han velger å kjøpe en leilighet uten din entusiasme forteller meg at det enten;

- er arrangert ekteskap

- du er lykkejeger

- han har ikke råd til noe annet

- har ikke skjønt bæret om tinglysning

Hadde det bare vært utnytting og hjelp til nedbetaling av gjeld kunne han klart seg med et enkelt samboerskap uten ekteskap  

 

Anonymkode: 3d7cf...0ad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med en jurist!

Etter det jeg vet, så vil du ha rettigheter i forhold til verdier som dere opparbeider dere i ekteskapet. Om leiligheten nedbetales med 200.000 og går opp i verdi med 300,000, så vil din rett være 250.000 uavhengi av at lån og papirer er på han. Mens hans «grunnverdi» som han gikk inn med beholder han.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sydvesta Orkana skrev (10 minutter siden):

I forbindelse med giftemålet, og dere skal dele på utgiftene, bør  dere tinglyses at dere skal eie 50% hver. Det kan der forsåvidt gjøre asap. Dette er den måten begge parter er sikret på. Du vil jo også svare for halve gjelda.

Hvordan skal vi «tinglyses» at vi skal eie 50% hver ? Mitt navn står jo ikke på lånet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Maria.eb skrev (2 minutter siden):

Hvordan skal vi «tinglyses» at vi skal eie 50% hver ? Mitt navn står jo ikke på lånet? 

Eierskapet kan tinglyses på begge selv om lånet står på den ene.

Anonymkode: 5b37c...003

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria.eb skrev (2 minutter siden):

Hvordan skal vi «tinglyses» at vi skal eie 50% hver ? Mitt navn står jo ikke på lånet? 

Skal du eie 50%, så må du ha nok egenkapital til å kjøpe deg inn med og.

Anonymkode: 546db...356

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er en god test før ekteskap å be at leiligheten tinglyses med den andel du har råd til å bidra med i lånet. Om du er helt uten oppsparte midler og lavtlønnet (en slik sjef tyder på det), er du muligens ikke kredittverdig i det hele tatt og hadde uansett ikke hatt råd til noe annet en rimelig leie. Bor du for deg selv nå? 
Å inngå ekteskap er en forpliktelse og man har visse plikter og rettigheter, men på mange av dem er ca 5 år et minstekrav når det gjelder økonomi. 
Uansett virker det ikke som tillitsbarometeret mellom dere har nådd de store høydene mtp ekteskap. At han velger å kjøpe en leilighet uten din entusiasme forteller meg at det enten;

- er arrangert ekteskap

- du er lykkejeger

- han har ikke råd til noe annet

- har ikke skjønt bæret om tinglysning

Hadde det bare vært utnytting og hjelp til nedbetaling av gjeld kunne han klart seg med et enkelt samboerskap uten ekteskap  

 

Anonymkode: 3d7cf...0ad

Hei og takk svaret. 
Jeg bor/ jobber i Oslo og bor alene ja. Han hadde ikke råd til kjøpe bolig i Oslo mtp bolig priser her. Jeg skal starte å jobbe som leder nå i august så jeg har god inntekt.Du har helt rett når du kaller dette for « tillitsbarometeret» Jeg er veldig usikker på hvor lenge dette forholdet skal være fordi alle som er rundt meg går fra hverandre. Jeg elsker han selvsagt. Men man vet aldri og det er derfor jeg vil ikke hive meg oppi å kjøpe en bolig med han og gå fra hverandre etter 1 eller 2 år senere. Men samtidig jeg vil ikke betale ned gjelde hans og sitter der som en «idiot»  etter hvert med ingen penger i lomme. Jeg prøver ikke å si at jeg ikke ønsker å bo gratis hjemme hos han , men det jeg prøver å si at hvis det blir slutt en dag så vil jeg ikke angre at jeg var med å betale ned bolig lånet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juniper skrev (18 minutter siden):

Snakk med en jurist!

Etter det jeg vet, så vil du ha rettigheter i forhold til verdier som dere opparbeider dere i ekteskapet. Om leiligheten nedbetales med 200.000 og går opp i verdi med 300,000, så vil din rett være 250.000 uavhengi av at lån og papirer er på han. Mens hans «grunnverdi» som han gikk inn med beholder han.  

Du opparbeider ikke rettigheter som leietageren til mannen din. Hun trenger ikke flere jurister.

Dette må du ignorere Ts. Han har særeie og beholder alt.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...