Gå til innhold

Pergola tak


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

 

samboeren har vært helt rå og bygget pergola, så fornøyd! Men nå er spørsmålet, hva slags tak skal man gå for? Han ønsker at det er gjennomsiktig, så det slipper inn masse lys og at man kan se ut, selvfølgelig. Jeg vil jo helst også det, men tenker også på isolasjon og at man skal kunne bruke plassen utover høsten også. 
 

Noen med erfaring? Holder de tynne gjennomsiktige for å kunne nyte sene norske sommerkvelder med en varmelampe, eller blir det mest for å holde ting tørt? 
 

Finnes det gjennomsiktige tak som isolerer bra og ikke koster skjorta? 
 

På forhånd, tusen takk for svar😊

Anonymkode: d67db...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

isolasjon og at man skal kunne bruke plassen utover høsten


Er du sikker på at dere har bygget en pergola, og ikke en hagestue?

Anonymkode: a27ed...21e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):


Er du sikker på at dere har bygget en pergola, og ikke en hagestue?

Anonymkode: a27ed...21e

For meg høres det også mer ut som en hagestue. Hva hjelper det med isolert tak, dersom det mangler vegger? 😅

Anonymkode: bd7b2...b29

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode er pergola et luftig bygg med bare sånn bjelker til "tak".

Når det er sagt har jeg alltid lurt på hvorfor folk bygger en svær pergola på uteplass eller veranda når den ikke er ment for å gi ly for verken sol eller dårlig vær.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NinaLisa skrev (3 minutter siden):

I mitt hode er pergola et luftig bygg med bare sånn bjelker til "tak".

Når det er sagt har jeg alltid lurt på hvorfor folk bygger en svær pergola på uteplass eller veranda når den ikke er ment for å gi ly for verken sol eller dårlig vær.

Pergolaen er ikke tett i seg selv, men med planter, busker og møbler kan den bli ganske "tett" og isolerende fra vær og vind. 
 

men når det er tak, vegger og isolering, da er det mer hagestue enn pergola ja. 

Anonymkode: a45dc...d0c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger du tett tak på en pergola er det ikke lenger en pergola, men en hagestue. Slikt kan være søknadspliktig, og om du har en bod eller garasje på tomta i tillegg kan du fort overskride utnyttelsesgraden på tomta.

Det finnes ikke grenser for hva og hvor mye en offentlig administrasjon skal bry seg om hva man gjør med egen tomt. 

De her har kranglet med kommunen i flere år om en liten pergola med bølgeplasttak, og brukt store summer på saken mot kommunen

image.png.0bb415805ed2e0a3dfa6fac70e63bd68.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en pergola, trebjelker, inntil husveggen, under 15 kvm, så det bør gå bra. Ingen som har erfaring med å sitte i en pergola med bølgeplasttak og hatt det hyggelig og varmt nok med en varmelampe til tross for litt kald norsk sommer..? Eller ble det ikke brukt fordi det var for kaldt..?

Anonymkode: d67db...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er en pergola, trebjelker, inntil husveggen, under 15 kvm, så det bør gå bra. Ingen som har erfaring med å sitte i en pergola med bølgeplasttak og hatt det hyggelig og varmt nok med en varmelampe til tross for litt kald norsk sommer..? Eller ble det ikke brukt fordi det var for kaldt..?

Anonymkode: d67db...bd3

Akkurat det kommer an på trekken... Om det trekker godt blir det aldri varmt, uansett hvor mange varmelamper man har. Men uttrekkbare levegger løser det. Men om du bruker bølgeplast som tak eller en takkonstruksjon bygget etter TEK17 med 35cm isolasjon spiller ingen rolle. 

Når det gjelder pergola og definisjon er det ikke lenger en pergola om man legger tett tak på det. Da er man mer i området "paviljong". 

Og som det står på hjemmesiden til Huseierne: "Men husk at pergola med tak og vegger som skal bygges inntil bolig går under reglene om tilbygg, ikke frittstående bygning" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en pergola, trebjelker, inntil husveggen, under 15 kvm, så det bør gå bra. Ingen som har erfaring med å sitte i en pergola med bølgeplasttak og hatt det hyggelig og varmt nok med en varmelampe til tross for litt kald norsk sommer..? Eller ble det ikke brukt fordi det var for kaldt..?

Anonymkode: d67db...bd3

Taket blir aldri varmt uansett, men jo mer "blikk" det er jo mer lyd blir det også i regn og vind. Skal man først legge tak, så ville jeg lagt shingel. Ellers kan man jo vurdere en god duk, som kan trekkes til side om det blir for mye vind. 

Det du beskriver høres søknadspliktig ut. Er det fastmontert i huset gjelder ikke 15m2-regelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom nok ts raskt ned på jorda. Ikke er det pergola og i tillegg er den ulovlig 😅

Anonymkode: fd28c...1f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er jaggu en artig gjeng. Jeg har sjekket med min kommune og trenger ikke å søke. Takk for hjelpen a folkens. God kveld.

 

TS

Anonymkode: d67db...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere er jaggu en artig gjeng. Jeg har sjekket med min kommune og trenger ikke å søke. Takk for hjelpen a folkens. God kveld.

 

TS

Anonymkode: d67db...bd3

Det var da voldsomt da. Vi påpekte bare en åpenbar brist i logikken med å isolere et tak som ikke har vegger, samt at en pergola med tak ikke er en pergola. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...