Gå til innhold

Celleprøve- fastlege eller gynekolog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor tar dere celleprøve? Hos fastlegen eller gynekolog?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fastlege. Man skal ikke bruke spesialisthelsetjenesten mer enn nødvendig.

Anonymkode: b64f7...268

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fastlege

Anonymkode: 64706...3fe

Gjest jegerrinne
Skrevet

Her så henviste fastlege videre. Før tok jeg hos fastlegen. Fikk ny fastlege og han henviste privat til en som og tok ultralyd

AnonymBruker
Skrevet

Fastlege 

Anonymkode: 30009...dcc

Skrevet

Har vanligvis gjort det hos fastlege, men opplever at noen fastleger virker ukomfortable med det og ble derfor usikker om det er vanlig å oppsøke gynekolog. 

AnonymBruker
Skrevet

Fastlege. 

Anonymkode: fa99f...ab7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fastlege. Man skal ikke bruke spesialisthelsetjenesten mer enn nødvendig.

Det finnes mange privatpraktiserende gynekologer! En "luksus" jeg unner meg når jeg først skal gjennom noe jeg, i likhet med mange andre, synes er en smule ubehagelig. I tillegg til at jeg føler en viss trygghet i å gå til noen som faktisk har spesialkompetanse fremfor fastlegen som er "altmuligmann" :ler:

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Diverse skrev (1 minutt siden):

Har vanligvis gjort det hos fastlege, men opplever at noen fastleger virker ukomfortable med det og ble derfor usikker om det er vanlig å oppsøke gynekolog. 

«Noen fastleger»? Nei, de må gjøre jobben sin. 

AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (Akkurat nå):

Det finnes mange privatpraktiserende gynekologer! En "luksus" jeg unner meg når jeg først skal gjennom noe jeg, i likhet med mange andre, synes er en smule ubehagelig. I tillegg til at jeg føler en viss trygghet i å gå til noen som faktisk har spesialkompetanse fremfor fastlegen som er "altmuligmann" :ler:

Privatpraktiserende har fått dekket utdannelse av staten de også. De bidrar med å avlaste køer, men skal helle ikke misbrukes.

Celleprøber innebærer en en Q-tips i vagina omtrent. Allmennkunnskap for en lege.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen 

Anonymkode: fb286...362

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

«Noen fastleger»? Nei, de må gjøre jobben sin. 

Den forrige fastlegen sa at hun gjerne kunne gjøre det, men at hun følte seg ukomfortabel fordi hun bl.a. ikke hadde tilgang på ultralyd. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Privatpraktiserende har fått dekket utdannelse av staten de også. De bidrar med å avlaste køer, men skal helle ikke misbrukes.

Celleprøber innebærer en en Q-tips i vagina omtrent. Allmennkunnskap for en lege.

Man betaler selv. Koster gjerne 2 - 3.000 kroner. Og når man først er i gang kan det være greit å få tatt en generell helsjekk. Selve celleprøven kan man strengt tatt ta selv. 

• Liker 4
Skrevet

Ser at det er mest vanlig å gjøre det hos fastlegen. Jeg var litt upresis tidligere, et par fastleger har virket ukomfortable, og det gjør en allerede klein undersøkelse enda mere klein. Så da ble jeg plutselig litt usikker på om folk flest går til gynekolog. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar celleprøve hos gynekologen fordi jeg følges opp pga en cyste, overgangsalder og en hudsykdom så ingen vits i at jeg bruker fastlegen til slike prøver.

Anonymkode: 28c71...7c7

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid tatt dette hos gynekolog, alltid fått henvisning fra fastlege. 

Anonymkode: cc140...858

AnonymBruker
Skrevet

Fastlege. 

Anonymkode: 85e1a...611

AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (3 minutter siden):

Den forrige fastlegen sa at hun gjerne kunne gjøre det, men at hun følte seg ukomfortabel fordi hun bl.a. ikke hadde tilgang på ultralyd. 

Man betaler selv. Koster gjerne 2 - 3.000 kroner. Og når man først er i gang kan det være greit å få tatt en generell helsjekk. Selve celleprøven kan man strengt tatt ta selv. 

Her har vi en gynekolog som man får henvisning til en gang, etter den ene henvisningen kan man alltid bare ringe for å få time. Det koster det samme som en vanlig legetime, har man frikort så blir det ingen betaling. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som er lege som gjør det for meg (grunnet tidligere overgrep og traumer), hun jobber som fastlege og sier det er en helt vanlig del av jobben hennes i hvert fall. 

Anonymkode: b7cb1...13c

AnonymBruker
Skrevet

Før da jeg flyttet mye rundt og byttet fastlege ofte gjorde jeg det hos fastlegen. Hadde liksom litt distanse til dem, så det gjorde meg ikke noe. Nå som jeg har hatt samme lege en stund føles det plutselig mindre komfortabelt. Så da drar jeg liker greit til gynekolog. 

Ellers samme som løva over her, unner meg rett og slett den luksusen. Eller hva man skal kalle det. Gynekologen gjør litt mer, tar et sveip med ultralyd og sjekker at det ikke er noe alvorlig i veien lenger oppe enn hva man kan se med spekulum. 

Anonymkode: 4f1fc...3b4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her har vi en gynekolog som man får henvisning til en gang, etter den ene henvisningen kan man alltid bare ringe for å få time. Det koster det samme som en vanlig legetime, har man frikort så blir det ingen betaling. 

Det er vel mulig her også, men ventetiden er opp mot ett år med mindre det er akutt og den blir ikke kortere av at alle, deriblant meg, som bare ikke liker å ta celleprøve på fastlegekontoret, skal få henvisning. Jeg ble derfor høflig anmodet om å ta det privat hvis jeg hadde mulighet. Hvilket jeg synes er helt greit. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...