Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg leser på nettet ser det ut til at definisjonen for soving "natten gjennom" er at babyen sover 5-6 timer i strekk. Min baby gjør det, bare på "feil" tidspunkt (?).

Barnet er 5 mnd gammel. Det sovner for kvelden kl 19/20 og står opp ca kl 09. Våkner for amming to ganger, gjerne i 1-2-tiden + klokka 05/06. 

Jeg legger meg sjeldent tidlig nok til å sove "natten gjennom", fordi jeg har to bonusbarn som legger seg 21-22 og som må opp tidlig for å rekke skole. Jeg ønsker at babyen sin lange periode skal være etter midnatt, i stedet for før. Jeg har forsøkt å utsette leggetiden til babyen, men da blir barnet bare overtrøtt, og våkner likevel rundt 01 for å få mat. Har også forsøkt å vekke baby for mat når jeg legger meg ca 22.30, uten at det hjelper. (Ja, jeg vet at noen babyer våkner mye oftere enn min, men skulle gjerne sovet litt mer sammenhengende).

Når vi etter hvert skal kutte ut nattammingen, er det da meningen at babyen skal gå fra 20-08 uten noe mat? Kan noen forklare hvordan man går frem steg for steg?

Anonymkode: 38a1e...8ae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må du vekke baby for å amme når du legger deg? Om du legger til brystet i søvne vil de fleste babyer uansett die. Kanske det hjelper litt. Ellers er det typisk at den lengste søvnperioden er den første, så akkurat det tror jeg ikke du får gjort så mye med. Jeg ammet liggende i senga, da våknet jeg knapt og så sov vi videre begge to. 

Uansett så vil det gå seg til etterhvert, så selv om det oppleves vanskelig nå, så er det bare for en kort periode 😅

Anonymkode: 7c438...bf2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bare fortsatt med det du gjør, dette er jo dødsbra for en på fem måneder! Kan faren til bonusbarna ta dem så du får lagt deg tidligere og/eller sovet lengre? For meg funket det bra å sove sammen med babyen på dagtid, da fikk jeg tatt igjen det jeg evt ikke fikk på natten. Jeg leste nettopp en studie som fant at 40% av barn som våknet om natten ikke ble ammet. Så det kan hende babyen sover lengre uten nattamming, eller det kan hende den våkner like ofte og at du ikke har ammingen som hjelpemiddel til å få den til å sovne igjen. 

Anonymkode: 6af50...d89

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Må barnet ditt ha mat på natten hvis barnet ikke våkner? 

Anonymkode: 8f551...6a4

AnonymBruker
Skrevet

Når du slutter med nattamming vil nok barnet sove natten igjennom uten mat ja.

Anonymkode: ecd4c...a3a

AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig at det første strekket i babyens «nattesøvn» er den lengste. Jeg la meg samtidig med baby på kvelden for å få mest mulig søvn. Bonusbarna har vel en annen forelder som kan ta seg av de på kvelden?

Anonymkode: c7c16...f51

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fulgte mønsteret til babyene. Jenta mi sov natten gjennom fra 2 mnd, gutten fra 18 mnd. Tvillinger.

Anonymkode: 96399...8ef

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min er 2 år og våkner fremdeles om natten. Det er alltid de første timene som har vært det lengste søvnstrekket. Det er veldig vanlig og tror ikke det er noe man kan få endret på om baby/barnet er sånn. 

Anonymkode: 834c4...22c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare legge deg og så kan mannen ta ansvaret for ungene sine?

Anonymkode: 3fceb...5c0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo kjempelenge å sove for en baby! Min sønn på 2,5 år har alltid stått opp ved 4-5-tiden (spesielt da han var baby). Han sov ikke natten gjennom før han var nesten 2 år. Man kan ikke forvente å sove sammenhengende med så liten baby. 

Anonymkode: c70f1...56c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Når jeg leser på nettet ser det ut til at definisjonen for soving "natten gjennom" er at babyen sover 5-6 timer i strekk. Min baby gjør det, bare på "feil" tidspunkt (?).

Barnet er 5 mnd gammel. Det sovner for kvelden kl 19/20 og står opp ca kl 09. Våkner for amming to ganger, gjerne i 1-2-tiden + klokka 05/06. 

Jeg legger meg sjeldent tidlig nok til å sove "natten gjennom", fordi jeg har to bonusbarn som legger seg 21-22 og som må opp tidlig for å rekke skole. Jeg ønsker at babyen sin lange periode skal være etter midnatt, i stedet for før. Jeg har forsøkt å utsette leggetiden til babyen, men da blir barnet bare overtrøtt, og våkner likevel rundt 01 for å få mat. Har også forsøkt å vekke baby for mat når jeg legger meg ca 22.30, uten at det hjelper. (Ja, jeg vet at noen babyer våkner mye oftere enn min, men skulle gjerne sovet litt mer sammenhengende).

Når vi etter hvert skal kutte ut nattammingen, er det da meningen at babyen skal gå fra 20-08 uten noe mat? Kan noen forklare hvordan man går frem steg for steg?

Anonymkode: 38a1e...8ae

mitt råd er tilpass din døgnrytme etter baby, sovemønsteret vvil nok endre seg etter hvert, men lite du kan gjøre nå. å legge baby tidligere/senere kan resultere i en overtrøtt baby som sover dårlig. be far ta seg av sine barn om morgenen .

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...