Gå til innhold

Hva koster det for deg å ha katt pr måned?


Tough cookie

Anbefalte innlegg

Én katt:

Mat: Ca. 200

Sand: 150

Snacks: 100

Forsikring: 200

Årlige veterinærkostnader på rundt 1200 ved årskontroll hvor hun ikke må ha tannrens. Kjøper en ny leke i ny og ne og nye halsbånd når hun mister de, men det er ikke store kostnadene.

Anonymkode: 3ffcf...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lå på ca. 800 kr i måneden i faste utgifter når jeg hadde katt. Fór kjøpt hos veterinær, kattesand (pellets) og forsikring.

Anonymkode: 16c4b...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to innekatter og prisen varierer fra måned til måned. Det går 1500-1600 kr pr måned vil jeg tro, som inkluderer kattemat av høy kvalitet, skikkelig kattesand og forsikring.

Forsikring x 2: 424
Kattesand: 219 kr (med medlemsrabatt)
Våtfor: 500-600 kr (ofte kjøper jeg 3 for 2)
Tørrfor: Det kjøpes ikke hver måned, men deler jeg prisen på 12, så blir det ca 125 kr pr måned. Vi kjøper 10 kg sekker med tørrfor fra dyrlege/dyrebutikk og det varer i flere måneder.
Dyrlege: ca 100 kr, med mindre kattene trenger mer behandling/medisin
Filter til vannfontene: ca 150 kr


 

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 1500 kr for 3 stk. De har katteluke og går som de vil. Gode fangere,så ormekur koster endel. Her fungerer kun Stronghold. Den varer i 8 uker. Så ny igjen.

Anonymkode: 4d8a9...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

550,- i forsikring, ca 600,- i mat, 50,- for pellets til kassene, 50,- for filter til vannfontene.

130,- i fast medisin pr år, 2000,- til helsesjekk og vaksine pr år.

Tre katter.

Anonymkode: c4bdf...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvorfor ikke forsikre?

Anonymkode: 7af9c...658

Fordi jeg har råd til å ta regningene når de kommer. 

Med flere katter gjennom mange år så vil det lønne seg stort :) 

Anonymkode: 0cfce...ffe

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To katter, 5 og 18 år.

Forsikring på begge.

Årlig vaksine og tannrens ved behov.

Andre veterinærutgifter (eldstemann utgjør mesteparten her, ca 750kr/mnd egenandel).

Mat og kattesand.

Totalt 3.000kr/mnd.

Anonymkode: d4fb0...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.7.2024 den 10.05):

Har huskatt som stort sett lever sitt eget liv. Har kun fôrutgifter på sommeren, men har kattekasse med spon i desember-mars.

Reisebur, kattedo og matskåler ble kjøpt inn for 10-20 år siden. Han har en sekk fôr i ca 2 mnd, så den utgiften er vel på rundt 50,- i mnd. I løpet av vinteren så går det en sekk pellets a' 90,-. Han er kastrert, noe jeg den gangen betalte 1000,- for. Har veterinærsjekk av dyrene sporadisk, så sist han ble sjekka er vel et par år siden. Den sjekken kosta 400,-. Ormkurer kjøper jeg i Sverige til 115,-, og han får en kur i året/evt hvis jeg ser mark.

Alt i alt så blir det nok ikke mye over 100,- i mnd for å ha han i hus.  

 

Anonymkode: e2969...1c6

Jeg hsr forstått det slik at katten skal ha ormekur hver 3. måned fast. Altså 4 ganger i året. Ikke vente til de får mark….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Ella-2 said:

Jeg hsr forstått det slik at katten skal ha ormekur hver 3. måned fast. Altså 4 ganger i året. Ikke vente til de får mark….

Det spørs på veterinæren din sin holdning til ormekurer - konsensus begynner å nærme seg at man gir ved høy risiko for orm (aktive utekatter som jakter mye) eller ved mistanke om orm da medisinresistente parasitter begynner å bli et problem. Selv gir jeg kun når pus faktisk har eller vi mistenker orm, noe som har skjedd to ganger i løpet av åtte år. 

Anonymkode: 3ffcf...4d0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine katter er råfôret og spiser ca 200 gram kyllingkjøttdeig hver per dag. Legger til en eggeplomme av og til, litt beinmel av og til, litt lever av og til. Ca 700 kr i mat per katt per måned.

Jeg har flere kattedoer, men har trepelletsdoer. Trepellets koster 99 kr for en stor pose som varer i flere måneder.

Dyrelegeutgifter er sporadisk og lave fordi kattene er veldig sunne og friske. Jeg får skryt for hvor fine tenner de har og hvor lite tannstein de har.

Kattene har tilgang til katteluke og er ute ørten ganger hver dag og jakter litt også. De får litt flått av og til som jeg fjerner med pinsett, men innvollsorm eller annet har de aldri hatt.

Anonymkode: a2538...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ella-2 skrev (13 timer siden):

Jeg hsr forstått det slik at katten skal ha ormekur hver 3. måned fast. Altså 4 ganger i året. Ikke vente til de får mark….

Man skal ikke gi ormekur som forebygging. Da kan man risikere at katten blir resistent og kuren vil til slutt miste sin virkning. Ormekur er uansett ikke forebyggende. Den fjerner kun de ormer katten måtte ha på det tidspunktet kuren tas. 

Jeg gir kun ormekur når katten faktisk har orm. Kjøper kuren i Finland. Koster rundt 90,- for 2 tabletter. 150,- for salven man har i pelsen, om man heller vil bruke det. 

Anonymkode: 743cf...c74

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...