Gå til innhold

Hva koster det for deg å ha katt pr måned?


Tough cookie

Anbefalte innlegg

Da tenker jeg på kostnadene til mat, kattesand, forsikring og eventuelle medisiner/ behandling.

Endret av Tough cookie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en huskatt som ikke er forsikret og som går ut og inn som den vil. 

Jeg bruker ikke mye penger på den, syns jeg, men siden vi har kattedo inne vil jeg anslå at katten koster meg 3-4 hundrelapper i måneden. Jeg bruker kvalitetskattesand og skifter den veldig sjelden ut siden jeg tømmer doen morgen og kveld og passer på at det er godt med sand i den.

 

Anonymkode: e7625...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler vel 150-200 i forsikring i måneden? Er det så mye, huskjer ikke. Det går på autotrekk. 

Så betaler jeg kanskje 250 i kattemat. Vi brukte gjerne 200 kroner i kattesand, vi kjøpte den dyre, men den er verd det. Nå går hun ut, så da bruker hun ikke den. Så kjøper jeg den flåttmedisinen i sommermåned, det er slike piller de får på apoteket som de tar en gang i måneden. Så går vi til dyrelegen en gang i året. Nå er denne katten bare ett år, så det første året har jeg gått flere ganger, fordi hun måtte steriliseres og ekstra vaksineres. Det koster nok en 4000 kroner. Ellers koster det vel ca 1300 kroner for en vanlig sjekk. Så har du katteklorestativ og leker. Det er vel mer en engangsgreie, dvs leker kjøper man gjerne mer her og der utover året. 

Så månedlig etter dette er

mat: 250

forsikring; 200

Deler vi vetrinærutgifter på ett år der katten er frisk ellers; ca 150

kattesand; 250 (hvis du trenger det hele tiden)

leker; 100

flåttpiller- hvis den er ute om sommeren - 400 per sommer. 

850 kroner i måneden gjerne fordelt. Det høres mye ut. Vi har jo ikke kattesand, så da er det 600 kroner i måneden. En voksen katt som er ute trenger ikke så mange leker, så den kan du vel og kutte ut etter et år. Men du må få deg en frisk katt som ikke trenger oppfølging og legebesøk hver måned. Mange rasekatter kan ha mye problemer, så skaff deg en sunn huskatt. Da blir det ikke så dyrt. 

 

Anonymkode: 5005d...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte at du må ha kattebur/veske. Du må ha noe å frakte katten i når den skal til vetrinær. Det koster jo litt også...

Anonymkode: 5005d...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 3 katter. De er innekatter, så bruker alltid kattedo. Ikke medregnet oppstartskostnader (til kattedo, bur, matskål, og sånne småting, pluss vaksiner og sterilisering) så bruker vi ca 1200 kr i måneden totalt på de 3 kattene. Det er ganske mye ja, men minst 1/3 av den utgiften skyldes at den ene katten har en sykdom som krever spesialkost, og den maten er ganske dyr. Så for en enkelt katt uten spesielle behov så burde man klare det på godt under under 500 kr/måneden. 

Vi har ikke forsikring på kattene våre. Min erfaring (gjennom snart 40 år som katteeier) er også at over tid ender man opp med å betale mer i forsikring enn man noengang får igjen. De 6 kattene jeg har hatt i løpet av de årene har hatt totalt 2 mindre skader (et revebitt på halen og en skade i munn) pluss 2 behov for antibiotika og en runde med diagnosering av den som nå spiser spesialkost. Totalt rundt 20.000 i dyrlegeutgifter. Fordelt på 2-3 katter katter i året over 40 år. Det skulle tilsi en forsikringspris på rundt 200-250 kr/året per katt, med null egenandel, og så billig forsikring er det umulig å få. 

Anonymkode: c78f9...db6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker rundt 1000 kroner i måneden på vår katt. Det inkluderer høykvalitet mat, sand og forsikring.

Engangsutgifter:

Kastrering (hannkatt): 2500 kroner

Reisebur: 400 kroner

Kattedo: 500 kroner

Hårbørste: 300 kroner

Matskåler: 300 kroner

Klorestativ: 1000 kroner

Katteseng: 400 kroner

Handler på zooplus.no

 

Anonymkode: fa5c4...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har huskatt som stort sett lever sitt eget liv. Har kun fôrutgifter på sommeren, men har kattekasse med spon i desember-mars.

Reisebur, kattedo og matskåler ble kjøpt inn for 10-20 år siden. Han har en sekk fôr i ca 2 mnd, så den utgiften er vel på rundt 50,- i mnd. I løpet av vinteren så går det en sekk pellets a' 90,-. Han er kastrert, noe jeg den gangen betalte 1000,- for. Har veterinærsjekk av dyrene sporadisk, så sist han ble sjekka er vel et par år siden. Den sjekken kosta 400,-. Ormkurer kjøper jeg i Sverige til 115,-, og han får en kur i året/evt hvis jeg ser mark.

Alt i alt så blir det nok ikke mye over 100,- i mnd for å ha han i hus.  

 

Anonymkode: e2969...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 katter som har mulighet til å være ute, men som godt kan finne på å bruke dokassa selv om sommeren. 
 

Kattesand fra dyrebutikk kommer på rundt 400kr/måneden på sommeren og 600kr/måneden vinteren.

Kattemat på 10kg fra dyrebutikk kommer på ca 1100kr og varer opp mot 1.5 måneder. 
 

Dette er faste utgifter. Har ikke forsikring, velger å spare penger på egen dyrekonto. 
 

Så kommer jo ting som dyrlegetimer og kattehotell, men dette er variable utgifter. 

Anonymkode: c7f17...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 stykker: vaksine 1k hver hvert år, forsikring 1k til sammen og mat rundt 500 i mnd? Bruker lite sand, siden de er ute når de vil, kanskje noen 100 i mnd. 
 

Så kostet det vel rundt 1500 år kastrere de hver

Anonymkode: 7af9c...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik omtrent;

Dyrlege; ca 100 i måneden. (kun rutinekontroll) 

Tørrfor; 200 i måneden

Våtfor og snacks; 200 i månden.

Sand; 100 i måneden per katt. 

Leker; mulig 50 i måneden (innekatter)

Så mulig 650 per katt.. småspiste hunkatter. 

Annet; bur (400 per katt, varer for alltid), do (400, bytter ca hvert 3-4 år), klosaks, børster, filtpledd, catnip..... 

Forsikrer ikke da jeg har råd til å ta regningene når de kommer, og det som regel lønner seg. Med forrige katt betalte jeg vel 15 000 totalt gjennom et langt liv, utover den årlige sjekken. 

Anonymkode: 0cfce...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig an måned fra måned

katt nr.1. Huskatt utekatt. Bruker kanskje 500,- i måneden. Dette er på kvalitetsfôr. Kanskje noe snoperier også, men sjeldent. Han er ganske frisk og fin. Brukte 5000 på han for noen måneder siden da han var hos veterinær og fikk ordnet opp i litt ting. Utenom det, er han nesten gratis. 

Katt nr.2. Han er kronisk syk. Bruker 500,- i måneden på spesialfôr. Han trenger også utstyr pga sykdommen, dette er ca.1000,- i måneden. Han er ofte hos veterinær, så vi svir av 2-4000 i måneden her. Ikke hver måned altså, har bare vært veldig mye de siste 6 månedene. Han har vel vært til veterinær 4 ganger på 6 mnd. Såååå minst 1500,- i måneden. Max 5500 i måneden.

Anonymkode: 412ac...8dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kommer veldig an måned fra måned

katt nr.1. Huskatt utekatt. Bruker kanskje 500,- i måneden. Dette er på kvalitetsfôr. Kanskje noe snoperier også, men sjeldent. Han er ganske frisk og fin. Brukte 5000 på han for noen måneder siden da han var hos veterinær og fikk ordnet opp i litt ting. Utenom det, er han nesten gratis. 

Katt nr.2. Han er kronisk syk. Bruker 500,- i måneden på spesialfôr. Han trenger også utstyr pga sykdommen, dette er ca.1000,- i måneden. Han er ofte hos veterinær, så vi svir av 2-4000 i måneden her. Ikke hver måned altså, har bare vært veldig mye de siste 6 månedene. Han har vel vært til veterinær 4 ganger på 6 mnd. Såååå minst 1500,- i måneden. Max 5500 i måneden.

Anonymkode: 412ac...8dc

Veldig nyttig innlegg!

Jeg har vært heldig, med friske katter. Men i det man tar på seg ansvar for et lite liv er det så viktig å ha gjort seg noen tanker rundt dette. Jeg har for hver katt vært klar for det som kommer. Så lenge det er i kattens beste interesse så har jeg pengene til å gi dem det beste livet de kan få. 

Anonymkode: 0cfce...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Slik omtrent;

Dyrlege; ca 100 i måneden. (kun rutinekontroll) 

Tørrfor; 200 i måneden

Våtfor og snacks; 200 i månden.

Sand; 100 i måneden per katt. 

Leker; mulig 50 i måneden (innekatter)

Så mulig 650 per katt.. småspiste hunkatter. 

Annet; bur (400 per katt, varer for alltid), do (400, bytter ca hvert 3-4 år), klosaks, børster, filtpledd, catnip..... 

Forsikrer ikke da jeg har råd til å ta regningene når de kommer, og det som regel lønner seg. Med forrige katt betalte jeg vel 15 000 totalt gjennom et langt liv, utover den årlige sjekken. 

Anonymkode: 0cfce...ffe

Hva slags for er det som koster såpass lite?

Anonymkode: 37b0b...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva slags for er det som koster såpass lite?

Anonymkode: 37b0b...b47

Kjøper 10kg sekker med Eukanuba Adult. Den varer i drøye to måneder til to småspiste hunkatter, som får et lite måltid våtfôr om dagen i tillegg. 

Anonymkode: 0cfce...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva slags for er det som koster såpass lite?

Anonymkode: 37b0b...b47

Det går fint an å finne kvalitetsfôr til (under) 100,- pr kg. I og med at en normalstor katt (4 kg) spiser rundt 50 gr i døgnet, så vil 1 kg teoretisk sett holde til 20 dager. 

Anbefaler å kjøpe store sekker, og eventuelt fryse/sette halvparten kjølig. 

Anonymkode: e2969...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat (+snacks), kattesand, og forsikring blir ca 300-350kr pr mnd pr katt, har 2 innekatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ca 800 +-, 2 innekatter, går en del i våtfor og snacks, kattesand, forsikring og slikt. Tørrfor kjøpes ikke ofte, en stor sekk varer opptil 6 mnd.

Anonymkode: a5e28...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det går fint an å finne kvalitetsfôr til (under) 100,- pr kg. I og med at en normalstor katt (4 kg) spiser rundt 50 gr i døgnet, så vil 1 kg teoretisk sett holde til 20 dager. 

Anbefaler å kjøpe store sekker, og eventuelt fryse/sette halvparten kjølig. 

Anonymkode: e2969...1c6

Jeg sjekket, og tok en rask hoderegning. 

3mnd bruker de på 10 kg. Dvs 5 kg per katt på ca 90 dager. Altså 50-60g per katt per døgn.

1000 kr pr pose, hver 5 pose gratis betyr 800 per pose, 80 kr/kg. 400 kroner på 3mnd, 130 kr (ca) per måned per katt. 

Med mindre regningen sviktet et sted her. 

Anonymkode: 0cfce...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 kr i mat i mnd. En katt og nei det er ikke tull. 

Anonymkode: f5071...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.7.2024 den 13.57):

Veldig nyttig innlegg!

Jeg har vært heldig, med friske katter. Men i det man tar på seg ansvar for et lite liv er det så viktig å ha gjort seg noen tanker rundt dette. Jeg har for hver katt vært klar for det som kommer. Så lenge det er i kattens beste interesse så har jeg pengene til å gi dem det beste livet de kan få. 

Anonymkode: 0cfce...ffe

Hvorfor ikke forsikre?

Anonymkode: 7af9c...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...