Gå til innhold

Begynner å grine så uendelig lett - noe som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har alltid vært sånn at jeg har tatt til tårene ekstremt fort, og i mange situasjoner. 

Jeg begynner å grine av den minste kritikk om jeg opplever den et snev urettferdig. Om noen blir sint på meg begynner jeg å grine. 

Jeg begynner å grine om jeg må "hevde mine rett" - uansett hvor banalt det er. Det kan gjelde hvilken film vi skal se på kino eller sted vi skal spise middag. 

Jeg begynner å grine om jeg "må" kritisere andre. 

Så griner jeg også i normale situasjoner, men det er jo ikke problemet her. 

To ganger den siste måneden har jeg begynt å grine på jobb i uheldige situasjoner. Jeg prøver å si at min fysiske reaksjon (altså gråten) ikke gjenspeiler mine egentlige følelser. De som er nære meg vet dette, og har lært å leve med grin uten at de føler de må trøste, eller at jeg manipulerer for å få viljen min, eller føle at det jeg faktisk føler er så sterkt som gråten skulle tilsi. 

Dette representerer et problem for meg, spesielt i arbeidslivet, men også i relasjoner til andre mennesker. Jeg prøver å tekkes folk mest mulig, sier ikke imot og hevder sjeldent min rett. Jeg lar meg overkjøre og er en skikkelig push-over. Samtidig fremstår jeg som en som har bein i nesa, vet hvor skapet skal stå og kaller en spade for en spade, selv om det kanskje høres rart ut. 

Det jeg lurer på - enten om noen kjenner seg igjen i dette, eller har kompetanse som er dekkende - er det noe å gjøre? Finnes det terapiformen som kan gjøre noe med dette? Kognitiv terapi? Metakognetiv terapi? Hypnose? Noe annet?

Anonymkode: a3e7f...f11

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kognitiv terapi hjalp meg. Jeg tror til tårene fortsatt men det er mye bedre enn det var.

Men bare sier i fra, det er hardt og tar mye tid. Jeg måtte grave i traumene mine for finne kjernen til hvorfor jeg gråter så lett. 

Hvor jeg så lærte å akseptere det mer og etter hvert jobbet med å takle følsomme situasjoner litt mer kontrollert. Måtte også jobbe med selvtilliten, og der har jeg fortsatt lang vei å gå.

Anonymkode: 4e232...f68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...