Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man ikke bruke nesespray når man er Gravid?

Så på Stina Blogg på snapchat at hun hadde hørt med apotek, lege, fødeavdeling og gynokolog at man ikke skal bruke annet enn saltvann når man er gravid.

Men det står på helsenorge og tryggmammamedisin at man kan bruke nesespray innen for normal bruk som det står i bruksanvisning. 

Og jeg hørte med jordmor og legen min at det gikk helt fint, det virker bare lokalt, og så lenge jeg ikke overdriver bruken. Jeg er i uke 12 nå, og vært tett I nesa den siste uka, og bruker bare nese spray når det er verst. Men nå ble jeg litt engstelig når hu Stina sier hun hadde hørt med fødeavdeling og gyn man ikke skal bruke det annet enn saltvannspray?

Anonymkode: 204c9...866

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bruk Stina som sikker kilde 🫣

Anonymkode: 73ab6...d01

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke bruk Stina som sikker kilde 🫣

Anonymkode: 73ab6...d01

Sant, men tenker mer på at hun sier dem hørte med apotek, lege, gyn og fødeavdeling og de sa nei. Da klødde jeg meg litt i hodet 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Kan man ikke bruke nesespray når man er Gravid?

Så på Stina Blogg på snapchat at hun hadde hørt med apotek, lege, fødeavdeling og gynokolog at man ikke skal bruke annet enn saltvann når man er gravid.

Men det står på helsenorge og tryggmammamedisin at man kan bruke nesespray innen for normal bruk som det står i bruksanvisning. 

Og jeg hørte med jordmor og legen min at det gikk helt fint, det virker bare lokalt, og så lenge jeg ikke overdriver bruken. Jeg er i uke 12 nå, og vært tett I nesa den siste uka, og bruker bare nese spray når det er verst. Men nå ble jeg litt engstelig når hu Stina sier hun hadde hørt med fødeavdeling og gyn man ikke skal bruke det annet enn saltvannspray?

Du kan bruke otrivin uten mentol, samme regler som om man ikke skulle vært gravid. 

Anonymkode: a3411...874

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nesespray som selges reseptfritt kan brukes av gravide - bruker man nesespray som gis på resept er det en del man ikke kan bruke. 

Jeg må bruke annen nesespray enn normalt pga graviditet. 

Anonymkode: 469e7...519

Skrevet

Spør på apoteket. De finner sikkert en nesespray du kan bruke som gravid.

Søk eventuelt opp bruksanvisningen til de ulike nesesprayene på felleskatalogen.no, om du da ikke allerede har den i medisinskapet. Hvis en medisin IKKE skal brukes av gravide, vil det ALLTID stå i bruksanvisningen/pakningsvedlegget til medisinen. 

For Otrivin står f.eks. følgende:

image.png.b27af4b2d48ee74923773ba542b825c2.png

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nesespray som selges reseptfritt kan brukes av gravide - bruker man nesespray som gis på resept er det en del man ikke kan bruke. 

Jeg må bruke annen nesespray enn normalt pga graviditet. 

Anonymkode: 469e7...519

Farlig å skrive slikt, for det er direkte feil. Håper ikke noen gravide følger dette rådet.

Otrivin er en nesespray som selges reseptfritt, men det SKAL IKKE brukes av gravide. Det kan gjelde flere reseptfrie nesesprayer, og andre reseptfrie medisiner for den saks skyld.

Anonymkode: da1a1...c38

Skrevet

Jeg velger å følger Relis og tryggmammamedisin. Bruker otrivin :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Farlig å skrive slikt, for det er direkte feil. Håper ikke noen gravide følger dette rådet.

Otrivin er en nesespray som selges reseptfritt, men det SKAL IKKE brukes av gravide. Det kan gjelde flere reseptfrie nesesprayer, og andre reseptfrie medisiner for den saks skyld.

Sikkert greit å lese seg opp litt når man er så uvitende som deg 

Anonymkode: 0e4b4...c60

• Liker 4
Skrevet

Jeg har brukt otrivin nesten daglig nå i 2 måneder på tampen av graviditeten. Jeg fikk beskjed om at det skulle gå fint. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det står jo på helsenorge og tryggmammamedisin at otrivin kan fint brukes.

Les selv

https://www.helsenorge.no/medisiner/graviditet-og-legemidler/

https://tryggmammamedisin.no/faq/gravid/tett-nese-2/

AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (54 minutter siden):

Spør på apoteket. De finner sikkert en nesespray du kan bruke som gravid.

Søk eventuelt opp bruksanvisningen til de ulike nesesprayene på felleskatalogen.no, om du da ikke allerede har den i medisinskapet. Hvis en medisin IKKE skal brukes av gravide, vil det ALLTID stå i bruksanvisningen/pakningsvedlegget til medisinen. 

For Otrivin står f.eks. følgende:

image.png.b27af4b2d48ee74923773ba542b825c2.png

Der står ikke på helsenorge eller trygg mammamedisin. Der står det at otrivin kan brukes.

https://www.helsenorge.no/medisiner/graviditet-og-legemidler/

AnonymBruker
Skrevet

Man skal uansett ikke bruke nesespray i mer en 7 dager, eller noe sånt. Står på pakka. 

Da jeg var gravid var jeg potte tett i nesa siste 2-3 mnd. Måtte ta hver dag, ellers hadde jeg ikke sjans om å sove på natta. Med en gang ungen var født trengte jeg ikke mer sprut i nesa. 

Anonymkode: fcb92...2df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

https://relis.no/sporsmal_og_svar/?id=4-8354

iflg relis/tryggmammamedisin er korttidsbehandling med otrivin (helst uten mentol) trygt. Dette er seriøse kilder som helsepersonell bruker. 

Anonymkode: 77ac1...ac8

Fikk nylig beskjed av jordmor at det er rart noen tror at otrivin ikke skal brukes av gravide. Min jordmor syns det var greit så lenge man følger anbefalinger rundt bruk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man skal uansett ikke bruke nesespray i mer en 7 dager, eller noe sånt. Står på pakka. 

Da jeg var gravid var jeg potte tett i nesa siste 2-3 mnd. Måtte ta hver dag, ellers hadde jeg ikke sjans om å sove på natta. Med en gang ungen var født trengte jeg ikke mer sprut i nesa. 

Anonymkode: fcb92...2df

Ja er det jeg også sier, normalt bruk. 

Men at man ikke skal bruke det er jo merkelig noen sier når det står opplyst på helsenorge og tryggmammamedisin. Jeg blir forvirra jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes masse nesesprayyer som kun har saltvann, bare til tips! 

En annen sak - jeg fikk skikkelig halsbrann på slutten av min graviditet, sånn at det var vanskelig å sove. og alle sa jeg burde ta tabletter. Jeg prøvde alle mulige kjerringråd for å ikke ta de tablettene. Ble så mye verre etterpå fordi jeg spiste endel ibux etter fødsel, og fikk da beskjed av lege om å ta tabletter. 

Når jeg oppdaget effekten på tablettene da angret jeg heftig på å ikke bare å ha tatt disse i graviditeten. Så mitt råd er, følg instinktet ditt og hør heller på fastlege og helsesykepleiere enn personer her inne. 

Anonymkode: 82ce0...d2b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det finnes masse nesesprayyer som kun har saltvann, bare til tips! 

En annen sak - jeg fikk skikkelig halsbrann på slutten av min graviditet, sånn at det var vanskelig å sove. og alle sa jeg burde ta tabletter. Jeg prøvde alle mulige kjerringråd for å ikke ta de tablettene. Ble så mye verre etterpå fordi jeg spiste endel ibux etter fødsel, og fikk da beskjed av lege om å ta tabletter. 

Når jeg oppdaget effekten på tablettene da angret jeg heftig på å ikke bare å ha tatt disse i graviditeten. Så mitt råd er, følg instinktet ditt og hør heller på fastlege og helsesykepleiere enn personer her inne. 

Anonymkode: 82ce0...d2b

Godt råd, men grunnen til at jeg spør her er at det virker som flere gravide får ulik beskjed og info fra sine leger. Som blandt annet stina som sier hun hørte med føden, gyn, lege og apotek og dem sa man ikke skal bruke nesespray. Men jeg har spurt min lege og jordmor, og dem har sagt det går helt fint bare ikke overdreven bruk. 

Saltvannspray har dessverre ikke funket i mitt tilfelle og derfor jeg har hørt med lege hva jeg skal gjøre. Ble henvist til reseptfri nesespray som nevnt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Godt råd, men grunnen til at jeg spør her er at det virker som flere gravide får ulik beskjed og info fra sine leger. Som blandt annet stina som sier hun hørte med føden, gyn, lege og apotek og dem sa man ikke skal bruke nesespray. Men jeg har spurt min lege og jordmor, og dem har sagt det går helt fint bare ikke overdreven bruk. 

Saltvannspray har dessverre ikke funket i mitt tilfelle og derfor jeg har hørt med lege hva jeg skal gjøre. Ble henvist til reseptfri nesespray som nevnt.

Forsøkt rhinox nesespray?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Forsøkt rhinox nesespray?

Nei, er det greit for gravide å bruke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...