Gå til innhold

Tenåring følelse av trykk i/mot øyet og kvalme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har ei jente i starten av tenårene som i ettermiddag brått fikk en vond, trykkende følelse i øyet. Hun beskriver det som om det er noen som presser mot øyet, og det er mulig vondt bak øyet. Til tider er smertene relativt store, og hun kaldsvetter seg våt.

Ikke noe inne på øyet. Kan ikke huske å ha slått seg i dag. Jeg klarer ikke å se noe unormalt med øyet heller.

45-60 minutter etter at smertene startet, ble hun veldig kvalm. Men har ikke kastet opp.

Noen som har vært borti lignende?

Anonymkode: 03309...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har ei jente i starten av tenårene som i ettermiddag brått fikk en vond, trykkende følelse i øyet. Hun beskriver det som om det er noen som presser mot øyet, og det er mulig vondt bak øyet. Til tider er smertene relativt store, og hun kaldsvetter seg våt.

Ikke noe inne på øyet. Kan ikke huske å ha slått seg i dag. Jeg klarer ikke å se noe unormalt med øyet heller.

45-60 minutter etter at smertene startet, ble hun veldig kvalm. Men har ikke kastet opp.

Hadde ringt legevakt. 

Anonymkode: b6f5a...563

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med unntak av kaldsvettingen høres det ut som migrene. Signerer den over som ber dere skaffe legehjelp.

Anonymkode: 75526...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som høyt intraokulært trykk, da får man dårlig allmenntilstand , som kvalme osv. 

synsnerven dør( man blir blind) dersom det er for lenge høyt trykk på øyet.

så bør sjekkes.

Anonymkode: c25fe...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjent grønn stær i familien? ( kan være akutt vinkelblokk glaukom) hun har fått.

Anonymkode: c25fe...3ce

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ring lege. Plutselig innsettende kaldsvetting sammen med vondt et eller annet sted tenker jeg er greit å få sjekket ut. Høres ut som det kan være feks migrene, men synes det bør bekreftes/påvises av lege og ikke synsing på kg. Er leit om det er noe annet og verre..

Anonymkode: 61604...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Migrene

Anonymkode: 61a58...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Da ringer du legevakten og ber om hjelp der. Ring 116 117. Får hun vondt i magen og diare i tillegg, eller hovner opp/får vondt andre steder og, så kan dette være begynnelsen på en sjelden sykdom. 

Anonymkode: 951b6...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ringt legevakt.

Kan være migrene,men kan og være andre ting som epilepsi,  trykk endring i øyet eller hodet

Anonymkode: c63df...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Migrene er vel mest sannsynlig, tør nesten ikke nevne klasehodepine der pasienter beskriver stikkende smerte i/rundt øyet og/eller i tinningen. Fastlegen neste. 

Anonymkode: c1110...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette høres veldig ut som migrene, men jeg er enig i de andre om at dette bør sjekkes siden det er første gangen og det er potensielt andre alvorlige grunner som bør utelukkes.

Jeg opplever det samme med migrene, blir veldig kvalm og har kastet opp noen av gangene. I mitt tilfelle får jeg aura før smertene begynner så det er litt å avgjøre at det er migrene.  Jeg har tid på å forberede meg siden auraen varer i ca 10-20 min, tar smertestillende, legger meg i et mørkt rom og prøver å sove det av meg. Mine anfall varer rundt 3-5 timer før jeg orker å gjøre noe annet.

Anonymkode: d825c...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som migrene. Dersom smertene har gitt seg, ville jeg kontaktet lege i morgen. 

Anonymkode: 79022...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som migrene. Ganske vanlig blant tenåringer. Spesielt jenter. Jeg hadde selv det i tenåra og som regel startet det med smerte i/bak det ene øyet, aldri begge sider samtidig. Ble kvalm og lyssensitiv. Det som hjalp best var å lukke øynene uten noen form for stimuli. Så vidt jeg husker hjalp ikke hodepinetabletter i det hele tatt.

Migrene hos barn og tenåringer - Helsenorge

Anonymkode: 85e1a...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ts her.

Trykket i øye roet seg en liten stund etter at jeg skrev her. Og kvalmen gikk over til klassisk omgangssyke, med oppkast. Fant ut at det går omgangssyke her, så er nok mest sannsynlig det. Trodde ikke det gikk omgangssyke på denne tida av året.

Takk for mange svar 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her.

Trykket i øye roet seg en liten stund etter at jeg skrev her. Og kvalmen gikk over til klassisk omgangssyke, med oppkast. Fant ut at det går omgangssyke her, så er nok mest sannsynlig det. Trodde ikke det gikk omgangssyke på denne tida av året.

Takk for mange svar 😊

Eller hun kaster opp pga. migrene. Ikke så uvanlig 

Anonymkode: d825c...373

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aneurisme eller migrene, legevakt og MR er på sin plass.

Anonymkode: 4f7fb...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts her.

Takk for mange svar 😊

Kan være oppkast pga migrene. Ungdommen her kan kaste opp ved migrene

Anonymkode: c63df...f6f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...