Gå til innhold

En beboer der jeg jobber vil at jeg skal arve mye penger. Har jeg lov til å ta i mot?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hva jeg skal tenke eller gjøre. Jeg har jobbet på et sykehjem i mange år, og her er det en beboer som jeg har fått god kjemi med i disse årene. Ikke visste jeg at dette var en person med mye penger da personen lever sparsomt. Vi har som sagt en god tone, og personen har roset meg opp i skyene i flere år og det har såklart vært hyggelig. Personen er helt klar i hodet. 

Nå har denne personen fortalt meg at personen ønsker at jeg skal arve etter h*n. Personen har ingen familie, verken barn, søsken eller øvrig familie. Da må man langt tilbake evt. Det viser seg at denne personen vil at jeg skal arve flere millioner kroner. Jeg er helt målløs. Jeg er en alenemor med ganske dårlig råd, det hadde gjort livet til meg og barna så mye lettere. Samtidig vet jeg ikke om jeg kan ta i mot, og om jeg i det hele tatt har lov? Er det noen som vet noe om dette? Hadde aldri i min villeste fantasi trodd at jeg skulle havne i en situasjon som dette, personen virker veldig seriøs rundt det. 

Anonymkode: 68888...2f2

  • Liker 3
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber i det offentlige og vi får ikke under noen omstendigheter lov å ta imot gaver, arv eller noe som helst fra våre brukere. 

Anonymkode: 90c41...051

  • Liker 27
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dersom personen er mentalt oppegående kan vedkommende få satt opp et testamente med vitner som gjør deg til arving.

Alt må gå for seg lovlig. Det er det viktigste.

Alternativet, dersom det ikke finnes livsarvinger er jo at staten arver.

Og det er jo tragisk dersom personen har et ønske om at du skal få pengene.

Anonymkode: 17235...74c

Ja, men det er mulig han, OM det ikke kan arves, må gi det som gaver... men det er jo ikke akkurat ususpekt når det er flere millioner. Men ellers ville jeg nok ikke hatt noe problem med dette, så lenge det er lovlig. Tenk så koselig det er for han at noen han vil glede kan arve! 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke lov nei.  ifølge helsepersonell-loven kan  ikke pleiere motta gaver fra pasienter. 

Endret av Freyja Valkyrie
  • Liker 26
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dersom personen er mentalt oppegående kan vedkommende få satt opp et testamente med vitner som gjør deg til arving.

Alt må gå for seg lovlig. Det er det viktigste.

Alternativet, dersom det ikke finnes livsarvinger er jo at staten arver.

Og det er jo tragisk dersom personen har et ønske om at du skal få pengene.

Anonymkode: 17235...74c

Er man eksempelvis sykepleier er det ikke lovlig. Det er nedfelt i helsepersonellovens formålsbestemmelse og dette med arv er stadfestet som forbudt i en sak i Statens Helsepersonellnemnd i 2015

Anonymkode: 90c41...051

  • Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ikke lov. Da min far lå på sykehjem ga han bort både penger og ting til en pleier han likte, og hun tok imot. Jeg valgte å ikke rapportere det, men den pleieren hadde fått store problemer om det ble oppdaget. 

Anonymkode: 053be...319

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har bare lov å ta imot gaver av "ubetydelig sum". Det vil i utgangspunktet si hjemmestrikkede sokker, sjokolade, en flaske vin osv. 

 

Hadde en pasient er gang som ønsket å gi meg en av klokkene sine, verdi ca. 20k. Hadde selvfølgelig lyst på den, men måtte pent avslå pga. gavens verdi. Uken etter hadde han vært på VMP å kjøpt ei flaske til meg til ca. 180,- .

En annen pasient hadde en nesten ukjørt Mercedes i garasjen. Han hadde nesten ikke kjørt den før helsen skrantet, å den ble stående. Noen år gammel, men helt strøken. Fikk tilbud å kjøpe den av han for GODT under listepris, men klarte ikke å gjennomføre det 

 

Vet ikke om jeg hadde klart å tatt imot noe dyrt med samvittigheten i behold. Maktforholdet er sjevt og man gjør jo egentlig bare jobben sin, å får betalt for det. Greit med strengt lovverk rundt gaver ol., slik at ikke gribber skaffer seg jobb i helsevesenet for å få tilgang til eldre/syke de kan lure og manipulere eldre. 

Anonymkode: 79866...e1d

  • Liker 21
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan eventuelt si opp, og bli besøksvenn som arver?

Anonymkode: 0d324...b6c

  • Liker 21
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke hva jeg skal tenke eller gjøre. Jeg har jobbet på et sykehjem i mange år, og her er det en beboer som jeg har fått god kjemi med i disse årene. Ikke visste jeg at dette var en person med mye penger da personen lever sparsomt. Vi har som sagt en god tone, og personen har roset meg opp i skyene i flere år og det har såklart vært hyggelig. Personen er helt klar i hodet. 

Nå har denne personen fortalt meg at personen ønsker at jeg skal arve etter h*n. Personen har ingen familie, verken barn, søsken eller øvrig familie. Da må man langt tilbake evt. Det viser seg at denne personen vil at jeg skal arve flere millioner kroner. Jeg er helt målløs. Jeg er en alenemor med ganske dårlig råd, det hadde gjort livet til meg og barna så mye lettere. Samtidig vet jeg ikke om jeg kan ta i mot, og om jeg i det hele tatt har lov? Er det noen som vet noe om dette? Hadde aldri i min villeste fantasi trodd at jeg skulle havne i en situasjon som dette, personen virker veldig seriøs rundt det. 

Anonymkode: 68888...2f2

I utgangspunktet ikke, så lenge du har et profesjonelt helsefaglig forhold til denne pasienten og er underlagt helsepersonell loven. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dersom personen er mentalt oppegående kan vedkommende få satt opp et testamente med vitner som gjør deg til arving.

Alt må gå for seg lovlig. Det er det viktigste.

Alternativet, dersom det ikke finnes livsarvinger er jo at staten arver.

Og det er jo tragisk dersom personen har et ønske om at du skal få pengene.

Anonymkode: 17235...74c

Hvorfor er det tragisk? 

Anonymkode: fdb92...66b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke hva jeg skal tenke eller gjøre. Jeg har jobbet på et sykehjem i mange år, og her er det en beboer som jeg har fått god kjemi med i disse årene. Ikke visste jeg at dette var en person med mye penger da personen lever sparsomt. Vi har som sagt en god tone, og personen har roset meg opp i skyene i flere år og det har såklart vært hyggelig. Personen er helt klar i hodet. 

Nå har denne personen fortalt meg at personen ønsker at jeg skal arve etter h*n. Personen har ingen familie, verken barn, søsken eller øvrig familie. Da må man langt tilbake evt. Det viser seg at denne personen vil at jeg skal arve flere millioner kroner. Jeg er helt målløs. Jeg er en alenemor med ganske dårlig råd, det hadde gjort livet til meg og barna så mye lettere. Samtidig vet jeg ikke om jeg kan ta i mot, og om jeg i det hele tatt har lov? Er det noen som vet noe om dette? Hadde aldri i min villeste fantasi trodd at jeg skulle havne i en situasjon som dette, personen virker veldig seriøs rundt det. 

Anonymkode: 68888...2f2

Er alternativ er at du unngår temaet og fortsetter som før. 

Et annet alternativ er å melde fra til din nærmeste leder og si at dette har du ikke vært med på å påvirke og at du ikke engang har visst at pasienten har mange penger. Men jeg vet ikke om du da risikerer å «bli tatt av pasienten», og det vil du jo sikkert ikke. Det er jo hyggelig med pasienter hvor man har god kjemi.

Jeg synes egentlig at arv i et slikt tilfelle burde være greit.

På den annen side er det viktig med strenge regler her for å unngå å forskjellsbehandle pasienter eller at pasienter uten familie risikere press og utidig smisk fra pleiere. Det er selvsagt ingen grunn til å tro at du faller i noen av disse kategoriene ettersom du ikke visste at pasienten var rik eller hadde tanker om at du skulle arve. 
 

Helsepersonelloven nevner ikke ordet arv. Den saken i helsepersonellnemnda som noen har nevnt, var det særlige forhold der som gjør at saken ikke har overføringsverdi til ts sitt tilfelle? 

Anonymkode: e0668...6df

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet på sykehjem i mange år uten å kunne det grunnleggende i regelverket.trolling-57a9902f3df78cf459cd5776.jpg.1caa285e80a188fe8031fc04398f9db4.jpg

Anonymkode: 16cad...e2c

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øh hallo? Hvis personen har ingen livsarvinger og har et gyldig testamente som begunstiger ts med flere mill, selvfølgelig tar du i mot! Hold arbeidsgiver underrettet, og ja, trolig mister du jobben. Men vet du hva, da får du deg bare en ny jobb! Jobber du på sykehjem så er nok det en smal sak, skal du se. Lykke til!

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har du ikke lov til. Syns det er merkelig at du stiller det spørsmålet dersom du har jobbet på sykehjem i mange år. Dette er noe du burde vite fra før.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

helmari skrev (3 minutter siden):

Nei, det har du ikke lov til. Syns det er merkelig at du stiller det spørsmålet dersom du har jobbet på sykehjem i mange år. Dette er noe du burde vite fra før.

Hun har ikke LOV nei, men da sier hun opp jobben, tar imot pengene og begynner på et nytt sykehjem. Da har hun lov. 

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette burde du som helsepersonell allerede vist.... 

Anonymkode: 29b2d...eb1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du autorisasjon? Du vil miste den også, ikke bare jobben… sånn til info 

Anonymkode: cdcd9...741

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg ikke skjønne at du i det hele tatt vurderer!! Samme om det hadde vært lov (noe det SELVSAGT ikke er).  Dette må du bare avvise.

Anonymkode: dcddb...44c

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (8 minutter siden):

Hun har ikke LOV nei, men da sier hun opp jobben, tar imot pengene og begynner på et nytt sykehjem. Da har hun lov. 

Det er fortsatt ikke lov etter arbeidsforholdet er avsluttet.

 

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/helsepersonelloven-med-kommentarer/krav-til-helsepersonells-yrkesutovelse/-9.forbud-mot-gaver-m.v.i-tjenesten

Sitat

Bestemmelsen gjelder også etter at en pasient-/brukerrelasjon er avsluttet. Se sak 10/65 fra Statens helsepersonellnemd.

Ett testamente som er lovstridig kan erkjennes ugyldig.

Anonymkode: edad4...7fe

  • Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...