Gå til innhold

Helt ny på strikking. Noen som kan hjelpe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg prøver å lære meg å strikke.  Nå har jeg kommet et godt stykke på vei. Men nå begynner garnet å rulle seg oppover. 

Jeg har strikket alt i glattstrikk, og har googlet at da kan det rulle oppover.  

Er det noen måte jeg kan fikse dette på nå? Har strikket ganske mye, så frister ikke å rekke opp alt. 

Anonymkode: e1dd5...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei. 

Jeg prøver å lære meg å strikke.  Nå har jeg kommet et godt stykke på vei. Men nå begynner garnet å rulle seg oppover. 

Jeg har strikket alt i glattstrikk, og har googlet at da kan det rulle oppover.  

Er det noen måte jeg kan fikse dette på nå? Har strikket ganske mye, så frister ikke å rekke opp alt. 

Anonymkode: e1dd5...1fb

Det KAN rette seg noe ut når du kommer enda lenger og det KAN rette seg ut litt hvis du damper det etterpå. Men det er gjerne en grunn til at man strikker en vrangbort hvis man skal strikke glattstrikk på rundtpinne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (1 minutt siden):

Det KAN rette seg noe ut når du kommer enda lenger og det KAN rette seg ut litt hvis du damper det etterpå. Men det er gjerne en grunn til at man strikker en vrangbort hvis man skal strikke glattstrikk på rundtpinne...

Takk for svar.  

Som sagt så er jeg helt ny. Prøver meg frem, og viste ikke om dette med vrangbord. Men nå vet jeg.  

Da prøver jeg å dampe når jeg er ferdig.  

Anonymkode: e1dd5...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også prøve å plukke opp masker og strikke en vrangbord etterpå, på starten av strikketøyet ditt (altså at du strikker vrangborden "motsatt" vei av resten av strikketøyet). Men det er ikke så lett å "lese" hvor du skal plukke opp maskene hvis du er fersk strikker. Så det kan nok hende det er like greit å la det være, og heller regne dette som en av mange lærdommer du kommer til å få i din strikkekarriere. Det går selvfølgelig også an å rekke opp og begynne på nytt, men denne gangen med en vrangbord. 

Anonymkode: 03f75...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også strikke en runde vrang, da stopper du rulling. Men spørs hvor mange cm du har strikket. Bedre med 5-7 cm enn 20-30 cm.

Anonymkode: 6a2c7...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av hva du strikker, men ville dessverre rekt opp og startet på nytt. Og heller sett på det som du har stikket til nå som god øvelse.

Med all sannsynlighet vil ikke damping motvirke at det ruller, kanskje akkurat når det er nydampet, men så kommer det tilbake.

Anonymkode: 673c3...07f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...