AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #1 Skrevet 2. juli 2024 Hei, jeg skal en tur til Italia nå til helgen. Håper på å høre litt erfaringer, men skal ha med datteren min på 7 mnd. vi har ulikt etternavn, hva må jeg ha med evnt for å bevise? Har skrevet ut en bekreftelse på registrering av fødsel, hvor navnet vårt står. Men er dette noe jeg må vise frem? Rekker ikke å få den orginale fødselsattesten. må jeg også ha med samtykke fra den andre forelderen? Vi har delt foreldreansvar og er en tur på noen dager bare.. Anonymkode: dc3b6...43c
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #2 Skrevet 2. juli 2024 Så lenge barnet har pass trenger du ingenting annet. Man trenger ikke fødselsattest eller samtykke nei. Anonymkode: 4e5e1...a19
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #3 Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så lenge barnet har pass trenger du ingenting annet. Man trenger ikke fødselsattest eller samtykke nei. Anonymkode: 4e5e1...a19 Det stemmer ikke, mine barn hadde tidligere kun fars etternavn, jeg har kranglet ved flere anledninger på å få de med meg inn i ulike land. Siste gangen var såpass skremmende for ungene at jeg lå til mitt navn hos de når vi kom hjem igjen. Etter det har det ikke vært ett problem. Anonymkode: 392d8...9db 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #4 Skrevet 2. juli 2024 Passkontrollørene har tilgang på folkeregisteret, så det er uproblematisk. Anonymkode: 98d6b...a44
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #5 Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Passkontrollørene har tilgang på folkeregisteret, så det er uproblematisk. Anonymkode: 98d6b...a44 Nei, det har de ikke - dessverre. Ungene mine har et annet etternavn enn jeg, og jeg har blitt stoppa i passkontroll der kontrollørene har reagert på dette. Man må ha med kopi av fødselsattest der ens eget og barnets navn står, slik at kontrollørene kan se at det er ens eget barn (og ikke et man prøver å kidnappe eller noe sånt). Man trenger ikke samtykke fra den andre forelderen for å reise med barn (uansett etternavn), men har barn og forelder forskjellig etternavn, er det veldig lurt å ha med kopi av fødselsattest. Utrolig tungvindt at det er sånn - jeg skjønner ikke hvorfor i all verden det ikke kan stå i passet til folk under 18 hvem som er foreldrene deres. Anonymkode: db758...d90 6 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #6 Skrevet 2. juli 2024 Jeg har aldri hatt noen problemer med dette. Det er faktisk ikke alle land som har tradisjon for at foreldrene har samme navn. Anonymkode: 8e104...dc1 1
Stor pike Skrevet 2. juli 2024 #7 Skrevet 2. juli 2024 Du må vel ha samtykke fra faren. Det har jo vært mye om samtykke for at barn får pass etc.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #8 Skrevet 2. juli 2024 I Norge har vi regler på at begge foreldrene må godkjenne pass. Innenfor Schengen trenger du ikke gå gjennom pass kontroll. Der viser du hvem du innimellom hvem du er ved gaten for at de ser det er samme navn på billetten. I enkelte europeiske land er det veldig strenge regler for utreise med barn. Derfor vil nok enkelte være mere på når barn reiser sammen med kun en voksen. I Norge har de tilgang på folkeregisteret men dette har de ikke tilgang til i utlandet. Samtidig har jeg lagt merke til at viss du reiser hjem med norske pass er de ofte ikke så nøye på ting. Anonymkode: 77bda...46a
Uanonym bruker Skrevet 2. juli 2024 #9 Skrevet 2. juli 2024 Stor pike skrev (2 minutter siden): Du må vel ha samtykke fra faren. Det har jo vært mye om samtykke for at barn får pass etc. Man må ha samtykke fra begge foreldre om barnet skal få pass, men ikke for å reise til utlandet. Uansett etternavn kan en av barnets juridiske foreldre ta det med seg til utlandet uten den andres tillatelse. Man tenker vel at når man tillater pass så tillater man også at den andre tar med seg barnet til utlandet. 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #10 Skrevet 2. juli 2024 Innenfor Schengen har jeg aldri opplevd det, men da jeg og ungen dro til England i fjor ble vi stoppet. Jeg prøvde å fortelle at vi har samme mellomnavn ( som jeg regner som etternavn) og vi slapp igjennom tilslutt. Fikk da beskjed om at neste gang bør jeg ha med en bekreftelse fra mannen. Anonymkode: 8ff20...67f 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #11 Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Innenfor Schengen har jeg aldri opplevd det, men da jeg og ungen dro til England i fjor ble vi stoppet. Jeg prøvde å fortelle at vi har samme mellomnavn ( som jeg regner som etternavn) og vi slapp igjennom tilslutt. Fikk da beskjed om at neste gang bør jeg ha med en bekreftelse fra mannen. Anonymkode: 8ff20...67f Det har da ingenting å si hva DU regner som etternavn, når det ikke ER etternavn Anonymkode: ef4d6...c38 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #12 Skrevet 2. juli 2024 Jeg har reist masse med mine barn, og vi har ikke samme etternavn. De har heller ikke mitt som mellom navn. Når de var noe mindre pleide jeg ha med fødselsattesten deres. Men siste årene kun pass, aldri hatt med dokumentasjon eller fått noen spørsmål. Vi har vært i USA, Asia og Australia uten problem Anonymkode: ed7dc...3f0 1
Ulrikke Skrevet 2. juli 2024 #13 Skrevet 2. juli 2024 Jeg sendte med bekreftelse og kopi av mitt pass da min samboer tok med vår felles datter med mitt etternavn til Italia, til tross for at hun da var 12 år og fint kunne fortelle selv at han var faren hennes og hvorfor de var på tur. Hun har ikke hans etternavn som mellomnavn heller. De fikk bruk for det, faktisk, ut av Italia. Ikke inn, men ut. Med den erfaringen ville jeg nok valgt å ha med en bekreftelse, bare for å slippe styr. 1
Addie Skrevet 2. juli 2024 #14 Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Innenfor Schengen har jeg aldri opplevd det, men da jeg og ungen dro til England i fjor ble vi stoppet. Jeg prøvde å fortelle at vi har samme mellomnavn ( som jeg regner som etternavn) og vi slapp igjennom tilslutt. Fikk da beskjed om at neste gang bør jeg ha med en bekreftelse fra mannen. Anonymkode: 8ff20...67f Jeg har opplevd det samme der. To ganger i England, ingen andre land
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #15 Skrevet 2. juli 2024 Det er ikke passkontroll i Schengen en gang. Bare å gå rett inn i landet. Ikke noe problem i andre land heller... Et-par spørsmål, så går det greit. Hva er det med alle som knapt har satt foten utenfor landet, og likevel synser i vei på KG 🙄 Anonymkode: f4da3...574 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #16 Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det stemmer ikke, mine barn hadde tidligere kun fars etternavn, jeg har kranglet ved flere anledninger på å få de med meg inn i ulike land. Siste gangen var såpass skremmende for ungene at jeg lå til mitt navn hos de når vi kom hjem igjen. Etter det har det ikke vært ett problem. Anonymkode: 392d8...9db Høres veldig rart ut. Jeg deler ikke navn med mine 2 og har aldri blitt stilt spørsmål ved det. Ikke engang i USA. Anonymkode: 1c8ee...390 1
Jajakvinne12 Skrevet 2. juli 2024 #17 Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Innenfor Schengen har jeg aldri opplevd det, men da jeg og ungen dro til England i fjor ble vi stoppet. Jeg prøvde å fortelle at vi har samme mellomnavn ( som jeg regner som etternavn) og vi slapp igjennom tilslutt. Fikk da beskjed om at neste gang bør jeg ha med en bekreftelse fra mannen. Anonymkode: 8ff20...67f Mellomnavn er IKKE etternavn. Det er et, hold på hatten nå, mellomnavn.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #18 Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det stemmer ikke, mine barn hadde tidligere kun fars etternavn, jeg har kranglet ved flere anledninger på å få de med meg inn i ulike land. Siste gangen var såpass skremmende for ungene at jeg lå til mitt navn hos de når vi kom hjem igjen. Etter det har det ikke vært ett problem. Anonymkode: 392d8...9db Passkontrollen har tilgang til folkeregisteret så jo - man trenger kun pass. Barna her har fars etternavn - jeg har ikke. Aldri vært et problem ved reise i utlandet. Vi har reist mye til ulike land og kontinent. Aldri vært et spørsmål eller problem. Verken til land i Europa, USA eller Asia. Anonymkode: 4e5e1...a19 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #19 Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høres veldig rart ut. Jeg deler ikke navn med mine 2 og har aldri blitt stilt spørsmål ved det. Ikke engang i USA. Anonymkode: 1c8ee...390 Samme her. Flydd inn i USA noen ganger. De blir litt forvirret over immigrasjonsskjema i ny og ne - er du familie kan du fylle ut ett. Så vi har hatt noen runder med "so you are a family?".... "but the family name?".... (jensen/olsen/eriksen)..... "yes, combined that is our family name".... et-par runder til, så er "all ok, welcome". Mistenker det er relativt nyansatte som ikke har mengdetrening i hvordan ting stort sett er rundt omkring i verden. Anonymkode: f4da3...574
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #20 Skrevet 2. juli 2024 Jeg har levd 40 år uten samme etternavn som min mor, og 16 år uten smme etternavn som min datter. Og reist mye hele livet. Dette har aldri vært i nærheten av å være et problem. Anonymkode: 528a5...a1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå