AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #1 Skrevet 2. juli 2024 Jeg vet at noen her inne er supre på å planlegge økonomien og har til enhver tid kontroll. Jeg er ikke en av de, jeg er egentlig ganske dårlig og har tatt mange dumme valg. Vi sitter like vel fint i det, har et hus som har verdi på 7 mill, men det er dessverre lånt mye på da vi har pusset opp ganske alt. Vi har også to biler, men de er også lån på. Vi merker renta da vi nå betaler 44.000 på bare bil og hus, vi tjener egentlig veldig bra synes jeg og det irriterer meg at vi har så dårlig råd. Vi har eid hus såpass lenge at vi vet renta varierer, vi valgte likevel ikke å binde renta. Ja enda et dårlig økonomisk valg. De siste 5 månedene har det bare ramlet inn med utgifter vi ikke har regnet med, vi har vært ute med 100.000 ekstra bare fra april til nå. Nå må vi skifte varmepumpe, det er ikke en vanlig en som vi kan ha må ha en som koster 100.000, det sies at dette er økonomisk lurt, men jeg er usikker på om det stemmer! Jeg vet ikke hvordan vi skal få dette til å gå rundt, jeg er sint på meg selv for å ha levd livet litt for mye og ikke har flere hundre tusen på bufferkonto! Den er nå tom, vi har ikke penger til denne pumpa, den skulle også holdt mye lenger enn dette. Føler det ramler inn utgifter på utgifter hele tiden! Flere som opplever det? Jeg vet mange nå vil skrive herregud, skyld deg selv osv. så klart dette er mine valg tidligere som påvirker oss nå! Uten tvil! Anonymkode: f0ef9...56d 6
Jajakvinne12 Skrevet 2. juli 2024 #2 Skrevet 2. juli 2024 100K for varmepumpe kan umulig stemme. 18 2
enkefru Skrevet 2. juli 2024 #3 Skrevet 2. juli 2024 Varmepumpe til 100 K har dere jo ikke råd til skriver du, så da må det bli en rimeligere en. Og ja… uforutsette utgifter er jo nettop uforutsette, men en viss beregning kan (bør) en gjøre 10
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #4 Skrevet 2. juli 2024 Jeg har også hatt den følelsen ganske ofte. Det er alltid «noe» ekstra som gjør at vi har lite til overs. Enten så må noe fikses på huset, eller så trenger ungene plutselig briller og tannregulering, eller PCen må byttes ut, osv…. Det er bare sånn det er å ha hus og familie. Vi har blitt mye flinkere til å prioritere bort alt vi kan klare oss uten, så det går bra. Men er vanskelig å spare opp en solid buffer, syns jeg. Anonymkode: 057b8...319
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #5 Skrevet 2. juli 2024 Forsåvidt enig med de over at det bør gå an å finne en rimeligere varmepumpe 😊 Anonymkode: 057b8...319 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #6 Skrevet 2. juli 2024 Joda, pengene har flydd de siste mnd. Takk faen for bedre betalt jobb og masse overtid, har brukt 15.000 på tenna på katten (og måtte ta fri to dager), ørten behandlinger på meg selv hos fysio og kiropraktor på 600 kr pr runde, bilen punkterte på motorveien og dekket var bare å bytte, det var 3600 kr for jeg måtte bytte det andre samtidig, restskatt på 14.000 og blakk de siste to ukene før lønn (som har lagt på 10-15.000 over det jeg er vant til å få i lønn) Har ekstra konto, men den minket det på da jeg kom på jeg ville bytte bil i mai…. Anonymkode: 50d41...989 1 2
Granskudd Skrevet 2. juli 2024 #7 Skrevet 2. juli 2024 Jeg opplever her at slike ofte ting kommer i bølger, av og til kan det føles helt enormt ut fordi noe drar med seg noe annet også blir det helt komplett Texas. Jeg husker spesielr en periode da barna var små og vi ikke hadde så innmari god råd. Det føltes som om alt vi tok i gikk i stykker og var helt håpløst, men så roet det seg heldigvis og ble bedre. Vi har aldri vært så ille ute som vi var den gangen da, men jeg opplever fortsatt at om vaskemaskinen går, så går oppvaskmaskinen, tørketrommel, bil i stykker samtidig som ungene knuser er vindu med en ball også roer det seg ned igjen. Kanskje jeg bare må bytte vaskemaskinen oftere? 😉😉 9
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #8 Skrevet 2. juli 2024 Ja, inn i mellom. I år bommet mannen fullstendig på skatteberegningene sine, som medførte en heidundrende baksmell. En stor uforutsett utgift... I tillegg synes vi at vi har noe høyt huslån, vi har snakket om å finne oss et rimeligere hus, men det sitter langt inne. Tror ungene blir veldig lei seg dersom vi flytter. Anonymkode: 8b65d...dcf
Gjest Solanum Skrevet 2. juli 2024 #9 Skrevet 2. juli 2024 Har dere brukt opp feriepengene begge to også?
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #10 Skrevet 2. juli 2024 Jajakvinne12 skrev (29 minutter siden): 100K for varmepumpe kan umulig stemme. Javel? Det er en luft til vann varmepumpe. Det er den prisen Anonymkode: f0ef9...56d 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #11 Skrevet 2. juli 2024 Solanum skrev (12 minutter siden): Har dere brukt opp feriepengene begge to også? Ja, de betalte vi ned på alt som har hengt igjen. Trodde vi var nå i balanse og kunne begynne å bygge oss opp igjen. Men det må vente. Vi har ikke tatt ferie i år fordi vi skulle spare og godt var det. Og til alle dere som tror en varmepumpe er kun de man kjøper på elkjøp så er det feil. Vi har vannbårenvarme i huset, den bruker luft til å varme opp huset og vannet vårt. Vi må bytte denne, vi kan ikke kjøpe billigere da må vi gjøre om på hele systemer i huset. Det koster mer enn 100.000. Sånn er livet Anonymkode: f0ef9...56d
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #12 Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg har også hatt den følelsen ganske ofte. Det er alltid «noe» ekstra som gjør at vi har lite til overs. Enten så må noe fikses på huset, eller så trenger ungene plutselig briller og tannregulering, eller PCen må byttes ut, osv…. Det er bare sånn det er å ha hus og familie. Vi har blitt mye flinkere til å prioritere bort alt vi kan klare oss uten, så det går bra. Men er vanskelig å spare opp en solid buffer, syns jeg. Anonymkode: 057b8...319 Ja, vanskelig å spare opp for synes alt bare flyr med engang🥴 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Joda, pengene har flydd de siste mnd. Takk faen for bedre betalt jobb og masse overtid, har brukt 15.000 på tenna på katten (og måtte ta fri to dager), ørten behandlinger på meg selv hos fysio og kiropraktor på 600 kr pr runde, bilen punkterte på motorveien og dekket var bare å bytte, det var 3600 kr for jeg måtte bytte det andre samtidig, restskatt på 14.000 og blakk de siste to ukene før lønn (som har lagt på 10-15.000 over det jeg er vant til å få i lønn) Har ekstra konto, men den minket det på da jeg kom på jeg ville bytte bil i mai…. Anonymkode: 50d41...989 Mannen må jobbe nå han også, mulig jeg tar en vakt ekstra men det er det jeg klarer. Det er slitsomt når det er slik, men håpe det gir seg for dere snart også. AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja, inn i mellom. I år bommet mannen fullstendig på skatteberegningene sine, som medførte en heidundrende baksmell. En stor uforutsett utgift... I tillegg synes vi at vi har noe høyt huslån, vi har snakket om å finne oss et rimeligere hus, men det sitter langt inne. Tror ungene blir veldig lei seg dersom vi flytter. Anonymkode: 8b65d...dcf Vi har også snakket om det, samtidig har vi brukt så mye penger og tid for å bygge hjemmet vårt, vi er såpass stor familie også at de fleste hus er høy prisklasse. Vi klarer ikke å dra barna våre bort fra venner. Vi må stå i det, komme oss gjennom dag for dag og knipe igjen her og der. Håper det ordner seg for dere Anonymkode: f0ef9...56d
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #13 Skrevet 2. juli 2024 Alt du eier, ts, har en levetid. Slå den opp på nett og følg med på den, eller last ned en app som gjør det samme. La oss ta en bil: den har dekk. Dekk må byttes etter x mil eller y år. Så «dekk» er ikke en uforutsett utgift. Den kommer regelmessig og forutsigbart. Så skal bilen ha servic i faste intervall, olje årlig, drivrem varer i x driftstimer eller mil. Akkurat slik er det med absolutt alt du eier. En varmepumpe har en levetid på 12-15 år. Så «årlig utgift varmepumpe» er kjøpssum+service+montør og så dele på 12. Taket ditt har en levetid på 40-60 år. Så du tar kostnaden med tak (materialer, arbeid, vedlikehold) og deler på 40. Så har du den årlige kostnaden på tak. Summerer de årlige summene seg opp til mer enn inntekt? Da har du valgt å bo over evne. Selg og kjøp noe billigere i drift. Anonymkode: 67f86...4bc 12 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #14 Skrevet 2. juli 2024 Kan dere ikke låne dere opp på huset for å kjøpe varmepumpen? Har følt på det samme det siste året. Pengene bare renner ut av kontoen etter lønning, og bufferen går bare nedover og nedover. Det er ting som må fikses på bilen; Vipps 20.000 ut. Så røyk oppvaskmaskinen, kid’en har tannregulering og ungdommen må begynne med linser og ha nye briller osv osv. Vi tjener egentlig bra begge to, men føler jeg ikke kan unne meg noe. Alt går til barn, husholdning og hus. Anonymkode: c8dda...9ee
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #15 Skrevet 2. juli 2024 Spørs hva du mener med uforutsett. Det er jo faktisk mulig å forutse at det følger vedlikeholdsutgifter med bil og hus. Bilhold koster i snitt 60 000 i året, det dekker løpende utgifter og verditap. Bilen min er gjeldsfri, har lav forsikringssum og lave verkstedutgifter. Men jeg setter av 5000 i måneden på bilkonto. Det som ikke brukes opp på løpende kostnad blir innskudd i ny bil den dagen det trengs. Det koster å vedlikeholde hus. Jeg setter av 2500 i måneden på huskonto, det samme gjør mannen. Disse pengene går med til nødvendigheter. De fleste år går vi kraftig i pluss på den kontoen, det eneste vi skal bruke av den til i år er å kjøpe kraftvask, beis og maleutstyr, vi må beise i alle fall sydveggen og helst hele huset. I fjor bygde vi en utebod, for fire år siden utestue. Det er ingen større prosjekt i sikte akkurat nå, men vi vet at vi i vår levetid må bytte tak, ta opp igjen drenering, renovere bad osv. En garasje hadde vært fint. Også husholdningsapparater som kjøkeskap og vaskemaskin blir kjøpt nytt av denne kontoen. Barna vokser fra sykler og ski, de skal konfirmeres, de skal ha bunader osv. Vi setter av barnetrygden på en konto som går til slike utgifter. Vi skal på ferie i løpet av sommeren, og har en feriekonto. Da rentene var lavere enn nå satte vi av 5000 i måneden, det siste året har summen blitt senket til 3000. Vi har ikke brukt alt i fjor og i forfjor, så det skulle holde til en fin ferie i år også. Anonymkode: 8f477...d93 5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #16 Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Alt du eier, ts, har en levetid. Slå den opp på nett og følg med på den, eller last ned en app som gjør det samme. La oss ta en bil: den har dekk. Dekk må byttes etter x mil eller y år. Så «dekk» er ikke en uforutsett utgift. Den kommer regelmessig og forutsigbart. Så skal bilen ha servic i faste intervall, olje årlig, drivrem varer i x driftstimer eller mil. Akkurat slik er det med absolutt alt du eier. En varmepumpe har en levetid på 12-15 år. Så «årlig utgift varmepumpe» er kjøpssum+service+montør og så dele på 12. Taket ditt har en levetid på 40-60 år. Så du tar kostnaden med tak (materialer, arbeid, vedlikehold) og deler på 40. Så har du den årlige kostnaden på tak. Summerer de årlige summene seg opp til mer enn inntekt? Da har du valgt å bo over evne. Selg og kjøp noe billigere i drift. Anonymkode: 67f86...4bc Varmepumpen bør ha minst 8 år igjen, men noe ryker før tiden, dekk, service er ikke en del av mine uforutsette utgifter. Jeg bor ikke over evne, men jeg har levd over evne slik at jeg ikke har råd til dette nå, det kunne jeg om jeg ikke hadde tatt dårlige valg. Som jeg også skrev i hi. Jeg spør andre hvordan de opplever dette, ikke om råd eller forklaring på hva uforutsette regninger er Anonymkode: f0ef9...56d 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #17 Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kan dere ikke låne dere opp på huset for å kjøpe varmepumpen? Har følt på det samme det siste året. Pengene bare renner ut av kontoen etter lønning, og bufferen går bare nedover og nedover. Det er ting som må fikses på bilen; Vipps 20.000 ut. Så røyk oppvaskmaskinen, kid’en har tannregulering og ungdommen må begynne med linser og ha nye briller osv osv. Vi tjener egentlig bra begge to, men føler jeg ikke kan unne meg noe. Alt går til barn, husholdning og hus. Anonymkode: c8dda...9ee Ja, det flyr liksom 1000 lapper ut av vindu. Før var det 100 lapper som fløy nå er det ikke en sum under 1000 kroner som må ut. Vi har hørt med banken, samtidig så synes jeg det er litt skummelt siden vi betaler så mye allerede. Mulig vi ikke har noen valg da AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Spørs hva du mener med uforutsett. Det er jo faktisk mulig å forutse at det følger vedlikeholdsutgifter med bil og hus. Bilhold koster i snitt 60 000 i året, det dekker løpende utgifter og verditap. Bilen min er gjeldsfri, har lav forsikringssum og lave verkstedutgifter. Men jeg setter av 5000 i måneden på bilkonto. Det som ikke brukes opp på løpende kostnad blir innskudd i ny bil den dagen det trengs. Det koster å vedlikeholde hus. Jeg setter av 2500 i måneden på huskonto, det samme gjør mannen. Disse pengene går med til nødvendigheter. De fleste år går vi kraftig i pluss på den kontoen, det eneste vi skal bruke av den til i år er å kjøpe kraftvask, beis og maleutstyr, vi må beise i alle fall sydveggen og helst hele huset. I fjor bygde vi en utebod, for fire år siden utestue. Det er ingen større prosjekt i sikte akkurat nå, men vi vet at vi i vår levetid må bytte tak, ta opp igjen drenering, renovere bad osv. En garasje hadde vært fint. Også husholdningsapparater som kjøkeskap og vaskemaskin blir kjøpt nytt av denne kontoen. Barna vokser fra sykler og ski, de skal konfirmeres, de skal ha bunader osv. Vi setter av barnetrygden på en konto som går til slike utgifter. Vi skal på ferie i løpet av sommeren, og har en feriekonto. Da rentene var lavere enn nå satte vi av 5000 i måneden, det siste året har summen blitt senket til 3000. Vi har ikke brukt alt i fjor og i forfjor, så det skulle holde til en fin ferie i år også. Anonymkode: 8f477...d93 Og slik har ikke vi levd fordi vi har tatt dårlige valg. Og det har gått fint før fordi da hadde vi penger nok. Det er strammere så da merker vi jo det selvfølgelig. Ting ryker også før tiden, man kan få store utgifter på som ikke handler om det vanlige man må, man kan få store utgifter på hus som ikke handler om vedlikehold. En dag så er vi kanskje der at vi har en buffer, foreløpig blir den tatt av før den i det hele tatt kan kalles buffer. Anonymkode: f0ef9...56d 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #18 Skrevet 2. juli 2024 Sånn hadde vi det også da vi eide hus. Nå leier vi for en periode,og jammen er det godt å slippe å tenke på sånne ting. Skal det beises,repareres,utbedres eller pusses opp,er det ikke vi som må gjøre det,men huseier. Vi betaler selvfølgelig en del i mnd, men inkludert i det er jo nettopp vedlikehold, forsikring,kommunale avgifter,eiendomsskatt osv. Hvitevarer er inkludert og ryker de,kjøper huseier nye. Har mye bedre kontroll på økonomien nå. Anonymkode: 80e52...237 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #19 Skrevet 2. juli 2024 "Mo' money, mo' problems" 44000 (på bil og hus) er mer enn mannen og jeg får inn til sammen hver måned. Vi sliter med uforutsette utgifter over 500 kr. Anonymkode: 8485a...0f1 2 1 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #20 Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det flyr liksom 1000 lapper ut av vindu. Før var det 100 lapper som fløy nå er det ikke en sum under 1000 kroner som må ut. Vi har hørt med banken, samtidig så synes jeg det er litt skummelt siden vi betaler så mye allerede. Mulig vi ikke har noen valg da Og slik har ikke vi levd fordi vi har tatt dårlige valg. Og det har gått fint før fordi da hadde vi penger nok. Det er strammere så da merker vi jo det selvfølgelig. Ting ryker også før tiden, man kan få store utgifter på som ikke handler om det vanlige man må, man kan få store utgifter på hus som ikke handler om vedlikehold. En dag så er vi kanskje der at vi har en buffer, foreløpig blir den tatt av før den i det hele tatt kan kalles buffer. Anonymkode: f0ef9...56d Du er nok ikke alene om dette. Etter finanskrisen har "alle" blitt vant med reallønnsøkning hvert år, lave renter, sterk krone som gjør importvarer billigere osv. "Vi", som i befolkningen i norge, har levd som konger. Mannen min har vært oppgitt over all denne planleggingen, det er "ingen" som holder på slik. Men han har funnet seg ubdet, og har nok visst innerst inne at ikke noe vokser inn i himmelen. Nå er han glad for at vi ikke bygde garasje med lånte penger slik "alle" rådet han til, men at vi heller prioriterer økonomisk planlegging. Vi har helt middels inntekter, jeg ligger på 700k i han opp under 600k i året. Han sammenligner oss med folk som har millionlønn og synes ofte jeg er en gjerrigknark. Men han er enig i at det er best at det er jeg som er finansminister. Dete kommer dere nok ovenpå etterhvert, i år er det spådd reallønnsøkning og rentene har slutta å galoppere. Og dette lærer dere av, når dere får pusterom blir det å sette tæring etter næring og bygge buffer. Anonymkode: 8f477...d93 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå