Gå til innhold

Sykle til skolen


Mann3030

Anbefalte innlegg

Har en liten diskusjon med min bedre halvdel. Vi har to jenter på 8 (begynner i 3.klasse) og 12 år (begynner i 7. Klasse). 8-åringen får ikke lov å sykle til skolen, så hun blir kjørt og hentet. Det tar ca 10 min å sykle til/fra skolen og for det meste rett frem.

Min bedre halvdel mener at 12 åringen må bli kjørt til skolen hver dag på grunn av at det blir urettferdig om bare en blir kjørt.

Jeg mener derimot at 12 åringen kan fint sykle til og fra skolen, selv om 8-åringen blir kjørt. Handler for meg at når man blir eldre får man mer frihet, men også at man får mer ansvar. Vi forventet begge at 8-åringen sykler selv til og fra skolen når hun blir gammel nok. En annen grunn til at jeg vil at hun skal sykle er at 12-åringen må vente 1-3 timer på skolen for å bli hentet eller så sniker hun seg på bussen uten billett. For hun gidder som regel ikke å gå. (Tar 30 min)

Hva er riktig? Kan jeg med god samvittighet si at 12 åringen skal sykle til og fra skolen? Eller har min bedre halvdel riktig om at begge må bli kjørt?

 

Edit: Jeg synes de kunne fint ha gått/syklet sammen. Men samboer synes nok at 12 åring ikke er ansvarlig nok til å passe på en litt vimsete adhd jente på 8.

Endret av Mann3030
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde latt både 12-åringen og 8-åringen gå/sykle sammen, eller så hadde jeg kjørt selv. Din bedre halvdel har rett - det er urettferdig at hun må sykle, mens den andre blir kjørt til og fra. 

Anonymkode: 5dc83...8e0

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke yngste jenta sykle også? 

Her har dem syklet siden 2 klasse tar ca 10 min her også og må krysse veien 2 ganger. 

Anonymkode: 7cdab...870

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hadde latt både 12-åringen og 8-åringen gå/sykle sammen, eller så hadde jeg kjørt selv. Din bedre halvdel har rett - det er urettferdig at hun må sykle, mens den andre blir kjørt til og fra. 

Anonymkode: 5dc83...8e0

Vil det ikke da bli urettferdig når minstejenta bikker 10, og må sykle selv? Søsteren blir jo da kjørt til 14 års alder.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde latt dem gå /sykle selv. Det stykke burde de klare. Her så hadde de 4.5 km til skolen og de syklet og gikk fra 2 klasse

Anonymkode: d1b6f...ca0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis 12-åringen selv ønsker å bli kjørt synes jeg det er merkelig å nekte å kjøre henne samtidig som du kjører akkurat samme vei med 8-åringen. Jeg hadde kjørt begge. Om 12-åringen helst vil sykle er det selvsagt en annen sak. Ser flere foreslår at også yngste sykler, men mange skoler (inkludert vår) ønsker ikke at de yngste barna skal sykle til skolen så for mange er ikke det et alternativ. Her vil de f.eks. at de skal vente til etter sykkelprøven.

 

Mann3030 skrev (2 timer siden):

Vil det ikke da bli urettferdig når minstejenta bikker 10, og må sykle selv? Søsteren blir jo da kjørt til 14 års alder.

Sånn er det bare. Jeg kjørte våre til skolen ut 2. klasse og de to eldste satt selvsagt på de også selv om de var store nok til å gå. Da yngste skulle begynne å gå selv syntes hun det var urettferdig at de to eldste hadde blitt kjørt til de var mye eldre, men det ville vært utrolig rart å kjøre yngste samme vei som de to eldste gikk og bare av prinsipp ikke la dem sitte på. Den forklaringen forstod hun helt fint og det kommer din også til å gjøre.  

Endret av Arkana
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann3030 skrev (2 timer siden):

Har en liten diskusjon med min bedre halvdel. Vi har to jenter på 8 (begynner i 3.klasse) og 12 år (begynner i 7. Klasse). 8-åringen får ikke lov å sykle til skolen, så hun blir kjørt og hentet. Det tar ca 10 min å sykle til/fra skolen og for det meste rett frem.

Min bedre halvdel mener at 12 åringen må bli kjørt til skolen hver dag på grunn av at det blir urettferdig om bare en blir kjørt.

Jeg mener derimot at 12 åringen kan fint sykle til og fra skolen, selv om 8-åringen blir kjørt. Handler for meg at når man blir eldre får man mer frihet, men også at man får mer ansvar. Vi forventet begge at 8-åringen sykler selv til og fra skolen når hun blir gammel nok. En annen grunn til at jeg vil at hun skal sykle er at 12-åringen må vente 1-3 timer på skolen for å bli hentet eller så sniker hun seg på bussen uten billett. For hun gidder som regel ikke å gå. (Tar 30 min)

Hva er riktig? Kan jeg med god samvittighet si at 12 åringen skal sykle til og fra skolen? Eller har min bedre halvdel riktig om at begge må bli kjørt?

 

Edit: Jeg synes de kunne fint ha gått/syklet sammen. Men samboer synes nok at 12 åring ikke er ansvarlig nok til å passe på en litt vimsete adhd jente på 8.

Her har barna syklet til skolen siden 1.klasse. 

Skal man først kjøre ett barn, kjører man begge om barnet ønsker. Forskjellsbehandling driver jeg ikke med. 

Anonymkode: 5cd26...bcb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann3030 skrev (2 timer siden):

Har en liten diskusjon med min bedre halvdel. Vi har to jenter på 8 (begynner i 3.klasse) og 12 år (begynner i 7. Klasse). 8-åringen får ikke lov å sykle til skolen, så hun blir kjørt og hentet. Det tar ca 10 min å sykle til/fra skolen og for det meste rett frem.

Min bedre halvdel mener at 12 åringen må bli kjørt til skolen hver dag på grunn av at det blir urettferdig om bare en blir kjørt.

Jeg mener derimot at 12 åringen kan fint sykle til og fra skolen, selv om 8-åringen blir kjørt. Handler for meg at når man blir eldre får man mer frihet, men også at man får mer ansvar. Vi forventet begge at 8-åringen sykler selv til og fra skolen når hun blir gammel nok. En annen grunn til at jeg vil at hun skal sykle er at 12-åringen må vente 1-3 timer på skolen for å bli hentet eller så sniker hun seg på bussen uten billett. For hun gidder som regel ikke å gå. (Tar 30 min)

Hva er riktig? Kan jeg med god samvittighet si at 12 åringen skal sykle til og fra skolen? Eller har min bedre halvdel riktig om at begge må bli kjørt?

 

Edit: Jeg synes de kunne fint ha gått/syklet sammen. Men samboer synes nok at 12 åring ikke er ansvarlig nok til å passe på en litt vimsete adhd jente på 8.

Hadde latt begge sykle. Vår 12- åring har syklet siden første klasse. Den første tiden syklet en av oss sammen med

ham. Det var bedre anvendt tid enn å kjøre ham.

Anonymkode: f6713...83c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her har barna syklet til skolen siden 1.klasse. 

Skal man først kjøre ett barn, kjører man begge om barnet ønsker. Forskjellsbehandling driver jeg ikke med. 

Anonymkode: 5cd26...bcb

Det er ikke forskjellsbehandling å behandle barn i ulik alder ulikt.

Anonymkode: f6713...83c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 3 klassing kan fint sykle 10 minutter til skolen , sykler hun ikke til venner heller ? Hva er forskjellen ? 

Anonymkode: 8fd08...7b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går 8-åringen på sfo? Da blir det jo naturlig at syvendeklassingen sykler hjem når hun er ferdig på skolen (når da, 13:30?) og ikke må sitte å vente til dere henter tredjeklassingen etter jobb?

 

En 12-åring kan fint sykle alene til og fra skolen når det ikke tar mer enn ti minutter

Anonymkode: 72b31...30e

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke problemet. Er det ikke plass i bilen til begge? Er dette kampen du er villig til å ta?

 

Jeg er overrasket over hvor mange som har barn som har syklet fra første- og andreklasse her i tråden. Her har det ikke vært lov å sykle før man begynner i fjerde- eller femteklasse. Det har vært skolenes regler. Så det er ikke sikkert det er et alternativ en gang.

 

Mann3030 skrev (3 timer siden):

En annen grunn til at jeg vil at hun skal sykle er at 12-åringen må vente 1-3 timer på skolen for å bli hentet eller så sniker hun seg på bussen uten billett. For hun gidder som regel ikke å gå. (Tar 30 min)

Her har du en utmerket mulighet til å lage en regel. Hvis hun gjør det, så blir hun ikke kjørt dagen etter.

 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med sykkelen til 12 åringen i bilen. Så kan hun bli kjørt dit og sykle hjem.

Anonymkode: aa8a3...bdf

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Meowmere skrev (9 minutter siden):

 

 

Jeg er overrasket over hvor mange som har barn som har syklet fra første- og andreklasse her i tråden. Her har det ikke vært lov å sykle før man begynner i fjerde- eller femteklasse. Det har vært skolenes regler. Så det er ikke sikkert det er et alternativ en gang.

 

 

 

 

 

 

 

Her er det kun en liten lokalskole med max 35 elever fra 1 tilogmed 7 klasse. Så der fikk en sykle fra 1 klasse hvis en var med på sykkel kurset første uka på skolen.

 

Anonymkode: d1b6f...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Her er det kun en liten lokalskole med max 35 elever fra 1 tilogmed 7 klasse. Så der fikk en sykle fra 1 klasse hvis en var med på sykkel kurset første uka på skolen.

 

Anonymkode: d1b6f...ca0

Ja, da stiller det seg selvfølgelig litt anderledes ja. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (1 time siden):

 

Jeg er overrasket over hvor mange som har barn som har syklet fra første- og andreklasse her i tråden. Her har det ikke vært lov å sykle før man begynner i fjerde- eller femteklasse. Det har vært skolenes regler. Så det er ikke sikkert det er et alternativ en gang.

 

Skolen har ikke lov å bestemme sånt. Det er bare anbefalinger, som man som foreldre kan velge å følge eller ikke. Vår vurdering var at vi har en trygg skolevei, og i tillegg så er det jo et veldig viktig poeng, som mange overser, som er at de foreldrene som kjører barna til skolen, er jo de som lager en utrygg trafikal situasjon rundt skolen. 

Anonymkode: f6713...83c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skolen har ikke lov å bestemme sånt. Det er bare anbefalinger, som man som foreldre kan velge å følge eller ikke. Vår vurdering var at vi har en trygg skolevei, og i tillegg så er det jo et veldig viktig poeng, som mange overser, som er at de foreldrene som kjører barna til skolen, er jo de som lager en utrygg trafikal situasjon rundt skolen. 

Anonymkode: f6713...83c

Dette synes jeg var et merkelig utsagn. Man skaper selvfølgelig ikke utrygge situasjoner av å kjøre der det er lov å kjøre. Veier er skapt for å takle både bilister, syklister og fotgjengere. En del av det å skulle gå eller sykle til skolen handler om å være moden nok til å vite hvordan man ferdes i trafikken, og det er ikke bilistenes feil hvis barn som ikke burde ferdes alene i trafikken gjør det likevel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...