Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Baby 6 uker. I går hadde jeg to lange sykkelturer i tillegg til en trilletur, og forbrant derfor mange flere kalorier enn vanlig. Spiste heller ikke noen søtsaker ettersom jeg nå har begynt å gå opp i vekt igjen etter fødsel, så jeg ønsker gjerne å få vektpila til å peke nedover mot før-graviditetsvekt. 

Problemet er at jeg opplever et DRAMATISK fall i melkeproduksjonen med en gang jeg spiser litt mindre en dag. Anslår at jeg fikk i meg minst 2000 kcal i går, trolig litt mer. Alle kilder jeg finner på nett sier at melkeproduksjonen kan bli påvirket dersom man spiser under 1500-1800 kcal over lengre tid, mens jeg altså kun én dag har spist omtrent 2000. I dag har jeg nesten ikke melk. Illsint baby, og slappe pupper flere timer etter siste amming. Kjennes helt tomt ut. Lite tissebleier. Dette til tross for at jeg har spist en god frokost og lunsj i dag, men altså ingen sjokolade eller andre tomme kalorier. 

Er det flere som opplever et så dramatisk fall i melkeproduksjonen når kaloriinntaket reduseres litt? Husker jeg hadde det helt likt med storebror, det var komplett umulig for meg å gå ned i vekt i ammeperioden uten at melkeproduksjonen ble kuttet tvert. Forstår ikke de som raser ned i vekt etter fødsel 😩 Er det noe man kan gjøre for å motvirke dette? Drikker samtidig ørten liter vann om dagen, ettersom jeg mister produksjonen med en gang væskeinntaket er for lavt også…

Anonymkode: 9f4a2...544

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, opplevde det samme her. Må spise godt ellerså går alt rett vest. Måtte gi MME flere ganger. Her har vekta gått sakte oppover... Spiser sundt og bruker ikke vekta lenger. Ble litt bedre ved ca 3mnd når melka gikk over til hormonstyrt. Følelsen av stort væskebehov forsvant også, så drikker "normalt" nå. Føler kroppen har roet seg litt siste ukene og ikke lenger er like desperat etter vann og mat. Så mitt tips er å vente til det skjer for deg. Husk vi er alle forskjellige.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, godt å høre at vi er flere. I dag kjenner jeg virkelig at jeg også skulle ha hatt MME i hus, kjipt når man merker at baby blir misfornøyd pga. for lite melk. Men blir vel bedre i morgen siden jeg har spist mye mer i dag! Virker som at væskebehovet går gradvis nedover her også, håper behovet for næring blir bedre når baby runder et par måneder. Lett å glemme at folk er forskjellige når "alle" rundt deg snakker om hvor lett det er å gå ned i vekt mens man ammer 😅 Men får nok bare smøre meg med tålmodighet. Sist gang tok det over et år før vekta begynte å gå nedover, så det blir vel likt denne gangen. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan jo være at barnet har økedøgn? Da vil jo barnet spise hele tiden for å øke produksjonen din. Dumt å ty til MME med en gang da. Vent heller å se om det vedvarer og snakk med helsestasjon/ammehjelper for å få råd. Det kan jo føles ut som man har lite melk selv om barnet får nok. 

Anonymkode: a619b...b2a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kan jo være at barnet har økedøgn? Da vil jo barnet spise hele tiden for å øke produksjonen din. Dumt å ty til MME med en gang da. Vent heller å se om det vedvarer og snakk med helsestasjon/ammehjelper for å få råd. Det kan jo føles ut som man har lite melk selv om barnet får nok. 

Anonymkode: a619b...b2a

Ikke økedøgn, definitivt mindre melk. Skrev jo at barnet hadde færre tissebleier enn normalt. 
Babyen sov dårlig i går og hadde kun ett sovestrekk på 3 timer, og etter det kjentes brystene fremdeles helt slappe ut. Kjentes ut som om det kun var 30 minutter siden sist jeg ammet. Når hun da våknet skrubbsulten og ville ha mat var det helt tomt i
begge brystene etter 3 minutter, så hun ble kjempesint. Har normalt veldig godt regulert produksjon, og bruker bare å amme på ett bryst ved hver mating. Da slipper baby selv brystet når hun er mett, noe som bruker å ta 5-10 minutter. Hun har ikke tålmodighet til å ligge og «kosespise» i lang tid, siden hun er vant til at melken kommer med en gang (storebror kunne ligge 1-2 timer ved hvert bryst og bare småsutte litt mellom utdrivningene). Med en gang hun må jobbe for melka blir hun sint. 

Spiste bedre i går og i natt for å få opp produksjonen igjen, og det kjennes nå mer normalt ut. 1 time siden mating, og begge brystene er fullere enn de var på noen tidspunkt i går. Men jeg måtte da langt over 1800 kcal, så noen vektnedgang kan jeg nok se langt etter… Ikke at det er så forbanna viktig å gå raskt ned, men kunne veldig gjerne tenke meg å gå ned 1 kg i måneden. Vil bare ha vekta til å snu rett vei, føler meg ikke vel i egen kropp. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...