Gå til innhold

Hjelp meg å regne noe utrolig enkelt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hodet mitt står stille. Dette er er ufattelig enkelt regnestykke, men jeg må ha hjelp:

 

Jeg og mannen har en felles bankkonto der vi setter inn et likt beløp hver en gang i måneden.

Nå brukte jeg bed en feiltakelse kortet på denne kontoen til noe jeg skal betale alene.

Beløp: 2000kr

Så nå skal jeg rette opp i dette. Skal jeg da sette inn 2000 fra min konto på felleskontoen eller skal jeg kun betale 1000 inn der?

 

 

Anonymkode: 7ae48...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å, må skjønner jeg hvorfor jeg tenkte 1000. Det var fordi jeg tenkte å vippse til mannen, og da kommer pengene inn på hans egen konto og ikke på felleskontoen. For da er vel 1000 rett?

Anonymkode: 7ae48...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal jo fortsatt betale inn 2000 om det ikke er sånn at det går til fellesen, ellers må du sette inn 2000 fra din egen brukskonto, du ville jo brukt 2000 fra egen brukskonto til det du kjøpte. 

Eller er det sånn at du kan bruke av felles konton til noe du skal ha til deg? 

Dette er jo enkelt og greit

Anonymkode: ec7f0...202

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000,- 

 

Hvis det er nøye?😅

Her har vi felles økonomi så spiller egentlig ingen rolle hvor pengene kommer fra eller hvor de går ut.. 

Anonymkode: c8e47...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Å, må skjønner jeg hvorfor jeg tenkte 1000. Det var fordi jeg tenkte å vippse til mannen, og da kommer pengene inn på hans egen konto og ikke på felleskontoen. For da er vel 1000 rett?

Anonymkode: 7ae48...669

Ja, da hadde 1000 vært rett 🙂

Anonymkode: 04f3b...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Å, må skjønner jeg hvorfor jeg tenkte 1000. Det var fordi jeg tenkte å vippse til mannen, og da kommer pengene inn på hans egen konto og ikke på felleskontoen. For da er vel 1000 rett?

Anonymkode: 7ae48...669

Hvorfor tenker du det blir et annet beløp om du vippser enn om du setter inn på kontoen?

Anonymkode: 86a75...769

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor tenker du det blir et annet beløp om du vippser enn om du setter inn på kontoen?

Anonymkode: 86a75...769

Det blir åpenbart forskjell hvis hun vippser til mannen og ikke til felleskontoen.

Anonymkode: 954d1...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det blir åpenbart forskjell hvis hun vippser til mannen og ikke til felleskontoen.

Anonymkode: 954d1...4ef

Så la oss si de skal betale husleia på 4000 fra den kontoen. Hun setter inn 2000, han setter inn 2000. Så bruker hun opp de 2000 på klær til seg selv, og vippser mannen 1000. Hvem betaler de 1000 som mangler? 

Anonymkode: 86a75...769

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker at 1000 av de 2000 du har brukt fra fellesen er "dine"? 

Uansett 2000 ut = 2000 inn 👍 spiller ingen rolle om du vippser eller overfører på annet vis, 2000 av dine " private penger" skal tilbake til felleskonto.

Anonymkode: 9efed...c6a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 100% korrekt at dersom TS Vippser mannen til hans konto for privat forbruk så skal hun kun vippse 1000 kr.

Regnestykket blir som følger:

-TS brukte 2000,- fra en felles konto, hvor TS og mannen da «eier» 1000 kr. hver. 
Dersom TS Vippser mannen 1000 kr. går han i null, siden han får 1000 kr. på konto for privat forbruk og har mistet sin andel på 1000 kr. fra felles konto. 
TS har tapt sin andel på 1000 kr. fra felles konto hun også, og i tillegg mister hun 1000 kr. fra sin private konto, altså 2000,- til sammen som er det hun skal betale.

Regnestykket forutsetter at mannen beholder de 1000 kr. på sin private konto, og ikke overfører de til felles konto.

Anonymkode: 2c087...f89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er 100% korrekt at dersom TS Vippser mannen til hans konto for privat forbruk så skal hun kun vippse 1000 kr.

Regnestykket blir som følger:

-TS brukte 2000,- fra en felles konto, hvor TS og mannen da «eier» 1000 kr. hver. 
Dersom TS Vippser mannen 1000 kr. går han i null, siden han får 1000 kr. på konto for privat forbruk og har mistet sin andel på 1000 kr. fra felles konto. 
TS har tapt sin andel på 1000 kr. fra felles konto hun også, og i tillegg mister hun 1000 kr. fra sin private konto, altså 2000,- til sammen som er det hun skal betale.

Regnestykket forutsetter at mannen beholder de 1000 kr. på sin private konto, og ikke overfører de til felles konto.

Anonymkode: 2c087...f89

Er dette noe folk  virkelig praktiserer? TS har da ikke "tapt" 1000 kroner, hun har brukt dem på seg selv. Men hvis de har en sånn avtale hadde det vel vært bedre å bruke 10 000 på seg selv og betale tilbake 5000, eller hvorfor ikke fleske til med å bruke 100 000. 

Anonymkode: 86a75...769

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er 100% korrekt at dersom TS Vippser mannen til hans konto for privat forbruk så skal hun kun vippse 1000 kr.

Regnestykket blir som følger:

-TS brukte 2000,- fra en felles konto, hvor TS og mannen da «eier» 1000 kr. hver. 
Dersom TS Vippser mannen 1000 kr. går han i null, siden han får 1000 kr. på konto for privat forbruk og har mistet sin andel på 1000 kr. fra felles konto. 
TS har tapt sin andel på 1000 kr. fra felles konto hun også, og i tillegg mister hun 1000 kr. fra sin private konto, altså 2000,- til sammen som er det hun skal betale.

Regnestykket forutsetter at mannen beholder de 1000 kr. på sin private konto, og ikke overfører de til felles konto.

Anonymkode: 2c087...f89

Det er jo ikke 100% korrekt når hun spør om hun skal betale 1000 kr inn igjen på felleskontoen, ref HI. 

Anonymkode: 7c236...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo ikke 100% korrekt når hun spør om hun skal betale 1000 kr inn igjen på felleskontoen, ref HI. 

Anonymkode: 7c236...db7

Det er høl i huet enten man vippser eller setter inn. Ellers kan man jo bare holde på sånn hele tiden, sett inn 10 000, ta ut 10 000, vipps 5000 osv. Men i hvert fall enda en god grunn til å styre langt unna felleskonti og felles økonomi, hvis det er sånn folk regner. 

Anonymkode: 86a75...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som blir riktig er å betale inn 2000 kroner på felleskontoen (den er vel laget for en grunn), eller 1000 til mannen privat. 

Anonymkode: 7c236...db7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er høl i huet enten man vippser eller setter inn. Ellers kan man jo bare holde på sånn hele tiden, sett inn 10 000, ta ut 10 000, vipps 5000 osv. Men i hvert fall enda en god grunn til å styre langt unna felleskonti og felles økonomi, hvis det er sånn folk regner. 

Anonymkode: 86a75...769

Hun sa jo at hun gjorde en feil. Slapp nå av:)

Anonymkode: 7c236...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er 100% korrekt at dersom TS Vippser mannen til hans konto for privat forbruk så skal hun kun vippse 1000 kr.

Regnestykket blir som følger:

-TS brukte 2000,- fra en felles konto, hvor TS og mannen da «eier» 1000 kr. hver. 
Dersom TS Vippser mannen 1000 kr. går han i null, siden han får 1000 kr. på konto for privat forbruk og har mistet sin andel på 1000 kr. fra felles konto. 
TS har tapt sin andel på 1000 kr. fra felles konto hun også, og i tillegg mister hun 1000 kr. fra sin private konto, altså 2000,- til sammen som er det hun skal betale.

Regnestykket forutsetter at mannen beholder de 1000 kr. på sin private konto, og ikke overfører de til felles konto.

Anonymkode: 2c087...f89

Gir ingen mening. 

Jeg antar det er snakk om en felles mat/regnings konto eller lignende. Og ts har brukt "matkorte" til å betale for whatever som er privat forbruk. 

Hvis avtalen er at de skal sette inn 4000 hver på felleskonto i mnd og bruke de totalt 8000 på mat hver mnd. Ts bruker så 2000 av de 8000 på noe utenom avtalen, la oss si det var en jakke. Da har de kun 6000 igjen til mat da. Om hun vippser mannen 1000 så har de fortsatt kun 6000 igjen til mat, der det egentlig skulle vært 8000. Da må i såfall mannen overføre de 1000 han får fra henne til fellesen og hun overfører også 1000 til fellesen. Altså en totalt bortkastet operasjon. Det er jo ikke mannen hun "skylder" men felleskontoen og dens formål. ( tallene er fiktive, men du skjønner)

Anonymkode: 9efed...c6a

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Gir ingen mening. 

Jeg antar det er snakk om en felles mat/regnings konto eller lignende. Og ts har brukt "matkorte" til å betale for whatever som er privat forbruk. 

Hvis avtalen er at de skal sette inn 4000 hver på felleskonto i mnd og bruke de totalt 8000 på mat hver mnd. Ts bruker så 2000 av de 8000 på noe utenom avtalen, la oss si det var en jakke. Da har de kun 6000 igjen til mat da. Om hun vippser mannen 1000 så har de fortsatt kun 6000 igjen til mat, der det egentlig skulle vært 8000. Da må i såfall mannen overføre de 1000 han får fra henne til fellesen og hun overfører også 1000 til fellesen. Altså en totalt bortkastet operasjon. Det er jo ikke mannen hun "skylder" men felleskontoen og dens formål. ( tallene er fiktive, men du skjønner)

Anonymkode: 9efed...c6a

Men nå antar du at det ikke er «ekstra» penger på felleskontoen. Om de har mer enn nok på felles til at de ikke vil savne 2000 er det null problem at hun Vippser han 1000. Om det skulle vise seg at de likevel må få inn 2000 på felles, kan de da overføre 1000 hver. Poenget er at hun enten kan sette 2000 inn på felles ELLER vippse han 1000 til hans egen konto. Begge deler vil være riktig.

Anonymkode: 23285...05d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...