AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #1 Del Skrevet 2. juli 2024 Jeg søker aktivt jobber, og har ved flere tilfeller kommet dit at de ringer referanser men så glipper akkurat jobben. Nå begynner det å demre at nåværende arbeidsgiver kanskje ikke har gitt meg det beste skussmål. Jeg har flere intervjuer de neste månedene, men har jo selvfølgelig oppgitt denne referansen i søknadene som ble sendt allerede. Er det noe måte å "trekke tilbake" den referansen, dersom jeg kommer så langt i prosessen igjen? Anonymkode: 5c2dc...ff0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #2 Del Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg søker aktivt jobber, og har ved flere tilfeller kommet dit at de ringer referanser men så glipper akkurat jobben. Nå begynner det å demre at nåværende arbeidsgiver kanskje ikke har gitt meg det beste skussmål. Jeg har flere intervjuer de neste månedene, men har jo selvfølgelig oppgitt denne referansen i søknadene som ble sendt allerede. Er det noe måte å "trekke tilbake" den referansen, dersom jeg kommer så langt i prosessen igjen? Anonymkode: 5c2dc...ff0 Du kan snakke med denne referansen og høre. Å trekke tilbake referansen vil jo se rart ut. Hvorfor sender du referanser i søknad? Anonymkode: ab0ec...794 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #3 Del Skrevet 2. juli 2024 Forventer du at referansen ikke skal svare ærlig på spørsmål som den nye arbeidsgiveren stiller? Hva er det du ikke ønsker referansen skal være ærlig på? Anonymkode: d2eac...3ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Granskudd Skrevet 2. juli 2024 #4 Del Skrevet 2. juli 2024 Jeg ville uansett ikke brukt nåværende arbeidsgiver. Til det har de for mange egeninteresser. Om de vil ha deg ut kan de gi en god referanse, om de vil beholde deg kan de gi en dårlig. Du kan alltids bytte referanse i en prosess, men du bør ha en god begrunnelse for byttet. Jeg håper du husker å snakke med referansene dine om det er greit før du setter dem opp? 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #5 Del Skrevet 2. juli 2024 Men hva sa nåværende arbeidsgiver når du spurte om du kunne sette h'n opp som referanse? Når jobben har glippet, har du snakket med referansene dine å spurt hva som har blitt sagt? Anonymkode: 5e2ba...c95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #6 Del Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Du kan snakke med denne referansen og høre. Å trekke tilbake referansen vil jo se rart ut. Hvorfor sender du referanser i søknad? Anonymkode: ab0ec...794 På søkeplattformen de arbeidsplassene jeg stort sett søker på, ser det ut til at det er forventet at man legger inn referanser med søknaden. Anonymkode: 5c2dc...ff0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #7 Del Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Forventer du at referansen ikke skal svare ærlig på spørsmål som den nye arbeidsgiveren stiller? Hva er det du ikke ønsker referansen skal være ærlig på? Anonymkode: d2eac...3ea Joda, klart jeg forventer at referanse skal svare ærlig, men på min arbeidsplass er det flere kolleger som ikke har brukt arbeidsgiver som referanse og jeg har i ettertid fått høre at noen som har gjort set har blitt omtalt i negative ordelag som ingen av kollegaene kjenner seg igjen i. Anonymkode: 5c2dc...ff0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #8 Del Skrevet 2. juli 2024 Granskudd skrev (20 minutter siden): Jeg ville uansett ikke brukt nåværende arbeidsgiver. Til det har de for mange egeninteresser. Om de vil ha deg ut kan de gi en god referanse, om de vil beholde deg kan de gi en dårlig. Du kan alltids bytte referanse i en prosess, men du bør ha en god begrunnelse for byttet. Jeg håper du husker å snakke med referansene dine om det er greit før du setter dem opp? Bra tips, tar det med videre. Har selvsagt avklart med referanser før de ble satt opp. Det er nok mangel på personell på min nåværende arbeidsplass. Kan være det spiller inn. Anonymkode: 5c2dc...ff0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #9 Del Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men hva sa nåværende arbeidsgiver når du spurte om du kunne sette h'n opp som referanse? Når jobben har glippet, har du snakket med referansene dine å spurt hva som har blitt sagt? Anonymkode: 5e2ba...c95 Referansen sa det den gjerne ville stå som referanse. Jeg synes det er litt vanskelig å skulle adressere dette etter flere avslag, da det kan bli litt mellom linjene type: "jeg tenker det er noe du har sagt som har gjort at jeg ikke har fått jobbene". Kan jo bli litt ubehagelig. Anonymkode: 5c2dc...ff0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Granskudd Skrevet 2. juli 2024 #10 Del Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Referansen sa det den gjerne ville stå som referanse. Jeg synes det er litt vanskelig å skulle adressere dette etter flere avslag, da det kan bli litt mellom linjene type: "jeg tenker det er noe du har sagt som har gjort at jeg ikke har fått jobbene". Kan jo bli litt ubehagelig. Anonymkode: 5c2dc...ff0 Du kan snu spørsmålet. "Du den der XYZ jobben, jeg bare lurte på om de ringte deg, vet du hva de la vekt på da de ba om referanse? Jeg er veldig spent på tilbakemelding fra dem 🙂" - da får du en positiv vinkling på samtalen 🙂 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 2. juli 2024 #11 Del Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Forventer du at referansen ikke skal svare ærlig på spørsmål som den nye arbeidsgiveren stiller? Hva er det du ikke ønsker referansen skal være ærlig på? Anonymkode: d2eac...3ea Referansen er jo ikke nødvendigvis ærlig, alternativt tar personen feil, er en dårlig leder osv. Du må ta høyde for ulike årsaker til at dette er et problem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #12 Del Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Forventer du at referansen ikke skal svare ærlig på spørsmål som den nye arbeidsgiveren stiller? Hva er det du ikke ønsker referansen skal være ærlig på? Anonymkode: d2eac...3ea Noen ganger lyver tidligere arbeidsgiver for å bli kvitt deg Anonymkode: 19e5e...9f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #13 Del Skrevet 2. juli 2024 Granskudd skrev (3 minutter siden): Du kan snu spørsmålet. "Du den der XYZ jobben, jeg bare lurte på om de ringte deg, vet du hva de la vekt på da de ba om referanse? Jeg er veldig spent på tilbakemelding fra dem 🙂" - da får du en positiv vinkling på samtalen 🙂 Takk, det er en mer positiv vinkling jeg ikke hadde tenkt på ja! Lurt 😀 Anonymkode: 5c2dc...ff0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #14 Del Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Referansen sa det den gjerne ville stå som referanse. Jeg synes det er litt vanskelig å skulle adressere dette etter flere avslag, da det kan bli litt mellom linjene type: "jeg tenker det er noe du har sagt som har gjort at jeg ikke har fått jobbene". Kan jo bli litt ubehagelig. Anonymkode: 5c2dc...ff0 Du legger det jo selvsagt ikke frem slik... Du sier at du har vært på intervju og spør om de er blitt oppringt, og hva potensiell arbeidsgiver har hatt fokus på. Det høres ut som du har lite kommunikasjon med denne referansen din, vet du om de i det hele tatt er blitt kontaktet? Anonymkode: 5e2ba...c95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #15 Del Skrevet 2. juli 2024 norw skrev (3 minutter siden): Referansen er jo ikke nødvendigvis ærlig, alternativt tar personen feil, er en dårlig leder osv. Du må ta høyde for ulike årsaker til at dette er et problem. Dette er så sant. Den personen som har aller grundigst kjennskap til min kompetanse og dyktighet, det er den siste personen jeg ville benyttet som referanse! Personen tålte ikke at jeg ble (minst) like god som denne innen våre fag, da personen var vant med å alene ha "sjernestatus" innen faget. For meg var det aldri en konkurranse, jeg ønsket å gjøre en best mulig jobb for mine klienter og å utvikle meg selv. Status har aldri interessert meg. Men da flere og flere klienter begynte å velge meg fremfor den andre (som jeg alltid og uten unntak snakket veldig positivt om og skrøt veldig av personens kompetanse!), da snudde personen helt rundt, og begynte å baktale meg til andre. Ikke til klienter, for de visste hva jeg var og er god for, men til andre, for å sverte mitt rykte som fagperson. Å bruke den personen som referanse ville vært den sikre veien til aldri mer få innpass andre steder. Da jeg byttet jobbsted valgte jeg derfor å bruke eldre referanser, som fungerte veldig bra. Anonymkode: 6b27b...732 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #16 Del Skrevet 2. juli 2024 Du må finne en annen referanse til jobber du søker fra nå. Å trekke referanse er et stort rødt flagg. Anonymkode: 5beda...abd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #17 Del Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du legger det jo selvsagt ikke frem slik... Du sier at du har vært på intervju og spør om de er blitt oppringt, og hva potensiell arbeidsgiver har hatt fokus på. Det høres ut som du har lite kommunikasjon med denne referansen din, vet du om de i det hele tatt er blitt kontaktet? Anonymkode: 5e2ba...c95 Da misforstår du, det er min nåværende arbeidsplass så ser personen jevnlig. Personen har selv fortalt at de har blitt ringt, og sier selv hen har omtalt meg i positive ordlag. Anonymkode: 5c2dc...ff0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #18 Del Skrevet 2. juli 2024 Be en venn eller familemedlem om å ringe til referansen og late som de kommer fra et selskap som har intervjuet deg. Da kan du høre hva personen sier om deg. Et veldig typisk triks for folk som mistenker at referansen deres sier negative ting. Anonymkode: 9ba5c...1f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #19 Del Skrevet 2. juli 2024 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du konkluderer med at det er referansen som gjør at du ikke får jobben? Vi ringer referanser til alle som er på intervju (+/- 5), også når vi har en ganske klar idé om hvem vi vil ansette. Det er ikke sånn at referansen er det siste, avgjørende hindret. Anonymkode: 6bb9e...75c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #20 Del Skrevet 2. juli 2024 Anbefaler deg å heller skrive «Referanser oppgis ved forespørsel», slik at du slipper å havne i en sånn situasjon. Jeg har også hatt flere ulike referanser når jeg har kommet til intervju (fått tre nye jobber på fem år), og har havnet i drømmejobben nå 😍Da har de fått forespørsel i forkant, før jeg så oppgir disse til ny arbeidsgiver, Lykke til😊 Anonymkode: cf05a...5f6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå