Gå til innhold

Jeg har fast jobb, han har egenkapital, kan vi låne sammen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kanskje 200 000 egenkapital, han har en del mer. Men han har ikke fast jobb, han driver eget firma som ikke er egnet til å gå med overskudd på en god stund. Han lever på oppsparte midler og har det på ingen måte trangt økonomisk. Kan vi låne og kjøpe bolig sammen når han ikke har fast inntekt?

Anonymkode: 0019d...26e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere vil bare få lån basert på din inntekt. Og den delen av egenkapitalen hans som han planlegger å leve av fram til firmaet går med overskudd regnes jo ikke som egenkapital. Så hvis han har 600k på konto, og regner med å måtte bruke 300k av dem for å leve de neste to årene, så er egenkapitalen hans 300k. De pengene går da inn i huset/leiligheten, og er ikke tilgjengelig for ham.

Anonymkode: d9d31...5ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere vil bare få lån basert på din inntekt. Og den delen av egenkapitalen hans som han planlegger å leve av fram til firmaet går med overskudd regnes jo ikke som egenkapital. Så hvis han har 600k på konto, og regner med å måtte bruke 300k av dem for å leve de neste to årene, så er egenkapitalen hans 300k. De pengene går da inn i huset/leiligheten, og er ikke tilgjengelig for ham.

Anonymkode: d9d31...5ee

Egenkapitalen er separert fra den daglige økonomien, så den regnes som egenkapital.

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan søke om lån sammen ja. Dere får da lån basert på deres samlede faste inntekt og samlet egenkapital, minus samlet lån og kredittramme.

Anonymkode: 86144...53d

AnonymBruker
Skrevet

Det kan dere, men i praksis vil du da forsørge han i lånesaken og om det er så mye mer igjen i betjeningsevne da gjenstår jo å se. Kommer an på din inntekt og om den er høy nok.

Anonymkode: e1482...2be

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det blir skikkelig vanskelig å finne ut hva som er lurt, og ikke minst rettferdig. 

Dersom vi kjøper til 2,1 millioner, og han går inn med egenkapital, så må han jo få en eierandel i boligen, selv om den ikke blir så veldig stor. Men da blir han også ansvarlig for en del av gjelden, men det er likevel bare jeg som står på lånet. Eller er det kanskje mer vanlig å skrive en kontrakt der hans egenkapital inngår, og at han får den tilbake ved et eventuelt salg. Det blir også rart om han skal betale "husleie" i en bolig der han eier litt av den, samtidig er det ikke rettferdig om han både skal bo mer eller mindre gratis, samtidig som egenkapitalen hans bare står og godgjør seg mens boligen stiger i verdi. 

Føler jeg overtenker dette, samtidig som det er vanskelig å se at jeg har tenkt igjennom alt. Tror egentlig vi burde prate med advokat.

AnonymBruker
Skrevet
On 7/2/2024 at 5:09 PM, AnonymBruker said:

Det kan dere, men i praksis vil du da forsørge han i lånesaken og om det er så mye mer igjen i betjeningsevne da gjenstår jo å se. Kommer an på din inntekt og om den er høy nok.

Vi får svært lite i lån med bare én inntekt til grunn, men tror vi kan få nok så lenge han går inn med egenkapital. Jeg syns bare det er skikkelig vanskelig å se for seg hvordan det blir når én av oss har egenkapitalen og den andre har lånet. Han har ikke fast inntekt, men forsørger jo seg selv. Per i dag deler vi alle utgifter i to. Det blir ikke like enkelt dersom han skal bo i en bolig jeg eier. Vil ikke at han skal gå i samboerfella, men jeg vil også sikre meg selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi får svært lite i lån med bare én inntekt til grunn, men tror vi kan få nok så lenge han går inn med egenkapital. Jeg syns bare det er skikkelig vanskelig å se for seg hvordan det blir når én av oss har egenkapitalen og den andre har lånet. Han har ikke fast inntekt, men forsørger jo seg selv. Per i dag deler vi alle utgifter i to. Det blir ikke like enkelt dersom han skal bo i en bolig jeg eier. Vil ikke at han skal gå i samboerfella, men jeg vil også sikre meg selv.

Det er ikke så vanskelig. Regn ut hvor mye egenkapitalen utgjør i prosent når det kommer eierandel i boligen. Skriv samboerkontrakt på dette. Denne prosenten bruker dere til å regne ut hans bidrag til felles utgifter knyttet til boligen. Når dere evt selger regner dere ut en eventuell verdistigning i prosent som dere igjen plusser på hans egenkapital. Værre er det ikke. 

Jeg er mer nysgjerrig på om dere får lån når du i praksis forsørger han på papiret, så det ville jeg først funnet ut av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...