Gå til innhold

Nabodama med barn på samme alder hilser ikke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er ubehagelig og jeg blir forvirret. 

Vi har begge barn som skal starte på skolen nå til høsten, barna har ikke gått i samme bhg og leker ikke sammen / kjenner hverandre på fritiden. De er også ikke samme kjønn så det er jo litt naturlig. Men likevel. Har jeg møtt henne ved postkassene har jeg forsøkt å slå av en prat. Da svarte hun bare enstavelsesord og gikk. Mulig kan hun være noe sjenert men ser hun er sammen med andre damer i området , går tur etc. Det er en annen ting, jeg opplever det som «klikk». Jeg personlig tror ikke jeg bryr meg, men syns det er kjedelig hvis dette på sikt går utover barna mine

Hvordan skal jeg reagere og forholde meg til dette? Noen med samme erfaringer ?

Anonymkode: a7d9e...94e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun er nok ikke interessert i kontakt med deg, så hvorfor prøver du å presse deg på henne?

Anonymkode: 838c6...dd9

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Tipper hun er sjenert, eller ikke helt komfortabel akkurat når hun står der ved postkassen (kanskje føler seg ufresh, middag på vei etc). Uansett har det nok mer med henne, enn deg å gjøre. Så lenge du ikke er nabolagets bråkmaker eller noe i den duren. 

Du kan ikke akkurat sammenligne helt med de andre damene, å forholde seg til venner for en person som er sjenert er noe helt annet enn å forholde seg til bekjentskaper. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Vi har begge barn som skal starte på skolen nå til høsten, barna har ikke gått i samme bhg og leker ikke sammen / kjenner hverandre på fritiden. De er også ikke samme kjønn så det er jo litt naturlig. Men likevel. Har jeg møtt henne ved postkassene har jeg forsøkt å slå av en prat. Da svarte hun bare enstavelsesord og gikk. Mulig kan hun være noe sjenert men ser hun er sammen med andre damer i området , går tur etc. Det er en annen ting, jeg opplever det som «klikk». Jeg personlig tror ikke jeg bryr meg, men syns det er kjedelig hvis dette på sikt går utover barna mine

Hun har ikke interesse av å ha kontakt med deg. Så enkelt er det.  Årsak - spiller ingen rolle. Jeg har ikke noe med naboene å gjøre her vi bor heller. Hater å slå av småprat med fremmede, særlig hvis jeg skal hente posten, gå med bosset. 

Du personlig tror ikke du bryr deg, men du lager et innlegg på nett om det? Vel.. Da bryr du deg.. 

Ingorer det, la det være. Hils høflig og ikke forvent noe i retur. 

Anonymkode: 1fa27...061

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle det gå utover barna dine?

Anonymkode: 17be2...802

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Utlending?

Anonymkode: 7c824...58d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv introvert og har ingen interesse av å ha kontakt med mine naboer utover det helt nødvendige. Har ikke barn, da, men så lenge vedkommende har venner/annet støtteapprat rundt seg vedrørende barnet, så tenker sikkert vedkommende det samme? Bare ingen interesse for annet enn høglighetsfraser. 

Anonymkode: 7907a...ebc

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hun har ikke interesse av å ha kontakt med deg. Så enkelt er det.  Årsak - spiller ingen rolle. Jeg har ikke noe med naboene å gjøre her vi bor heller. Hater å slå av småprat med fremmede, særlig hvis jeg skal hente posten, gå med bosset. 

Du personlig tror ikke du bryr deg, men du lager et innlegg på nett om det? Vel.. Da bryr du deg.. 

Ingorer det, la det være. Hils høflig og ikke forvent noe i retur. 

Du klarer vel å veksle et par høflighetsfraser med naboene dine? Ellers lurer jeg på hvordan du fungerer når du treffer folk på jobb, i skolen eller i barnehagen? Er du ikke interessert i å oppdra ungene dine til å kunne snakke med alle slags folk, og et minimum av dannelse? For det er faktisk det dette handler om. 

Det er dessuten i din egen interesse at du blir kjent med, og har et godt forhold til naboene dine. Du vet aldri når du kan trenge deres hjelp. Ikke dermed sagt at du skal tilbringe tid med dem på fritiden, men den lille praten ved postkassen eller over gjerdet kan være av stor verdi i det lange løp. 

Anonymkode: 41a61...891

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du klarer vel å veksle et par høflighetsfraser med naboene dine? Ellers lurer jeg på hvordan du fungerer når du treffer folk på jobb, i skolen eller i barnehagen? Er du ikke interessert i å oppdra ungene dine til å kunne snakke med alle slags folk, og et minimum av dannelse? For det er faktisk det dette handler om. 

Det er dessuten i din egen interesse at du blir kjent med, og har et godt forhold til naboene dine. Du vet aldri når du kan trenge deres hjelp. Ikke dermed sagt at du skal tilbringe tid med dem på fritiden, men den lille praten ved postkassen eller over gjerdet kan være av stor verdi i det lange løp. 

Ja jeg klarer det, men har ikke noe interesse av det.. Jeg sier hei, nikker, smiler og går videre. Har ingen behov eller ønske om å ha noe forhold til naboene mine. Det faktum har ingenting med dannelse, folkeskikk eller sosiale ferdigheter å gjøre. 

Jobb, kollegaer, i skole/bhg setting er noe helt annet. Vi som familie og enkelt personer har stort sosialt nettverk, ingen mangler på det, men vi ønsker ikke å ha noe nære forhold til naboer eller slik. 

Barna har stort sosialt nettverk, mangler ikke sosial kompetanse eller evne til å snakke med ulike typer mennesker. Slikt er overhode ikke avhengig av om man snakker med naboene eller ikke. 

Nei jeg har overhode ingen behov for noe kontakt eller forhold til naboene mine. Vi har familie og venner i flust i umiddelbar nærhet. Trenger jeg/vi noe så får vi den hjelpen vi trenger der. Så hva skulle jeg trenge naboene hjelp til? 

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Det slutter aldri å forbause meg hvordan en del nordmenn mangler grunnleggende sosiale antenner og etikette som blir tatt for gitt i andre land. Du blir ikke forpliktet til noe ved så "hei". Mye herlig her, men er en del med væremåte fra en tid hvor slekta bodde på en gård og så fremmede hvert 20. år.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utlending?

Anonymkode: 7c824...58d

Det er vel ingenting som er så urnorskt som å ikke hilse/overse. Etter å ha bodd i utlandet noen år får jeg alltid lett kultursjokk kår jeg reiser tilbake, over hvor kalde og avvisende nordmenn er mot hverandre.

Anonymkode: 89fb9...dac

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Grevling skrev (23 minutter siden):

Det slutter aldri å forbause meg hvordan en del nordmenn mangler grunnleggende sosiale antenner og etikette som blir tatt for gitt i andre land. Du blir ikke forpliktet til noe ved så "hei". Mye herlig her, men er en del med væremåte fra en tid hvor slekta bodde på en gård og så fremmede hvert 20. år.

Denne tråden er bare en trist påminnelse om hvordan samfunnet er blitt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja jeg klarer det, men har ikke noe interesse av det.. Jeg sier hei, nikker, smiler og går videre. Har ingen behov eller ønske om å ha noe forhold til naboene mine. Det faktum har ingenting med dannelse, folkeskikk eller sosiale ferdigheter å gjøre. 

Jobb, kollegaer, i skole/bhg setting er noe helt annet. Vi som familie og enkelt personer har stort sosialt nettverk, ingen mangler på det, men vi ønsker ikke å ha noe nære forhold til naboer eller slik. 

Barna har stort sosialt nettverk, mangler ikke sosial kompetanse eller evne til å snakke med ulike typer mennesker. Slikt er overhode ikke avhengig av om man snakker med naboene eller ikke. 

Nei jeg har overhode ingen behov for noe kontakt eller forhold til naboene mine. Vi har familie og venner i flust i umiddelbar nærhet. Trenger jeg/vi noe så får vi den hjelpen vi trenger der. Så hva skulle jeg trenge naboene hjelp til? 

Så, du er rett og slett ikke et medmenneske.

Anonymkode: 5a70b...13b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

La henne være i fred. Hun har ingen interesse. 

Anonymkode: ea970...437

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hilser på naboene mine, jeg slapp alt og kom den kvelden en nabo ringte på en kveld og trengte hjelp og jeg brukte tid på å hjelpe og forklare den gangen jeg traff en nyinnflyttet i vaskekjelleren. Men jeg har ikke alltid tid, lyst eller overskudd til intetsigende tomprat hver gang jeg tilfeldigvis treffer noen ved postkassen, av så mange grunner som sjelden handler om den andre. At TS synes en sånn bagatell er ubehagelig og forvirrende er strengt tatt rarere enn naboens oppførsel. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Sært

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fortsett å smile og hilse, og prøv å ikke ta deg nær av at hun er uhøflig. 

Personlig mener jeg at med mindre noen har en diagnose, er det ingen gyldig grunn til å ikke svare når naboen sier hei eller gjengjelde høflighetsfraser. 

Introvert, ikke interessert? Altså, hva med vanlig folkeskikk?!

Anonymkode: 19c3f...471

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Så, du er rett og slett ikke et medmenneske.

Anonymkode: 5a70b...13b

Jeg er tilsvarende som den du svarte dette til lengre opp i tråden. Jeg er helt spesielt lite interessert i å ha kontakt med overflatiske/perifere kontakter. Om målestokken for medmenneske ligger i evnen til å pjatte, jatte og småprate med andre mennesker - DA står det dårlig til i samfunnet da! 

Om jeg møter folk som jeg kjenner igjen fra skole-greier sier jeg "hei", jeg nikker og smiler og thats it. Skal du være vennen min så spør om vi skal drikke kaffe. Sier jeg nei, er jeg ikke interessert, sier jeg ja, så sier jeg det fordi jeg genuint mener det. 

Å være medmenneske for meg er ting som: jeg stopper om jeg ser noen har trøbbel med bilen langs veien, jeg slipper barn over veien før jeg kjører, jeg stiller på dugnader, jeg hjelper gamle folk med dører, jeg reiser meg på bussen for gravide og eldre, jeg oppdrar barn med respekt for andre mennesker. Jeg hjelper mine nærmeste der jeg kan og når jeg kan. Jeg er snill og høflig. Å si at noen som ikke gidder overflaten ikke er medmennesker blir å dra det vel langt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å smile og si hei, hver gang dere møtes. Man trenger jo ikke slå av en prat om hun ikke er av den pratsomme typen?

Hva tenker du, når du sier du ikke vil det skal få ut over barna? 

Anonymkode: 89cfb...153

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Granskudd skrev (2 minutter siden):

. Å si at noen som ikke gidder overflaten ikke er medmennesker blir å dra det vel langt.

Egentlig ikke. Du forstår visst ikke hvor mye sånt kan bety for andre. Jeg vet en som lot være å ta livet sitt fordi noen hilste på ham på butikken. Jeg kjenner en dame som har INGEN i livet sitt, og lyspunktene hennes er tilfeldige folk med tompratet sitt. 

Tomprat er sosialt lim, en forbindelse, det har faktisk en viktig funksjon. Jeg skjønte ikke det da jeg var yngre, men nå som jeg vet det, hilser og tomprater jeg i øst og vest. 

Anonymkode: 19c3f...471

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...