Gå til innhold

Lavt østrogennivå og mage


A-nonym

Anbefalte innlegg

Hei! 

Søker råd fra kloke, flotte og voksne kvinner! 

Jeg er i starten av #overgangsalderen og har flere symptomer i forbindelse med dette. Et av disse er en stadig økende krets rundt magen 😆 I seg selv ikke et stort problem, men jeg vil gjerne fortsette å passe inn i "min størrelse" og føle meg fin i mine klær 👗

Jeg synes det er utrolig vanskelig å gå ned igjen, takket være lite energi og en enorm lyst på "alt godt". 

Er det kun et strengt treningsregime og diett som gjelder, eller er det noen som har noen kloke råd som kan gjøre ting litt enklere?  

Må jeg innse at turen innom smågodthylla må stoppes en gang for alle? 🥹 

Før noen misforstår, jeg forstår at trening og sunt kosthold er viktig. Jeg spør ikke om råd istedenfor, men i tillegg til! 💪🥗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du må nok kutte ned på godteri. Det er utfordrende å holde vekta når overgangsalder kommer😬

Anonymkode: afd64...376

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skyldes muskelsvinn og eneste måte er nok trening ja 😅 Men det kommer jo av en mangel i kroppen, så når du har flere plager ville jeg bedt om hormonbehandling. 

Anonymkode: f24ca...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HRT, hormonbehandling. 

Anonymkode: 7fb90...e97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det skyldes muskelsvinn og eneste måte er nok trening ja 😅 Men det kommer jo av en mangel i kroppen, så når du har flere plager ville jeg bedt om hormonbehandling. 

Anonymkode: f24ca...141

Har du erfaring med noen av de? 

Jeg har testet Novofem, men fikk veldig høyt blodtrykk. Har fått resept på Sequidot plaster, men de er jo ikke å oppdrive om dagen. 

Derfor nysgjerrig på andre typer eller gode råd andre som har funnet smarte triks 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

HRT, hormonbehandling. 

Anonymkode: 7fb90...e97

Har du erfaring med noen av de? 

Jeg har testet Novofem, men fikk veldig høyt blodtrykk. Har fått resept på Sequidot plaster, men de er jo ikke å oppdrive om dagen. 

Derfor nysgjerrig på andre typer eller gode råd andre som har funnet smarte triks 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 13.34):

Ja, du må nok kutte ned på godteri. Det er utfordrende å holde vekta når overgangsalder kommer😬

Anonymkode: afd64...376

Ja, kutte ned sier seg litt selv 😅

Jeg håpet at noen hadde noen gode råd i tillegg til diett og trening.  #wishfulthinking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går selv på trisekvens, begynte på novofem. Ikke noe bivirkninger her, fulgte med på blodtrykket i starten tilfelle. 

Hva sier legen som alternativ da?

Anonymkode: f24ca...141

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt sukker (ikke bare i godteri) og gå minst 10 tusen skritt per dag. 

Anonymkode: 4e640...25c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Går selv på trisekvens, begynte på novofem. Ikke noe bivirkninger her, fulgte med på blodtrykket i starten tilfelle. 

Hva sier legen som alternativ da?

Anonymkode: f24ca...141

Legen mente plaster er beste alternativ pga doseringen. Den dagen han skrev det ut var det et plaster tilgjengelig på et apotek rett ved meg - men jeg kom for sent. 
Siden jeg ikke får tak i det - så må jeg kontakte han på nytt. 

Kan jeg spørre hva som fikk deg til å gå over til Trisekvens fra Novofem? 

Mens jeg finner ut av en hormonbehandling som fungerer håpet jeg kanskje på noen gode råd på veien for å komme i bedre balanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kutt sukker (ikke bare i godteri) og gå minst 10 tusen skritt per dag. 

Anonymkode: 4e640...25c

Absolutt!
Trening og diett er viktig. Har du noen råd eller erfaringer i tillegg til trening og diett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker egentlig også å bruke plaster, men siden det ikke finnes å oppdrive, bruker jeg i mellomtiden Lenzetto østrogenspray og Utrogestan progesterontabletter. Fungerer greit så langt. Har hatt litt småblødninger og føler at humøret er litt labert innimellom, men ellers greit. Føler vel egentlig ikke så langt at det gjør at man legger mindre på seg, men nå har jeg bare gått på det i halvannen måned da.

Jeg tror i grunnen ikke det er noe annet enn trening og sunt kosthold som fungerer, så man må enten bare ta tak og pine seg litt, eller så må man skeie litt ut og tåle å gå opp noen kilo. Du må bare finne en fin balanse mellom god helse og god mat/godteri :)

Jeg har godtatt at jeg ikke er slank og fager, men prøver nå likevel å ikke gå masse opp i vekt. Klarer jeg å holde sånn høvelig på vekta, så er jeg fornøyd.

Anonymkode: b6eb9...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ønsker egentlig også å bruke plaster, men siden det ikke finnes å oppdrive, bruker jeg i mellomtiden Lenzetto østrogenspray og Utrogestan progesterontabletter. Fungerer greit så langt. Har hatt litt småblødninger og føler at humøret er litt labert innimellom, men ellers greit. Føler vel egentlig ikke så langt at det gjør at man legger mindre på seg, men nå har jeg bare gått på det i halvannen måned da.

Jeg tror i grunnen ikke det er noe annet enn trening og sunt kosthold som fungerer, så man må enten bare ta tak og pine seg litt, eller så må man skeie litt ut og tåle å gå opp noen kilo. Du må bare finne en fin balanse mellom god helse og god mat/godteri :)

Jeg har godtatt at jeg ikke er slank og fager, men prøver nå likevel å ikke gå masse opp i vekt. Klarer jeg å holde sånn høvelig på vekta, så er jeg fornøyd.

Anonymkode: b6eb9...1a8

Takk, skal sjekke ut om de kan være alternativer med legen til det kommer plaster igjen. 

 

Veldig enig med balanse i livet! Det virker sikkert som om jeg stresser veldig med dette, siden jeg skrev innlegg om det, men føler ikke jeg gjør det. Har imidlertid veldig lite lyst til å måtte bytte ut hele klesskapet fordi jeg ikke lenger passer klærne 😆 

 

Takk for fine råd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere damer, meg inkludert, har innsett at overgangsalderen og karbohydrater er en meget dårlig kombinasjon. Magen vokser, svettetokter kontinuerlig, musklene drar sin kos osv. Men, redningen er nær, kutt karbo, og øk proteinene. Styrketrening er et must hvis du vil ha en ok overgang, og kardio er jo alltid bra😉

Jeg har fått smalere midje, etter overgangen startet, mens mine medsøstre som fnyser av lavkarbo, ser gravide ut😁 Så får du velge, godt i munnen i 30 sek, eller en god overgang, som ofte varer mange år

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ønsker egentlig også å bruke plaster, men siden det ikke finnes å oppdrive, bruker jeg i mellomtiden Lenzetto østrogenspray og Utrogestan progesterontabletter. Fungerer greit så langt. Har hatt litt småblødninger og føler at humøret er litt labert innimellom, men ellers greit. Føler vel egentlig ikke så langt at det gjør at man legger mindre på seg, men nå har jeg bare gått på det i halvannen måned da.

Jeg går også på disse to (ca to mnd). Har ikke hatt mellomblødninger heldigvis. Merker at jeg svetter mindre, men sover fortsatt dårlig. Men en veldig positiv effekt av dem er økt libido. 😉Mannen min er også fornøyd med dette. 

Anonymkode: 3348d...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig fått plaster men pga mangelen har jeg brukt lenzetto og utrogestan men nå er det mangel på lenzetto også...

Anonymkode: d5e01...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pinkee skrev (12 timer siden):

Flere damer, meg inkludert, har innsett at overgangsalderen og karbohydrater er en meget dårlig kombinasjon. Magen vokser, svettetokter kontinuerlig, musklene drar sin kos osv. Men, redningen er nær, kutt karbo, og øk proteinene. Styrketrening er et must hvis du vil ha en ok overgang, og kardio er jo alltid bra😉

Jeg har fått smalere midje, etter overgangen startet, mens mine medsøstre som fnyser av lavkarbo, ser gravide ut😁 Så får du velge, godt i munnen i 30 sek, eller en god overgang, som ofte varer mange år

Dette! 

 

Kjenner meg igjen! 

Jeg føler også at mer protein enn jeg har pleid å spise tidligere gjør at jeg craver mindre og startet med å teste det forrige uke. Karbohydrater gir meg gravidmage 😬

Forsøkte å finne informasjon om det uten hell, så glad for å se at andre sier det samme. 

Skal trene mer styrke fremover 💪

Takk for motiverende svar! 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-nonym skrev (20 timer siden):

Legen mente plaster er beste alternativ pga doseringen. Den dagen han skrev det ut var det et plaster tilgjengelig på et apotek rett ved meg - men jeg kom for sent. 
Siden jeg ikke får tak i det - så må jeg kontakte han på nytt. 

Kan jeg spørre hva som fikk deg til å gå over til Trisekvens fra Novofem? 

Mens jeg finner ut av en hormonbehandling som fungerer håpet jeg kanskje på noen gode råd på veien for å komme i bedre balanse. 

Novofem er lavere dosering, og enkelte plager som nattesvette og smerter i rygg ble verre igjen etter noen mnd. Det er jo naturlig ettersom mine egne nivåer faller. Ikke plager nå på trisekvens :)

Anonymkode: f24ca...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagt godt på meg etter et par år med overgangsalderen. Alltid vært normalvektig og spiser sunt. Men hormonene surrer det til og gir humørsvingninger, ustabilt blodsukker og evig fysing og matstøy.

Det som sjokkerende nok hjalp meg var lavdose wegovy.( BMI 27 + risikofaktorer i familie)

Alt søtsug og matstøy forsvant, stabilere blodsukker og bedre humør, en ny verden for meg. 


 

 

Anonymkode: 3f82e...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutte ut sukker, korn og kunstig søtning, løfte tunge vekter. 

Anonymkode: e432a...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...