Gå til innhold

Hvorfor skal man ikke kastrere hunder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forskjellen er jo at katter går løse, og derfor i aller høyeste grad bør kastreres. 
 

Men jeg er helt enig, det er spesielt at det er så strengt å kastrere hunder. For eksempel blir jo en del hannhunder helt umulig å ha med å gjøre når det et hunder med løpetid rundt dem. De blir så oppslukt at løpetid-lukten at de ikke enser noe annet, blir stresset og urolig, både ute og i hjemmet. Og det er jo ofte tipser med løpetid rundt omkring. Men likevel vil mange dyrleger nekte å kastrere hunden.

Anonymkode: dfd71...59f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi vi har en haug med villkatter, og overpopulasjon av dem. Folk som reiser fra dem på sommerferie fordi da passet det ikke med katt lengre, dyrebeskyttelsen er jo sprengt av katter hvert år, spesielt om sommeren. De går oftest fritt ute, i motsetning til hunder. 

Argumentet at hunder bør kastreres/steriliseres for å unngå hypotetisk utvikling av kreft, syns jeg blir litt tynt. Kapper du av brystene for å unngå brystkreft? Nei... Ser mange kastrere hannhunder i et forsøk på å fjerne dårlig oppførsel, men det er heller ikke sånn det funker, kastrering er ikke en magisk fiks. Det fjernes ved trening. Det er ikke et svart og hvitt tema, det er ikke alltid bra å kastrere, det er ikke alltid bra å la være. 

Anonymkode: 4f365...ac9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Anonymbruker*** said:

Jeg synes også det er litt rart. Om det var mer normalt å kastrere hunder hadde jeg definitivt kastrert tisper vtp sykdomsrisiko, adferdsendring under løpetid og blødningene. Hannhunder er jeg mer usikker på, men ved adferdsvansker relatert til reproduksjon ville jeg kastrert ja. Noen hannhunder er veldig plaget med stress rundt løpetisper. 

Om hunden er veldig plaget av stress rund løpetisper, eller en tispe sliter med sterke symptomer under inbildt svangerskap for eksempel så er det jo vanlig å kastrere, også i Norge. Det er bare ikke automatikk i å kastrere alle, uansett. 

6 hours ago, Myrmica said:

Ja, det stemmer. Men det skyldes det kirurgiske inngrepet, og måten det gjøres på. Det er ikke snakk om noen negative effekter hos hest grunnet tap av testikler/testosteron, så vidt jeg vet. 

Argumentet er jo ofte at hunder blir mer nervøse og usikre uten testosteron. Det har aldri vært noe tema hos hest, katt, gris, geit, eller noen andre dyr som vanligvis kastreres. Tvert i mot, det er gjerne en generell oppfatning at hanndyr blir roligere og mer harmoniske etter kastrering.
Jeg lurer på hvorfor hund er spesielle på det området?

Hunder er spesielle, fordi vi krever svært mye av de i samspillet med oss og samfunnet for øvrig. De skal bli med rundt om kring, de skal lystre ordre fra oss, de skal være snille med barn selv om ungene pirker de i øynene og er plagsomme. De skal passere andre hunder uten å lage noe vesen ut av det og de skal ikke bjeffe utenom når det passer oss. Det stilles enorme krav til en hund, de skal undertrykke mye av sine instinkter og de skal være på en måte som passer inn i det samfunnet vi har. Derfor er det også viktig at vi gjør det vi kan for at hunden skal klare dette. 

Noen hunder får bedre mulighet til å leve opp til våre krav hvis vi kastrerer. For andre er det motsatt (f. eks hvis de har lite mot og trenger det testosteronet de har for å ikke bli nervøse og utagere i hverdagen). En geit som er nervøs takler dette mye bedre enn en hund, geita skal jo ikke være med på kaffeselskap  hos Tante Anna der det løper barn rundt og hyler. Den skal ikke kjøre bil, bli med på hytta eller gå rundt i byen med biler, sparkesykler og skateboard som suser forbi. Geita har en forutsigbar hverdag og trenger ikke å tilpasse seg menneskets liv. 


Det kan også være medisinske grunner til at det er lurt å kastrere, eller til at en hund absolutt ikke bør kastreres. Å ta en individuell vurdering på hver enkelt hund er en mye bedre løsning enn å bare kastrere alle (eller ingen) på automatikk. 

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myrmica skrev (6 timer siden):

Ja, det stemmer. Men det skyldes det kirurgiske inngrepet, og måten det gjøres på. Det er ikke snakk om noen negative effekter hos hest grunnet tap av testikler/testosteron, så vidt jeg vet. 

Argumentet er jo ofte at hunder blir mer nervøse og usikre uten testosteron. Det har aldri vært noe tema hos hest, katt, gris, geit, eller noen andre dyr som vanligvis kastreres. Tvert i mot, det er gjerne en generell oppfatning at hanndyr blir roligere og mer harmoniske etter kastrering.
Jeg lurer på hvorfor hund er spesielle på det området?

Argumentet er at en del hunder som er nervøse pga medfødte egenskaper, trenger testosteron for å i det hele tatt kunne fungere. Fjerner du motet testosteron gir, har du bare nervøsiteten igjen. Det er derfor man bør tenke seg om to ganger og være sikker på grunnen til at en hund har atferdsproblemer. Så har veldig mange kastrerte hunder problemer med pels og overvekt, iallfall innenfor de rasene jeg kjenner godt. 

Jeg er i travmiljøet, der ønsker man heller ikke å kastrere hingster om det ikke er helt nødvendig pga. atferd eller oppstalling (det kan være krevende å ha hopper og hingster på samme stall). Testosteron gir mer muskler, derfor mener man hingster er bedre innen sporten enn vallaker. Jeg har ikke sett noe forskning på om man har rett eller ikke. 

Anonymkode: 696bc...273

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke store grunner for å kasterere hunden, mulig det er forskjellig fra sted til sted? Eneste er at du er pålagt til kjemisk kasterere hunden først før den eventuelt blir kasterert.

Anonymkode: 9d350...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at vi er et LITE land med relativt få hunder. Hvis alle familiehunder ble rutinemessig kastrert så ville det vært svært vanskelig (og fette dyrt) å drive etisk forsvarlig avl. Genpoolen ville blitt veldig mye mindre og man måtte basert seg i mye større grad på import av sæd.

Anonymkode: 24542...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi vi har en haug med villkatter, og overpopulasjon av dem. Folk som reiser fra dem på sommerferie fordi da passet det ikke med katt lengre, dyrebeskyttelsen er jo sprengt av katter hvert år, spesielt om sommeren. De går oftest fritt ute, i motsetning til hunder. 

Argumentet at hunder bør kastreres/steriliseres for å unngå hypotetisk utvikling av kreft, syns jeg blir litt tynt. Kapper du av brystene for å unngå brystkreft? Nei... Ser mange kastrere hannhunder i et forsøk på å fjerne dårlig oppførsel, men det er heller ikke sånn det funker, kastrering er ikke en magisk fiks. Det fjernes ved trening. Det er ikke et svart og hvitt tema, det er ikke alltid bra å kastrere, det er ikke alltid bra å la være. 

Anonymkode: 4f365...ac9

Om brystkreft hos mennesker var like vanlig som livmorbetennelse er hos ukastrerte tisper, kan det godt være at en del ville fjernet brystene, jo. Folk fjerner jo allerede brystene nå om de har gener som tilsier at de har stor sjanse for brystkreft.

Men jeg er enig i at det absolutt ikke er svart og hvitt, men sykdom er absolutt ikke et irrelevant argument for kastrering.

Anonymkode: b30db...8f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Argumentet er at en del hunder som er nervøse pga medfødte egenskaper, trenger testosteron for å i det hele tatt kunne fungere. Fjerner du motet testosteron gir, har du bare nervøsiteten igjen. Det er derfor man bør tenke seg om to ganger og være sikker på grunnen til at en hund har atferdsproblemer. 

Anonymkode: 696bc...273

Meg bekjent finnes det ingen forskning som underbygger dette, selv om det i Norge virker som det er noe man bare har godtatt som fakta. Jobber med hunder og kjenner mange hanner som har blitt kastrerte, og ikke erfart at noen av disse plutselig har blitt mer nervøse etter kastrering.

Anonymkode: c970f...bf3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om brystkreft hos mennesker var like vanlig som livmorbetennelse er hos ukastrerte tisper, kan det godt være at en del ville fjernet brystene, jo. Folk fjerner jo allerede brystene nå om de har gener som tilsier at de har stor sjanse for brystkreft.

Men jeg er enig i at det absolutt ikke er svart og hvitt, men sykdom er absolutt ikke et irrelevant argument for kastrering.

Anonymkode: b30db...8f3

En type veldig dødelig kreft, og også leddproblemer, øker ved kastrering. Sykdom kan derfor brukes som et argument både for og mot. 

Anonymkode: 14dea...87c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En type veldig dødelig kreft, og også leddproblemer, øker ved kastrering. 

Anonymkode: 14dea...87c

Dette gjelder tidlig kastrering, ikke kastrering av hunder som er ferdig utvokst.

Anonymkode: c970f...bf3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Meg bekjent finnes det ingen forskning som underbygger dette, selv om det i Norge virker som det er noe man bare har godtatt som fakta. Jobber med hunder og kjenner mange hanner som har blitt kastrerte, og ikke erfart at noen av disse plutselig har blitt mer nervøse etter kastrering.

Anonymkode: c970f...bf3

"This surgery did not change the prevalence of aggressive behaviors towards people, but it reduced aggressive behaviors towards dogs and other animals. Castration did not reduce the presentation of anxious behavior in fearful dogs. Castration increased the number of dogs that were fearful of unfamiliar dogs/humans, as well as dogs with sound phobias, while decreased the prevalence of hiding behavior. This procedure greatly decreased incidences of roaming, mounting and urine marking as well as the dog’s overall activity. Thus, it can be concluded that while castration can resolve many undesirable behaviors in male dogs, the arguments for and against neutering should always be considered on an individual basis."

 

Reasons for and Behavioral Consequences of Male Dog Castration—A Questionnaire Study in Poland - PMC (nih.gov)

Her har du en, det finnes mange andre også hvis du leter. Som sagt, hver enkelt hund bør vurderes om kastrering er det rette. Mange hunder kan få et bedre liv som kastrert, men for noen kan det også bli verre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Gliffy said:

"This surgery did not change the prevalence of aggressive behaviors towards people, but it reduced aggressive behaviors towards dogs and other animals. Castration did not reduce the presentation of anxious behavior in fearful dogs. Castration increased the number of dogs that were fearful of unfamiliar dogs/humans, as well as dogs with sound phobias, while decreased the prevalence of hiding behavior. This procedure greatly decreased incidences of roaming, mounting and urine marking as well as the dog’s overall activity. Thus, it can be concluded that while castration can resolve many undesirable behaviors in male dogs, the arguments for and against neutering should always be considered on an individual basis."

 

Reasons for and Behavioral Consequences of Male Dog Castration—A Questionnaire Study in Poland - PMC (nih.gov)

Her har du en, det finnes mange andre også hvis du leter. Som sagt, hver enkelt hund bør vurderes om kastrering er det rette. Mange hunder kan få et bedre liv som kastrert, men for noen kan det også bli verre. 

om jeg leser riktig var det et veldig lavt antall hannhunder som var med i undersøkelsen, så virker som tynt grunnlag for å konkludere med at kastrering kan gjøre hunder mer nervøse. Svarene avhenger også av hvordan eierene tolker hunden. Jeg har en nervøs hannhund, ble kastrert da han var ca 2 år, ser ikke vitsen med å ha han intakt når jeg har 0 planer om avl. Det eneste jeg merket av forandring i oppførselen var at han ikke lenger jukker og tisser ordentlig frem for å skvette bittlelitt på hver eneste busk og tre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tanuki said:

om jeg leser riktig var det et veldig lavt antall hannhunder som var med i undersøkelsen, så virker som tynt grunnlag for å konkludere med at kastrering kan gjøre hunder mer nervøse. Svarene avhenger også av hvordan eierene tolker hunden. Jeg har en nervøs hannhund, ble kastrert da han var ca 2 år, ser ikke vitsen med å ha han intakt når jeg har 0 planer om avl. Det eneste jeg merket av forandring i oppførselen var at han ikke lenger jukker og tisser ordentlig frem for å skvette bittlelitt på hver eneste busk og tre.

Det var en av mange studier. Det er generelt enighet blant veterinærer om dette også. 
Det å vise til din erfaring med 1 hund er uansett langt tynnere enn denne studien som er lenker til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine to innekatter ble hvert fall mye mer rolige og harmoniske etter kastrering. Hunnkatten gikk og remjet helt infernalsk under løpetiden, helt grusomt å høre på 🤯 Og hannkatten er like rolig, stor og stolt som før 😊

Anonymkode: 0f124...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gliffy said:

Det var en av mange studier. Det er generelt enighet blant veterinærer om dette også. 
Det å vise til din erfaring med 1 hund er uansett langt tynnere enn denne studien som er lenker til. 

jeg sier ikke at min erfaring teller mer, men at det er så mange individuelle faktorer som spiller inn og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 17.54):

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3572183/

" However, a recent systematic review of published work on neutering and mammary tumors found the evidence that neutering reduces the risk of mammary neoplasia to be weak, at best [13].""

Forskningen rundt dette blir fortsatt diskutert, da det ikke enda er klare bevis på at kastrering minsker sjansen for jursvulst.

Jeg tenker at det er grunner for å kastrere, og det er grunner for å ikke kastrere. Jeg tror det er viktig å huske på at vi veldig lett blir påvirket av kastreringshysteriet i usa (hvor det selvfølgelig har vært nødvendig å normalisere kastrering). Mye av informasjonen som kommer derfra, er farget av en sterk nødvendighet til å overbevise eiere om at de må kastrere nettopp fordi de sliter med en alt for stor populasjon av hunder. Vi i Norge har litt mer frihet til å velge. Det er heller ikke vanskelig å finne veterinærer som kastrerer uten medisinsk grunn, så folk står fritt til å gjøre det de føler er best.

Det eneste jeg er uenig i, som de gjør i usa og jeg håper aldri kommer hit, er å kastrere valper. Der er det vanlig å kastrere valper som bare er noen måneder gamle, som kan ha en svært negativ effekt på utviklingen til de små kroppene, og da spesielt skjelettet. 

 

Anonymkode: 14dea...87c

Det er jeg enig i.

Vi har nå tispe vi kunne tenkt å kastrere er nå 7 år, altid hatt innbilt svangerskap.  Men dyrlegen sier de ikke kan gjøre noe før det blir betent. Så 2 ganger i året må ho få tabletter for å stoppe innbilt svangerskap.  Vi har prøvd å argumenter med 4 dyrleger at det er jo ikke bra for tispa heler at ho får dette 2 ganger i året. Men får altid samme svar.

 

Anonymkode: 1df1e...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Personlig synes jeg lovverket ikke burde være som det er. 🤷🏻‍♀️ Men sånn er det dessverre. Norge er vel omtrent eneste vestlige land som har et slikt forbud. Argumentet for forbudet er vel først og fremst «utøve naturlig atferd», men for det første er det mange hunder som aldri får utøve naturlig atferd ifbm seksualitet (annet enn at hannhunder får oppleve å være superstressa når det er mange tisper med løpetid i nabolaget). For det andre er det jo rart at naturlig atferd skal være så mye viktigere for hunder enn det er for griser, katter eller hester… Nei, det handler om hva som er enklest eller best for menneskene, ikke noe annet. Jeg er dyrlege btw. 

Anonymkode: 0cdca...332

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tanuki said:

jeg sier ikke at min erfaring teller mer, men at det er så mange individuelle faktorer som spiller inn og. 

Det er jeg enig med deg i. Poenget mitt er at man må vurdere i hvert enkelt tilfelle, noen hunder kan få det mye bedre av kastrering, særlig hvis de har mye seksuelt stress, men det kan også bli verre hvis hunden har en type nervekonstitusjon som tilsier det, så man må se an. En ganske bra artikkel som oppsummerer oppsider og nedsider av kastrering finner du her: Effects of neutering on undesirable behaviours in dogs - Veterinary Practice (veterinary-practice.com), der er det også kilder om du vil se nærmere på de ulike studiene som siteres. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg kjenner har kastrerte hunder, inkludert megselv. Dyrleger som nekter dette, er gammeldagse og uproffe. 

Anonymkode: c8450...db7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jeg enig i.

Vi har nå tispe vi kunne tenkt å kastrere er nå 7 år, altid hatt innbilt svangerskap.  Men dyrlegen sier de ikke kan gjøre noe før det blir betent. Så 2 ganger i året må ho få tabletter for å stoppe innbilt svangerskap.  Vi har prøvd å argumenter med 4 dyrleger at det er jo ikke bra for tispa heler at ho får dette 2 ganger i året. Men får altid samme svar.

 

Anonymkode: 1df1e...b4a

Da er det bare å gå til en annen dyrlege. Jeg har vært til to forskjellige dyrleger i nærmiljøet (for andre ting), og den ene klinikken kastrere uten spørsmål. Den andre klinikken forsøkte å overbevise meg om å kastrere tispene mine selv om de ikke har noen problemer knyttet til løpetid og vi var innom der for vanlige vaksiner.

Anonymkode: 14dea...87c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...