Gå til innhold

Hvorfor skal man ikke kastrere hunder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Anonymbruker*** skrev (På 3.7.2024 den 10.36):

Åh? Betyr det at de ikke avler på hundene som er i tjeneste? Skulle tro det var interessant å avle videre på de individene som egner seg godt som tjenestehunder. 

I den type tjeneste som jeg brukte hunden i, ville det vært veldig forstyrrende hvis hunden ble mer opptatt av løpetid enn jobb. Så der blir alle kastrert. Ofte kommer nye "medarbeidere" fra linjer man vet fungerer, da. Dvs at flesteparten av valpene selges til privatpersoner, men vi kjøper av bestemte oppdrettere når vi skal trene ny hund. Så det avles jo på individer som egner seg.

Anonymkode: ce59d...189

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da er det bare å gå til en annen dyrlege. Jeg har vært til to forskjellige dyrleger i nærmiljøet (for andre ting), og den ene klinikken kastrere uten spørsmål. Den andre klinikken forsøkte å overbevise meg om å kastrere tispene mine selv om de ikke har noen problemer knyttet til løpetid og vi var innom der for vanlige vaksiner.

Anonymkode: 14dea...87c

Har 3 dyrleger der vi bor og alle har samme oppfatning.  Har vurdert å reise til den som ligger 2.5 time unna. Men gubben syns blir et stykke. Og de ville ikke svare på tlf om de ville godkjenne slik operasjon eller ikke

Anonymkode: 1df1e...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått kastrert både tispa jeg har nå og hannhunden jeg hadde før. Begge med litt vage begrunnelser, men også med klare fordeler. 

Jeg synes loven bør vurderes på nytt. 

Anonymkode: 657e4...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.7.2024 den 17.15):

Jeg er i travmiljøet, der ønsker man heller ikke å kastrere hingster om det ikke er helt nødvendig pga. atferd eller oppstalling (det kan være krevende å ha hopper og hingster på samme stall). Testosteron gir mer muskler, derfor mener man hingster er bedre innen sporten enn vallaker. Jeg har ikke sett noe forskning på om man har rett eller ikke. 

Anonymkode: 696bc...273

Nåja, man skal ikke glemme at veldig mange beholdes som hingster "i tilfelle han blir den neste stortraver'n som man kan avle på". Har nå sett en hel haug av eiere/trenere/kusker drømme om dette i varierende ordlag/situasjoner gjennom mange år.

Skal heller ikke se bort fra at mange av hestene i travmiljøet får større opplæring i hva som er godkjent oppførsel enn den gjengse ridehest. Vet hvilken av de jeg tar med meg på hengern og drar til fremmed sted med for å si det slik.

 

Når det gjelder hund er jeg 100% for kastrering så lenge det ikke er konkrete og gjennomtenkte planer for avl eller andre særlige grunner til at forplantingsorganene bør beholdes. Har aldri skjønt hvorfor det er så allment godtatt å kastrere katt men ikke hund.

Anonymkode: 33362...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at kastrering kan gjøre hunder mer usikre tror jeg henger sammen med en del andre faktorer. Forskning som henviser til dette belager seg ofte på spørreundersøkelser hos eiere, og det er her det kan ligge en del fallgruver.

1. En usikker hund som det ikke jobbes med vil som regel bli gradvis mer og mer usikker. Noen tror at kastrering vil løse problemet med en usikker hund, noe det ikke gjør. Hvis de da kastrerer hunden og så ser at hunden blir gradvis mer og mer usikker, så kan det være at de skylder på kastreringen (Kausalitet vs korrelasjon). Men hunden hadde blitt mer usikker uansett.

2. Noen kan tolke en aggressiv hund som "tøff" når den egentlig er usikker.

3. Testosteron kan maskere usikkerhet, fordi hormoenen gir hannhunder et sterkt behov for å oppsøke andre hunder. Det behovet kan være sterkere enn usikkerheten. Når da hunden blir kastrert så blir det behovet borte og usikkerheten kommer bedre frem. (Dette kan også overlappe punkt 2, hvor en usikker hannhund som er intakt kan ønske å oppsøke andre hunder så ha høyt ragg og brumme i hilsingen fordi den er usikker og eier kan tolke det som at han "tøffer seg").

Som hundeinstruktør ser jeg hvor mye vanlige eiere lett kan mistolke atferden til egne hunder, og at de ofte mangler en del kunnskap om både hundespråk, hundens behov og oppdragelse. Det er faktorer man bør ta høyde for når det gjelder spørreundersøkelser og gjør at man ikke bør trekke for store konklusjoner utfra det, uten å ha først vurdert andre faktorer som ligger bak svarene (f.eks det over).

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden var det vel ikke lov å kastrere katter heller? Husker på 80-tallet så var det ikke mulig å få kastrert katten uten spesiell grunn. Så da var eneste alternativet p-piller, som var svært kreftfremkallende. Nå er det jo lov å kastrere katter, og forhåpentligvis følger hundene etter etterhvert. 

Anonymkode: 5cd29...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymbruker*** skrev (På 3.7.2024 den 10.36):

Åh? Betyr det at de ikke avler på hundene som er i tjeneste? Skulle tro det var interessant å avle videre på de individene som egner seg godt som tjenestehunder. 

Tispene som avles på er vanligvis ikke i tjeneste, men er hunder man ser ville egnet seg. Hannhundene blir gjerne melket for sperm før kastrering. Spermen fryses til man har bruk for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte kastrere ei tispe på grunn av lukket livmorbetennelse, men ville ikke ha gjort det hvis det ikke var helt nødvendig.

Hun har nå vært lekk i 8 år, med alt det fører med seg av "trist" hund, ekstra vasking, søl i sofa, seng og bil. Hun tisser ikke ut seg så veldig ofte lengre, men det lekker noen dråper konstant. Det første året ble det dammer etter henne. Hun får også urinveisinfeksjoner på grunn av dette, og blir litt hårløs bak da hun vasker seg mye der. Fikk høre at dette ikke var en uvanlig komplikasjon ved kastrering av tisper. 

Anonymkode: 031f8...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har mye å gjøre med det at kastrering kommer med risiko, og er jo også kostbart. Så man må veie risiko og kostnad opp mot nytten av inngrepet. Tror jeg ihvertfall da. Mange katteiere slipper jo bare kattene sine løs ute og kan gå flere dager eller uker uten å vite hvor de er hen. Da kan det lett bli kattunger. Hundeiere ha som regel mer kontroll på hvor hunden sin er fordi man slipper de ikke løs slik og da passer man på slik at det ikke skjer noe. 

Så med katter så veier man nok risiko ( og kostnad) opp mot nytte og ser at det er verdt å kastrere for å unngå masse kattunger. Mens med hunder så passer man bare på og holder hunder av motsatt kjønn adskilt ved løpetid.

Anonymkode: 27dee...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...