Gå til innhold

Hvorfor skal man ikke kastrere hunder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har både hund og katt. Før jeg fikk hund trodde jeg det var vanlig å kastrere hunder, men vet nå at det ikke er lov med mindre man har særlige grunner.

Katt SKAL man jo kastrere, og noe annet blir sett på som dyreplageri. Det anbefales jo at man kastrerer innekatter også, siden de kan kjenne på frustrasjon over å ikke få forplantet seg, men kjenner ikke hunder på denne frustrasjonen?

Hva er denne store forskjellen på hund og katt? Hvorfor så galt å kastrere hund? Man blir jo virkelig uglesett om man IKKE kastrerer katten. Skjønner at katter har man mindre kontroll på, men likevel synes jeg det er rart denne store forskjellen..

Anonymkode: b5cb0...444

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kastrerer alt mulig, bortsett fra hunder. Har sett plenty med unskyldninger. «Man har jo kontroll på dem», «de kan bli (mer) nervøse» osv.

er visst noe spesielt med hunder. 

Anonymkode: f0760...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er pålagt å ha kontroll på sin hund til enhver tid, mens katter er det tillatt (og vel mest vanlig) at vandrer fritt. 

Anonymkode: c970f...bf3

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her endte dette idiotiske forbudet nesten med døden, da livmora til hunden min sprakk som følge av livmorbetennelse...

Anonymkode: 4aa18...c03

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal hunder, som ikke løper rundt og forplanter seg fritt, kastreres?

Det er ikke tungtveiende grunner som skal til for å få en hund kastrert, men nytten skal veie opp for risikoen. 

Anonymkode: ce938...2a6

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Her endte dette idiotiske forbudet nesten med døden, da livmora til hunden min sprakk som følge av livmorbetennelse...

Anonymkode: 4aa18...c03

Dette var grunnen til at jeg kastrerte min tispe. Jeg bor i et land der det er helt vanlig og ble anbefalt av dyrlegen, men jeg ble jo selvsagt i tvil når det er helt motsatt i Norge. Men så så jeg på statistikken på livmorbetennelse og ulike typer kreft i tisper og hvor mye vanligere det er i Norge, og Norge ble nevnt av dyrlegen min som et skrekkeksempel på disse sykdommene.

Jeg sier IKKE at det betyr at kastrering er helt trygt og det absolutt beste valget. Alle operasjoner har en viss risiko, men det er veldig mye mer nyansert enn hvor vidt det er fare for paring eller ikke. Både de som kastrerer og som velger å la være, ønsker nok bare det beste for dyret sitt.

Så er det heller aldri båndtvang her jeg bor, nesten alle hunder går uten bånd hele året i parker og skoger og det som er, og det forventes derfor at man holder tisper innendørs under alt av løpetid. Derfor føler jeg at min hund får bedre livskvalitet av å være kastrert.

Anonymkode: b30db...8f3

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette var grunnen til at jeg kastrerte min tispe. Jeg bor i et land der det er helt vanlig og ble anbefalt av dyrlegen, men jeg ble jo selvsagt i tvil når det er helt motsatt i Norge. Men så så jeg på statistikken på livmorbetennelse og ulike typer kreft i tisper og hvor mye vanligere det er i Norge, og Norge ble nevnt av dyrlegen min som et skrekkeksempel på disse sykdommene.

Jeg sier IKKE at det betyr at kastrering er helt trygt og det absolutt beste valget. Alle operasjoner har en viss risiko, men det er veldig mye mer nyansert enn hvor vidt det er fare for paring eller ikke. Både de som kastrerer og som velger å la være, ønsker nok bare det beste for dyret sitt.

Så er det heller aldri båndtvang her jeg bor, nesten alle hunder går uten bånd hele året i parker og skoger og det som er, og det forventes derfor at man holder tisper innendørs under alt av løpetid. Derfor føler jeg at min hund får bedre livskvalitet av å være kastrert.

Anonymkode: b30db...8f3

Noen typer kreft er mer vanlig i kastrerte hunder (spesielt tisper), enn kastrerte hunder. Det er spesielt en veldig dødelig type kreftform som er mer vanlig i kastrerte tisper.

https://www.morrisanimalfoundation.org/article/new-analysis-links-spaying-dogs-deadly-canine-cancer

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3572183/

Det er også spørsmål om hvor godt kastrering faktisk beskytter mot visse krefttyper (annet enn kreft som rammer delene som fjernes under kastrering, selvsagt). 

"In contrast to the rather strong evidence for neutering males and/or females as a risk factor for OSA, HSA, LSA, MCT, and prostate cancer, evidence for neutering as protection against a dog acquiring one or more cancers is weak. The most frequently mentioned is mammary cancer (MC) [12]. However, a recent systematic review of published work on neutering and mammary tumors found the evidence that neutering reduces the risk of mammary neoplasia to be weak, at best [13]."

Studien ser også på beproblemer i kastrerte hunder:

" With regard to joint disorders affected by neutering, one study documents a 3-fold increase in excessive tibial plateau angle – a known risk factor for development of CCL – in large dogs [14]. A paper on CCL found that, across all breeds, neutered males and females were 2 to 3 times more likely than intact dogs to have this disorder [15]. In this study, with sexes combined, neutering significantly increased the likelihood of HD by 17 percent over that of intact dogs."

Når det kommer til atferdsendringer av kastrering, er det ting som tyder på at en stor andel tisper som har vist aggressiv atferd tidligere, blir mer aggressiv etter kastrering, og da spesielt rettet mot familiemedlemmene. Men akkurat dette er ikke forsket så mye på, og hva forskere legger i "aggressiv atferd" er noe vagt.

Som du sier, så er dette et veldig nyansert tema, og det er viktig å sette seg inn i det før man tar et valg. I Norge har vi et annet hundehold enn i f.eks USA, og mangelen på løshunder gjør at vi ikke trenger å få i gang en kampanje for å kastrere hunder, som i USA hvor dette er et stort problem.

Katter derimot, har vi kolonier av. Og siden katteholdet vårt er annerledes enn hundeholdet (de fleste katter går løse), så er det nødvendig med en kastreringskampanje. 

 

 

Anonymkode: 14dea...87c

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Noen typer kreft er mer vanlig i kastrerte hunder (spesielt tisper), enn kastrerte hunder. Det er spesielt en veldig dødelig type kreftform som er mer vanlig i kastrerte tisper.

https://www.morrisanimalfoundation.org/article/new-analysis-links-spaying-dogs-deadly-canine-cancer

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3572183/

Det er også spørsmål om hvor godt kastrering faktisk beskytter mot visse krefttyper (annet enn kreft som rammer delene som fjernes under kastrering, selvsagt). 

"In contrast to the rather strong evidence for neutering males and/or females as a risk factor for OSA, HSA, LSA, MCT, and prostate cancer, evidence for neutering as protection against a dog acquiring one or more cancers is weak. The most frequently mentioned is mammary cancer (MC) [12]. However, a recent systematic review of published work on neutering and mammary tumors found the evidence that neutering reduces the risk of mammary neoplasia to be weak, at best [13]."

Studien ser også på beproblemer i kastrerte hunder:

" With regard to joint disorders affected by neutering, one study documents a 3-fold increase in excessive tibial plateau angle – a known risk factor for development of CCL – in large dogs [14]. A paper on CCL found that, across all breeds, neutered males and females were 2 to 3 times more likely than intact dogs to have this disorder [15]. In this study, with sexes combined, neutering significantly increased the likelihood of HD by 17 percent over that of intact dogs."

Når det kommer til atferdsendringer av kastrering, er det ting som tyder på at en stor andel tisper som har vist aggressiv atferd tidligere, blir mer aggressiv etter kastrering, og da spesielt rettet mot familiemedlemmene. Men akkurat dette er ikke forsket så mye på, og hva forskere legger i "aggressiv atferd" er noe vagt.

Som du sier, så er dette et veldig nyansert tema, og det er viktig å sette seg inn i det før man tar et valg. I Norge har vi et annet hundehold enn i f.eks USA, og mangelen på løshunder gjør at vi ikke trenger å få i gang en kampanje for å kastrere hunder, som i USA hvor dette er et stort problem.

Katter derimot, har vi kolonier av. Og siden katteholdet vårt er annerledes enn hundeholdet (de fleste katter går løse), så er det nødvendig med en kastreringskampanje. 

 

 

Anonymkode: 14dea...87c

Ja, nettopp. Det er noen sykdommer det kan bli større sjanse for og andre det blir mindre sjanse for. Det er et valg man må ta som er utrolig vanskelig og nyansert. Jeg satte meg veldig inn i det og hadde lange samtaler med dyrlegen om hva som var rett for hunden min, og endte opp med å gjøre det, men jeg skjønner godt om noen velger å la være.

Det fins heldigvis ikke aggresjon i hunden min, verken før eller etter kastrering.

Hvis man bor i et land der man kan velge, må man bare lese seg opp og velge selv. Jeg forstår hvorfor ting er som de er i Norge, og jeg forstår hvorfor det er annerledes andre steder.

Katt skjønner jeg ekstremt godt. Det blir noe helt annet enn hund.

Anonymkode: b30db...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er rart. Lovverket er likt for alle dyr, og flere dyrearter kastreres uten at det stilles noe som helst spørsmålstegn ved det - kun ved kastrering av hund.
Det er ingen som snakker om at hester eller kaniner får noen negativ effekt av kastrering. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen det blir båndtvang på katter og løskatter blir unntaket, blir det samme vilkår som med hund. I alle fall om man skal forstå dyrevernloven riktig. Den legger opp til pragmatiske løsninger, men er i utgangspunktet klar på at unødvendige inngrep ikke skal tillates på dyr. Så lenge det finnes hjemløse katter i hopetall her i dette landet anbefales kastrering på katter som en hovedregel. 

Anonymkode: ca145...e00

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myrmica skrev (5 minutter siden):

Jeg synes også det er rart. Lovverket er likt for alle dyr, og flere dyrearter kastreres uten at det stilles noe som helst spørsmålstegn ved det - kun ved kastrering av hund.
Det er ingen som snakker om at hester eller kaniner får noen negativ effekt av kastrering. 

Dyrevelferdsloven tillater kastrering når det er «andre særlige grunner». Lobbyvirksomhet i enkelte miljøer er ofte en grunn til at praksis blir etablert, også i fagmiljøer. 

Anonymkode: ca145...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hat lest en del dyrleger ønsker at det og ska bli mer av mulighet å kastrere hund og. Siden det kan forebygge en del. Her måtte vi avlive en hund for hurtigvoksende kreft i livmor og pattene.  Dyrlegen vi bruker sa det kunne vært unngått ved at livmor hadde blitt fjernet når vi viste at det ikke skulle ha valper

 

Anonymkode: 1df1e...b4a

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er litt rart. Om det var mer normalt å kastrere hunder hadde jeg definitivt kastrert tisper vtp sykdomsrisiko, adferdsendring under løpetid og blødningene. Hannhunder er jeg mer usikker på, men ved adferdsvansker relatert til reproduksjon ville jeg kastrert ja. Noen hannhunder er veldig plaget med stress rundt løpetisper. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hat lest en del dyrleger ønsker at det og ska bli mer av mulighet å kastrere hund og. Siden det kan forebygge en del. Her måtte vi avlive en hund for hurtigvoksende kreft i livmor og pattene.  Dyrlegen vi bruker sa det kunne vært unngått ved at livmor hadde blitt fjernet når vi viste at det ikke skulle ha valper

 

Anonymkode: 1df1e...b4a

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3572183/

" However, a recent systematic review of published work on neutering and mammary tumors found the evidence that neutering reduces the risk of mammary neoplasia to be weak, at best [13].""

Forskningen rundt dette blir fortsatt diskutert, da det ikke enda er klare bevis på at kastrering minsker sjansen for jursvulst.

Jeg tenker at det er grunner for å kastrere, og det er grunner for å ikke kastrere. Jeg tror det er viktig å huske på at vi veldig lett blir påvirket av kastreringshysteriet i usa (hvor det selvfølgelig har vært nødvendig å normalisere kastrering). Mye av informasjonen som kommer derfra, er farget av en sterk nødvendighet til å overbevise eiere om at de må kastrere nettopp fordi de sliter med en alt for stor populasjon av hunder. Vi i Norge har litt mer frihet til å velge. Det er heller ikke vanskelig å finne veterinærer som kastrerer uten medisinsk grunn, så folk står fritt til å gjøre det de føler er best.

Det eneste jeg er uenig i, som de gjør i usa og jeg håper aldri kommer hit, er å kastrere valper. Der er det vanlig å kastrere valper som bare er noen måneder gamle, som kan ha en svært negativ effekt på utviklingen til de små kroppene, og da spesielt skjelettet. 

Anonymkode: 14dea...87c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myrmica skrev (53 minutter siden):

Jeg synes også det er rart. Lovverket er likt for alle dyr, og flere dyrearter kastreres uten at det stilles noe som helst spørsmålstegn ved det - kun ved kastrering av hund.
Det er ingen som snakker om at hester eller kaniner får noen negativ effekt av kastrering. 

Det stemmer ikke helt. Det er MYE snakk om plager valaker får av kastrering. Arrvev som fører til dårligere bevegelser, spenninger osv. 

Det var ikke mye snakk om dette før men de siste 15-20 åra har det vært mye mer bevissthet rundt dette. Samtidig har både foretrukket metode for kastrering, tidspunkt og etterbehandling blitt viktigere og mer belyst.

Jeg har selv mista hest pga kastrering som gikk skeis og er langt unna den eneste med slik erfaring desverre.

Anonymkode: b70d7...99c

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal man ikke langt ut av Norges grenser før det er ganske vanlig å kastrere både hannhunder og tisper. Hvorfor skal man alltid bruke ekstremland som USA som eksempel?

Her jeg bor er det vanlig og helt ærlig virker det som fordelen ved kastrering i de fleste tilfeller langt oppveier ev mulige ulemper og komplikasjoner.  Det viktige er å vente til hunden er utvokst, da minimerer man risikoen for en god del  de plagene nevnt over f.eks i forbindelse med ledd og skjelett.  

Anonymkode: 7d970...9f3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 hours ago, AnonymBruker said:

Nå skal man ikke langt ut av Norges grenser før det er ganske vanlig å kastrere både hannhunder og tisper. Hvorfor skal man alltid bruke ekstremland som USA som eksempel?

Her jeg bor er det vanlig og helt ærlig virker det som fordelen ved kastrering i de fleste tilfeller langt oppveier ev mulige ulemper og komplikasjoner.  Det viktige er å vente til hunden er utvokst, da minimerer man risikoen for en god del  de plagene nevnt over f.eks i forbindelse med ledd og skjelett.  

Anonymkode: 7d970...9f3

Akkurat samme her jeg bor, og det er et helt vanlig vestlig europeisk land med mange like syn på hundehold som i Norge unntatt akkurat det med kastrering.

Anonymkode: b30db...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige hund var en tjenestehund, og da blir de automatisk kastrert. Det er jo rart hvis det forringer levetiden deres, for det brukes ganske mye penger på trening av slike hunder. Synd om de skulle dø for tidlig på grunn av kastrering da.

 

Anonymkode: ce59d...189

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min forrige hund var en tjenestehund, og da blir de automatisk kastrert. Det er jo rart hvis det forringer levetiden deres, for det brukes ganske mye penger på trening av slike hunder. Synd om de skulle dø for tidlig på grunn av kastrering da.

 

Anonymkode: ce59d...189

Åh? Betyr det at de ikke avler på hundene som er i tjeneste? Skulle tro det var interessant å avle videre på de individene som egner seg godt som tjenestehunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det stemmer ikke helt. Det er MYE snakk om plager valaker får av kastrering. Arrvev som fører til dårligere bevegelser, spenninger osv. 

Anonymkode: b70d7...99c

Ja, det stemmer. Men det skyldes det kirurgiske inngrepet, og måten det gjøres på. Det er ikke snakk om noen negative effekter hos hest grunnet tap av testikler/testosteron, så vidt jeg vet. 

Argumentet er jo ofte at hunder blir mer nervøse og usikre uten testosteron. Det har aldri vært noe tema hos hest, katt, gris, geit, eller noen andre dyr som vanligvis kastreres. Tvert i mot, det er gjerne en generell oppfatning at hanndyr blir roligere og mer harmoniske etter kastrering.
Jeg lurer på hvorfor hund er spesielle på det området?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...