Thyra Skrevet 8. juli 2024 #41 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så hvis man er arbeidsledig og NAV foreslår at man flytter, svarer man "nei, kan ikke, for jeg har familie her"? Selvfølgelig ikke. Anonymkode: 4f900...08c Man flytter ikke fra ektemake/samboer og barn, nei. Man kan heller ikke vente at ektefelle/samboer sier opp sin jobb for å bli med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #42 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Så hvis man er arbeidsledig og NAV foreslår at man flytter, svarer man "nei, kan ikke, for jeg har familie her"? Selvfølgelig ikke. Anonymkode: 4f900...08c Å ikke ha et nettverk betyr at man er alene om alt. Man har ingen til å passe unger hvis de er syke og man selv ikke har igjen sykt barn på jobb eller i skoleferier når man selv ikke har igjen ferie. Eller andre ting man trenger et nettverk til, det er tungt å stå alene. Og å bygge opp et nettverk tar tid, man må bygge fortrolighet og da må man ha kjent hverandre lenge. Så ja ; nettverk er en grunn til at det er vanskelig å bryte opp og flytte. Anonymkode: a688b...680 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #43 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg vil nå likevel påstå at de som defineres som fattige her i Norge har det hundre ganger bedre enn virkelig fattige mennesker som lever i u-land. Anonymkode: 365c4...6ea Men dette er jo land "som vi ikke liker å sammenligne oss med"? Anonymkode: 8993c...992 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #44 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Å ikke ha et nettverk betyr at man er alene om alt. Man har ingen til å passe unger hvis de er syke og man selv ikke har igjen sykt barn på jobb eller i skoleferier når man selv ikke har igjen ferie. Eller andre ting man trenger et nettverk til, det er tungt å stå alene. Og å bygge opp et nettverk tar tid, man må bygge fortrolighet og da må man ha kjent hverandre lenge. Så ja ; nettverk er en grunn til at det er vanskelig å bryte opp og flytte. Anonymkode: a688b...680 Vanskelig, men helt mulig Anonymkode: 4f900...08c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #45 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å ikke ha et nettverk betyr at man er alene om alt. Man har ingen til å passe unger hvis de er syke og man selv ikke har igjen sykt barn på jobb eller i skoleferier når man selv ikke har igjen ferie. Eller andre ting man trenger et nettverk til, det er tungt å stå alene. Og å bygge opp et nettverk tar tid, man må bygge fortrolighet og da må man ha kjent hverandre lenge. Så ja ; nettverk er en grunn til at det er vanskelig å bryte opp og flytte. Anonymkode: a688b...680 Men det kan gjøres og må gjøres av og til. Anonymkode: 8993c...992 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #46 Del Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Men det kan gjøres og må gjøres av og til. Anonymkode: 8993c...992 Glad jeg slipper!Hadde nok kjempa hardt mot det ja. Anonymkode: a688b...680 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #47 Del Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Glad jeg slipper!Hadde nok kjempa hardt mot det ja. Anonymkode: a688b...680 Det tror jeg nok. Alt for å realisere seg selv. Anonymkode: 8993c...992 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #48 Del Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 8.7.2024 den 8.41): Hvorfor? Alle har mulighet til å spare i Norge. Men folk velger russetiden, røyk og snus eller å leie i sentrum for 15k i mnd Anonymkode: 6a4eb...50a I sentrum? Kommer fra ei lita bygd på Sunnmøre, her koster en leilighet i utkanten av sentrum 15K gjerne opp til 24K. Så skjønner virkelig ikke hva du snakker om Anonymkode: 18120...cd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 9. juli 2024 #49 Del Skrevet 9. juli 2024 Ja det ser jeg faktisk i land med stor fattigdom, at det ikke er så sosialt belastende å være fattige når det er normalen for de fleste rundt deg også. Samme var det nok i Norge da fattigdom var mer normalt også. Løpet er kanskje litt kjørt for at fattigdom skal være normalen i Norge også, men i verdenssammenheng er jo vi nordmenn ganske rike. Ja også dem som mottar minsteytelser, og det er nok mye hvorfor en del velger å bosette seg i land hvor pengene strekker lengre. Det har imidlertid noen konsekvenser det også, og er heller ikke mulig for alle. Jeg har selv vært i situasjonen der jeg måtte snu på hver krone, og hvor naboer og foreldre til barnas venner generelt var i en helt annen økonomisk situasjon, men det fungerte veldig fint for meg, fordi jeg var skamløs over situasjonen. Stolt over hva jeg klarte rett og slett, istedenfor skamfull. Det er også en mulighet, men da må man vel kanskje være litt stolt og skamløst skrudd sammen. Jeg hadde god hjelp i min egen innstilling og personlighet rett og slett. Jeg skjønner imidlertid at dette er vanskelig dersom økonomiske ressurser ikke er det eneste man har lite av, men kanskje også har helsemessige og sosiale utfordringer. Jeg hadde bare lite penger, men gode ressurser til å takle det kreativt, samt visshet om at situasjonen var midlertidig bare jeg sto godt på. Så dermed var jeg jo en privilegiert fattig på mange måter, og mener ikke å si "Bare gjør som meg!". Å ikke skamme seg veldig er nok likevel lurt, for da bruker man så mye ressurser på å skjule situasjonen og å tenke negativt om seg selv og sin situasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå