AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #21 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Og?? Tror du det er så enkelt? Anonymkode: bbe75...2e7 Hva mener du da? At man ikke kan studere i en annen by, finne jobb i en annen by, flytte til et annet sted...Og sånn skal man ha det hele livet? Du vet at "nettverk" er mennesker man kjenner? Mennesker finnes overalt. "Nettverk" er unnskyldning for latsabber og mammadalter. Anonymkode: 4f900...08c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #22 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ja, det er disse grunnene som gjør at folk ikke har råd til bolig... /s 🙄 Anonymkode: 0867e...bc6 Hvilke andre grunner? Nevn dem. Anonymkode: 4f900...08c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #23 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Alvor til mye klaging det er på mange som lever under fattigdomsgrensen. Og ja, jeg har selv levd under fattigdomsgrensen (studielån, tiltakspenger, AAP og nå ung uføretrygd), men jeg har da hatt råd til å kjøpe meg det jeg vil. Og reise både innenlands og utenlands flere ganger i året. Det er fordi at jeg har gjort fornuftige prioriteringer både økonomisk og praktisk. Man kan ikke få både pose og sekk. Å leve under fattigdomsgrensen er faktisk ikke så ille, hvis man kutter utgifter i hverdagen. Men husk på at å eie bolig er ingen menneskerett. Å bo i Oslo gryta er ingen menneskerett. Å reise er heller ingen menneskerett. Det er mer eller mindre luksus, som man velger å prioritere ovenfor andre ting. Anonymkode: 84c1a...2bd Er du enslig? Har du barn? Anonymkode: 884d2...a8c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #24 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvilke andre grunner? Nevn dem. Anonymkode: 4f900...08c Du har helt rett. Det er russetiden sin skyld. De 3-4 ukene hvor folk bruker millioner av kroner på øl. Også de som ikke drikker. Og passiv røyking og snusbruk for alle de som ikke bruker noen av delene... /s 🙄👍 Anonymkode: 0867e...bc6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #25 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg vil nå likevel påstå at de som defineres som fattige her i Norge har det hundre ganger bedre enn virkelig fattige mennesker som lever i u-land. Anonymkode: 365c4...6ea Jaha og i u land er det like dyrt å bo og leve som i norge og da mener du? Anonymkode: a5399...928 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #26 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei, da defineres man som dum, som ikke selger krypinnet sitt og flytter et billigere sted. Anonymkode: e8b43...451 Tja syntes jeg er smart som ikke selger min bolig. Nå eier jeg hus. Som var nedbetalt før jeg ble syk og fattig. Ved å selge min bolig vil jeg øke mine utgifter med 10.000kr i mnd. For nå betaler jeg kun tv/internett, forsikring og strøm pluss lave komunale avgifter fordi jeg har eget vann og kloakk. Anonymkode: 1117a...62a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #27 Del Skrevet 8. juli 2024 Jeg føler med barn som blir født inn i fattigdom, og det går dessverre i arv. Det som er positivt er at alle barn i Norge får den dyreste gaven man kan få, gratis skolegang. Så er det livets lodd da på hvilke foreldre man får utdelt. Om man får noen som skjønner utdanning er viktig og heier frem egne barn, eller de som klager på alt som har gått feil i eget liv og egentlig ikke er så interessert i å gjøre noe med det. Anonymkode: 2ee4d...107 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #28 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 3.7.2024 den 15.55): Holder i massevis. Anonymkode: 8993c...992 Jeg solgte alt jeg hadde, satt igjen med 15 000. Ja, det holder jo i massevis det. Anonymkode: 9585c...3cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #29 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Tja syntes jeg er smart som ikke selger min bolig. Nå eier jeg hus. Som var nedbetalt før jeg ble syk og fattig. Ved å selge min bolig vil jeg øke mine utgifter med 10.000kr i mnd. For nå betaler jeg kun tv/internett, forsikring og strøm pluss lave komunale avgifter fordi jeg har eget vann og kloakk. Anonymkode: 1117a...62a Hvordan er du fattig dersom du ikke betaler på bolig? Selv uføretrygd minstesats er jo ca 20k inn hver måned, og når du ikke betaler på boliglån er vel 20k ganske greit å øeve på i måneden? Hilsen ei på AAP minstesats Anonymkode: cb382...048 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 8. juli 2024 #30 Del Skrevet 8. juli 2024 10 hours ago, AnonymBruker said: Det er hva Rødt og SV ønsker å oppnå. Alle skal ha det like jævlig. Anonymkode: 1303d...b44 TikTok idèologi Er endel jeg er uenig med Rødt og SV i,men at alle skal ha det jævlig er ikke noe de fronter. At enkelte skal velte seg i usannsynlig luksus,mens andre snur å vender på krona er noe de ikke synes noe om ja. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #31 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg føler med barn som blir født inn i fattigdom, og det går dessverre i arv. Det som er positivt er at alle barn i Norge får den dyreste gaven man kan få, gratis skolegang. Så er det livets lodd da på hvilke foreldre man får utdelt. Om man får noen som skjønner utdanning er viktig og heier frem egne barn, eller de som klager på alt som har gått feil i eget liv og egentlig ikke er så interessert i å gjøre noe med det. Anonymkode: 2ee4d...107 Det finnes mange eksempler på at dette ikke stemmer. Anonymkode: 4f900...08c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #32 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jaha og i u land er det like dyrt å bo og leve som i norge og da mener du? Anonymkode: a5399...928 Det er du sikkert smart nok til å skjønne svaret på selv. Men det er ikke poenget. Poenget er forskjellen på å være fattig i Norge og å være fattig i fattige u-land. Fattige her i landet har alt de trenger for å leve et greit liv, og ofte er de fattige på grunn av prioriteringer (som å bosette seg den dyreste byen i landet feks), eller dårlige valg de har tatt i livet. Men de har en velferdsstat som sørger for at de har det de trenger for å få dekket sine basale behov. I motsetning til fattige i u-landene, som knapt overlever, bor i et skur og er heldige om de har ett måltid per dag, og ingen velferdsstat som fanger dem opp. Det kan ikke sammenlignes. Og det er provoserende når noen påstår at det er verre å være fattig i Norge. Ja det er kjipt, men det er ikke verre enn å være reelt fattig slik som mange mennesker i verden faktisk er. Anonymkode: 365c4...6ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #33 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og? Anonymkode: 4f900...08c Og?? Forstår ikke du viktigheten av nettverket til mennesker? AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan er du fattig dersom du ikke betaler på bolig? Selv uføretrygd minstesats er jo ca 20k inn hver måned, og når du ikke betaler på boliglån er vel 20k ganske greit å øeve på i måneden? Hilsen ei på AAP minstesats Anonymkode: cb382...048 Man får under 20k utbetalt på minstesats, om jeg ikke husker feil, så er det 16-17 000kr. Det er ikke mye å leve av. Anonymkode: 324a3...654 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #34 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og?? Forstår ikke du viktigheten av nettverket til mennesker? Man får under 20k utbetalt på minstesats, om jeg ikke husker feil, så er det 16-17 000kr. Det er ikke mye å leve av. Anonymkode: 324a3...654 Som jeg skrev, nettverket kan man skaffe seg overalt. Anonymkode: 4f900...08c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 8. juli 2024 #35 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Som jeg skrev, nettverket kan man skaffe seg overalt. Anonymkode: 4f900...08c Du har en veldig lettvint tankegang, med tanke på at det bare er å flytte i alle tilfeller, og skaffe seg nettverk. Det finnes mange her i dette landet som har en form for auteisme av en eller annen variant. Veldig mange av dem sliter veldig med sosialt samspill og sosiale koder, og sliter veldig med å skaffe seg nye bekjentskaper/venner pga det. Noen får ikke en eneste venn pga det og forblir ensomme, uansett hvor de bor. Kanskje noen kun har familien eller i all fall et par venner der de allerede bor, men de får ikke den sosiale biten hvis de flytter langt unna. Og som jeg sier: det er ikke bare å skaffe seg nytt nettverk når man sliter sosialt! I verste fall kan ensomhet drepte deg, fordi ensomhet blir i mange tilfeller til depresjon, i verste fall selvmord til slutt. Enn må heller ikke glemme at veldig mange med auteisme ikke fungerer I en ordinær jobb eller. Det er også andre lidelser hvor det fører til vondt verre å flytte fra nettverk sitt. Så er det andre grunnen du ikke tenker på. Familie situasjonen. Som eksempel skylle jeg flyttet fra mannen min og barna mine hvis jeg fikk jobb langt vekk fra her vi bor nå? Skulle jeg bedt mannen sagt opp jobb? Krevd at barna Skulle flyttet vekk fra omgangskretsen og nettverket sitt samtidig? Skulle vi hatt en leilighet der og en her? Ikke hadde vi hatt råd til det, og pappa kan ikke både hente og levere i bhg hver dag pga jobbtider. Nei den med at det bare er å flytte, er et lite gjennomtenkt råd til tider. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 8. juli 2024 #36 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Noen valg har sin pris. Dersom nettverket er viktigere enn romslig økonomi - kjør på. Men da kan man ikke komme og si at man er ufrivillig fattig. Det finnes forøvrig greie folk og fine nettverk utenfor bykjernen også😉 Anonymkode: cb382...048 Noen valg gar sin pris. Dersom romslig økonomi er viktigere enn nettverket - kjør på. Men da kan man ikke komme og si man er ufrivillig ensom! Selvsagt finnes det mange greie folk utenfor bykjernen. Men da må man jo først bli kjent, ikke alltid like lett å knytte nye vennskap i voksen alder. Og om man har bodd i byen hele livet, ga familie og alle vennene der, så er det jo ikke bare å bytte dem ut. Nettverk har faktisk mye å si for den psykiske helsen. Og også å ha noen som kan hjelpe med praktiske ting om man er gammel og/eller syk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 8. juli 2024 #37 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Og? Anonymkode: 4f900...08c For mange betyr det mye å ha familie og/eller venner i nærheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #38 Del Skrevet 8. juli 2024 10 hours ago, AnonymBruker said: Er dere seriøse? SELVFØLGELIG er det ikke en løsning å skape mer fattigdom, og det gjør det heller ikke mindre problematisk... Fattigdom gir dårligere levevilkår, utrygghet, feilernæring, lavere utdannelse, høyere spedbarnsdødelighet, mer kriminalitet, angst, depresjon, sykdom, rus, større kostnader og færre inntekter for samfunnet.... De fattigste delene av Latin-Amerika er noen av de mest kriminelle og voldelige plasser på jord. Ikke bare narko-relatert, men sånn som nasking og ran på gata. Målet må alltid være minst mulig fattigdom. At man ikke skal føle seg utenfor, fordi man får mer enn nok til å leve på. Anonymkode: db6c0...abc Det er selvfølgelig ikke en løsning å skape flere fattige, men det er jo et faktum at jo lenger unna normalen man er jo tyngre er det å være fattig. jeg har selv jobbet i rus og psykisk helsesektor i Norge og et annet europeisk land og i Norge var skammen og også familiens skam et mye større problem og det førte igjen til dårligere familierelasjoner og mer ensomhet. Anonymkode: 9ce4b...151 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #39 Del Skrevet 8. juli 2024 Thyra skrev (10 minutter siden): For mange betyr det mye å ha familie og/eller venner i nærheten. Så hvis man er arbeidsledig og NAV foreslår at man flytter, svarer man "nei, kan ikke, for jeg har familie her"? Selvfølgelig ikke. Anonymkode: 4f900...08c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #40 Del Skrevet 8. juli 2024 tussi84 skrev (2 timer siden): Du har en veldig lettvint tankegang, med tanke på at det bare er å flytte i alle tilfeller, og skaffe seg nettverk. Det finnes mange her i dette landet som har en form for auteisme av en eller annen variant. Veldig mange av dem sliter veldig med sosialt samspill og sosiale koder, og sliter veldig med å skaffe seg nye bekjentskaper/venner pga det. Noen får ikke en eneste venn pga det og forblir ensomme, uansett hvor de bor. Kanskje noen kun har familien eller i all fall et par venner der de allerede bor, men de får ikke den sosiale biten hvis de flytter langt unna. Og som jeg sier: det er ikke bare å skaffe seg nytt nettverk når man sliter sosialt! I verste fall kan ensomhet drepte deg, fordi ensomhet blir i mange tilfeller til depresjon, i verste fall selvmord til slutt. Enn må heller ikke glemme at veldig mange med auteisme ikke fungerer I en ordinær jobb eller. Det er også andre lidelser hvor det fører til vondt verre å flytte fra nettverk sitt. Så er det andre grunnen du ikke tenker på. Familie situasjonen. Som eksempel skylle jeg flyttet fra mannen min og barna mine hvis jeg fikk jobb langt vekk fra her vi bor nå? Skulle jeg bedt mannen sagt opp jobb? Krevd at barna Skulle flyttet vekk fra omgangskretsen og nettverket sitt samtidig? Skulle vi hatt en leilighet der og en her? Ikke hadde vi hatt råd til det, og pappa kan ikke både hente og levere i bhg hver dag pga jobbtider. Nei den med at det bare er å flytte, er et lite gjennomtenkt råd til tider. Jeg kjenner flere uten familie og venner. De er verken ensomme eller deprimerte. Er man altfor avhengig av sin familie, bør man gjøre noe med det. Noen ganger MÅ man faktisk flytte, av diverse årsaker. Anonymkode: 4f900...08c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå