Gå til innhold

Grunnen til at det er kjipt å være fattig i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordi det er så få som er det.

Man føler seg så alene og eksludert.

Hadde 60% av befolkningen levd på eksistensminimum, så hadde ingen klaget på fattigdom. For det hadde vært det normale, og man fant fellesskap og støtte i hverandre.

Løsningen på fattigdom i Norge er kanskje å skape flere fattige.

Anonymkode: bc01a...53e

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er summen en må under for å være fattig?

Anonymkode: 8993c...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Om du selger alt du har og du sitter igjen med under 500000 kr. 

Anonymkode: 2cd47...8e8

Holder i massevis.

Anonymkode: 8993c...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/2/2024 at 5:47 PM, AnonymBruker said:

Løsningen på fattigdom i Norge er kanskje å skape flere fattige.

Det er hva Rødt og SV ønsker å oppnå. Alle skal ha det like jævlig. 

Anonymkode: 1303d...b44

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 18.12):

Om du selger alt du har og du sitter igjen med under 500000 kr. 

Anonymkode: 2cd47...8e8

Er vel ikke sånn man definerer fattigdom? Handler vel om hvor mye man har igjen til livsopphold når faste utgifter er betalt.

Om man f.eks leier bolig, har møbler fra IKEA, ikke eier bil, ikke eier noen dyre ting, men tjener godt og har et høyt forbruk, defineres nan jo ikke som fattig.

Om man eier et nedbetalt lite krypinn i Oslo, som er verdt flere millioner, men er minstepensjonist eller jobber deltid i et lavtlønnsyrker og må snu på hver krone, ikke har råd til tannlege eller nye briller, kan ban defineres som fattig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thyra skrev (6 minutter siden):

Er vel ikke sånn man definerer fattigdom? Handler vel om hvor mye man har igjen til livsopphold når faste utgifter er betalt.

Om man f.eks leier bolig, har møbler fra IKEA, ikke eier bil, ikke eier noen dyre ting, men tjener godt og har et høyt forbruk, defineres nan jo ikke som fattig.

Om man eier et nedbetalt lite krypinn i Oslo, som er verdt flere millioner, men er minstepensjonist eller jobber deltid i et lavtlønnsyrker og må snu på hver krone, ikke har råd til tannlege eller nye briller, kan ban defineres som fattig.

Nei, da defineres man som dum, som ikke selger krypinnet sitt og flytter et billigere sted.

Anonymkode: e8b43...451

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, da defineres man som dum, som ikke selger krypinnet sitt og flytter et billigere sted.

Anonymkode: e8b43...451

Å selge det og bruke pengene til å leie seg noe i noen år til pengene er borte? Eller å flytte til en utkant der boligprisene er lavere, men man mister alt av nettverk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (9 minutter siden):

Å selge det og bruke pengene til å leie seg noe i noen år til pengene er borte? Eller å flytte til en utkant der boligprisene er lavere, men man mister alt av nettverk?

Noen valg har sin pris. Dersom nettverket er viktigere enn romslig økonomi - kjør på. Men da kan man ikke komme og si at man er ufrivillig fattig.

Det finnes forøvrig greie folk og fine nettverk utenfor bykjernen også😉

Anonymkode: cb382...048

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvor til mye klaging det er på mange som lever under fattigdomsgrensen. Og ja, jeg har selv levd under fattigdomsgrensen (studielån, tiltakspenger, AAP og nå ung uføretrygd), men jeg har da hatt råd til å kjøpe meg det jeg vil. Og reise både innenlands og utenlands flere ganger i året. Det er fordi at jeg har gjort fornuftige prioriteringer både økonomisk og praktisk. Man kan ikke få både pose og sekk. Å leve under fattigdomsgrensen er faktisk ikke så ille, hvis man kutter utgifter i hverdagen.

Men husk på at å eie bolig er ingen menneskerett. Å bo i Oslo gryta er ingen menneskerett. Å reise er heller ingen menneskerett. Det er mer eller mindre luksus, som man velger å prioritere ovenfor andre ting.

Anonymkode: 84c1a...2bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært både fattig og "rik". Vi fikk flere barn som fulltidsstudenter, men har likevel aldri følt oss fattige. Man må leve på det man har, prioritere det man setter mest pris på. Vi lærte mye av årene der vi måtte "vende på krona". Jeg er glad våre barn har opplevd økende levestandard sammen med oss. Nå opplever vi verden sammen med barna,  slik var det definitivt ikke de første årene.

For oss var det sunn mat som var prioritet nr 1. Godis bare når budsjettet tillot det. Ferier ble nærmest gratis men utrolig fine. Vi besøkte familie og deres hytter. Leker, bilbaner, dukkevogn, barnevogn, alt interiør og annet ble kjøpt på loppis med stor iver og glede over å finne kupp. Hjemmet vårt var utrolig flott på grunn av alle bruktfunn, en egen kul stil. Helt objektivt sett 😉

Med årene har inntekten steget MYE men gledene over gode bruktfunn fins enda.

Kanskje fordi det nå er et valg og ikke en nødvendighet?

Vi var likevel privilegerte. Jeg tror det er en vesentlig forskjell på å være midlertidig fattig, med en håpefull framtid framfor en vedvarende fattigdom uten håp for bedring.

Alle nordemenn burde få nok til å ha det OK i Norge hvis man er alvorlig syk. Sammen må vi kjempenfor dette. Ingen skal sulten og fryse hjemme til høsten. Alle må få sine basisbehov dekt. Alt annet er en SKAM. 

Anonymkode: 604d4...4db

  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at å eie bolig burde vært en menneskerett.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (8 timer siden):

Å selge det og bruke pengene til å leie seg noe i noen år til pengene er borte? Eller å flytte til en utkant der boligprisene er lavere, men man mister alt av nettverk?

Og? 

Anonymkode: 4f900...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fountaine skrev (7 timer siden):

Jeg synes at å eie bolig burde vært en menneskerett.

Hvorfor? Alle har mulighet til å spare i Norge. Men folk velger russetiden, røyk og snus eller å leie i sentrum for 15k i mnd

Anonymkode: 6a4eb...50a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Alvor til mye klaging det er på mange som lever under fattigdomsgrensen. Og ja, jeg har selv levd under fattigdomsgrensen (studielån, tiltakspenger, AAP og nå ung uføretrygd), men jeg har da hatt råd til å kjøpe meg det jeg vil. Og reise både innenlands og utenlands flere ganger i året. Det er fordi at jeg har gjort fornuftige prioriteringer både økonomisk og praktisk. Man kan ikke få både pose og sekk. Å leve under fattigdomsgrensen er faktisk ikke så ille, hvis man kutter utgifter i hverdagen.

Men husk på at å eie bolig er ingen menneskerett. Å bo i Oslo gryta er ingen menneskerett. Å reise er heller ingen menneskerett. Det er mer eller mindre luksus, som man velger å prioritere ovenfor andre ting.

Anonymkode: 84c1a...2bd

Å eksistere er en menneskerett eller?

Anonymkode: bbe75...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå likevel påstå at de som defineres som fattige her i Norge har det hundre ganger bedre enn virkelig fattige mennesker som lever i u-land. 

Anonymkode: 365c4...6ea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor? Alle har mulighet til å spare i Norge. Men folk velger russetiden, røyk og snus eller å leie i sentrum for 15k i mnd

Anonymkode: 6a4eb...50a

Ja, det er disse grunnene som gjør at folk ikke har råd til bolig... /s

🙄

Anonymkode: 0867e...bc6

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Og? 

Anonymkode: 4f900...08c

Og?? Tror du det er så enkelt?

Anonymkode: bbe75...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ts. Å være fattig i Sør-Amerika er normalen, derfor mindre problematisk. I Norge sliter du enormt.

Anonymkode: 83d1e...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig med ts. Å være fattig i Sør-Amerika er normalen, derfor mindre problematisk. I Norge sliter du enormt.

Anonymkode: 83d1e...fad

Er dere seriøse?

SELVFØLGELIG er det ikke en løsning å skape mer fattigdom, og det gjør det heller ikke mindre problematisk... 

Fattigdom gir dårligere levevilkår, utrygghet, feilernæring, lavere utdannelse, høyere spedbarnsdødelighet, mer kriminalitet, angst, depresjon, sykdom, rus, større kostnader og færre inntekter for samfunnet.... 

De fattigste delene av Latin-Amerika er noen av de mest kriminelle og voldelige plasser på jord. Ikke bare narko-relatert, men sånn som nasking og ran på gata.

Målet må alltid være minst mulig fattigdom. At man ikke skal føle seg utenfor, fordi man får mer enn nok til å leve på.

Anonymkode: db6c0...abc

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...