AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #1 Skrevet 2. juli 2024 Har ei søster på 40 år som er kjent for å være gjerrig av seg. Hun er hjemme på ferie hver sommer og bor på ei familiehytte i gangavstand til hjemmet mitt der jeg bor med mannen min og våre tre små barn. Hun selv er enslig. Hun kommer stadig vekk innom, men jeg irriterer meg grønn fordi hun snylter sånn. Hun kan komme innom og lage seg en kopp kaffe på kaffemaskinen vår for så å ta med seg kaffen tilbake på hytta. Ikke én gang har hun tenkt å bidra pengemessig til felles middager eller ta med noe når hun kommer hit, aldri vin eller øl f.eks, selv om hun drikker hver dag. Hun drikker av vårt, spør om vi har, eller får av foreldrene våre. Hun er voksen og har en selvstendig økonomi. Jeg derimot har en hel familie å forsørge. Det begynner å se veldig rart ut og jeg fatter ikke at hun ikke skjemmes. Begynner å bli småsur på henne. Hva ville du gjort i en lignende situasjon? Anonymkode: a9de3...5fa 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #2 Skrevet 2. juli 2024 Hva med å kommunisere? Hva med å si nei? Hva med å be henne betale for sine egne ting? Bare enkle forslag. Anonymkode: f384a...9b0 8 3
mereo Skrevet 2. juli 2024 #3 Skrevet 2. juli 2024 Hva med å si i fra? Du kan droppe å si noe, men da kommer hun definitivt til å fortsette også. 1
Granskudd Skrevet 2. juli 2024 #4 Skrevet 2. juli 2024 Jeg ville sagt "god morgen, ser du lager deg kaffe, det er litt lite kaffe igjen, kjøper du med litt ny da du er på butikken?" Jeg er i 40 årene, og jeg har ei søster som har ei hytte like ved der hun bor som vi får låne fra tid til annen, når vi er der pleier jeg å sende henne melding "Skal vi lage mat sammen i dag, jeg kan handle XYZ om du stiller med resten?", eller "Siden du laget middag i går, så kan vi stille med middag i dag?" - også blir vi enige ut ifra det. Tipper denne er ganske enkelt å snu til at du kan sende henne melding om at hun er velkommen på besøk i fra hytta, men legge til at du har en klar forventning om at hun bidrar. 6 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #5 Skrevet 2. juli 2024 Hadde bedt henne ta med vin, kaffe osv Anonymkode: e31ba...601 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #6 Skrevet 2. juli 2024 Den kaffekoppen hadde jeg ikke brydd meg om. Resten ville jeg tatt opp med henne på en hyggelig måte om det irriterer deg. Anonymkode: 1da74...e54 5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #7 Skrevet 2. juli 2024 Send henne melding om at du vil at hun tar med seg en boks med vin (spesifiser hvilken) eller 4+ flasker av den vinen hun drikker mest hos dere neste gang hun kommer. Og spør etter vinen når hun dukker opp. Om hun ikke har det med så må du fortelle at hun har x antall timer til vinmonopolet stenger. Ikke slipp det hvis hun prøver å avlede deg eller kommer med unnskyldninger, du tåler jo fint å stå i ubehag når du irriterer deg over oppførselen hennes over såpass lang tid allerede. Anonymkode: 92136...3ec 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #8 Skrevet 2. juli 2024 Hva om du sender henne ei melding og foreslår felles middag en dag og er konkret på hva hun skal ta med? Grilling for eksempel. Så kan dere ordne med grillmaten, mens hun tar med drikke og tilbehør. Så får du signalisert at dere har en forventning om at hun bidrar (om du da ikke bare sier fra direkte, selvfølgelig). Anonymkode: 28205...42c 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #9 Skrevet 2. juli 2024 Granskudd skrev (2 timer siden): Jeg ville sagt "god morgen, ser du lager deg kaffe, det er litt lite kaffe igjen, kjøper du med litt ny da du er på butikken?" Jeg er i 40 årene, og jeg har ei søster som har ei hytte like ved der hun bor som vi får låne fra tid til annen, når vi er der pleier jeg å sende henne melding "Skal vi lage mat sammen i dag, jeg kan handle XYZ om du stiller med resten?", eller "Siden du laget middag i går, så kan vi stille med middag i dag?" - også blir vi enige ut ifra det. Tipper denne er ganske enkelt å snu til at du kan sende henne melding om at hun er velkommen på besøk i fra hytta, men legge til at du har en klar forventning om at hun bidrar. Når du er på butikken Anonymkode: ef3a9...388 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #10 Skrevet 2. juli 2024 Granskudd skrev (3 timer siden): Jeg ville sagt "god morgen, ser du lager deg kaffe, det er litt lite kaffe igjen, kjøper du med litt ny da du er på butikken?" Jeg er i 40 årene, og jeg har ei søster som har ei hytte like ved der hun bor som vi får låne fra tid til annen, når vi er der pleier jeg å sende henne melding "Skal vi lage mat sammen i dag, jeg kan handle XYZ om du stiller med resten?", eller "Siden du laget middag i går, så kan vi stille med middag i dag?" - også blir vi enige ut ifra det. Tipper denne er ganske enkelt å snu til at du kan sende henne melding om at hun er velkommen på besøk i fra hytta, men legge til at du har en klar forventning om at hun bidrar. Takk! Dette var et praktisk og godt råd! TS Anonymkode: a9de3...5fa 1
Granskudd Skrevet 2. juli 2024 #11 Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Når du er på butikken Anonymkode: ef3a9...388 😅 - hvordan kan jeg gjøre kvelden din god igjen? 😉
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #12 Skrevet 2. juli 2024 Klarer ikke se problemet, dette er noe vi menn lever med hver dag med våre kjære, og jeg er sikker på at du også lever på mannen din ts. Klager han over forbruket ditt? Anonymkode: 07741...adf 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #13 Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Klarer ikke se problemet, dette er noe vi menn lever med hver dag med våre kjære, og jeg er sikker på at du også lever på mannen din ts. Klager han over forbruket ditt? Anonymkode: 07741...adf Jeg forstår godt at kona di helst bor på hytte litt bortenfor deg. Anonymkode: 8026a...a37 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #14 Skrevet 2. juli 2024 Dette er grunnen til at utlendinger påpeker hvor lite familieorienterte nordmenn er. Det er ikke en tilfeldig forbipasserende som kommer og forsyner seg i skapet ditt. Det er din søster. Ditt eget kjøtt og blod. Anonymkode: a166e...4f4 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #15 Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Klarer ikke se problemet, dette er noe vi menn lever med hver dag med våre kjære, og jeg er sikker på at du også lever på mannen din ts. Klager han over forbruket ditt? Anonymkode: 07741...adf What?😅 Anonymkode: dbc96...3c5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #16 Skrevet 2. juli 2024 Jeg ville tatt det på den voksne måten. Satt meg ned med henne og tatt en alvorsprat om at nå er det slutt på å bare forsyne seg uten å betale / gi noe tilbake. Så hva tenker hun å gjøre med det?, hadde jeg spurt. Dere er søsken og da er man ikke konfliktsky. Man tar opp saker og ting, snakker om dem og løser utfordringene Anonymkode: 714bb...b91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå