Gå til innhold

Dere som bruker høreapparat, eller har barn som har det - kostnad.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som overskriften sier, dere eller barn med høreapparat. Hvor mye må dere betale for det? 

Anonymkode: 40e57...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Høreapparat går som hjelpemiddel, og tildeles helt gratis av NAV hjelpemiddel (eller hva det heter nå).

På lik linje med rullestoler og andre typer hjelpemidler.

Begrensning på hvor ofte en får skifte ut høreapparatet. Men alt med utprøving, støping, tilpasning og tilvenning er gratis, i tillegg til selve apparatet.

Husk å sende inn krav for reiser til/fra timer.

Anonymkode: 53fb9...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting 

Dekkes av nav. På voksene kan en få nye hvert år, mens barn noe oftere, og hvis hørsel endrer seg mye

Må ha forsikring på de hvis du skulle miste før tiden for bytte må en betale det selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok. Lurer veldig på hva politikere mener forskjellen på å ha behov for briller vs høreapparat er. Synes selvfølgelig det er bra og en selvfølgelig at barn skal FÅ høreapparat. Men at foreldre må omtrent låne penger for briller til barn er overhodet ikke rettferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Som overskriften sier, dere eller barn med høreapparat. Hvor mye må dere betale for det? 

Anbefaler virkelig å tegne forsikring på høreapparat. Anskaffelse ved behov er dekket av Nav, opptil kr. 6 000 men mistes eller skades apparatet så må en betale nytt selv,  det går 6 år mellom hvert nytt høreapparat NAV dekker.

Les på Nav sine sider. https://www.nav.no/horeapparat#hvor-mye

Anonymkode: 344a2...ac0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ok. Lurer veldig på hva politikere mener forskjellen på å ha behov for briller vs høreapparat er. Synes selvfølgelig det er bra og en selvfølgelig at barn skal FÅ høreapparat. Men at foreldre må omtrent låne penger for briller til barn er overhodet ikke rettferdig. 

Kanskje forskjellen er hvor mange som trenger det ene vs det andre? Jeg synes dekningen for briller har vært veldig god, med unntaket de to årene det falt helt bort. Frem til hun var 12 år fikk vi dekket 100% av glassene og om jeg husker riktig 800 (?) kroner for innfatning til datteren vår, mellomlegget til innfatning måtte vi betale for selv. Synes det var helt innafor. Jeg mener at felleskapet ikke skal måtte betale for at min datter vil ha en spesifikk type brilleinfatning 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er helt vanvittig. Å ha dårlig hørsel er et stort handikap, men det er sannelig det å ha dårlig syn også. Før jeg tok laseroperasjon var jeg helt hjelpeløs uten briller/linser, og enda kjenner jeg mange som er/var enda mer nærsynte enn meg. Jeg synes det er veldig rart at man ikke får en eller annen form for brillestøtte, også for voksne. Man kan faktisk ikke leve et meningsfullt og normalt liv uten briller hvis man har f.eks. -10.

Anonymkode: e3173...ca7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (19 minutter siden):

Ingenting 

Dekkes av nav. På voksene kan en få nye hvert år, mens barn noe oftere, og hvis hørsel endrer seg mye

Må ha forsikring på de hvis du skulle miste før tiden for bytte må en betale det selv

Om du har forsikring på høreapparatet får du nytt..om ikke må du vente 6 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Granskudd skrev (2 minutter siden):

Kanskje forskjellen er hvor mange som trenger det ene vs det andre? Jeg synes dekningen for briller har vært veldig god, med unntaket de to årene det falt helt bort. Frem til hun var 12 år fikk vi dekket 100% av glassene og om jeg husker riktig 800 (?) kroner for innfatning til datteren vår, mellomlegget til innfatning måtte vi betale for selv. Synes det var helt innafor. Jeg mener at felleskapet ikke skal måtte betale for at min datter vil ha en spesifikk type brilleinfatning 🙂 

Ja, jeg tror også det. Samt at dårlig hørsel regnes som en funksjonsnedsettelse, mens f.eks. sterk nærsynthet ikke gjør det, så lenge det kan korrigeres med briller. 
Jeg synes også det er helt kurant med en fast sum for innfatning, og at man må betale det overskytende selv hvis man vil ha en dyr innfatning. Men over en viss styrke mener jeg at glass bør være gratis (max x antall per år), og en sum til innfatning. 
Mine foreldre fikk aldri noen støtte for meg, men det er noen år siden. Også voksne burde få slik støtte. 
Jeg husker godt hvor ekkelt det var å vite at mine foreldre, som på det tidspunktet hadde veldig lite penger, måtte betale flere tusen kroner for briller til meg. Etterhvert utviklet jeg nikkelallergi, noe jeg i en periode forsøkte å skjule for foreldrene mine, slik at de ikke skulle være nødt til å kjøpe enda en ny brille til meg (titanbriller var på den tiden enda dyrere enn vanlige briller).

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Granskudd skrev (14 minutter siden):

Joda.. Men hvorfor skal evt min datter lide av det, at det er flere som trenger briller?

Før fikk vi dekt alt omtrent, betalte vel noe i innfatningen. Min datter har + 7,25 på det ene øyet, og + 7,50 på det andre, pluss skjeve hornhinner. Nå må vi ut med ganske mange tusen i nye brilleglass pga nye regler fra den enestående regjeringen vi har..... 

Selvfølgelig skal man betale selv hvis det er en spesiell type innfatning barnet vil ha. Det er ikke det det er snakk om. Det er jo glassene som er viktigst og dyrest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er helt vanvittig. Å ha dårlig hørsel er et stort handikap, men det er sannelig det å ha dårlig syn også. Før jeg tok laseroperasjon var jeg helt hjelpeløs uten briller/linser, og enda kjenner jeg mange som er/var enda mer nærsynte enn meg. Jeg synes det er veldig rart at man ikke får en eller annen form for brillestøtte, også for voksne. Man kan faktisk ikke leve et meningsfullt og normalt liv uten briller hvis man har f.eks. -10.

Nettopp. Min datter har ingenting på skole eller fritidsaktiviteter å gjøre uten briller. På lik linje en med dårlig hørsel har null utbytte av skole eller noe uten høreapparat. Å ikke misforstå meg, jeg synes det er en selvfølge at barn skal få høreapparat gratis. Men jeg klarer ikke å se forskjellen på å de to når det kommer til hva som bør dekkes. Jeg vet det er flere som sliter med å få betalt briller til barna sine. Og slik skal det ikke være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Joda.. Men hvorfor skal evt min datter lide av det, at det er flere som trenger briller?

Før fikk vi dekt alt omtrent, betalte vel noe i innfatningen. Min datter har + 7,25 på det ene øyet, og + 7,50 på det andre, pluss skjeve hornhinner. Nå må vi ut med ganske mange tusen i nye brilleglass pga nye regler fra den enestående regjeringen vi har..... 

Selvfølgelig skal man betale selv hvis det er en spesiell type innfatning barnet vil ha. Det er ikke det det er snakk om. Det er jo glassene som er viktigst og dyrest. 

Jeg opplever ikke at vi lider. Hun er 100% brille-bruker og kan knapt se uten, det var innmari fint å få tilskudd den perioden vi gjorde det, men nå er det en gang slik det er fordelt 🙂 jeg hadde selvsagt ikke takket nei til mer tilskudd, men vi er alle vår egen sak nærmest og jeg tenker at jeg er glad for det vi fikk, nå er det kanskje noen andre som trenger det mer. Jeg vil heller at alle barn skal få tilskudd frem til de er 12 enn at de tar det helt bort slik de gjorde sist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mommyaka skrev (29 minutter siden):

Om du har forsikring på høreapparatet får du nytt..om ikke må du vente 6 år

Er derfor jeg sier en må ha forsikring. Så en slipper å måtte betale fort 10.000 til 20.000kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her var litt ymse svar ser jeg. Vi har ett barn med høreapparat, så dette er vår erfaring. 

Vi fikk først tildelt apparater på lån/ prøveperiode. Da de fungerte fint, ble lånet gjort permanent. Vi betalte ingenting. Disse ble byttet ved neste årskontroll, pga forbedringer på produktet. Vi betalte ingenting. Vi hadde også en hendelse hvor det gikk opp for oss hvor sårbare disse apparatene er, og fikk derfor tilbud om et ekstra par. Disse betalte vi heller ingenting for. 
I tillegg har de lydanlegg/ mikrofoner i klasserommet (læreren elsker det!!!), og et lydanlegg de kan ta med utenfor klasserommet ved behov. 

Det eneste vi betaler for er batterier og noen små propper/ bøyler - altså forbruksmateriellet. Det er ikke veldig dyrt. 

Kan også nevne at nedsatt hørsel er slitsomt! Barnet vårt har derfor fått tildelt assistentimer på skolen, som skal brukes på undervisning i mindre gruppe. 

Vi er virkelig imponert over hvor smertefritt alt dette har gått, og har ingenting å klage på! 

Anonymkode: 3dcb2...80f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jegerrinne skrev (2 minutter siden):

Er derfor jeg sier en må ha forsikring. Så en slipper å måtte betale fort 10.000 til 20.000kr

Dette gjelder voksne. Barn får nye apparat når de ønsker. Om de så bare ønsker en annen farge :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Årsak er vel delvis følgende av ikke høre, bevist dårlig hørsel gir demens. Og pris. Bare ene høreapparat mitt koster 15.000kr og har 2 stk. 

Brillene til jentungen betalte vi 4000kr for. Og en får nå dekt noe fra nav og nå etter at brillestøtte kom tilbake . Men ja burde blitt støtte til briller og delvis hele livet  for det spørs ofte på glassene hva det koster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jegerrinne skrev (6 minutter siden):

Årsak er vel delvis følgende av ikke høre, bevist dårlig hørsel gir demens. Og pris. Bare ene høreapparat mitt koster 15.000kr og har 2 stk. 

Brillene til jentungen betalte vi 4000kr for. Og en får nå dekt noe fra nav og nå etter at brillestøtte kom tilbake . Men ja burde blitt støtte til briller og delvis hele livet  for det spørs ofte på glassene hva det koster

Bare glassene til barnet vårt koster over 7000. Det er mye penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Her var litt ymse svar ser jeg. Vi har ett barn med høreapparat, så dette er vår erfaring. 

Vi fikk først tildelt apparater på lån/ prøveperiode. Da de fungerte fint, ble lånet gjort permanent. Vi betalte ingenting. Disse ble byttet ved neste årskontroll, pga forbedringer på produktet. Vi betalte ingenting. Vi hadde også en hendelse hvor det gikk opp for oss hvor sårbare disse apparatene er, og fikk derfor tilbud om et ekstra par. Disse betalte vi heller ingenting for. 
I tillegg har de lydanlegg/ mikrofoner i klasserommet (læreren elsker det!!!), og et lydanlegg de kan ta med utenfor klasserommet ved behov. 

Det eneste vi betaler for er batterier og noen små propper/ bøyler - altså forbruksmateriellet. Det er ikke veldig dyrt. 

Kan også nevne at nedsatt hørsel er slitsomt! Barnet vårt har derfor fått tildelt assistentimer på skolen, som skal brukes på undervisning i mindre gruppe. 

Vi er virkelig imponert over hvor smertefritt alt dette har gått, og har ingenting å klage på! 

Leser du i Nav linken jeg la inn tidligere så ser både du og de andre som svarer at tingene ikke er helt slik i 2024. 

TS du bør komme tilbake og melde om du er fornøyd med svarene og om dette spørsmålet ditt gjelder barn eller voksne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Leser du i Nav linken jeg la inn tidligere så ser både du og de andre som svarer at tingene ikke er helt slik i 2024. 

TS du bør komme tilbake og melde om du er fornøyd med svarene og om dette spørsmålet ditt gjelder barn eller voksne. 

Jeg deler min erfaring, som er helt fersk. Det er stor forskjell på barn og voksne. Vi har medødt nedsatt hørsel i familien, så er særdeles godt kjent med begge deler. 

hva er din erfaring, uteom å lese på nav? Har du barn som bruker høreapparat selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...