Gå til innhold

Må få flere barn - Går vi mot Handmaid’s Tale-tilstander?


Saltwatertaffy
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

De fleste har sikkert fått med seg det mye delte innlegget om at det er kvinners feil at vi ikke får nok barn i Norge..

Vi MÅ visstnok føde flere barn, selv om det betyr å ofre oss selv totalt ved å ta til takke med en partner vi ikke vil ha..

Har tenkt en del på dette, hodet mitt spinner avgårde med alt mulig slags rare tanker og scenarioer 😂

Hva tenker dere? Kommer mennene til å «ta tilbake» makten? Kan det etterhvert bli tilstander ala Handmaid’s Tale her? Evt. andre, mildere varianter av det? Bør man sterilisere seg så man slipper å risikere å bli tvangs-inseminert? 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen fare, muslimene spyr ut barn i hytt og pine…. Verden er overbefolket, så dette går nok fint👍🏼

Anonymkode: 6a8e0...a57

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn vil heller ikke tvangsgiftes og få 10 barn, så det skjer nok aldri. 

Anonymkode: c67d8...428

  • Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen sier at vi MÅ. Alle bestemmer selv. Hva er poenget med tråden? 

Anonymkode: dfdcb...4b3

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltwatertaffy skrev (9 minutter siden):

De fleste har sikkert fått med seg det mye delte innlegget om at det er kvinners feil at vi ikke får nok barn i Norge..

Vi MÅ visstnok føde flere barn, selv om det betyr å ofre oss selv totalt ved å ta til takke med en partner vi ikke vil ha..

Har tenkt en del på dette, hodet mitt spinner avgårde med alt mulig slags rare tanker og scenarioer 😂

Hva tenker dere? Kommer mennene til å «ta tilbake» makten? Kan det etterhvert bli tilstander ala Handmaid’s Tale her? Evt. andre, mildere varianter av det? Bør man sterilisere seg så man slipper å risikere å bli tvangs-inseminert? 😂

Nei, det tror jeg ikke. Handmaids tale er bygd på forestillingen om at "høystatus" menn med forankring i kristen fanatisme tar makten i USA og omgjør det til et diktatur. I Norge er det ikke samme grad av kristen fanatisme, og det er nok heller ikke nok høystatus menn til å gjøre dette som i USA. Norge har heller ikke et betydelig forsvar for å motstå andre lands svar på at Norge hadde blitt et diktatur. 

Anonymkode: 4ddf7...46e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg blitt drept eller en såkalt "Martha" (om jeg husker rett) fordi jeg ikke kan få barn naturlig 😅 

Anonymkode: 699a0...687

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, nei, jeg tror ikke vi på noen måte kommer til å bli tvunget til å få flere barn. Men jeg tror nok nordmenn vil føle at de sitter med skjegget i postkassa etterhvert som vi blir eldre og det er nesten umulig å drifte forsvarlige helsetjenester fordi det knapt finnes unge mennesker igjen fordi vi skulle "realisere oss selv". 

Jeg mener få barn er et samfunnsproblem og overhodet ikke noe kvinnene har skyld i. 

Norge er ikke akkurat det første demokratiske landet i verden med ekstremt lave fødselstall. I enkelte ikke fullt så demokratiske land står kvinners rettigheter i større fare (Russland for eksempel). Norge kommer nok bare til å skrumpe inn og nordmenn kommer til å sutre over prosessen til de er i grava... 

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lurere med gulrot enn pisk :) Hvis de som får (flere) barn hadde fått goder og økonomisk kompensasjon så kanskje det hadde stimulert til flere barn. Det inkluderer ordentlig helsehjelp. Dersom kvinner fikk garanti for at de fikk fikset opp i det som barnefødslene ødela så kanskje de hadde våget et barn eller to til.

Anonymkode: daf61...b2d

  • Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hele greia er overdrevet. Ser man på de faktiske tallene, ser man at fruktbarnheten (som det kalles).i vesten ikke har vært over det magiske 2,1-tallet siden midten av 70-tallet, uten at samfunnet på noen måte har kollapset av den grunn. 

Fruktbarheten har gått litt opp og ned i denne perioden, og riktignok har den sunket de siste fem til ti årene, men dette har vært en periode med mye økonomisk usikkerhet, stigende boligpriser og stagnerte lønninger, samt høy ungdomsarbeidsløshet i mange land. Det er ikke mystisk i det hele tatt at folk velger å få færre barn under slike forhold.

Dette fokuset på kvinner syns jeg er ganske kvalmende, egentlig. Det er ikke som om menn er noe mer gira enn kvinner på å få barn. Hvis man virkelig ønsket å øke barnetallet, burde man fokusere på økonomien og fordelingen i samfunnet (inkludert mellom generasjonene),  ikke å redusere kvinners rettigheter. 

Anonymkode: 7305d...258

  • Liker 15
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal befolkningen bare øke i det uendelige da? Alle skjønner jo at det ikke går. Vi må faktisk sette på bremsen nå, selv om det medfører vanskeligheter for én generasjon eldre.

Anonymkode: 92ff8...62b

  • Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handmaid's tale er kvinnelig psykoseksuell ønskefantasi så det hadde du nok likt

Etterpå kan vi dra en mamma mia og du kan velge fra tre kjekke menn hvem faren/ektemannen din er til abba-musikk

Den kvinnelige underbevisstheten gjør meg kvalm

Anonymkode: 4f9b9...be2

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Handmaid's tale er kvinnelig psykoseksuell ønskefantasi så det hadde du nok likt

Etterpå kan vi dra en mamma mia og du kan velge fra tre kjekke menn hvem faren/ektemannen din er til abba-musikk

Den kvinnelige underbevisstheten gjør meg kvalm

Anonymkode: 4f9b9...be2

Haha, dagens! 🤣

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skattefradrag for hvert barn født. ingen barnetrygd. akkurat nå er det jo kun fordel å få barn for de som går på sosialen 

Anonymkode: a3c32...aea

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Skal befolkningen bare øke i det uendelige da? Alle skjønner jo at det ikke går. Vi må faktisk sette på bremsen nå, selv om det medfører vanskeligheter for én generasjon eldre.

Anonymkode: 92ff8...62b

Muslimske, kvinneundertrykkende samfunn produserer enorme barnekull. Vestens verdier vil i stadig hurtigere tempo avles vekk til fordel for arkaiske, lutfattige og voldelige samfunn. Bare se til Sverige; hvor det er rikelig med no-go soner i de største byene, hvor politiet har oppgitt kontrollen. Denne snøballen ruller fortere og fortere.

Anonymkode: 5a2fc...3cb

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vært som i det landet der de innførte skattefri resten av livet dersom du fikk x antall barn. Da hadde det blitt fart på ting 😀

Anonymkode: ecc53...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Burde vært som i det landet der de innførte skattefri resten av livet dersom du fikk x antall barn. Da hadde det blitt fart på ting 😀

Anonymkode: ecc53...42f

Men da hadde vi ikke hatt penger til verken barnehage eller skole. 🤷‍♀️🤷‍♀️

Anonymkode: d7cfe...711

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kort sikt blir det handmaids tale med motsatt fortegn.

Offentlig sektor,  skole, helse, domstolene mm. Er i ferd med å bli 100% kvinner.  Når alle prestisje studier består av 70-80% kvinner og de få mennene som går på f.eks jusstudiet havner i finans.

Om kun kort tid vil f.eks under en rettsak være kun kvinner i alle posisjoner.  Dommer, forsvarer, aktor, meddommere. Eneste mannen i salen vil være tiltalte. 

Da snakker vi handmaids tale på ekte.

Etterhvert som islam blir sterkere vil de kreve innflytelse og de vil vri samfunnet mot religiøse lover. Når islam er i flertall er det naturlig at samfunnet og lover dreies i den retningen. 

Ikke sikkert det blir Iran eller saudi versjon 2 men hvem veit i 2100.

Nigeria alene vil være 1 milliard i 2100 og Norge er bare 6 millioner.  Vi er få og kan lett bli overkjørt og dominert. 

Anonymkode: 826b6...6cf

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skattefradrag for hvert barn født. ingen barnetrygd. akkurat nå er det jo kun fordel å få barn for de som går på sosialen 

Anonymkode: a3c32...aea

Man kan ikke legge opp samfunnet til flere skattefradrag eller ytelser kun basert på det å få barn eller ikke. Skal man ha noe å leve av i fremtiden (og tilbud som f. eks. utdannelse via det offentlige eller offentlige helsetjenester) er man nødt til å stimulere til å skape noe, å være produktiv. Barn er et biologisk behov for de aller fleste, man trenger ikke ytelser eller skattefradrag til å stimulere for det, mennesker har fått barn siden tidenes morgen uavhengig av hva slags samfunn man levde i. 

Anonymkode: 4ddf7...46e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skummelt i Amerika, og sikkert andre steder hvor det brygger og gror konservative kvinnefiendtlige holdninger. Men jeg håper ikke vi kommer dit i Norge.

Det skal vi ikke, vår kropp, våre valg. 

Anonymkode: 4134d...618

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...