Donpedro Skrevet 6. juli 2024 Forfatter #21 Del Skrevet 6. juli 2024 Andre tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #22 Del Skrevet 6. juli 2024 Bli med på de ulike mat-turene til A Chef’s Tour: https://achefstour.com/tour/bangkok-old-market-hidden-street-eats Dette er et kanonbra opplegg! Ellers anbefaler jeg middag på Na-Oh: https://www.naohbangkok.com/ Anonymkode: 6ce25...83d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FriSomFuglen Skrevet 7. juli 2024 #23 Del Skrevet 7. juli 2024 (endret) Donpedro skrev (21 timer siden): Andre tips? Dette blir LANGT, men det er søndag, og jeg hadde tid... Aller først vil jeg anbefale bangkok.com . Nettsiden har veldig mye god og nyttig info. Men husk også at Bangkok er er vanvittig stor by, og at tips du hører eller finner på nett ikke nødvendigvis stemmer noen uker eller måneder senere. Det er konstant endringer, og markedet, smuget med fantastiske gatematboder, den kule restauranten eller shoppingen er kanskje nedlagt eller flyttet neste gang en dukker opp. Slik er Bangkok. Bangkok er en by du elsker eller hater, det er få som reiser derfra likegyldige. Her er noen gode tips fra oss, ikke i noen spesiell rekkefølge: - Last ned appene Bolt og Grab. Tilsvarer Uber. Veldig praktisk å bruke fremfor å praie taxi, som ofte vil kjøre til en høy fastpris eller som kvier seg for enkelte turer på grunn av trafikken. - Siden du/dere reiser med ungdommer som er avhengige av mobilene sine: Vit at Happybytes trolig fremdeles er den aller rimeligste norske mobiltilbyderen i Thailand. Faktisk så billig at en gjerne kan droppe å styre med Thai SIM. Råd nr.1 i Bangkok: Ikke forsøk å rekke over for mye på en dag! Byen er enorm, trafikken er forferdelig 18 timer i døgnet og en halvtime her og en time der i transport blir mye etter hvert. Det er deilig å sitte nedkjølt i en taxi/Grab eller Bolt, men den kan ta TID. Skytrain og båt er gode alternativer. De viktigste opplevelsene i byen er ikke severdigheter som monumentene, museene eller bygningene. Det er atmosfæren og det velfungerende kaoset som er aller mest fascinerende. Livet på elva: Du skriver at dere skal bo ved Chao Praya-elven, uten å presisere omtrent område (men det er ikke såå mange plasser det kan være når alt kommer til alt). Det kan være praktisk, i og med at elvebåtene tar dere opp og ned Chao Praya til en rekke av byens store severdigheter. De går ca hvert 10. min, og stopper ved steder som Phra Arthit (med Soi Rambuttri/Samsen og Khao San), Chinatown og Wat Po (hvis det er ett tempelområde jeg anbefaler i byen er dette stedet), i nærheten av Grand Palace (som jeg personlig synes blir litt meget av det gode), tar deg med nedover elven til og forbi legendariske Wat Arun (som dessverre i et par års tid har vært dekket av stilaser), og ned til endeholdeplasses Sathom. Fra Sathom kan man hoppe på Skytrain (Saphan Taksin) og fyke til de vanvittige shoppingkompleksene på Siam. Hurtigbåtene er en opplevelse i seg selv. De går dessverre ikke etter at det blir mørkt (dvs etter 18.30/19.00). Apropos elver: Fra flere av anløpsstedene langt elven (bl.a. ved Phra Arthit) kan dere leie en egen longtailbåt som tar dere med på tur inn i khlongene/kanalene på den andre siden av Chao Praya. Våre ungdommer likte dette. Avhengig av hvor du befinner deg, så er San Saeb Khlong Express en fascinerende båttur i trange kanaler, f.eks til og fra Thong Lor. https://www.youtube.com/watch?v=M38YCRBkxO4 Shopping: To områder stikker seg ut: Chinatown og Siam Square! Chinatown har ALT, hvis du klarer å finne det... Handelen er delt opp i områder, hver med sine spesialiteter. Kommer du med båt går dere av ved Chinatown (holdeplass 5). Ti min fra brygga smetter dere inn til høyre eller venstre i Sampeng lane. Velkommen til shopping, Chinatown-style. Det er som å gå inn i live-versjonen av Temu eller AliExpress. Latterlig billig. Følg smuget så langt dere orker, og trekk deretter opp mot venstre, kryss hovedgata Yaworat og se kinesiske templer og hverdagsliv. Ved Siam ligger de ENORME sentrene på rekke og rad. Siam Paragon er konsumerismens høyborg, her får du kjøpt alt fra Rolls Roys og Ferrari til Chanel og Gucci – og alt midt i mellom. NB: Alt av luksusvarer er billigere hjemme. Kjelleren på Siam Paragon er forresten et utmerket sted for lunsj, med mat og spisesteder i alle kategorier. Anbefales. MBK ligger i samme område. De hadde tidligere et par tusen butikker med alt, og da mener jeg virkelig alt, turister vil ha med seg hjem av gadgets og suvernirer. Etter covid har imidlertid mange hundre butikker forsvunnet. Terminal 21 ved Asok synes jeg er et greit allround shoppingsenter hvis en er på de kanter av Sukhumvit. Det er en effektiv foodcourt i toppetasjen som er grei, men langt fra fantastisk. Insidertips: Prøv pizzaen på Pala Pizza ved nedgangen til T-banen. De har suverent god pizza (prøv en av potet(!)variantene). https://no.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g293916-d2558231-Reviews-Pala_Pizza_Romana-Bangkok.html Markeder: Markeder kommer og går i denne byen, og kvaliteten på markedene går også opp og ned etter som nye «promoterer» overtar (som f.eks Rot Fai Ratchada, som har tapt seg voldsomt). To sikre kort er a) legendariske Chatuchak lørdag og søndag. Møt opp tidlig. Gigantisk, og blir fryktelig varmt, og b) Rot Fai Srinakarin. Srinakarin er Bangkok triveligste og beste kveldsmarket etter min mening, og anbefales virkelig (spes siden dere har med tenåringer). Her er det nok å se for store og små, mengder av spisesteder, og alt som trengs for en hyggelig men intensiv kveld for tenåringer og voksne. Anbefaler å være der før kl 18 – det blir tettere og tettere med folk utover kvelden. Åpent kveldstid, tordag til søndag. Ikke la dere avskrekke av at det kan være 45 min med Grab eller Bolt til markedet. Ungdommene vil digge stedet. For et års tid siden ble skytrain-linjen ut dit også omsider ferdig, så det kan være et greit alternativ til/fra. Søk Rot Fai Srinakarin på Youtube. Floating market... For å kalle en spade en spade: det er for turister, litt Disneyland. Dessuten ligger de (for det er tre av dem) til dels langt utenfor sentrum, og det stjeler tid. Kanskje har dere hørt om Maeklong Marked, der togene bokstavelig talt kjører GJENNOM den smale markedsgaten. Spennende og fascinerende, men mer turister med fotoapparat enn fastboende, og det ligger seks mil utenfor sentrum. Toget passerer seks ganger om dagen. Stjeler altfor mye tid av et så kort opphold etter min mening. Et annet marked jeg virkelig hadde droppet, er Asiatique The Riverfront. Dette er svært svært sterilt, og kun laget som en ren turistgreie. Khao San/Soi Rambuttri: Selve Khao San er jo bare kaos for oss som er mer enn 25 år gamle, men Soi Rambuttri er relativt hyggelig, med masse spisesteder, barer, boder i gata osv. Litt øystemning midt i Bangkok? Ungt vestlig miljø som alle backpackere er innom. Selv liker vi det vesle området Samsen rett over Rambuttri. Mye roligere. Her ligger også legendariske Adhere bluesbar – et must hvis en liker den slags! Her har også diverse norske bluesmusikere jammet opp gjennom årene.Med et lokale ikke stort større enn en 40 fots container blir det en svært intim og høy stemning når kveldens band setter i gang – spesielt siden «scenen» er på den ene langsiden av lokalet... Her får du gitaristen i fanget! Vanligvis to band/artister, kl 20.30 og 22.00. https://www.youtube.com/watch?v=0WIz1nY_6RY Norsk blues på Adhere: https://www.youtube.com/watch?v=46hpa80jeXI Skybars: Det finnes mange av dem etterhvert, og de er stort sett fine alle sammen. Litt av sjarmen er å være på dem tidsnok til å få med seg solnedgangen! Personlig er det en bar jeg tar med folk til fordi jeg vet det blir suksess: Vertigo på Banyan Tree Hotel. Stive priser (norske +), men utsikten er verdt det. Uansett om dere bor i det ene eller det andre området er det taxi frem og tilbake. Det er enkelt. Husk anstendig antrekk! Ikke shorts, singlet eller flipflops! En kuriositet: Røde kors sitt anlegg for serum mot slangegift. Mye skummelt å se, og de kjører «show» noen ganger daglig. Her kan junior få et minne for livet: En diger pytonslange rundt halsen! https://www.tripadvisor.co.uk/Attraction_Review-g293916-d456221-Reviews-Snake_Farm_Queen_Saovabha_Memorial_Institute-Bangkok.html Orker dere en heldagstur ut av byen anbefaler jeg å stå opp tidlig og ta toget til den gamle (ruin)hovedstaden Ayutthaya. En full dags tur. Dere må finne «deres» Bangkok, det er noe for alle der. Lykke til, pust med magen og innse at dere ikke får med dere alt – denne gangen. Endret 7. juli 2024 av FriSomFuglen 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 7. juli 2024 Forfatter #24 Del Skrevet 7. juli 2024 Wow!! Tusen takk for mange fine tips og at du tok deg tid. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå