Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har en venninne som sliter med å dusje og isolerer seg. Lengste hun har gått uten å dusje er et halvt år. Hun er voksen og bor fortsatt hjemme. Jeg prøver å spørre henne om hun ikke har tenkt å finne seg noe eget, men da sier hun bare at hun ikke vil. Hvorfor dusjer hun ikke? Det er jo ingen som hæres å være i nærheten av henne, når hun er som det. Jeg holder litt på henne, men til og med jeg begynner å miste motet.

Jeg vet ikke om hun er deprimert. Det ser ikke sånn ut. Hun er ganske aktiv på sosiale medier og virker til å ha mye energi. Hun lukter ikke spesielt, men hun er ikke flink med personlig hygiene og dusjer sjeldent.

Hva bør jeg gjøre?

Hvordan kan jeg få hun til å skjønne at hun må dusje oftere?

Anonymkode: e8a10...590

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan absolutt virke som om hun sliter med noe psykisk, da kan dessverre ofte  hygienen vike. I tillegg til at du sier at hun isolerer seg. Jeg tror psyken er det som må tas tak i først, ikke dusjingen. Men hun må selvsagt være klar for det selv. Hadde prøvd å si at du er der for henne om det skulle være noe, vis at du støtter henne. 

Anonymkode: 05ca7...f54

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange som er lykkelige på sosiale medier, men som er alvorlig deprimert i virkeligheten.

Anonymkode: e4eee...5fd

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan man dusje hvert halvår uten å "lukte spesielt"?

Jeg tenker depresjon med ei gang. Det kan utarte seg på veldig mange måter, og kan være umulig å oppdage. Det er ikke engang sikkert hun er klar over det selv, faktisk. Depresjon kan sitte så dypt i oss at det bare er en del av oss, og ikke anser det som depresjon. Det er bare den vi er. Slik hadde jeg det en god stund i tjueårene, frem til fastlegen tilfeldigvis oppfattet det, og jeg fikk nødvendig hjelp. Det skortet ikke på hygiene for min del, men det er jo et "standard" symptom.

Anonymkode: f9626...f04

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Lengste hun har gått uten å dusje er et halvt år.

Regner med at det er hun som fortalte det? Og kanskje det er var et hint på at hun trenger hjelp med noe? 

Kan være mange årsaker til dette og det beste ville kanskje å spurt henne direkte. Men dette kan variere. 

AnonymBruker
Skrevet

Et halvt år? Det tror jeg ikke på. Da ville det luktet svette, reker og diverse på 10 meters avstand 

Anonymkode: 2edcc...612

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg ikke har dusjet på 3-4 dager kjenner jeg jo selv at jeg lukter "hest"   Her lukter det mer enn hest....

Anonymkode: 0fd41...f35

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Regner med at hun vasker seg med klut? Men det må jo ligge et tykt lag med døde hudceller på resten av kroppen. Er ikke helsepersonell, men vil tro at det ikke er helt trygt eller sunt. Vet at en mann døde da han dusjet for første gang på ett år, for plutselig skylte han av det naturlige laget med beskyttelse som kroppen hadde vennet seg til.

Anonymkode: 84cde...b45

AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Regner med at hun vasker seg med klut? Men det må jo ligge et tykt lag med døde hudceller på resten av kroppen. Er ikke helsepersonell, men vil tro at det ikke er helt trygt eller sunt. Vet at en mann døde da han dusjet for første gang på ett år, for plutselig skylte han av det naturlige laget med beskyttelse som kroppen hadde vennet seg til.

Anonymkode: 84cde...b45

Det vet jeg ikke noe om, men kan hende

Er du sikker på at denne mannen som første gang dusjet på et år døde fordi han vasket bort det naturlige laget med beskyttelse kroppen hadde vendt seg med for min venninne har gått mer enn det å ikke dusje, men hun døde ikke.

AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis jeg ikke har dusjet på 3-4 dager kjenner jeg jo selv at jeg lukter "hest"   Her lukter det mer enn hest....

Anonymkode: 0fd41...f35

Tro meg hun lukter ikke

AnonymBruker
Skrevet
On 7/2/2024 at 8:29 PM, AnonymBruker said:

Jeg tenker depresjon med ei gang. Det kan utarte seg på veldig mange måter, og kan være umulig å oppdage. Det er ikke engang sikkert hun er klar over det selv, faktisk. Depresjon kan sitte så dypt i oss at det bare er en del av oss, og ikke anser det som depresjon. Det er bare den vi er. Slik hadde jeg det en god stund i tjueårene, frem til fastlegen tilfeldigvis oppfattet det, og jeg fikk nødvendig hjelp. Det skortet ikke på hygiene for min del, men det er jo et "standard" symptom.

Anonymkode: f9626...f04

Har hun da hatt depresjon i 15 -17-20 år?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 9.57):

Hei, jeg har en venninne som sliter med å dusje og isolerer seg. Lengste hun har gått uten å dusje er et halvt år. Hun er voksen og bor fortsatt hjemme. Jeg prøver å spørre henne om hun ikke har tenkt å finne seg noe eget, men da sier hun bare at hun ikke vil. Hvorfor dusjer hun ikke? Det er jo ingen som hæres å være i nærheten av henne, når hun er som det. Jeg holder litt på henne, men til og med jeg begynner å miste motet.

Jeg vet ikke om hun er deprimert. Det ser ikke sånn ut. Hun er ganske aktiv på sosiale medier og virker til å ha mye energi. Hun lukter ikke spesielt, men hun er ikke flink med personlig hygiene og dusjer sjeldent.

Hva bør jeg gjøre?

Hvordan kan jeg få hun til å skjønne at hun må dusje oftere?

Hvordan kan noen få deg til å skjønne at du ikke kan få henne til å skjønne at hun bør bli psykisk frisk? 

Anonymkode: 669bb...8d7

AnonymBruker
Skrevet

er du sikker på at hun ikke dusje? har hun sagt det selv? hun bor hjemme sier du? kanskje lufte dine bekymringer til foreldrene?

Anonymkode: 2aff2...63b

Skrevet

Hvordan kommuniserer dere da? Om du skal få henne til noe som helst, så må du jo være direkte? Og det høres jo uvirkelig ut det du sier. Hår begynner å lukte etter en uke. Kropp likeså. Halvt år..? 

AnonymBruker
Skrevet

Noen med psykiske lidelser kan på en måte miste kontakten med seg selv og kroppen sin. Og da er ikke personlig hygiene det de tenker på.

Anonymkode: 3be8d...53a

AnonymBruker
Skrevet

Dette tror jeg ikke noe på. Om hun ikke har dusjet på et halvt år så lukter det uansett om man er flink til å vaske med klut. Hun har nok lagt på litt her, fortalt en hvit løgn eller dramatisert ting litt vel mye. Det er ikke unormalt for en deprimert eller en som roper etter hjelp å smøre på litt tykt.

Anonymkode: 05123...68c

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 20.29):

Ved å foreta jevnlig "etasjevask". Vaske håret i vasken og ellers bruke klut, såpe og vann.🤷🏼

Endret av Hareena
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Hareena said:

Ved å foreta jevnlig "etasjevask". Vaske håret i vasken og ellers bruke klut, såpe og vann.🤷🏼

Ja det er det hun gjør. Hun er aldri fysisk i dusjen, tar kattevask når det faller henne inn i vasken på badet. Hun bruker ikke såpe... Det er det hun har sagt til meg. Vi har et ganske nært forhold, snakker ofte støtt og stadig på messenger når har våres perioder.

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Dette tror jeg ikke noe på. Om hun ikke har dusjet på et halvt år så lukter det uansett om man er flink til å vaske med klut. Hun har nok lagt på litt her, fortalt en hvit løgn eller dramatisert ting litt vel mye. Det er ikke unormalt for en deprimert eller en som roper etter hjelp å smøre på litt tykt.

Anonymkode: 05123...68c

12 hours ago, AnonymBruker said:

Noen med psykiske lidelser kan på en måte miste kontakten med seg selv og kroppen sin. Og da er ikke personlig hygiene det de tenker på.

Anonymkode: 3be8d...53a

På sosiale medier fremstår hun ikke så psykisk syk. Bortsett fra noen ganger en type ordflom eller masse publisering eller perioder hvor hun bare deler irrelevandt og ikke nødvendige ting... Ting som fremstiller hun selv i et dårlig lys med andre ord. Jeg spør hun om hvorfor hun deler alt i sosiale medier som hun gjør, men jeg får sjeldent noe konkret svar. Hun sier bare at hun ikke har noe å gjøre.

12 hours ago, Mousj said:

Hvordan kommuniserer dere da? Om du skal få henne til noe som helst, så må du jo være direkte? Og det høres jo uvirkelig ut det du sier. Hår begynner å lukte etter en uke. Kropp likeså. Halvt år..? 

Vi snakker på messenger eller snapchat og noen ganger møtes vi, men har ikke vært så ofte i det siste siden hun er så isolert og det er vanskelig å få hun ut av døra. Skjønner det høres uvirkelig ut, men hun går ikke så mye ut og de gangene hun er ute virker hun sett og vis relativt ren og lukter ikke så særlig... jeg lurer på åssen hun får det til.

er du sikker på at hun ikke dusje? har hun sagt det selv? hun bor hjemme sier du? kanskje lufte dine bekymringer til foreldrene?

Anonymkode: 2aff2...63b

Ja, hun har sagt det til meg. Hva har mine foreldre med det å gjøre som er pensjonerte som bor i Spania? Vi er begge myndige og godt voksen (over 30).

Hvordan kan noen få deg til å skjønne at du ikke kan få henne til å skjønne at hun bør bli psykisk frisk? 

Anonymkode: 669bb...8d7

Dersom hun er psykisk frisk, burde hun ikke holdt på så fritt på sosiale medier som hun gjør. Det gjør jo alt bare verre for seg selv og hun får spre møkka si i fred og stempler seg selv dårlig for enda flere mennesker.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mennesker som er uhygieniske, uten at det er depresjon .. Som regel er de ikke oppegående. 

Hva slags oppvekst hadde hun?

Hun er neppe i jobb? 

Lite nettverk? 

Anonymkode: 800d3...644

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...