Gå til innhold

Hjelp til å finne den perfekte hundebilen


emmsor

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er på utkikk etter en bruktbil og er ikke så god på dette, så trenger litt tips. Bilen skal brukes som hundebil, gjerne hvor jeg kan lage dobbeltgulv for å oppbevare utstyr (evt andre lure oppbevaringsløsninger). Jeg har to hunder og i bilen jeg har nå (rav4 2006) er alt utstyret slengt i baksetene, som er bare rotete og utrygt. Neste bil må ha firhjulstrekk, god lagringsplass, være automat, gjerne litt nyere variant og under 300k. 

Vet at kassebil er populært til dette formålet, men jeg er ikke så giret på det pga skilleveggen, dårlig sikt, og at jeg ikke er handy nokk til å innrede den såpass. Bor i nord og temperaturene er heftige og jeg kjører en del på krevende forhold om vinteren. Det som har tiltrukket meg mest er en SUV varebil, og jeg har spesielt tittet på Outlanderen, men har lest at disse bråker, kan ha dårlig komfort og er generelt dyre. Også fått vite at disse kommer kun i diesel, og jeg tror en bensinbil er best for mitt kjøremønster. Vet det er få av de og nyeste jeg finner er en 2016 modell, men føler det fort blir for gammelt?

Er Outlanderen et greit valg til mitt formål, eller er det andre biler som kunne passet bedre? Kunne gjerne hatt en hybrid, men leier og har ikke ladestasjon. Et annet problem er at jeg nokk må reise langt for å hente bilen, så vil være ekstra sikker at jeg finner den som passer best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har rett i at det du trenger er egentlig en kassebil. Brukt kan du finne disse ferdig innredet. Men de vil bråke enda mer enn Outlanderen, som er kjent for å være traktor.

Er firehjulsdrift viktig for å kjøre i terreng eller kun til fremdrift i snø? Det vil ha litt konsekvenser for bakkeklaring, valg av driftssystem mm.

Anonymkode: 9a242...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige bil var en Peugeot 4007 som i grunn var helt identisk med Outlander. 

Jeg elsket den bilen. Jeg har også to hunder og hadde god plass i den bilen. 

Den var god å kjøre, hadde bra komfort og jeg satt høyere enn det jeg gjør i CRVen jeg har nå. 

Den var diesel. Jeg bor også i Nord Norge og ser ikke problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du har rett i at det du trenger er egentlig en kassebil. Brukt kan du finne disse ferdig innredet. Men de vil bråke enda mer enn Outlanderen, som er kjent for å være traktor.

Er firehjulsdrift viktig for å kjøre i terreng eller kun til fremdrift i snø? Det vil ha litt konsekvenser for bakkeklaring, valg av driftssystem mm.

Anonymkode: 9a242...e7e

Ja, det jeg også tenkte meg. Hadde de bare ikke hatt den skilleveggen! Får holde øynene oppe om det dukker opp en i nærområdet jeg hvertfall kunne prøvekjørt.

Trenger firhjulstrekket for å komme meg på hytta da det ikke alltid er godt brøytet og ellers til turområder som er litt mindre tilgjengelig. Har slitt noen plasser med raven jeg har nå, så vil helst ikke ha noe lavere enn den.

Endret av emmsor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linazer skrev (8 minutter siden):

Min forrige bil var en Peugeot 4007 som i grunn var helt identisk med Outlander. 

Jeg elsket den bilen. Jeg har også to hunder og hadde god plass i den bilen. 

Den var god å kjøre, hadde bra komfort og jeg satt høyere enn det jeg gjør i CRVen jeg har nå. 

Den var diesel. Jeg bor også i Nord Norge og ser ikke problemet?

Takk! Skal sjekke den ut. Var det 5-seter du hadde?

Tenker bensin pga kjøremønsteret mitt og det er det alle sier passer meg best, men er absolutt ikke i mot en dieselbil om den ellers passer bra! Jeg kjører mest flere korte distanser (maks 25km i slengen) og er kun på langturer om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emmsor skrev (7 minutter siden):

Takk! Skal sjekke den ut. Var det 5-seter du hadde?

Tenker bensin pga kjøremønsteret mitt og det er det alle sier passer meg best, men er absolutt ikke i mot en dieselbil om den ellers passer bra! Jeg kjører mest flere korte distanser (maks 25km i slengen) og er kun på langturer om sommeren.

Kjøremønstret ditt er ganske likt mitt. 

Min var 2-seter, men fikk satt inn baksetene etter noen år. Jeg elsket at jeg satt høyt. Veldig kjekt også at den hadde delt bakluke. Gulvet bak var helt flatt slik at det ikke var problemer med å åpne døra på det doble hundeburet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du vil ha mer bakkeklaring og plass innvendig så høres det som om Landcruiser er det du ser etter, problemet blir kjøremønsteret ditt og det er veldig vanskelig å finne biler i den klassen som har bensinmotor og automat.

Du trenger ikke kjøpe varebil med skillevegg siden det går fint å kjøre uten bakseter, setene skal må kun være på plass når bilen vises på kontroll hvert andre år. På mange biler så er det veldig enkelt å ta ut baksetene, samme med montering.

Nå er jeg ikke sikker på om dette er mulig lenger men jeg hadde en 2-seter Landcruiser som var registrert som personbil uten skillevegg, altså at du kan kjøpe en 5-seter og omregistrere den til 2-seters personbil uten skillevegg.

Når det gjelder innredning med skuffer og bur til hundene så ville jeg heller gått ned i pris på bilen og heller betalt noen for å bygge innredning, ville også gått for en løsning der innredningen er enkel å demontere. Spesielt den delen der baksetene skal være hvis du går for den løsningen.

Anonymkode: 7f53d...6c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sliter med RAV faller alle SUVer flat. Da trenger du en skikkelig 4×4, ikke det some marketingavdelingen mener er firehjulsdrift.

Toyota Landcruiser er fryktelig dyr, men toppen av kransekaka. Mitsubishi Pajero kan være vel så bra, Nissan Patrol er også en kandidat. 

Anonymkode: 9a242...e7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på Ford galaxy? Hvis du lagrer søk på finn får du opp varsel når de legges ut, kan fås som varebil eller personbil. Veldig behagelig bil å kjøre og god plass! Jeg har lagret en annonse på en ford galaxy med to seter, fra 2019, 40 000 i kilometerstand, firehjulstrekk og 190hk til 338 000kr.

Kjøper du en med flere seter blir gulvet helt flatt dersom du legger ned setene. 

Anonymkode: 26168...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipser om at en kassebil med skillevegg kan også byttes til gitter istedenfor vegg. 
Det funket for meg med 3 hunder. Jeg har en Chevrolet tahoe. Helt super til hundebil. 

Anonymkode: 1e848...23f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvis du vil ha mer bakkeklaring og plass innvendig så høres det som om Landcruiser er det du ser etter, problemet blir kjøremønsteret ditt og det er veldig vanskelig å finne biler i den klassen som har bensinmotor og automat.

Du trenger ikke kjøpe varebil med skillevegg siden det går fint å kjøre uten bakseter, setene skal må kun være på plass når bilen vises på kontroll hvert andre år. På mange biler så er det veldig enkelt å ta ut baksetene, samme med montering.

Nå er jeg ikke sikker på om dette er mulig lenger men jeg hadde en 2-seter Landcruiser som var registrert som personbil uten skillevegg, altså at du kan kjøpe en 5-seter og omregistrere den til 2-seters personbil uten skillevegg.

Når det gjelder innredning med skuffer og bur til hundene så ville jeg heller gått ned i pris på bilen og heller betalt noen for å bygge innredning, ville også gått for en løsning der innredningen er enkel å demontere. Spesielt den delen der baksetene skal være hvis du går for den løsningen.

Anonymkode: 7f53d...6c6

Landcruiser hadde vært perfekt om jeg hadde hatt råd til en.

Merket fort at det var vanskelig å finne passende biler i min prisklasse ja😅 Har undersøkt litt om dette med omregistrering til varebil, men virker som det nesten funker like bra å bare legge ned setene (i de bilene som blir helt flate) og sette opp en gittervegg. Så blir det enklere på kontroll og en slipper omregistreringen. Pluss at det nokk er mye enklere å få tak i. Har sett på Ford Galaxy og Suzuki S-Cross, men må få undersøkt de bedre.

Endret av emmsor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Sett på Ford galaxy? Hvis du lagrer søk på finn får du opp varsel når de legges ut, kan fås som varebil eller personbil. Veldig behagelig bil å kjøre og god plass! Jeg har lagret en annonse på en ford galaxy med to seter, fra 2019, 40 000 i kilometerstand, firehjulstrekk og 190hk til 338 000kr.

Kjøper du en med flere seter blir gulvet helt flatt dersom du legger ned setene. 

Anonymkode: 26168...603

Den står på listen ja! Ser nå på mulighetene å bare legge ned seter og sette opp en gittervegg, så fint å høre at gulvet blir flatt og at den er behagelig å kjøre. Så rart, jeg får ikke opp den annonsen i søket mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emmsor skrev (5 minutter siden):

Den står på listen ja! Ser nå på mulighetene å bare legge ned seter og sette opp en gittervegg, så fint å høre at gulvet blir flatt og at den er behagelig å kjøre. Så rart, jeg får ikke opp den annonsen i søket mitt.

Skilleveggen kan taes vekk om bilen er eldre enn 10 år.

Anonymkode: f13ca...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk ut 7-setere. De har ofte et større bagasjerom. Hatt et par selv. En stor og en liten hund. Perfekt til dobbeltbur. I till har jeg hatt plass til en kasse med utstyr foran buret (tas ut før dør kan åpnes). Har hatt mazda 5 og Ford s-max.

Kassebil kan fungere også. Husk å da feste buret godt så det ikke slenger seg inni. 

Er det kun deg + 1, så kan baksetene legges ned også, da blir det god plass, men igjen husk å feste buret sikkert. 

Er det snakk om mye utstyr kan du jo også ha takboks dersom dere er en familie som også trenger baksetene.

Akkurat nå har jeg firehjulstrekker da vi bor opp en bratt bakke, kjører jevnlig på fjellet og jeg parkerer ofte "vanskelige" steder for å gå tur (grøfter osv, da jeg ikke liker å gå på typiske turveier med parkering). 

 

Anonymkode: 5b87d...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skilleveggen kan taes vekk om bilen er eldre enn 10 år.

Anonymkode: f13ca...f60

Jeg vil ikke ha en bil som er så gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skilleveggen kan taes vekk om bilen er eldre enn 10 år.

Anonymkode: f13ca...f60

Nei, ikke etter 1 mai 2013.

Anonymkode: f11cc...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sjekk ut 7-setere. De har ofte et større bagasjerom. Hatt et par selv. En stor og en liten hund. Perfekt til dobbeltbur. I till har jeg hatt plass til en kasse med utstyr foran buret (tas ut før dør kan åpnes). Har hatt mazda 5 og Ford s-max.

Kassebil kan fungere også. Husk å da feste buret godt så det ikke slenger seg inni. 

Er det kun deg + 1, så kan baksetene legges ned også, da blir det god plass, men igjen husk å feste buret sikkert. 

Er det snakk om mye utstyr kan du jo også ha takboks dersom dere er en familie som også trenger baksetene.

Akkurat nå har jeg firehjulstrekker da vi bor opp en bratt bakke, kjører jevnlig på fjellet og jeg parkerer ofte "vanskelige" steder for å gå tur (grøfter osv, da jeg ikke liker å gå på typiske turveier med parkering). 

 

Anonymkode: 5b87d...bab

Skal sjekke ut de to, takk! Vil helst unngå kassebil og sikkerhet skal prioriteres ja :D 

Er kun meg og hundene, så holder massevis med bare to seter i bruk. Skal nokk få plass til alt om jeg får utnyttet området til baksetene skikkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, ikke etter 1 mai 2013.

Anonymkode: f11cc...14f

Joda, men må ofte vises hos biltilsynet.

Anonymkode: f13ca...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...