Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat dette temaet synes jeg det er vanskelig å funne konkret info om, og det står forskjellige ting ulike steder. 

1. Er formålet med innføring av fast føde nå bare at baby skal bli kjent med ulike smaker, eller skal man jobbe seg frem til fulle måltider med feks grøt eller middag så fort som mulig?

2. Hvilken mat er lurt å starte med? Gir man samme maten flere ganger på rad, eller varierer man?

3. Er det lurt å unngå frukt i starten?

4. Er det best at baby spiser fra skje, eller bør man forsøke at baby selv får mat på fingrene som da tas i munnen?

5. Kan man mate finmost mat i nyfødtsete i tripptrappstol?

Anonymkode: 05868...3f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Formålet er at barnet skal bli kjent med nye smaker og lære munnen å jobbe på en annen måte enn når det bare drikker melk. Det skal helst gå et par måneder mellom første smaksprøve og første "fulle" måltid.

2. Vi startet med helt finmoste grønnsaker, velling, og sviskemos. Moren min startet med banan og yoghurt (det var visst greit å gi babyer yoghurt dengang). Men maten bør være næringsrik, uten tilsatt salt og sukker, og enten uten klumper eller stor nok til at barnet ikke klarer å få noe ned i halsen (å la barnet sutte på et stort eple feks. er populært og noe vi gjorde mye).

3. Jeg har aldri hørt noe om at man skal unngå frukt. Most banan, pærer og svisker er vanlig startmat.

4. Her har jeg aldri hørt noen retningslinjer, men barnet må få lov til å prøve litt selv, og da blir det gris og mat på fingrene ja.

5. Barnet skal sitte oppreist selv hvis du skal mate det på den måten, har barnet lært å sitte? Hvis ikke bør du nok vente til barnet kan å sitte. 

AnonymBruker
Skrevet

1.Jeg vil nok anbefale at du innfører konsistens først.  Supertynn grøt , nesten som vann.

Slik at de blir kjent med skje og smak først. 

2. La barnet prøve minst en skje hverdag. Noen tar dette med en gang,  andre vil spytte ut. Prøv til ungen tydelig viser at ikke  vil mer. 

3. Når punkt 2 begynner å gå bra. Tykne grøten litt og litt.

4. Når barnet syntes grøt er greit å spise, kan du prøve deg litt frem med litt  most frukt i grøten. 

Å gi frukt osv. Kam de sette i halsen   da de ikke har lært å spise på ny måte ennå. Så bør vente litt med det. Også kan de få litt mage trøbbel når de går over til fast føde. 

Hvor raskt dette går varierer veldig mye.

Anonymkode: d20f5...d23

AnonymBruker
Skrevet

Det er for at barnet skal bli kjent med ulike smaker og konsistenser, når de er mest åpne for det. Det er også fordi de trenger å få i seg jern etterhvert, fordi morsmelken ikke inneholder det og det tærer på jernlagrene. 

Du kan lese litt her: https://www.helsedirektoratet.no/brosjyrer/mat-og-maltider-for-spedbarn

Her står det: "Det er ingen bestemt regel for hvilken mat barnet bør begynne med. 
I starten bør maten være finmost og nesten flytende. Det kan være 
naturlig å begynne med tynn grøt, most potet eller grønnsaker, som kan 
blandes med morsmelk eller morsmelkerstatning. Tilby barnet mange 
ulike matvarer og tilby matvarene mange ganger. "

Det er ingen grunn til å unngå frukt. C-vitamin øker opptaket av jern. man kan både gi noe på skje (f.eks grøt og grønnsaksmos eller fruktmos), men barnet bør også få lov til å holde selv for å kjenne på konsistenser. Sistnevnte er mest aktuelt fra barnet er rundt 6 måneder kanskje. 

Du bør se "solidstarts" på instagram. 

Helt i begynnelsen gir man bare pittelitt av den maten man tilbyr. Det er snakk om et kryddermål i mengde. Og så øker man mengde sakte, men sikkert.

Barnet bør sitte rett opp og ned når det får mat. Det kan f.eks sitte på fanget til en av dere foreldre. 

Anonymkode: 6ec80...fbd

AnonymBruker
Skrevet

Min er straks 5 mnd, og fullnæres også på MME. Vi begynte med helt tynn grøt, som vi gradvis har jobbet opp konsistensen på. Dette gav vi ett par uker før vi begynte med grønnsaksmos, avocadomos og litt rotmos, en matvare av gangen 😊 Etter samråd med helsesykepleier gir vi mos mens baby sitter i nyfødtsete på Tripp trapp stolen. Har funnet fine oppskrifter i Ida gran Janssen sin bok 😊

Anonymkode: 644b8...01f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...