Gå til innhold

Hvordan gjerde inn sau midlertidig og enkelt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal gjerde inn et område for 2 sauer og 2 lam, men da de kun skal stå der i ca 1 måned ønsker jeg å gjøre det så enkelt som mulig. 
Det er snakk om ca 2 mål. 
Hva vil dere med erfaring anbefale av enkle gjerdestolper og netting? 

ønsker ikke strøm pga lammene hvis jeg kan unngå det. 
Er strøm i det hele tatt effektivt på sau? 

Anonymkode: 3e440...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ved permanent gjerde; lammenett og staur. Kostbart alternativ.

Strøm er effektivt. Jeg bruker påler og 3-4 tråder på gjerder med lam. Strømnett er et alternativ dersom det er kontinuelig overvåkning av gjerdet. Det er en dødsfelle om de setter seg fast. 

Anonymkode: 21057...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ved permanent gjerde; lammenett og staur. Kostbart alternativ.

Strøm er effektivt. Jeg bruker påler og 3-4 tråder på gjerder med lam. Strømnett er et alternativ dersom det er kontinuelig overvåkning av gjerdet. Det er en dødsfelle om de setter seg fast. 

Litt usikker på om jeg forstår… 

3-4 tråder? 
betyr det at du bruker strømnett? 
ønsker helst ikke det. 

spørsmålet er egentlig om jeg «må» bruke trepåler og lamme/sauenetting hvis jeg ikke har strøm?
det blir jo både kostbart og tidkrevende å flytte.. 

Ønsker en løsning som er lett å flytte men som ikke er strøm.. 

Vet ikke om jeg greier å beskrive det godt nok 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Permanent gjerde er det beste, men tar tid å sette opp, og om du skal ta det ned igjen tar det og mye tid. Dyrt er det også. 

Men hva med gjerdestaur og ståltråd?

Har dårlig erfaring med vanlig strømtråd, mange sauer har tykk ull og merker ikke strømmen, så går bare rett gjennom.

Strømnetting er skummelt. Hadde et lam som snurret seg helt inn i det, satt så fast at jeg måtte skjære det løs. Av en eller annen grunn virket ikke strømmen, heldigvis, og lammet overlevde. 

Sau er vanskelig å gjerde inn er min erfaring😅

Anonymkode: dea4f...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt usikker på om jeg forstår… 

3-4 tråder? 
betyr det at du bruker strømnett? 
ønsker helst ikke det. 

spørsmålet er egentlig om jeg «må» bruke trepåler og lamme/sauenetting hvis jeg ikke har strøm?
det blir jo både kostbart og tidkrevende å flytte.. 

Ønsker en løsning som er lett å flytte men som ikke er strøm.. 

Vet ikke om jeg greier å beskrive det godt nok 🙈

Nei jeg bruker ikke strømnett, men 3 til 4 runder med vanlig strømtråd. Har plastpåler med flere hakk til tråden og setter trepåler i hjørnene for å stramme på, trenger nok ikke det på 2 mål. 
Jeg klarer ikke å tenke meg en måte å sette opp ett sikkert flyttbart gjerde uten strøm som de ikke enten tar selvmord i, eller bryter ned. 
Jeg bruker enkelttråder fordi ingen skader seg i det skulle være en som kom seg ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Permanent gjerde er det beste, men tar tid å sette opp, og om du skal ta det ned igjen tar det og mye tid. Dyrt er det også. 

Men hva med gjerdestaur og ståltråd?

Har dårlig erfaring med vanlig strømtråd, mange sauer har tykk ull og merker ikke strømmen, så går bare rett gjennom.

Strømnetting er skummelt. Hadde et lam som snurret seg helt inn i det, satt så fast at jeg måtte skjære det løs. Av en eller annen grunn virket ikke strømmen, heldigvis, og lammet overlevde. 

Sau er vanskelig å gjerde inn er min erfaring😅

Anonymkode: dea4f...c6e

Ja ser at det er staut og netting som er mest brukt. Tenker bare at det blir mye å skulle flytte… 

Men jo mer jeg leter på nettet jo mer ser jeg at det dessverre kanskje er den løsningen jeg må gå for 😉 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei jeg bruker ikke strømnett, men 3 til 4 runder med vanlig strømtråd. Har plastpåler med flere hakk til tråden og setter trepåler i hjørnene for å stramme på, trenger nok ikke det på 2 mål. 
Jeg klarer ikke å tenke meg en måte å sette opp ett sikkert flyttbart gjerde uten strøm som de ikke enten tar selvmord i, eller bryter ned. 
Jeg bruker enkelttråder fordi ingen skader seg i det skulle være en som kom seg ut.

Supert! 
Takk for svar og oppklaring 😃 

Var egentlig dette jeg håper var mulig, men med lite erfaring tenkte jeg kanskje dette ble for enkelt å bryte seg ut av 😅 

Da går jeg nok for den løsningen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Supert! 
Takk for svar og oppklaring 😃 

Var egentlig dette jeg håper var mulig, men med lite erfaring tenkte jeg kanskje dette ble for enkelt å bryte seg ut av 😅 

Da går jeg nok for den løsningen! 

kjøp en runde med wire/ stål tråd, da er du garanter at de får strøm i seg på den. Jeg setter en slik nederst for sau bryter vanlgvis under gjerdet. Jeg har hatt lam nede i 3 dagers alder på slikt gjerde og ikke hatt noen utenfor. Jeg har generelt veldig gode gjerder så mine sau er ikke vante til at gjerder er noe som er verdt å bruke tid på. Før de er ute på bare strøm har jeg dem i en hegn med nettinggjerde og strøm slik at de lærer at det ikke går å løpe forover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enten må det være så solid at de ikke klarer å bryte seg ut, eller så må det være strøm. 

Anonymkode: cf54c...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Enten må det være så solid at de ikke klarer å bryte seg ut, eller så må det være strøm. 

Anonymkode: cf54c...f6f

Dette. Enten permanent gjerde med lammenetting og staur, eller strømgjerde (netting eller flere rader med tråder, sistnevnte kan være både på staur med isolator og på plastpåler). 

Vi bruker strømførende netting der vi ikke har permanente gjerder. Har lite problem med rømminger, men lærer lamma tidlig. 

Anonymkode: 6eca5...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Strømnett med skikkelig strøm. Du må klippe der gjerdet står å passe på at du har bra jording og et ordentlig gjerdeapparat slik at du får  skikkelig strøm. Gjerdet må være stramt, og de må ha tilsyn hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...