Gå til innhold

Hvorfor er borettslag leilighet egentlig best?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fremfor selveier. Har alltid lært av borettslag er tryggest og best. Har vokst opp i borretslag rekkehus selv, og første leiligheten min for 15 år siden var i borettslag.

Siste 15 årene har jeg bodd i selveier hus med samboer. Er gjeldsfri og det har vært helt nydelig å nesten ikke ha noen faste utgifter i boligen. Kun kommunale utgifter 2 ganger i året og strøm/Internett/tv.

Nå er jeg på boligjakt igjen pga samlivsbrudd. Og skal innrømme at jeg stadig ser færre og færre fordeler med borettslag leilighet. Det jeg reagerer særlig på er prisene. En rekkehus leilighet eller blokkleilighet er faktisk ikke så mye billigere enn en selveier. Og fellesgjelden/husleien er oftest mellom 5000-7000 kr/mnd. Har man da lån i tillegg blir det jo raskt mye penger i bolig hver måned. Jeg har derfor begynt å peile meg mer mot selveier igjen og vurderer å bare melde meg ut av OBOS og Bate som jeg har over 30 års medlemsskap i. Jeg ser rett og slett ikke vitsen. Av de årene jeg bodde i borettslag  var det bare evig mas om dugnad og husleie som stadig ble høyere hver gang ting skulle fikses. Så følte egentlig aldri vi fikk igjen for alt vi måtte ut med hver måned.

Dere som har god greie på dette. Hva lønner seg egentlig mest? En passe ny selveierleilighet eller borettslag leilighet?

Anonymkode: 76984...905

• Liker 1
  • Nyttig 1

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kommer an på. Generelt er min opplevelse at borettslag er «tryggere» i form av at de kan ta opp felles lån for å gjennomføre nødvendig vedlikehold, eller flinkere til å spare opp buffer til dette (derfor også høyere felleskostnader). I sameier er man mer avhengig av at enkeltbeboere har tilstrekkelig økonomisk kapasitet til å spytte inn ekstra midler ved behov.

på den annen side opplever jeg sameier som friere. Har bodd både i borettslag og sameier. Dugnader har det vært begge steder.

Anonymkode: f9a8d...e9a

• Liker 3
AnonymBruker

Jeg har aldri hørt dette om at borettslagsleilighet er best, eller tryggest..? 🤔 Jeg vokste opp med inntrykket at selveier er det man bør ta sikte på. Mulig det ligger noe ideologisk under her, fellesskap versus individualisme? Jeg vokste opp på 80-90-tallet.

Anonymkode: 1f77c...3c9

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker

Det må fikses på ting i både borettslag og i sameier. I borettslag tas det vanligvis over fellesgjeld og økte felleskostnader, i sameier får man en stor regning.

Man er ofte oftere til å velge selv hvilke utbedringer som skal gjøres i en selveier, mens i ett borettslag slipper man tenke på det.

I borettslag er felleskostnader vanligvis inkludert tv og internett, det er langt dyrere ordne på egenhånd.

Jeg har ikke inntrykk av at noen av delene er bedre totalt sett, men at for noen er borettslag bedre, og for noen er selveier bedre.

Anonymkode: 3dda3...e2c

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Den eneste oppsiden med å kjøpe en boenhet i et borettslag kontra sameie er egentlig kun at du slipper unna masse dokumentavgift ved kjøp. Blir jo fort mye penger.

Når det gjelder det å BO i et borettslag kontra sameie så er det egentlig hipp som happ.

Begge deler har er styre som tar mer eller mindre gode avgjørelser i det daglige, og som henvender seg til generalforsamlingen for at beboere skal stemme over (svært forenklet forklart) spesielt kostbare/omfattende/prinsipielle forslag.

Det finnes selvsagt godt drevne borettslag og sameier, og det finnes dårlige.

Ellers er det mest vanlig at sameier også har kollektive avtaler på TV og internett, og at dette er innbakt i de månedlige fellesutgiftene.

Sameier tar også opp fellesgjeld for utbedringer og vedlikehold, på akkurat samme måte som et borettslag. 

I et sameie har du i prinsippet ansvaret for alt vedlikehold innenfor boligens fire vegger. Renovering av bad er ikke noe som normalt tas felles (eneste er ved felles beslutning om å bytte vann og avløpsrør – da må badene rives, og sameiet ta opp fellesgjeld for å tilbakeføre badene). Vinduer er normalt ditt ansvar.

Sameiet har ansvar for drift og vedlikehold av fellesområdet og fasade/tak.

Som sagt: det er egentlig hipp som happ hvilken organisasjonsform du velger.

Du skriver du er medlem av OBOS og Bate. Hvis du har barn som skal ut på markedet er det vel slik at ansiennitet kan arves/overføres? Jeg ville i alle fall ikke sagt opp medlemskap før du selv har landet et eget sted å bo.

Anonymkode: a4e0e...856

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri hørt dette om at borettslagsleilighet er best, eller tryggest..? 🤔 Jeg vokste opp med inntrykket at selveier er det man bør ta sikte på. Mulig det ligger noe ideologisk under her, fellesskap versus individualisme? Jeg vokste opp på 80-90-tallet.

Samme her. 
Fordelen med borettslag er vel først og fremst ingen dokumentavgift? Ellers kan både borettslag og selveier være dårlig eller godt driftet. 
Personlig ville jeg aldri bodd i borettslag, jeg vil bestemme så mye som mulig selv. 

Anonymkode: 0b164...0dd

• Liker 1
  • Hjerte 1

Annonse

Vi valgte bevisst borettslag. Vi bor i rekkehus. Grunnen var at vi er helt ubrukelige når det gjelder vedlikehold fx. I et borettslag står det maling på trappa, da skal det makes. Det fikser vi. Men å se selv når det skal gjøres, er ikke så lett. Vi har nylig fått byttet alle dører og vinduer. Dette tok borettslaget seg av. Så for oss er det rett og slett at noen passer på at ting blir gjort når det må gjøres. 

• Liker 4
Gjest takinova

Borettslag og selveier er litt hipp som happ, men førstnevnte har gjerne en større organisasjon i ryggen.

Jeg er enig i at borettslagsleiligheter ofte er overpriset når man ser totalsummen pris + felleskostnader, men man må se på innholdet i felleskostnadene og regne på det. Eldre borettslag har ofte lav fellesgjeld, men betaler likevel hardt ned på det lånet, noe som kjører felleskostnadene i været. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fremfor selveier. Har alltid lært av borettslag er tryggest og best. Har vokst opp i borretslag rekkehus selv, og første leiligheten min for 15 år siden var i borettslag.

Siste 15 årene har jeg bodd i selveier hus med samboer. Er gjeldsfri og det har vært helt nydelig å nesten ikke ha noen faste utgifter i boligen. Kun kommunale utgifter 2 ganger i året og strøm/Internett/tv.

Nå er jeg på boligjakt igjen pga samlivsbrudd. Og skal innrømme at jeg stadig ser færre og færre fordeler med borettslag leilighet. Det jeg reagerer særlig på er prisene. En rekkehus leilighet eller blokkleilighet er faktisk ikke så mye billigere enn en selveier. Og fellesgjelden/husleien er oftest mellom 5000-7000 kr/mnd. Har man da lån i tillegg blir det jo raskt mye penger i bolig hver måned. Jeg har derfor begynt å peile meg mer mot selveier igjen og vurderer å bare melde meg ut av OBOS og Bate som jeg har over 30 års medlemsskap i. Jeg ser rett og slett ikke vitsen. Av de årene jeg bodde i borettslag  var det bare evig mas om dugnad og husleie som stadig ble høyere hver gang ting skulle fikses. Så følte egentlig aldri vi fikk igjen for alt vi måtte ut med hver måned.

Dere som har god greie på dette. Hva lønner seg egentlig mest? En passe ny selveierleilighet eller borettslag leilighet?

Anonymkode: 76984...905

For oppegående mennesker med litt håndlag til å gjøre ting selv er selveier opplagt å foretrekke. For folk som ikke kan noe og har 10 tommeltotter kan det sikkert være greitt å finne andre å dele utgiftene med.

Anonymkode: ba544...6d4

AnonymBruker
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Den eneste oppsiden med å kjøpe en boenhet i et borettslag kontra sameie er egentlig kun at du slipper unna masse dokumentavgift ved kjøp. Blir jo fort mye penger.

Når det gjelder det å BO i et borettslag kontra sameie så er det egentlig hipp som happ.

Begge deler har er styre som tar mer eller mindre gode avgjørelser i det daglige, og som henvender seg til generalforsamlingen for at beboere skal stemme over (svært forenklet forklart) spesielt kostbare/omfattende/prinsipielle forslag.

Det finnes selvsagt godt drevne borettslag og sameier, og det finnes dårlige.

Ellers er det mest vanlig at sameier også har kollektive avtaler på TV og internett, og at dette er innbakt i de månedlige fellesutgiftene.

Sameier tar også opp fellesgjeld for utbedringer og vedlikehold, på akkurat samme måte som et borettslag. 

I et sameie har du i prinsippet ansvaret for alt vedlikehold innenfor boligens fire vegger. Renovering av bad er ikke noe som normalt tas felles (eneste er ved felles beslutning om å bytte vann og avløpsrør – da må badene rives, og sameiet ta opp fellesgjeld for å tilbakeføre badene). Vinduer er normalt ditt ansvar.

Sameiet har ansvar for drift og vedlikehold av fellesområdet og fasade/tak.

Som sagt: det er egentlig hipp som happ hvilken organisasjonsform du velger.

Du skriver du er medlem av OBOS og Bate. Hvis du har barn som skal ut på markedet er det vel slik at ansiennitet kan arves/overføres? Jeg ville i alle fall ikke sagt opp medlemskap før du selv har landet et eget sted å bo.

Sameier kan ikke ta opp felleslån/fellesgjeld, da det ikke er noe (felles) bygg å ta pant i da, alle eier sin del. Derfor er det opp til hver enkelt eier å fremskaffe penger. 

Anonymkode: 9a0ad...22a

• Liker 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Sameier kan ikke ta opp felleslån/fellesgjeld, da det ikke er noe (felles) bygg å ta pant i da, alle eier sin del. Derfor er det opp til hver enkelt eier å fremskaffe penger. 

Noen sameier tar opp fellesgjeld, men dette er da et realkausjonslån, og alle sameiere må signere på lånedokumentet. Dette er også et dyrt lån

Anonymkode: b5939...206

AnonymBruker

Jeg ville heller fokusert på en fin bolig med de kvalitetene du vil ha, fremfor om det er borettslag eller sameie. Det finnes gode og dårlige versjoner av begge deler. 

Selv bor jeg i et sameie. Men det er i prinsippet litt som å bo i et borettslag - fellesutgifter går til utvendig vedlikehold, vask og strøm i fellesarealer, TV og internett, varmtvann og oppvarming. Vi har fellesgjeld grunnet større utvendig vedlikehold. 

Fordelen med sameie er at du har større styringsrett i egen leilighet. Her er ingen forbehold mot dyrehold f.eks (noe som er viktig for meg). Det er heller ingen restriksjoner når det kommer til utleie - noe som kan være både en fordel og en ulempe. 

Anonymkode: e2e1a...e02

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Nja, i prinsippet rett, men mener det gis lån til sameier likevel under bestemte forutsetninger.

Men godt poeng!

Hadde en leilighet i et stort sameie en gang der både avløpsrør og vannrør ble byttet ut, noe som igjen medførte at alle badene måtte tas. Det må ha blitt svinedyrt. Husker vi foretok et par ekstraordinære innbetalinger på noen titusen, og husleien ble øket. Tviler på at sameiet hadde så mange millioner på bok, og har hele tiden tenkt at de/vi lånte differansen...

Rødt flagg er i alle fall små sameier/borettslag med vedlikeholdsetterslep og lav husleie. Da bør man man grave og forhøre seg litt.

• Liker 1
AnonymBruker

Jeg har bevisst valgt borettslag fremfor sameie, og det har vist seg å være lurt. Borettslag har mulighet for å ta opp kostander til store prosjekt på fellesgjeld, da blir det mindre belastning på den enkelte med en gang, mange vil f.eks ikke klare å plutselig ta opp 300 000 i ekstra lån for å betale sin del av bytte av tak i et sameie, og så risikerer man at det ikke blir gjort fordi alle ikke er med. Borettslaget tar også en del utgifter som jeg i selveier ville måtte betale selv, f.eks bytte av vinduer, De driver generelt vedlikehold, og her jeg bor er det også gartner, folk som vasker trapper, spyler fellesareal og måker/strøk om vinteren. Andre fordeler jeg har hatt;

- det var vannlekkasje inn i leiligheten som ikke gikk på forsikringen, men som da borettslaget dekket i sin helhet, samt at de fikset håndverkere og alt som skulle til. Kostnad 120 000, jeg betalte ingenting

- da jeg flyttet inn var bygget ganske nytt, men det var gjort en del feil fra utbygger. Borettslaget med boligbyggelaget i ryggen tok saken mot utbygger så de måtte fikse, hadde ikke hatt sjans om vi var ett sameie på 4 eller jeg var alene.

- nabo som ikke betalte fellesutgifter fikk leiligheten tvangssolgt, vanskelig å få til i sameie, da blir du slitende med at en ikke bidrar og det går utover de andre. Her fikset borettslag/boligbyggelag.

- borettslaget har som sagt avtale som gjør at alt mange må ta på dugnad gjøres av garner og firma med vaktmestertjenester. Vi har ingen dugnad, trenger ikke måke/strø om vinteren, trenger ikke rense takrenner, klippe busker eller luke, maling blir gjort av andre ect. 

- det ble oppdaget skjeggkre i en av blokkene, borettslaget fikset alt med sanering og tilkomst til alle leiligheter (de ble helt kvitt det). I et sameie kan en av leiligheten nekte tilkomst, og vipps blir man aldri kvitt problemet. 

- folk med plagsomt dyrehold har fått pålegg om å fikse ting eller flytte, i et sameie må man goda ting som de er.

Anonymkode: 12fd7...4b5

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker

Folk glemmer å regne på vedlikeholdskostnader over tid på selveie.

At en i borettslag betaler inn månedlig via leie, gjør jo ikke at selveier slipper unna utgifter til å bytte tak, bytte vinduer, bytte vannrør/kloakk, bytte drenering, bytte bordkledning, bytte takrenner osv osv.

Det koster alltid mer enn kun selve lånet å faktisk bo. 

I borettslag er det veldig enkelt å bo. Især om en ikke greier eller kan fikse alt selv.

Anonymkode: 552be...9bf

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker

En fordel med sameie/selveir er muligheten til å leie ut om du kommer i en situasjon hvor du f.eks. skal flytte inn hos en annen og vil beholde sikkerheten med egen bolig en stund, eller du får jobb et annet sted og vil se an hvordan du trives. Utleie i borettslag er ofte begrenset til 3 år

Anonymkode: d9160...28e

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Grunnen var at mye av sikkerhetsnettet i borettslaglovgivningen ble liberalisert på 80 tallet og det dukket opp mange borettslag med mildt sagt shady økonomisk grunnlag. 

Jeg vet ikke hva situasjonen er nå, men oppfatter at den store forskejllen mellom sameie og borettslag er profesjonalismen i driftsorganisasjonene; OBOS er mye tryggere å forholde seg til en Jens i oppgang 4 a som ikke liker bikkja di og er styreleder i sameiet. 

• Liker 1
AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har bodd i sameie med felles lån. Det er fullt mulig.

Anonymkode: 1ae09...731

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Skal du kjøpe borettslagsleilighet må du huske på at den består av en viss andel kommunale leiligheter. Kommunale leiligheter tiltrekker seg sosiale tilfeller du helst ikke vil ha som nabo. Det skal mye til å få kastet ut folk hvor kommunen er andelseier av leiligheten. 
Eneste du kan gardere deg mot dette er å kjøpe borettslagsleilighet av nyere dato. Siden kommunene ikke har råd til å kjøpe disse. 
Om du ser bort ifra nyere borettslagsleiligheter er veldig mye av de direkte stygge bygninger estetisk sett. Ser ut som moelven-brakker satt opp på hverandre. 

Anonymkode: e7a83...cd3

Dette er jo bare vås. jeg har bodd i tre borettslag, kommunen har ikke hatt leiligheter i noen av dem. 

Anonymkode: 12fd7...4b5

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...