AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #1 Skrevet 1. juli 2024 3 år på rad har jeg hatt HPV16/18, en av dem. Husker ikke. Han spurte idag om jeg var urolig rundt dere, men jeg gar igrunnen bare veivet et bort. Idag sjekket han igjen og sa det var vanskelig å se siden jeg tidligere er konsert. Ble konisert i 2015 pga celleforandringer. Føler jeg lever i en tynn tråd og er redd for kreft. Er 36år og 3 barn. Er veldig redd for svaret og videre med hva som skjer. Andre som opplever det samme? Anonymkode: 8f432...2e3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #2 Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 3 år på rad har jeg hatt HPV16/18, en av dem. Husker ikke. Han spurte idag om jeg var urolig rundt dere, men jeg gar igrunnen bare veivet et bort. Idag sjekket han igjen og sa det var vanskelig å se siden jeg tidligere er konsert. Ble konisert i 2015 pga celleforandringer. Føler jeg lever i en tynn tråd og er redd for kreft. Er 36år og 3 barn. Er veldig redd for svaret og videre med hva som skjer. Andre som opplever det samme? Anonymkode: 8f432...2e3 Konisert skulle det stå, ikke konsert. Anonymkode: 8f432...2e3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #4 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 1.06): 3 år på rad har jeg hatt HPV16/18, en av dem. Husker ikke. Han spurte idag om jeg var urolig rundt dere, men jeg gar igrunnen bare veivet et bort. Idag sjekket han igjen og sa det var vanskelig å se siden jeg tidligere er konsert. Ble konisert i 2015 pga celleforandringer. Føler jeg lever i en tynn tråd og er redd for kreft. Er 36år og 3 barn. Er veldig redd for svaret og videre med hva som skjer. Andre som opplever det samme? Anonymkode: 8f432...2e3 Anbefaler deg å melde deg inn i Facebook gruppe. Gynforeingen- celleforandringer og konisering. Der har du gynokologer og sveinung som er ledene forsker i patologi og hpv virus, de kan svare deg på alt du lurer på og alt av bekymringer. Jeg har hatt høy risiko hpv nå i 4 år, og ble konsiert for første gang i høst. Jeg har ikke hpv 16 eller 18, men jeg har hpv høyrisiko Av typen AIS, som er ofte hpv 16, 18 og 45, men kan også være av de andre høyrisiko typene. Jeg har ingen celleforandringer etter konisering og valgte å vaksinere met igjen med gardasil 9 etter konisering. Samme gjorde min partner. Jeg ble vaksinert med cervarix i 2018. Jeg har fått beskjed av sveinung at jeg har mulighet til å bli helt hpv fri men kan ha lang infeksjon før det går bort. Så lenge du blir fulgt opp hver 6 måned skal du ikke være redd for å få kreft fordi da vil du få behandling før det utvikler seg til det. Har du hpv 16 eller 18 eller hpv typen AIS har du krav på å bli fulgt opp med celleprøve og hpv test hver 6 måned for å sikre at det er under kontroll. Du kan også bedre iminforsvarer ditt med kostilskudd(papilex) eller andre typer, og endre på kostholdet og ta vare på helsa for å bygge et godt immunforsvar for å gi kroppen et boost slik at kroppen bekjemper viruset lettere. I Facebook gruppen er det mange med hpv 16 og 18 som har blitt helt hpv fri. Dem har vært fri fra hpv viruset i alt fra 10-20 år and still going. Så prøv å ikke være så redd, så lenge du er nøye med å sjekke deg og merker du forandringer skal du alltid ta kontakt med legen. Føler du ikke legen tar deg på alvor, får du en second opinion. Gå privat for den sagt skyld. Anonymkode: 2ab55...77b 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #5 Skrevet 4. juli 2024 Du fikk ikke fjernet hpv viruset etter konisering? Tok du vaksinen? Anonymkode: 1d3ad...c26
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #6 Skrevet 4. juli 2024 Ta vaksinen - den virker forebyggende. Anonymkode: 27de5...98f
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #7 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ta vaksinen - den virker forebyggende. Anonymkode: 27de5...98f Men desverre dyr og. Driver selv å sparer opp for å kunne ta. Ho på gyn sa det var utrolig trist at dette ikke ble dekt når det først ble påvist og enkelte faktisk måtte fjerne deler pga kreft. Og hvis en hadde lite penger ikke hadde økonomi til å ta vaksinen, så risikerte de å komme tilbake med nye positive prøver og værste tilfelle kreft igjen Anonymkode: 44dda...a16 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #8 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Anbefaler deg å melde deg inn i Facebook gruppe. Gynforeingen- celleforandringer og konisering. Der har du gynokologer og sveinung som er ledene forsker i patologi og hpv virus, de kan svare deg på alt du lurer på og alt av bekymringer. Jeg har hatt høy risiko hpv nå i 4 år, og ble konsiert for første gang i høst. Jeg har ikke hpv 16 eller 18, men jeg har hpv høyrisiko Av typen AIS, som er ofte hpv 16, 18 og 45, men kan også være av de andre høyrisiko typene. Jeg har ingen celleforandringer etter konisering og valgte å vaksinere met igjen med gardasil 9 etter konisering. Samme gjorde min partner. Jeg ble vaksinert med cervarix i 2018. Jeg har fått beskjed av sveinung at jeg har mulighet til å bli helt hpv fri men kan ha lang infeksjon før det går bort. Så lenge du blir fulgt opp hver 6 måned skal du ikke være redd for å få kreft fordi da vil du få behandling før det utvikler seg til det. Har du hpv 16 eller 18 eller hpv typen AIS har du krav på å bli fulgt opp med celleprøve og hpv test hver 6 måned for å sikre at det er under kontroll. Du kan også bedre iminforsvarer ditt med kostilskudd(papilex) eller andre typer, og endre på kostholdet og ta vare på helsa for å bygge et godt immunforsvar for å gi kroppen et boost slik at kroppen bekjemper viruset lettere. I Facebook gruppen er det mange med hpv 16 og 18 som har blitt helt hpv fri. Dem har vært fri fra hpv viruset i alt fra 10-20 år and still going. Så prøv å ikke være så redd, så lenge du er nøye med å sjekke deg og merker du forandringer skal du alltid ta kontakt med legen. Føler du ikke legen tar deg på alvor, får du en second opinion. Gå privat for den sagt skyld. Anonymkode: 2ab55...77b AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du fikk ikke fjernet hpv viruset etter konisering? Tok du vaksinen? Anonymkode: 1d3ad...c26 Takk for svar, skal gjøre det😇 Jeg ble konisert I 2015, da hadde jeg kun celleforandringer. Det var rett etter en fødsel. Etter det var det ingen celleforandringer før 2018, sa hadde jeg en hpv, men forsvant igjen. Så har kom den tilbake i 2021, og siden vært der. Ikke fått svar på siste prøve men gynekologen min så litt trist på meg, akkurat som at det begynner å bli alvorlig nå? Jeg har HPV16. Ikke gøy dette.. Går hvert år til han. Vil jeg være utsatt for kreft? Er 36 år nå å ser litt mørkt tiden fremover. Ingen hsr tilbudt meg vaksinen. Hørte den kostet bortimot 5000,- jeg må først bli kvitt dette herket. Ts Anonymkode: 8f432...2e3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #9 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men desverre dyr og. Driver selv å sparer opp for å kunne ta. Ho på gyn sa det var utrolig trist at dette ikke ble dekt når det først ble påvist og enkelte faktisk måtte fjerne deler pga kreft. Og hvis en hadde lite penger ikke hadde økonomi til å ta vaksinen, så risikerte de å komme tilbake med nye positive prøver og værste tilfelle kreft igjen Anonymkode: 44dda...a16 Men stopp litt... Ts her.. HPV og celleforandringer er ikke kreft. Jeg ble konisert for å ikke la celleforandringene få utvikle seg til kreft. Det kunne ta titalls år, å det var mindre sjans for at det ble kreft ut av det enn omvendt. Mulig jeg må bli konisert igjen om det bare fortsetter å være HPV. Jeg fikk høre hele reglen fra en sykepleier den gang og hpv er ikke kreft. Anonymkode: 8f432...2e3
Aurora Borealis Skrevet 4. juli 2024 #10 Skrevet 4. juli 2024 https://kreftforeningen.no/forebygging/hpv-og-kreft/
Grüner Skrevet 4. juli 2024 #11 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Takk for svar, skal gjøre det😇 Jeg ble konisert I 2015, da hadde jeg kun celleforandringer. Det var rett etter en fødsel. Etter det var det ingen celleforandringer før 2018, sa hadde jeg en hpv, men forsvant igjen. Så har kom den tilbake i 2021, og siden vært der. Ikke fått svar på siste prøve men gynekologen min så litt trist på meg, akkurat som at det begynner å bli alvorlig nå? Jeg har HPV16. Ikke gøy dette.. Går hvert år til han. Vil jeg være utsatt for kreft? Er 36 år nå å ser litt mørkt tiden fremover. Ingen hsr tilbudt meg vaksinen. Hørte den kostet bortimot 5000,- jeg må først bli kvitt dette herket. Ts Anonymkode: 8f432...2e3 Celleprøve tas for å avdekke celleendringer. Hvis du får påvist celleendringer på et tidlig stadium, vil legen følge deg opp hyppig for å unngå at det utvikler seg til kreft, så mht kreft er du nok trygg, men hvis celleendringene blir grove, kan det bli behov for ytterligere en operasjon, hvor du ta må ta hele livmorhalsen og muligens livmor. Siden du var konisert og fikk celleendringer igjen er det mulig du ble smittet på nytt av mannen din etter operasjonen.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #12 Skrevet 4. juli 2024 Grüner skrev (4 minutter siden): Celleprøve tas for å avdekke celleendringer. Hvis du får påvist celleendringer på et tidlig stadium, vil legen følge deg opp hyppig for å unngå at det utvikler seg til kreft, så mht kreft er du nok trygg, men hvis celleendringene blir grove, kan det bli behov for ytterligere en operasjon, hvor du ta må ta hele livmorhalsen og muligens livmor. Siden du var konisert og fikk celleendringer igjen er det mulig du ble smittet på nytt av mannen din etter operasjonen. Jeg ble skilt fra han. Så hatt ny etter det, men har ikke celleforandringer, kun HPV. Det er den som ikke forsvinner, men siden jeg ikke har celleforandringer så har de det vel under kontroll. Gynekologen min spurte meg hva jeg syntes om dette.. Anonymkode: 8f432...2e3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #13 Skrevet 4. juli 2024 Grüner skrev (25 minutter siden): Celleprøve tas for å avdekke celleendringer. Hvis du får påvist celleendringer på et tidlig stadium, vil legen følge deg opp hyppig for å unngå at det utvikler seg til kreft, så mht kreft er du nok trygg, men hvis celleendringene blir grove, kan det bli behov for ytterligere en operasjon, hvor du ta må ta hele livmorhalsen og muligens livmor. Siden du var konisert og fikk celleendringer igjen er det mulig du ble smittet på nytt av mannen din etter operasjonen. Jeg ble skilt fra han. Så hatt ny etter det, men har ikke celleforandringer, kun HPV. Det er den som ikke forsvinner, men siden jeg ikke har celleforandringer så har de det vel under kontroll. Gynekologen min spurte meg hva jeg syntes om dette.. Han virket litt bekymret. men! Vil andre menn bli smittet av meg igjen? Å de videre smitte andre damer? Er jo ikke rart de fleste får hpv. Tenk de mennene jeg har hatt sex med som da igjen har fått et forhold med ny. Hun kan jo også da bli smittet? Jeg fikk ikke beskjed om bruke kondom pga smitten. Anonymkode: 8f432...2e3
Sofie Maria Skrevet 4. juli 2024 #14 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar, skal gjøre det😇 Jeg ble konisert I 2015, da hadde jeg kun celleforandringer. Det var rett etter en fødsel. Etter det var det ingen celleforandringer før 2018, sa hadde jeg en hpv, men forsvant igjen. Så har kom den tilbake i 2021, og siden vært der. Ikke fått svar på siste prøve men gynekologen min så litt trist på meg, akkurat som at det begynner å bli alvorlig nå? Jeg har HPV16. Ikke gøy dette.. Går hvert år til han. Vil jeg være utsatt for kreft? Er 36 år nå å ser litt mørkt tiden fremover. Ingen hsr tilbudt meg vaksinen. Hørte den kostet bortimot 5000,- jeg må først bli kvitt dette herket. Ts Anonymkode: 8f432...2e3 så den kan faktisk forsvinne og komme tilbake? jeg fikk vite det nå, men ny test var negativ. blir litt forvirra 😔
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #15 Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men stopp litt... Ts her.. HPV og celleforandringer er ikke kreft. Jeg ble konisert for å ikke la celleforandringene få utvikle seg til kreft. Det kunne ta titalls år, å det var mindre sjans for at det ble kreft ut av det enn omvendt. Mulig jeg må bli konisert igjen om det bare fortsetter å være HPV. Jeg fikk høre hele reglen fra en sykepleier den gang og hpv er ikke kreft. Anonymkode: 8f432...2e3 Enkelte hpv typer kan utvikle seg til kreft derfor hyppige oppfølgingen fikk jeg beskjed om. Der jeg gikk anbefalte de alle å vaksinere seg uansett alder når de fant hpv16 og et par til pga faren for at det kunne utvikle seg. Og for å forebygge at en ikke fikk det igjen. Og ved å ikke ta vaksinen kunne å viruset ligge i kroppen og slå t hele veien i livet og var det som og kunne utvikle til kreft. Var nå der legen sa til meg nå i juni. Jeg sitter nå bare å venter på om det viser seg om det er kreft eller ikke. Så fikk beskjed at klarte jeg å spare til vaksinene så var det det beste Anonymkode: 44dda...a16
AlternativX Skrevet 5. juli 2024 #16 Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk for svar, skal gjøre det😇 Jeg ble konisert I 2015, da hadde jeg kun celleforandringer. Det var rett etter en fødsel. Etter det var det ingen celleforandringer før 2018, sa hadde jeg en hpv, men forsvant igjen. Så har kom den tilbake i 2021, og siden vært der. Ikke fått svar på siste prøve men gynekologen min så litt trist på meg, akkurat som at det begynner å bli alvorlig nå? Jeg har HPV16. Ikke gøy dette.. Går hvert år til han. Vil jeg være utsatt for kreft? Er 36 år nå å ser litt mørkt tiden fremover. Ingen hsr tilbudt meg vaksinen. Hørte den kostet bortimot 5000,- jeg må først bli kvitt dette herket. Ts Anonymkode: 8f432...2e3 Du burde tatt vaksinen etter koniseringen, hvis du da ble kvitt viruset. Rart ingen nevnte det til deg? Den koster 5000, dyrt, men verdt det for helsa! Kjipere med kreft. Synes ikke du skal katastrofetenke helt. Hvilken gradering av celleforandringer har du nå, eller er det kun viruset? Hvis du kun har viruset, så ville jeg ha slappet av. Du får ikke kreft over natta.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #17 Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Enkelte hpv typer kan utvikle seg til kreft derfor hyppige oppfølgingen fikk jeg beskjed om. Der jeg gikk anbefalte de alle å vaksinere seg uansett alder når de fant hpv16 og et par til pga faren for at det kunne utvikle seg. Og for å forebygge at en ikke fikk det igjen. Og ved å ikke ta vaksinen kunne å viruset ligge i kroppen og slå t hele veien i livet og var det som og kunne utvikle til kreft. Var nå der legen sa til meg nå i juni. Jeg sitter nå bare å venter på om det viser seg om det er kreft eller ikke. Så fikk beskjed at klarte jeg å spare til vaksinene så var det det beste Anonymkode: 44dda...a16 Har du også virus 16/18? Den verste? Føler også jeg sitter å venter. Nå får jeg snart svar på siste undersøkelse, om jeg på 3 året har HPV. Ikke gøy situasjon å være i dette. Anonymkode: 8f432...2e3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #18 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 0.12): Takk for svar, skal gjøre det😇 Jeg ble konisert I 2015, da hadde jeg kun celleforandringer. Det var rett etter en fødsel. Etter det var det ingen celleforandringer før 2018, sa hadde jeg en hpv, men forsvant igjen. Så har kom den tilbake i 2021, og siden vært der. Ikke fått svar på siste prøve men gynekologen min så litt trist på meg, akkurat som at det begynner å bli alvorlig nå? Jeg har HPV16. Ikke gøy dette.. Går hvert år til han. Vil jeg være utsatt for kreft? Er 36 år nå å ser litt mørkt tiden fremover. Ingen hsr tilbudt meg vaksinen. Hørte den kostet bortimot 5000,- jeg må først bli kvitt dette herket. Ts Anonymkode: 8f432...2e3 Til sammen koster de 3 dosene 4800kr, men altså 1600kr for 1 dose. Dette kan du fint sette av fordi du må vente noen måneder før neste dose. Så du må ikke betale 4800kr for dosene med en gang. Hvis du vil bli kvitt herket må du vaksinere deg, det er det Sveinung anbefalte meg og kirurgen som koniserte meg. Jeg tok bare kontakt med fastlegen om han kunne skrive ut vaksinen på resept, apoteket kan sette vaksinen for deg for rundt 200kr. Eller så tar du den med deg til lege kontoret og de setter den for deg. Hpv viruset kan legge seg latent i kroppen i mange år, altså sovende i kroppen og dukke opp. Men det kan også hende du har blitt smittet igjen siden du ikke er vaksinert. Har du fast partner er han smittet og vil smitte deg tilbake hvergang dere har samleie. Derfor er det viktig at både du og partner ta vaksina hvis ikke forebygger dere ikke viruset. Det smittes frem og tilbake, du blir ikke imun for viruset om du har hatt det fra før. Vaksinen Gardasil 9 er den som beskytter best. Meld deg som sagt inn i fb gruppa som nevnt over, der kan du skrive anonymt også. Hvis gynokologen eller legen din ser trist på deg at du har hpv 16 må du jo spørre hvorfor han har den reaksjonen eller om det er noe du trenger å bekymre deg for. Kan også hende han så trist ut på deg fordi du virket bekymret? Du er utsatt for kreft om du går med hpv viruset lenge uten å sjekke deg og ikke får oppfølging og behandling. Som sagt pust med magen! Og vent til du får svar på prøvene eller snakk med gynokolog eller fastlegen om dette veier tungt på deg. Anonymkode: e919a...d48
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #19 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 0.16): Men stopp litt... Ts her.. HPV og celleforandringer er ikke kreft. Jeg ble konisert for å ikke la celleforandringene få utvikle seg til kreft. Det kunne ta titalls år, å det var mindre sjans for at det ble kreft ut av det enn omvendt. Mulig jeg må bli konisert igjen om det bare fortsetter å være HPV. Jeg fikk høre hele reglen fra en sykepleier den gang og hpv er ikke kreft. Anonymkode: 8f432...2e3 Har du grove celleforandringer altså cin 3 har du forstadier på kreft. Men det har ikke utviklet seg til kreft enda. Hpv 16 og 18 eller typen AIS(andre høyrisiko typer) kan utvikle seg raskere til kreft, det kan ta alt fra 3-5 år og noen kan det ta 10år. Jeg har typen AIS og fikk beskjed at min var så aggresiv at jeg kunne ha utviklet kreft innen 5 år. Det var fordi celleforandringene gikk fra normal til grove (cin 3) på 2 år. Anonymkode: e919a...d48
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #20 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 1.08): Jeg ble skilt fra han. Så hatt ny etter det, men har ikke celleforandringer, kun HPV. Det er den som ikke forsvinner, men siden jeg ikke har celleforandringer så har de det vel under kontroll. Gynekologen min spurte meg hva jeg syntes om dette.. Han virket litt bekymret. men! Vil andre menn bli smittet av meg igjen? Å de videre smitte andre damer? Er jo ikke rart de fleste får hpv. Tenk de mennene jeg har hatt sex med som da igjen har fått et forhold med ny. Hun kan jo også da bli smittet? Jeg fikk ikke beskjed om bruke kondom pga smitten. Anonymkode: 8f432...2e3 Kondom er 70-80 % sikkert å bruke mot smitte av hpv. Menn vil bli smittet av deg om dem ikke er vaksinert, akkurat som menn kan smitte deg igjen om du ikke er vaksinert. Så om du er ferdig med en hpv virus infeksjon, kan du få en ny hvis du ikke er vaksinert. Er du vaksinert og ikke har hpv viruset eller er ferdig med en infeksjon etter du er vaksinert vil ikke du bli smittet eller smitte noen andre. Har du hpv viruset kan du få celleforandringer senere i tid om du ikke sjekker deg 1 gang i året til hpv viruset er borte fra kroppen. All hpv virus kan forsvinne, men noen har livs lang infeksjon og noen virus typer kan være vanskeligere for kroppen å bli kvitt og vil da bli kronisk. Som sagt alltid husk å vaksinere dere uansett hva det koster, og gardasil 9 er den beste da den beskytter mot flere alvorlige hpv virus typer. Anonymkode: e919a...d48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå