Gå til innhold

Hjelp! Tynt hår! Og det blir bare tynnere, hva kan jeg gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så jeg har alltid hatt tynt nordisk hår, men nå når jeg er 47 (sikkert perimenopause selv om jeg ikke har noen symptomer på det), så blir håret mitt stadig tynnere. Merker ikke at jeg mister mer hår, men ser hodebunnen nå gjennom håret. Har klippet det i en skulderlang bob, og når jeg samler håret i strikk (bruker bare hårstrikker i silke) så totalen blitt en stakkarslig rottehale. Å ha det helt kort forsterker bare inntrykket av lite hår. 

Farger ikke håret, har ikke begynt å bli grå, bruker ikke varme, bruker naturlige produkter. Spiser sunt (litt overvektig, men ikke mye). 

Har begynt å se på produkter for mannlig hårtap. Er det noen som har det samme problemet som har brukt noen av disse og sett bedring?

Anonymkode: 0deb7...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så kjedelig TS, ønsker deg lykke til. Hadde en arbeidskollega som mistet en masse hår og ble tynnere og tynnere i håret. Hun fikk hjelp i Oslo og merket endring etter noen måneder. Mener å huske at hun hadde noen feile verdier

Anonymkode: be889...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produkter for mannlig hårtap inneholder vel testosteron? Det vil vel ha motsatt effekt for en kvinne?

Ikke at det fungerer heller, men. Det er jo testosteron som gjør at menn mister håret.

Anonymkode: 2fe0e...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du enten skryte på deg høyt testosteron-nivå , skrelle av deg alt å rocke en flott blankskalle eller reise sporenstreks til Tyrkia å plante plugger 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke mer eller mindre valg enn menn med samme problem: dekk det til med parykk, forsøk å fluffe det så det dekker sånn noenlunde, eller omfavn situasjonen som den er og klipp det nedtil eller helt bort. Hår er ikke identitet eller estetikk med mindre du bestemmer deg for at det er det for deg, personlig. 
Jeg ville gått for siste alternativ. Enklest, penest, mest verdig.

Anonymkode: ed1a1...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parykk. Det er dyrt, men veldig verdt det for mange. 

Anonymkode: 16d74...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS: jeg er kvinne altså! Det var gjerne ikke helt klart i innlegget. Sier seg selv at jeg ikke har lyst å glattbarbere meg sånn som menn kan gjøre. 

Anonymkode: 0deb7...77b

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du har ikke mer eller mindre valg enn menn med samme problem: dekk det til med parykk, forsøk å fluffe det så det dekker sånn noenlunde, eller omfavn situasjonen som den er og klipp det nedtil eller helt bort. Hår er ikke identitet eller estetikk med mindre du bestemmer deg for at det er det for deg, personlig. 
Jeg ville gått for siste alternativ. Enklest, penest, mest verdig.

Anonymkode: ed1a1...a32

Ts er kvinne da. 

Anonymkode: 0eff5...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

TS: jeg er kvinne altså! Det var gjerne ikke helt klart i innlegget. Sier seg selv at jeg ikke har lyst å glattbarbere meg sånn som menn kan gjøre. 

Anonymkode: 0deb7...77b

Skaff deg en sånn børste med kuler på. Børst rolig med disse i hodebunnen, slik at de stimulerer blodtilførselen. I tillegg tar du tak i hodebunnen og "dytter" den fram og tilbake. Du skjønner hva jeg mener så fort du prøver! Man kan liksom vrikke huden på hodet litt rundt. Dette hjelper også å stimulere.

Det krever regelmessig innsats, men gjør dette 2-3 minutter hver morgen og hver kveld og du kommer til å se resultater! Legg gjerne inn en runde midt på dagen også. Ikke vær voldsom med det. Rolige bevegelser. Tenk at du skal være avslappet når du gjør det.

Anonymkode: 0a1ab...cc7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minoxidil er vel det eneste som har dokumentert effekt. Plasmabehandling viser også ganske lovende resultater. Jeg har selv mistet mye hår og har brukt minoxidil, det har hjulpet mye og jeg kan se alle de nye hårene som har vokst frem. Det jeg vil anbefale deg er å gå til hudlege privat for å hjelp til behandling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Produkter for mannlig hårtap inneholder vel testosteron? Det vil vel ha motsatt effekt for en kvinne?

Ikke at det fungerer heller, men. Det er jo testosteron som gjør at menn mister håret.

Anonymkode: 2fe0e...b8c

Nei det inneholder ikke testosteron. Hvorfor skulle produkter for hårtap inneholde noe som gjorde at man mistet håret?

Anonymkode: 60f35...394

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at de selger en sånn rosmarinolje (på Normal bl.a) som folk bruker i hodebunnen. Tror mange bruker det i kombinasjon med en sånn shampobørste (usikker på hva det heter). Er usikker på om det kan hjelpe med hårvekst, men det sies at håret blir sunnere. Det er jo vertfall et billig alternativ som kan testes.

Anonymkode: b0e50...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snurk skrev (På 2.7.2024 den 7.36):

Minoxidil er vel det eneste som har dokumentert effekt. Plasmabehandling viser også ganske lovende resultater. Jeg har selv mistet mye hår og har brukt minoxidil, det har hjulpet mye og jeg kan se alle de nye hårene som har vokst frem. Det jeg vil anbefale deg er å gå til hudlege privat for å hjelp til behandling.

Signerer denne! Eneste som er klinisk bevist at det fungerer. 
Skader heller ikke å ta biotin. Unngå shampo og andre hårprodukter med silikon. 

Anonymkode: d0f81...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville tatt en blodprøve for å utelukke mangler på jern, folsyre, d-vitamin, B12 og andre b-vitaminer. Sink er også viktig, men får ikke sjekket på blodprøve såvidt jeg vet.

Anonymkode: ca021...01f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Signerer denne! Eneste som er klinisk bevist at det fungerer. 
Skader heller ikke å ta biotin. Unngå shampo og andre hårprodukter med silikon. 

Anonymkode: d0f81...f8e

Ja, det er som å gå med olje og fett i håret hver dag.

Anonymkode: 0eff5...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta b-vitamin kompleks eller ølgjærtabletter. Sjølv brukar eg b vitamin kompleks frå Vidi på Vitusapotek, kostar rundt hundrelappen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt av samme problem, men er ung og mye av hårtapet skyldtes ekstemt stress på jobb. Har merket bedring etter å ha:

- Sørget for å optimalisere mineral- og vitamininntak, unngå jern-, og sinkmangel som en del kvinner har. 

- Behandler håret forsiktig. Bruker kun Olaplex shampo og balsam. Sover med silkehette. Kurer håret jevnlig med k18.

- Har forsøkt Minoxidil i hodebunn. PRP er nok mer effektivt, men krever ofte mange behandlinger og er dyrt.

Har totalt sett fått mye bedre hårkvalitet etter dette. Har man aldersbetinget lokalt hårtap, feks langs skillen eller i vikene, er det nok bare hårtransplantasjon eller PRP som fungerer, selvfølgelig forutsatt at hårtapet ikke skyldes sykdom.

Anonymkode: ee62f...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...