Gå til innhold

Migrene og det å reise på tur

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 100% alenemamma og får innimellom migrene. Kan få så ille anfall at jeg kaster opp, og når jeg kaster opp er det så kraftig at jeg faktisk tisser på meg. Dette går helt fint hjemme å håndtere, men nå er barnet mitt blitt så stort at hen ønsker litt lengre turer. Jeg vet aldri når et slikt anfall kommer. Er livredd det skjer når vi er på tur, på color line på vei til sverige feks, stas å spy og tisse på seg på doen på båten, eller på lengre bilturer, ser for meg vi må stoppe i veikanten og vente i mange timer til jeg blir bedre, og flere andre scenarier jeg ser for meg. Tar medisin, men den har begrenset virkning. Noen som har noen gode råd? Blir veldig kjedelig nå å bare være i nærheten av hjemmet fordi jeg kan få anfall. Når barnet var mindre var jo det greit. Klarer ikke se hvordan dette kan løses, noen med innspill?

Anonymkode: 89333...8c8

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg godt. Jeg har ganske alvorlige migreneanfall selv og sist ble jeg hentet av ambulanse og innlagt på sykehus fordi medisinen ikke fungerte og jeg var kjempedårlig. Da blir man naturligvis ganske redd for når det skjer igjen og hvor er man da, men så bør man ikke la det begrense livet så mye at man ikke reiser på tur. Jeg vet ikke hvor gammelt barnet ditt er, men hvis man er på biltur kan vel barnet vente noen timer så lenge dere har mat og drikke i bilen, til du er på beina igjen?

Bruker du forebyggende migrenemedisiner, og er du flink til å ta anfallsmedisin med en gang slik at du får kupert så fort som mulig? 

Anonymkode: 64fae...73e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du veldig sensitiv og åpen som person, dvs. at du tar inn mye... typ klarsynt/klarfølt? Har du en stressende livsstil? Klarer du å si nei? Setter du grenser for deg selv? Føler du deg overvelmet? Har du mye å gjøre?

https://hinalight.co.uk/blog/spiritual-cause-emotional-pressures-of-the-reason-behind-migraines/

Jeg ville kanskje anbefalt meditasjon eller yoga eller noe. Det kan få deg til å roe ned og evt redusere migrene anfallene. Lær også å si nei og ha grenser for deg selv. Er det mulig med barnevakt eller hjelp til barnepass? Har du søsken, tante, onkler,foreldre eller venner som å kan hjelpe med å være der for barnet?

Anonymkode: d59b4...1ea

AnonymBruker
Skrevet

Vi pleier ofte ha med en nabo/venn av et av våre barn fordi moren (alenemor) sliter med sykdom og trenger litt pauser i skoleferiene. Det er bare hyggelig å ha med en ekstra.

Har du noen i omgangskretsen som kan ta med ditt barn på tur? Evt legge ut en enkel annonse på lokalgrupper på Facebook. 

Anonymkode: fed1f...a5e

• Hjerte 1
Skrevet

Det høres kanskje ut til at du ikke har god nok anfallsbehandling? Den skal helst gjøre deg i stand til å fungere i løpet av en time, maks to. 

Du må ta anfallsmedisinen umiddelbart, når du kjenner det minste tegn til hodepine.  Hvis du pleier å kaste opp, er det best å bruke injeksjon eller nesespray. De trenger ikke gå veien om fordøyelsesystemet. 

Et migreneanfall er en nevrologisk prosess i hjernen. Det gjelder å stoppe prosessen før den kommer for  langt. 

https://hodepinenorge.no/behandling-av-migreneanfall/

• Liker 1
  • Nyttig 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Støtter rådene om å sjekke ut om du er optimalt medisinert.

Jeg får jevnlig migreneanfall, men tar ikke forebyggende migrenemedisin. Legen min vil avvente. Men jeg har bwgynt å ta magnesium og omega 3-tilskudd, erter å ha lest her på KG at noen hadde fått det anbefalt av sin lege. Begynte å ta det for fire måneder siden, og har kun hatt ett anfall siden da. Før det hadde jeg et par anfall i måneden. Tar ikke mer enn det som står på pakken. Kanskje noe å sjekke ut?

Anonymkode: 8787b...fa2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 0.44):

Jeg er 100% alenemamma og får innimellom migrene. Kan få så ille anfall at jeg kaster opp, og når jeg kaster opp er det så kraftig at jeg faktisk tisser på meg. Dette går helt fint hjemme å håndtere, men nå er barnet mitt blitt så stort at hen ønsker litt lengre turer. Jeg vet aldri når et slikt anfall kommer. Er livredd det skjer når vi er på tur, på color line på vei til sverige feks, stas å spy og tisse på seg på doen på båten, eller på lengre bilturer, ser for meg vi må stoppe i veikanten og vente i mange timer til jeg blir bedre, og flere andre scenarier jeg ser for meg. Tar medisin, men den har begrenset virkning. Noen som har noen gode råd? Blir veldig kjedelig nå å bare være i nærheten av hjemmet fordi jeg kan få anfall. Når barnet var mindre var jo det greit. Klarer ikke se hvordan dette kan løses, noen med innspill?

Å tisse på seg med dagens hjelpemidler, uansett årsak, er unødvendig, både hjemme og borte. 
Reiseforsikring, som dekker fra du går ut døra hjemme, og til du er tilbake, har du det? Der finnes og ordninger der forsikringsselskap kjører/frakter bilen hjem ved akutt sykdom. 
Man kan ikke slutte å leve selv om man har kroniske sykdommer. Jeg har en livstruende sykdom som og kommer i plutselige anfall så jeg vet hva det går i. 

Anonymkode: 8678b...b0b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du vært hos nevrolog? Det vil som oftest være mulig å få til bedre behandling enn det du beskriver. 

Full forståelse for at det er hemmende. Jeg må alltid være forberedt på ikke å komme meg hjem om jeg kjører bil et sted, siden jeg blir ute av stand til å være sjåfør under anfall og i rundt fire timer fremover. Greit upraktisk. 

Anonymkode: f2cf9...ac5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 0.44):

Har du prøvd andre anfallsmedisiner? Det sies at en migrenepasient må igjennom tre typer medisiner før man finner en som fungerer. Og det er heller ikke unormalt at en medisin fungerer fint en stund, for så å ikke gi samme effekt lenger.

Anonymkode: 44562...612

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 11.11):

Er du veldig sensitiv og åpen som person, dvs. at du tar inn mye... typ klarsynt/klarfølt? Har du en stressende livsstil? Klarer du å si nei? Setter du grenser for deg selv? Føler du deg overvelmet? Har du mye å gjøre?

https://hinalight.co.uk/blog/spiritual-cause-emotional-pressures-of-the-reason-behind-migraines/

Jeg ville kanskje anbefalt meditasjon eller yoga eller noe. Det kan få deg til å roe ned og evt redusere migrene anfallene. Lær også å si nei og ha grenser for deg selv. Er det mulig med barnevakt eller hjelp til barnepass? Har du søsken, tante, onkler,foreldre eller venner som å kan hjelpe med å være der for barnet?

Anonymkode: d59b4...1ea

Kan dette være tilfelle med folk med migrene? Jeg får migrene i tunge perioder, der jeg ikke har det veldig greit. 

Anonymkode: e3b79...3cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...