Gå til innhold

Inviterer til fest og gjester som spør om de skal bidra/ ta med seg noe et par timer før middagsselskap

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad i å invitere vennegjengen til middagsselskap hos meg, selv om det koster litt og innebærer en del arbeid.

Jeg setter alltid pris på de som spør tidlig om de kan ta med seg en rett. Dette takker jeg ofte ja til, spesielt om vi blir mange. Men jeg stusser over de venninne som rett før selskapet spør om hva de kan ta med; da har jeg jo kjøpt inn, og i gang med å tilberede alt det vi trenger av mat og drikke.

Føler at hvis de genuint ønske/ kunne bidra, hadde de spurt før

Og at de spør om dette rett før for å være høflige..

Er dere enige med meg ?

Noen andre som opplever dette?

Selv pleier jeg  å tilby å ta med en rett i det jeg takker ja til invitasjon.

Anonymkode: dedb2...0bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da er det nok ikke en rett de mener, det forventes at du ordner selv.

det kan være noe drikke, snacks, etc. 

tar de med noe selv om du sier nei? 

Anonymkode: 78b8a...ac3

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

De som spør i siste liten er ikke de som baker en fancy kake eller stiller med en siderett. 

Men de som rett og slett blir usikre på om de skal stille med egen alkohol, vil høre om de skal plukke med noe fra butikken, eller hører i tilfelle du ønsker hjelp til noe i siste liten. 

Selv synes jeg det er rart å tilby å ta med en rett. Jeg vet jo hva jeg ønsker å lage, og vil at ting skal passe sammen. Derfor er min standard frase "bare si fra om det er noe jeg kan hjelpe med!". For ofte er ønsket (også mitt) at noen kommer litt tidlig og bidrar på kjøkkenet, både praktisk og sosialt. 

Uansett er poenget mitt, ingenting er rett eller feil. Her er det bare du har definert normalen ut i fra deg selv. 

Anonymkode: 93095...282

• Liker 18
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har genuint ønske om å bidra, jeg later ikke som, men er nok en blanding av litt usikker og surrete, dessverre! Da har det hendt at jeg har spurt litt sent. Beklager på vegne av oss. Skal prøve å skjerpe meg. 

Anonymkode: 0629c...3e3

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tanken "skal jeg bidra med noe" oppstår dessverre senere i hodet mitt, enn din tanke "skulle ønske gjestene mine kunne bidra med noe" oppstår i ditt…

Anonymkode: cf444...eec

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det de egentlig spør om er om de skal ta med egne drikkevarer.

Anonymkode: 448ef...42e

• Liker 10
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt med en flaske vin uten å ha blitt forespurt om det, som en gest og takk for all jobben du legger ned. 

Anonymkode: 18985...5b7

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg blir bedt bort på middag så går jeg faktisk ut ifra at den som har bedt inn til middagen ordner middagen, ikke at jeg skal stå å lage og ta med mat selv… 

Anonymkode: 3c7a6...5a8

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er glad i å invitere vennegjengen til middagsselskap hos meg, selv om det koster litt og innebærer en del arbeid.

Jeg setter alltid pris på de som spør tidlig om de kan ta med seg en rett. Dette takker jeg ofte ja til, spesielt om vi blir mange. Men jeg stusser over de venninne som rett før selskapet spør om hva de kan ta med; da har jeg jo kjøpt inn, og i gang med å tilberede alt det vi trenger av mat og drikke.

Føler at hvis de genuint ønske/ kunne bidra, hadde de spurt før

Og at de spør om dette rett før for å være høflige..

Er dere enige med meg ?

Noen andre som opplever dette?

Selv pleier jeg  å tilby å ta med en rett i det jeg takker ja til invitasjon.

Anonymkode: dedb2...0bc

Du inviterer fordi du liker å lage til. Det handler, ts, om deg. 

De tilbyr seg ta med noe (ikke tilberede noe) som en gest til deg som vertskap. Ikke til middagen - den har jo du valgt å tilberede fordi du vil det, fordi det gir deg noe. Det de tilbyr deg er som betalingen for et måltid på kafé eller restaurant. De kommer til å ta med noe generisk om du ikke har spesielle ønsker. Har du ønsker som kan skaffes raskt? Da er de villige til å tekkes deg. Tommel opp!

Dette er problemet med å velge å lage seg en livsfortelling der du gjør noe «for andre». Du sier til deg selv at du ofrer noe, og at du dermed på magisk-mystisk vis har fortjent noe i retur. Mens sannheten selvsagt er at du velger gjøre dette fordi du vil. Slik din kompis Arne vil dra på båttur, og din venninne Eva har lyst på en kveld på sofaen med en god bok. Ingen av dem tror de fortjener noe for sin hobby. Selv om de inviterer deg med. Det gjør like selvsagt heller ikke du, ts. Endre livsfortellingen din retning virkeligheten, og livet ditt bedres.

Og, du? Du bør nok ta en liten vurdering på om og når det er ok å tilby ta med noe. Det er ikke alltid ok, fordi det helt åpenbart kan tolkes som et behov for å vise seg frem.

Dersom du så lite liker å lage til at du ønsker at gjestene tilbereder? Inviter ikke på middag, men på matlaging. Felles. Gjør den delen sosial.

Anonymkode: b6a7e...890

• Liker 12
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tanken "skal jeg bidra med noe" oppstår dessverre senere i hodet mitt, enn din tanke "skulle ønske gjestene mine kunne bidra med noe" oppstår i ditt…

Anonymkode: cf444...eec

Sånn er jeg og. 

Anonymkode: 46d03...710

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg TS, og opplever det selv også fra ett av venneparene våre. De andre varierer det litt om se spør eller ikke, og det er helt ok! Fordi jeg forventer ikke at de skal bidra med noe. Men det som irriterer meg med det ene venneparet, er at det virker som at de spør (et par timer før) for å skulle late som at de ønsker å bidra. Dette er et vennepar som vi har laget middag til og spandert på utallige ganger, mens når vi skal til dem er det alltid forventet at vi skal ta med halvparten av ingrediensene og vi har aldri kommet til ferdig middag.

Anonymkode: e045e...d41

• Liker 1
Skrevet

For meg ville det vært helt unaturlig å spørre om jeg skal bidra med mat når noen andre inviterer på middag, jeg hadde rett og slett vært redd for å bli oppfattet som frekk. Det ville også vært like uvant for meg å anta/håpe på at andre skal ta med mat hvis jeg inviterer på middag. Hvis det er en type venne/spleis middag man ønsker så bør man også være relativt tydelig på det i kommunikasjonen. Når jeg får spørsmålet "skal jeg ta med noe" så antar jeg at de mener vin eller typ kake til kaffen etter maten, det hadde aldri falt meg inn at de snakket om å ta med mat til en middag jeg har invitert til. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

TS, kanskje du skulle forsøke å takke ja neste gang. Feks. til drikke, frukt, kake fra butikken etc.

Anonymkode: e045e...d41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke falt meg inn å be gjester ta med «en rett» når jeg inviterer til middag! Hvis du tenker spleiselag/kurvfest så opplyser du om det når du inviterer.

Ellers tar ikke folk med seg annet enn en vertinnegave.

Anonymkode: bc790...b6a

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke spurt men bare tatt med en flaske vin og/eller noe sjokolade/godteri så fikk vertinnen bestemme om hun vil servere det eller ei 

Anonymkode: fba13...b40

• Liker 1
Skrevet

Det ville aldri falt meg inn å spørre om jeg skulle ta med en rett om noen inviterte meg til middag, og jeg ville synes det var like rart å få spørsmålet - jeg inviterer ikke til spleiselag. 

Å spørre samme dag om man skal ta med seg noe er et spørsmål om drikkevarer/snacks/"har du glemt noe?", ikke at man skal bidra med noe substansielt. Har du ønske  om det, må du ta det opp når du inviterer. 

• Liker 12
Skrevet

Når det blir spurt så tett på selskapet er det nok snakk om småting som kanskje er glemt. Drikkevare, en ingrediens, eller snacks. 

• Liker 6
Skrevet

Synes det er merkelig å skulle ta med en rett når man er invitert til middag, med mindre det er det som er spesifikt planlagt fra start. Om du forventer at gjestene skal lage maten, så må du vel nesten si det når du inviterer.

Synes det er hyggelig med de som spør rett før, man innser jo gjerne midt i matlagingen at man er tom for isbiter eller noe, da er det veldig hjelpsomt med de som går innom butikken på veien. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier ofte "si fra om jeg kan bidra med noe" når jeg blir invitert. Noen ganger hører jeg ingenting, og noen ganger får jeg en sånn "kan du ta med dessert, en boks vaniljeis, en ett eller annet". Hender også jeg sender melding samme dag, spesielt hvis den/de jeg skal til bor litt utenfor allfarvei, og da er det gjerne sånn "vi glemte fløte til desserten, kan du kjøpe med kremfløte?" eller en pose chips e.l. For øvrig er ikke min omgangskrets så fancy at menyen er detaljplanlagt ut fra smak, og hvis noen tar med en ekstra salat til middag for å være grei, så havner den på bordet uten sure miner fra noen. 

Anonymkode: f8225...c75

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...