Mayer Skrevet 1. juli 2024 #1 Del Skrevet 1. juli 2024 (endret) Kontekst: normal inntekt eller noe mindre enn snittet, med selveierbolig som kan kreve oppussing i fremtiden. Beskriv en annen kontekst hvis du svarer ut fra en annen livssituasjon Del gjerne hva du har nå eller har som mål å oppnå Endret 1. juli 2024 av Mayer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #2 Del Skrevet 2. juli 2024 Jeg har ingen tradisjonell bufferkonto. Har alt av sparepenger i aksjer og investert i crowdlending. Jeg har minimum skattetrekk, så har derfor ganske mye utbetalt i mnd og kjøper absolutt alt med kredittkort som jeg betaler ved forfall hver måned. Jeg er midt i 50-årene og har aldri hatt akutte utgifter som ikke kunne tas på kredittkort og deretter dekkes av et par lønnsutbetalinger(dvs inneværende måned og neste måned, før forfall på kredittkort). Anonymkode: 9804d...4ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #3 Del Skrevet 2. juli 2024 Jeg har aldri hatt behov for å bruke alt som er på konto. Så har aldri tenkt buffer i tradisjonell forstand, og har heller aldri vært i en situasjon der jeg ikke kan ta en uforutsett utgift. Jeg har en del i fond som jeg helst ikke tar av, men det er jo en slags buffer dersom noe veldig uforutsett, som arbeidsledighet, skulle skje. Ellers er mye bundet i 3mnd og 6mnd fastrenteinnskudd, da disse har vært så gunstige i det siste. Hadde det skjedd noe veldig uforutsett har man jo kredittkort frem til man kan frigjøre noen av disse midlene. Og så hadde vi mulig utsatt kjøp av ny bil (som er en av tingene disse pengene er tiltenkt) et-par måneder. Anonymkode: cb89f...baa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #4 Del Skrevet 2. juli 2024 Jeg er 50+ og har to mnd lønner på buffer samt at jeg som regel aldri går tom på lønnskonto lengre.. Kjøper stort sett det jeg vil ha og tenker ikke over økonomi til hverdags da det surrer og går av seg selv. Anonymkode: 65d57...8ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #5 Del Skrevet 2. juli 2024 Minst 100K på sparekonto. Anonymkode: 45dae...58c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 2. juli 2024 #6 Del Skrevet 2. juli 2024 Hensikten med en buffer er jo å klare en større uforutsett utgift uten å trenge å låne penger. Det kan være en havarert vaskemaskin, reparasjon av bilen, en uventet stor strømregning, en egenandel på en forsikringsskade eller kanskje en periode med redusert inntekt. En bra buffer vil for de fleste være en månedslønn eller to, tenker jeg. Får du til mer, er det supert. Bufferen trenger ikke være tilgjengelig sånn umiddelbart, holder om du får tak i pengene i løpet av noen dager, derfor kan den godt plasseres i fond eller annen sparing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #7 Del Skrevet 2. juli 2024 Jeg har vært student nå og har hatt 30k på buffer hele studieperioden. Nå i overgangen til jobb har jeg økt til 50k siden det er flere mnd mellom siste lønn fra deltidsjobben og stipendet fra lånekassen, til jeg får lønn fra nyjobben. Har gjort det slik så jeg ikke behøver å stresse over faste utgifter på ca 10k i mnd og slik at jeg kan ha råd til å gjøre det jeg vil nå på sommeren. Resten av pengene mine er i fond. Anonymkode: 837ec...37a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlackSunshine Skrevet 2. juli 2024 #8 Del Skrevet 2. juli 2024 Hallo. Jeg tenker at i din situasjon bør 2-3 x netto månedsforbruk være nok. Jeg har det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bagnus Skrevet 2. juli 2024 #9 Del Skrevet 2. juli 2024 Jeg er 30+ med samboer og barn. Meg og samboeren har en felles sparekonto der vi sparer 4000 mnd. Vis det brenner på dass kan vi ta herifra. Jeg har bare 10 000 på bufferen. Bruker nesten alt jeg har til overs på å betale ned gjeld. Denne bufferen er liten. Men den hjelper faktisk en god del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra200 Skrevet 2. juli 2024 #10 Del Skrevet 2. juli 2024 150 000 stående på høyrentekonto tilgjengelig, alt annet i fond + ekstra nedbetaling av boliglån slik at man i verste fall har mulighet til å låne opp på huset 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #11 Del Skrevet 2. juli 2024 100.000 på høyrentekonto. Alenemor med hus . Med begrunnelse at da tåler vi det aller meste. Kunne betalt ned på boliglån endel av det. Men ville da følt på utrygghet. Renta på sparekonto er høy nå. Så forskjellen på å betale det inn på boliglån er liten. Anonymkode: 367c2...d35 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #12 Del Skrevet 2. juli 2024 En årslønn hver på sparekonto. Ingen gjeld. Begge 50+ og ingen barn. Han begynte å jobbe etter 9. klasse, jeg gikk 2 år på videregående (yrkesfag) før jeg begynte som lærling. Vi har hus, biler og båt. Anonymkode: 38bc6...7e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 2. juli 2024 #13 Del Skrevet 2. juli 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: En årslønn hver på sparekonto. Ingen gjeld. Begge 50+ og ingen barn. Han begynte å jobbe etter 9. klasse, jeg gikk 2 år på videregående (yrkesfag) før jeg begynte som lærling. Vi har hus, biler og båt. Anonymkode: 38bc6...7e2 Jeg håper i det minste renta er over 5%... Men hva er greia med å ha så mye penger stående uten mål og mening? I de fleste tilfeller er det vesentlig bedre å ha et kredittkort eller to med grense på 50'000 liggende i tilfelle kriser og så har man kapital tilgjengelig i fond. Å ha 100-200k (eller to årslønner) stående på sparekonto er jo økonomisk idioti. Så om det skulle gå galt med noe så betaler man ting med kredittkortet, og så har man 30 dager på å flytte kapitalen rundt slik at man kan betale kredittkortregninga når den kommer. Man bør i det minste sørge for at de pengene man har stående har best mulig rente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #14 Del Skrevet 2. juli 2024 newman01 skrev (13 minutter siden): Jeg håper i det minste renta er over 5%... Men hva er greia med å ha så mye penger stående uten mål og mening? I de fleste tilfeller er det vesentlig bedre å ha et kredittkort eller to med grense på 50'000 liggende i tilfelle kriser og så har man kapital tilgjengelig i fond. Å ha 100-200k (eller to årslønner) stående på sparekonto er jo økonomisk idioti. Så om det skulle gå galt med noe så betaler man ting med kredittkortet, og så har man 30 dager på å flytte kapitalen rundt slik at man kan betale kredittkortregninga når den kommer. Man bør i det minste sørge for at de pengene man har stående har best mulig rente. Ikke meg du spør. Men merker jeg har sluttet å bry meg litt selv. Er ikke av typen som bruker mer penger bare fordi jeg har de, så går stort sett med overskudd hver måned også etter trekk til fond. Jeg og mannen er barnløse, og i godt betalte jobber, og kommer nok til å gå i graven med mange millioner på bok. Vet jeg burde endret til fleksilån og betalt ned store deler av boliglån, da dette ville kastet mer av seg en fastrenteinnskuddene jeg nå styrer på med. Men er ikke viktig nok til at jeg får ut fingeren. Tror jeg har ca 200 000 på vanlig lønnskonto nå etter feriepenger, som også burde vært flyttet. Anonymkode: cb89f...baa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #15 Del Skrevet 2. juli 2024 Ingen buffer, men 800000 i disponibel kreditt på rammelånet. Anonymkode: 451d4...352 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 2. juli 2024 #16 Del Skrevet 2. juli 2024 (endret) Buffer er en ting, men du må ha konto for vedlikehold om du ikke har et rammelån feks til å ta den utgiften. Vi har akkurat røket på 170.000 i utgifter på huset, vi hadde budsjettert for maling og noe kledning, men så viste det seg at såpass mye av kledningen på sørveggen måtte byttes at vi like gjerne tok hele veggen. Da var det veldig greit å ha en buffer til å ta de ekstra 50.000! vi sparer egentlig mest i fond, men siden vi nå har tappet både vedlikeholdskontoen og bufferkonto er halvert så endrer vi til kontosparing noen måneder nå. Huset vårt er ca 30 år gammelt og har nå nådd «levetid» på vinduer, ytterdør, varmtvannstank etc så det kommer til å ryke på litt kostnader de neste årene. Vi må derfor ha mer tilgjengelig kapital enn de som har nytt hus eller leilighet. min rene bufferkonto er på 100.000, mannen har tilsvarende. Fordi vi er mest komfortabel med å ha såpass med tilgjengelig kapital, vi har to hjemmeboende ungdommer og en på hybel, så det kommer plutselig større utgifter på pc/skoleturer/ flytur hjem på besøk fra studiestedet/ kjøretimer/utstyr/ konfirmasjoner ++ som vi hjelper til med, så buffern vår er også for å dekke studenten sitt behov for buffer/ekstra hjelp poenget er: spørs på boligsituasjon og livssituasjon. Er det dyreste du kan ryke på en ny vaskemaskin fordi du er voksen alene i en ny leilighet trenger du kanskje 10.000. Er du familie med tre barn i hus som krever vedlikehold for 150.000, skoleturer for 10.000, og reparasjon av bilen for 15.000 i tillegg til ny vaskemaskin så bør du ha en plan for vedlikeholdskostnad av huset (sparekonto/rammelån) og en buffer på 100.000…. Endret 2. juli 2024 av Summeer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #17 Del Skrevet 2. juli 2024 jeg har alltid ca 3brutto månedslønner på lett tilgjengelig konto med 4,6% rente. Resten er plassert i diverse fond. Som deg tjener jeg litt under medianlønn, eier enebolig som har behov for noe oppgraderinger etterhvert, utover normalt vedlikehold. Anonymkode: a5376...16f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayer Skrevet 3. juli 2024 Forfatter #18 Del Skrevet 3. juli 2024 Jeg har ca 400 000 i buffer på vanlig sparekonto. Ca 200 000 i gjeld og tjener litt under snittet. Kunne friste å slette gjelden, men er kanskje bedre å ha pengene tilgjengelig. Må snart beregne kjøp av ny bil og kanskje litt andre kostbare ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #19 Del Skrevet 3. juli 2024 Har flere bufferkontoer. En til bil, en til hytte og en felleskonto sammen med samboer (går til alt felles som husleie, ferie, møbler, felles mat). Fast trekk den 1. hver måned. Hvor mye som står på hver konto varierer, men akkurat nå er det ca 30.000 på bil, 60.000 på hytte (under oppussing) og 6000 kr på felleskontoen (nylig vært på ferie) Anonymkode: c8794...3e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #20 Del Skrevet 3. juli 2024 newman01 skrev (23 timer siden): Jeg håper i det minste renta er over 5%... Men hva er greia med å ha så mye penger stående uten mål og mening? I de fleste tilfeller er det vesentlig bedre å ha et kredittkort eller to med grense på 50'000 liggende i tilfelle kriser og så har man kapital tilgjengelig i fond. Å ha 100-200k (eller to årslønner) stående på sparekonto er jo økonomisk idioti. Så om det skulle gå galt med noe så betaler man ting med kredittkortet, og så har man 30 dager på å flytte kapitalen rundt slik at man kan betale kredittkortregninga når den kommer. Man bør i det minste sørge for at de pengene man har stående har best mulig rente. Nei, det er veldig smart mtp.at man plutselig kan miste jobb, for eksempel, eller ønsker å slutte selv. Såkalte "fuck you money". Anonymkode: ea3d1...ab9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå