Gå til innhold

100% sykemeldt men må møte på jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For noe tull. Arbeidsgiver får bare en kort versjon av sykmeldingen hvor det ikke er rom for å skrive så mye. Når legen har sykmeldt noen 100% sier det seg selv at legen mener man ikke skal på jobb. Arbeidsgiver har ikke rett til å tvinge syke på jobb.

Anonymkode: 74572...7ff

Legen har god plass til å skrive sin anbefaling i arbeidsgivers del. 

Når arbeidsgiver kaller inn til dialogmøte er man pliktig til å møte ellers mister man retten til sykepenger.

Som jeg skrev tidligere er det få arbeidsgivere som krever dialogmøte på dag 1 av sykemelding.

Er mange som burde lese seg opp på reglene rundt sykemelding og oppfølging av sykemeldte.

For eksempel så betyr ikke en 50% sykemelding at du skal jobbe bare 50% i timer. Det kan bety at du er 100% på jobb, men bare skal gjøre 50% av arbeidsoppgavene dine. Alt etter hva legen, arbeidsgiver og arbeidstaker avtaler.

Anonymkode: b20d7...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skriver at arb.giver kan kreve at man møter på jobb første dag i 100% sykemelding… hva om man er sykemeldt en uke pga kraftig influensa? Eller brudd i ryggen? Eller brudd i begge armer og begge bein? Det vet jo ikke arbeidsgiver ut fra sykemeldingen. Dt står ikke diagnose der og arb.giver har ikke krav på å vite den heller. Jeg hadde i hvert fall fått hakeslepp hvis jeg var steinsyk, leverte sm og sjefen min krevde at jeg kom på jobb… 

Anonymkode: be96f...347

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dere som skriver at arb.giver kan kreve at man møter på jobb første dag i 100% sykemelding… hva om man er sykemeldt en uke pga kraftig influensa? Eller brudd i ryggen? Eller brudd i begge armer og begge bein? Det vet jo ikke arbeidsgiver ut fra sykemeldingen. Dt står ikke diagnose der og arb.giver har ikke krav på å vite den heller. Jeg hadde i hvert fall fått hakeslepp hvis jeg var steinsyk, leverte sm og sjefen min krevde at jeg kom på jobb… 

Anonymkode: be96f...347

Man får uansett ikke 14 dager sykemelding for influensa eller annen kortvarig sykdom. Derfor er det spesielt behov for avklaring om restarbeidsevne.

Anonymkode: 349ef...e76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 10.00):

Det er viktig å komme raskt i gang med tilrettelegging. så arbeidsgiver kan absolutt kreve at arbeidstaker kommer på jobb.

Også når man er 100% sykmeldt, dette da arbeidsgiver alltid skal forsøke å tilrettelegge.

Han bør  gå på jobb og ta samtalen, og være samarbeidsvillig.

Som ansatt har man forpliktelser også under sykefravær. Blant annet å være i arbeidsrelatert aktivitet så raskt som mulig.

Man skal vurdere hvor mye arbeid som kan gjøres i sykmeldingsperioden, også når man er 100% sykmeldt.

Hvis arbeidstaker ikke samarbeider kan man miste retten til sykepenger.

 

Jobber med dette og dt er vanlig at folk tror at man tar helt "fri" ved 1005 sykmelding, det er ikke tilfelle.

Man skal alltid ta en samtale og vurdere hva som kan gjøres

Anonymkode: dd90c...30a

Om min leder hadde kontret med "Du jobber for meg, ikke legen" ved en sykemelding, så hadde jeg nok blitt mindre samarbeidsvillig selv. Hvis arbeidsgiver blir formell og firkantet, så blir jeg det også, og det vil være slutt på all tilgjengelighet i helger og ekstraarbeid utover arbeidstid ellers, og en slik bestridelse av sykemelding ville ha blitt møtt med juridiske tiltak fra min side. 

Anonymkode: 4d67c...0ea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 11.59):

Det er helt feil. Ikke informer om ting du ikke har peiling på.

Anonymkode: dd90c...30a

Det er ikke feil, nei.

Anonymkode: 74572...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...