Gå til innhold

100% sykemeldt men må møte på jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mann var hos legen i dag og ble 100% sykemeldt 14 dager pga nyoppstått sykdomstilstand. Beskjeden fra legen var tydelig - hold deg hjemme og i mest mulig ro.

Etter over 20 år i arbeidslivet har han aldri vært sykemeldt og sykefraværsdager kan telles på en hånd. Det sitter langt inne hos han å ikke møte på jobb.

I dag da han leverte sykemelding fikk han beskjed fra arbeidsgiver (privat bedrift) at han uansett må møte på jobb til vanlig tid i morgen da de ønsker å forsøke tilrettelegging. Min mann presiserte at legen har bedt han om å ikke gå på jobb, men fikk da til svar at « du jobber for meg og ikke for legen».

Jeg er helt rystet og utrolig lei på mannen sine vegne. Han får ikke den hvilen han trenger for å bli frisk raskest mulig. 
Jeg har heller ingen erfaring med sykemelding, er dette her vanlig?

Anonymkode: 3aa04...6df

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ekstremt uproft av arbeidsgiver - nei, man har ikke noen plikt til å møte etter så kort tid - dialog er riktig, men selvsagt kan ikke arbeidsgiver kreve at man møter opp fysisk når man er syk og legen har beordret ro.

Anonymkode: 85651...91f

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke at han må det. Da får arbeidsgiver ta kontakt med NAV hvis arbeidsgiver trenger å få informasjon om hvordan dette fungerer. Be mannen din drite i det og ta det med ro hjemme.

Anonymkode: 13aa5...c42

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal ikke på jobb! Tilrettelegging skal ordnede etter 14 dager (om jeg ikke husker helt feil). 

Anonymkode: 1ae64...e5e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten bør mannen din ta kontakt med fagforening hvis han er organisert og verneombud angående dette.

Anonymkode: 13aa5...c42

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs helt hva det er av symptombilde, men å kreve at man starter med tilrettelegging dag 1 av 100% sykemelding er ikke vanlig nei!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal si i fra før man går til legen, slik at bedrift kan tilrettelegge da.

Hvis det er plutselig, kan ikke jobben si noe. Be legen sende Mail/ringe. Sjefen her er sikkert ikke vant til sm.

Anonymkode: 0b65c...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krass sjef…

Men jeg tenker jo at han møter opp, og tar samtalen. Sjefen vil kanskje bare spør hvordan det går, og om de kan tilrettelegge. 
På min arbeidsplass erfarer vi at sykemeldte vil på jobb, uansett. Men vi kan ikke alltid tilrettegge for de. 
 

Om mannen din er ærlig med sjefen, så kan det komme mye godt ut av dette, tross alt.

Anonymkode: 2c704...5f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har plikt til å samarbeide med arbeidsgiver for å hindre unødvendig lange sykemeldingsperioder.

Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge, men enkelte ganger er ikke dette mulig.

Man er sykemeldt fra arbeidsoppgavene sine og ikke arbeidsplassen.

Om ikke legen har spesifisert i sykemeldingen at din mann ikke skal møte på jobb kan arbeidsgiver pålegge han å møte.

MEN de færreste arbeidsgivere krever dette. De følger heller dialogmøteplanen til nav.

Din mann bør møte opp og høre hva arbeidsgiver har å si, forklare sin side av saken. Om arbeidsgiver er vanskelig tar han kontakt med legen på ny for da har legen evt skrevet sykemeldingen for dårlig.

Anonymkode: b20d7...43b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å komme raskt i gang med tilrettelegging. så arbeidsgiver kan absolutt kreve at arbeidstaker kommer på jobb.

Også når man er 100% sykmeldt, dette da arbeidsgiver alltid skal forsøke å tilrettelegge.

Han bør  gå på jobb og ta samtalen, og være samarbeidsvillig.

Som ansatt har man forpliktelser også under sykefravær. Blant annet å være i arbeidsrelatert aktivitet så raskt som mulig.

Man skal vurdere hvor mye arbeid som kan gjøres i sykmeldingsperioden, også når man er 100% sykmeldt.

Hvis arbeidstaker ikke samarbeider kan man miste retten til sykepenger.

 

Jobber med dette og dt er vanlig at folk tror at man tar helt "fri" ved 1005 sykmelding, det er ikke tilfelle.

Man skal alltid ta en samtale og vurdere hva som kan gjøres

Anonymkode: dd90c...30a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å be legen skrive legeerklæring til jobben på at han ikke skal møte det. 

Anonymkode: 8bca8...2ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man har plikt til å samarbeide med arbeidsgiver for å hindre unødvendig lange sykemeldingsperioder.

Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge, men enkelte ganger er ikke dette mulig.

Man er sykemeldt fra arbeidsoppgavene sine og ikke arbeidsplassen.

Om ikke legen har spesifisert i sykemeldingen at din mann ikke skal møte på jobb kan arbeidsgiver pålegge han å møte.

MEN de færreste arbeidsgivere krever dette. De følger heller dialogmøteplanen til nav.

Din mann bør møte opp og høre hva arbeidsgiver har å si, forklare sin side av saken. Om arbeidsgiver er vanskelig tar han kontakt med legen på ny for da har legen evt skrevet sykemeldingen for dårlig.

Anonymkode: b20d7...43b

Dette er omtrent det jeg også ville sagt! 

NAV kan også basert på arbeidsgiver sine rapporter og sykemeldingen legen har skrevet avslå sykemeldingen slik at han ikke får betalt for dagene han ikke har vært på jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en arbeidsplass jeg hadde sluttet i. Hvis sjefen er så vanskelig, hadde jeg ikke giddet

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Man har plikt til å samarbeide med arbeidsgiver for å hindre unødvendig lange sykemeldingsperioder.

Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge, men enkelte ganger er ikke dette mulig.

Man er sykemeldt fra arbeidsoppgavene sine og ikke arbeidsplassen.

Om ikke legen har spesifisert i sykemeldingen at din mann ikke skal møte på jobb kan arbeidsgiver pålegge han å møte.

MEN de færreste arbeidsgivere krever dette. De følger heller dialogmøteplanen til nav.

Din mann bør møte opp og høre hva arbeidsgiver har å si, forklare sin side av saken. Om arbeidsgiver er vanskelig tar han kontakt med legen på ny for da har legen evt skrevet sykemeldingen for dårlig.

Anonymkode: b20d7...43b

Boomer? Den eneste generasjonen jeg kjenner som har SÅ respekt for arbeidsgiver at de møter selv om de er syke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig på tryne av arbeidsgiver. Dette er oppskriften på å skaffe seg illojale arbeidstakere. Det handler om å gi og ta mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Dette har åpenbart ikke sjefen skjønt. 

Når man har vært en lojal og pliktoppfyllende arbeidstaker i mange år og man blir møtt på denne måte ved plutselig sykdom, hadde jeg gitt sjefen finger'n.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Han skal ikke på jobb! Tilrettelegging skal ordnede etter 14 dager (om jeg ikke husker helt feil). 

Anonymkode: 1ae64...e5e

Det stemmer ikke. Arbeidsgiver er pliktig til å etterspørre restarbeidsevne og behov for tilrettelegging. Om man har vondt i foten men likevel kan utføre hele eller delvis arbeidsoppgaver så skal man gå på jobb. Det samme gjelder om man bare trenger mer tid på å utføre oppgavene.

Anonymkode: 349ef...e76

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man har plikt til å samarbeide med arbeidsgiver for å hindre unødvendig lange sykemeldingsperioder.

Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge, men enkelte ganger er ikke dette mulig.

Man er sykemeldt fra arbeidsoppgavene sine og ikke arbeidsplassen.

Om ikke legen har spesifisert i sykemeldingen at din mann ikke skal møte på jobb kan arbeidsgiver pålegge han å møte.

MEN de færreste arbeidsgivere krever dette. De følger heller dialogmøteplanen til nav.

Din mann bør møte opp og høre hva arbeidsgiver har å si, forklare sin side av saken. Om arbeidsgiver er vanskelig tar han kontakt med legen på ny for da har legen evt skrevet sykemeldingen for dårlig.

Anonymkode: b20d7...43b

For noe tull. Arbeidsgiver får bare en kort versjon av sykmeldingen hvor det ikke er rom for å skrive så mye. Når legen har sykmeldt noen 100% sier det seg selv at legen mener man ikke skal på jobb. Arbeidsgiver har ikke rett til å tvinge syke på jobb.

Anonymkode: 74572...7ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare å be legen skrive legeerklæring til jobben på at han ikke skal møte det. 

Anonymkode: 8bca8...2ba

og hva mener du en sykemelding er?? 🤦‍♀️

Anonymkode: 2504d...283

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

For noe tull. Arbeidsgiver får bare en kort versjon av sykmeldingen hvor det ikke er rom for å skrive så mye. Når legen har sykmeldt noen 100% sier det seg selv at legen mener man ikke skal på jobb. Arbeidsgiver har ikke rett til å tvinge syke på jobb.

Anonymkode: 74572...7ff

Det er helt feil. Ikke informer om ting du ikke har peiling på.

Anonymkode: dd90c...30a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ella Grisella skrev (3 timer siden):

Boomer? Den eneste generasjonen jeg kjenner som har SÅ respekt for arbeidsgiver at de møter selv om de er syke.

God på å dra feil konklusjoner basert på ett lite innlegg?

Anonymkode: b20d7...43b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...