Gå til innhold

Valg av bånd til hund/valp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en uenighet her hjemme, samboeren min mener vi skal bruke strupebånd, «slip leash» eller hva de kalles på vår valp. Han mener dette er trygt, og gir mer kontroll over hunden, han følger en del hundetrenere i USA og England hvor dette virker å praktiseres mer enn her i Norge. Jeg har derimot blitt lært av ulike her at man skal bruke sele, evt halsbånd med forsiktighet. Hva er deres syn på dette? Og har noen erfaringer dem vil dele? Samboer mener sele bare gir hunden et behov for å trekke, noe hundetrenere han følger i det minste sier i deres videoer. 

Anonymkode: 27f8b...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har labrador i Storbritannia, og det er dessverre en del folk som bruker "slip lead" her borte, men også mange hundetrenere som er imot det og ikke tillater det på kursene sine, blant annet min. Hun forbyr også elektriske halsbånd, som dessverre er en greie (de kaller det "balanced training"). Jeg vet om et par "seriøse" hundetrenere som driver med slip lead her borte, og til og med de er enige om at det IKKE skal brukes med mindre det er i samarbeid med en god hundetrener som kan lære deg å gjøre det på "en skikkelig måte". Tenk hvor farlig det er om hunden ser en katt eller et ekorn og det båndet strammer seg over strupen.

Selv har jeg brukt en hundetrener som bare driver med positive reinforcement, og det har gått helt fint. Dette med at sele gjør at hunden trekker, er bare tull. Hunden trekker ikke om du trener den til å ikke trekke. Sele gjør bare at den ikke skader seg når den trekker. Min labrador går alltid i sele og trekker aldri.

Anonymkode: 703ee...497

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

§26 i dyrevelferdsloven: å bruke utstyr på en måte som påfører hunden frykt, skade, smerte eller andre belastninger, for eksempel feil eller uvettig bruk av pigghalsbånd eller strupehalsbånd. 

Strupehalsbånd bør aldri brukes på hunder som trekker. Det kan gjøre alvorlig skade på luftrøret. Luftrøret kan kollapse ved et hardt rykk, eller kollapse over måneder/år. 

Hjernen til valper og unghunder har ikke utviklet seg nok til at de klarer å unngå impulser, som å kaste seg ut til siden, løpe etter en fugl osv. De er ikke gamle nok til å forstå konseptet med å gå fint i bånd. De har ikke blitt trent opp til å ØNSKE å gå fint i bånd. I tillegg har de underutviklet muskler, og derfor har de omtrent ingen beskyttelse rundt hals og nakke. Et strupebånd kan gjøre svært stor skade på en valp, spesielt om eieren er en type som tror han må "være sjef" og "sette hunden på plass".

Jeg har to hunder av en aktiv, krevende rase. Begge bruker sele, og ingen av de trekker. Hunder med høyt stressnivå vil trekke uansett hvor ubehagelig det føles. Det er en eier i nabolaget som bruker strupehalsbånd på sin hund, og har gjort det siden den var liten. Det var en flott unghunder, men den ble reaktiv på andre hunder fordi den ble regelrett kvalt hver gang den passerte andre hunder på gata. Den ble gira, ble kvalt, og den lærte at andre hunder = ubehag, og ble derfor aggressiv. Nå henger den i båndet og flekker tenner og kjefter og hoster og heser hver gang den passerer andre hunder. Det er trist.

Grunnen til at din mann tror strupehalsbånd fungerer, er fordi disse hundetrenerne først viser klipp av en reaktiv/aggressiv hund, også viser de klipp av samme hund som nå går rolig forbi andre hunder og "kurert". Det er ikke strupehalsbåndet som har ført til en roligere hund. Disse hundetrenerne bruker flooding og ren utmattelse til å "trene" hunden. Når hunden etter noen timer har emosjonelt slått seg av og er totalt utmattet, går den fint i bånd. Ser man derimot på kroppsspråket, så ser man ikke en glad, selvsikker hund, men en hund som er brutt ned.

Ingen trenere som følger ny forskning innen hundetrening, bruker strupehalsbånd. 

Anonymkode: a660d...45f

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har labrador i Storbritannia, og det er dessverre en del folk som bruker "slip lead" her borte, men også mange hundetrenere som er imot det og ikke tillater det på kursene sine, blant annet min. Hun forbyr også elektriske halsbånd, som dessverre er en greie (de kaller det "balanced training"). Jeg vet om et par "seriøse" hundetrenere som driver med slip lead her borte, og til og med de er enige om at det IKKE skal brukes med mindre det er i samarbeid med en god hundetrener som kan lære deg å gjøre det på "en skikkelig måte". Tenk hvor farlig det er om hunden ser en katt eller et ekorn og det båndet strammer seg over strupen.

Selv har jeg brukt en hundetrener som bare driver med positive reinforcement, og det har gått helt fint. Dette med at sele gjør at hunden trekker, er bare tull. Hunden trekker ikke om du trener den til å ikke trekke. Sele gjør bare at den ikke skader seg når den trekker. Min labrador går alltid i sele og trekker aldri.

Anonymkode: 703ee...497

Takk for svar, vi bodde i utlandet tidligere hvor det var svært vanlig men har ikke sett noen bruke det her annet enn utstilling.. er redd det skal skje noe som du nevner her, at hund skal løpe mot noe og bli kvelt. Det er og snakk om en valp, som ikke har lært bånd trening enda, men det er også derfor samboeren min mener det er «tull» å bruke noe annet enn slip lead. Vi skal på valpekurs snart, så satser på litt innspill der også fra hundetrener:) jeg har jo sett en del av videoene han følger rundt omkring, men er skeptisk til bruken av dette uten skikkelig læring slik du skriver pga faren for å bruke det feil. Virker jo svært nyttig for mange, spesielt i videoene fra YouTube, veldig enkelt å bli «blind» når man ser disse videoene føler jeg😅😅 

Anonymkode: 27f8b...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar, vi bodde i utlandet tidligere hvor det var svært vanlig men har ikke sett noen bruke det her annet enn utstilling.. er redd det skal skje noe som du nevner her, at hund skal løpe mot noe og bli kvelt. Det er og snakk om en valp, som ikke har lært bånd trening enda, men det er også derfor samboeren min mener det er «tull» å bruke noe annet enn slip lead. Vi skal på valpekurs snart, så satser på litt innspill der også fra hundetrener:) jeg har jo sett en del av videoene han følger rundt omkring, men er skeptisk til bruken av dette uten skikkelig læring slik du skriver pga faren for å bruke det feil. Virker jo svært nyttig for mange, spesielt i videoene fra YouTube, veldig enkelt å bli «blind» når man ser disse videoene føler jeg😅😅 

Anonymkode: 27f8b...760

ts

Anonymkode: 27f8b...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

§26 i dyrevelferdsloven: å bruke utstyr på en måte som påfører hunden frykt, skade, smerte eller andre belastninger, for eksempel feil eller uvettig bruk av pigghalsbånd eller strupehalsbånd. 

Strupehalsbånd bør aldri brukes på hunder som trekker. Det kan gjøre alvorlig skade på luftrøret. Luftrøret kan kollapse ved et hardt rykk, eller kollapse over måneder/år. 

Hjernen til valper og unghunder har ikke utviklet seg nok til at de klarer å unngå impulser, som å kaste seg ut til siden, løpe etter en fugl osv. De er ikke gamle nok til å forstå konseptet med å gå fint i bånd. De har ikke blitt trent opp til å ØNSKE å gå fint i bånd. I tillegg har de underutviklet muskler, og derfor har de omtrent ingen beskyttelse rundt hals og nakke. Et strupebånd kan gjøre svært stor skade på en valp, spesielt om eieren er en type som tror han må "være sjef" og "sette hunden på plass".

Jeg har to hunder av en aktiv, krevende rase. Begge bruker sele, og ingen av de trekker. Hunder med høyt stressnivå vil trekke uansett hvor ubehagelig det føles. Det er en eier i nabolaget som bruker strupehalsbånd på sin hund, og har gjort det siden den var liten. Det var en flott unghunder, men den ble reaktiv på andre hunder fordi den ble regelrett kvalt hver gang den passerte andre hunder på gata. Den ble gira, ble kvalt, og den lærte at andre hunder = ubehag, og ble derfor aggressiv. Nå henger den i båndet og flekker tenner og kjefter og hoster og heser hver gang den passerer andre hunder. Det er trist.

Grunnen til at din mann tror strupehalsbånd fungerer, er fordi disse hundetrenerne først viser klipp av en reaktiv/aggressiv hund, også viser de klipp av samme hund som nå går rolig forbi andre hunder og "kurert". Det er ikke strupehalsbåndet som har ført til en roligere hund. Disse hundetrenerne bruker flooding og ren utmattelse til å "trene" hunden. Når hunden etter noen timer har emosjonelt slått seg av og er totalt utmattet, går den fint i bånd. Ser man derimot på kroppsspråket, så ser man ikke en glad, selvsikker hund, men en hund som er brutt ned.

Ingen trenere som følger ny forskning innen hundetrening, bruker strupehalsbånd. 

Anonymkode: a660d...45f

Takk for svar!:) enig i det du skriver, og jeg tror nok han blir litt blind eller lurt av disse video klippene av hundetrenere andre steder i verden. Han er foreløpig veldig overbevist om at dominanse er den riktige måten å oppdra en hund, men min erfaring med fler hunder (inkl problem hunder) er totalt motsatt. Men vi skal på valpekurs, så jeg håper det hjelper å høre fra noen andre enn meg. Han har ikke hatt hund før, men jeg har hatt ulike typer både fra valpestadiet og omplasseringshunder. Har aldri hatt en trener/adferdsterapaut si til meg at jeg skal benytte disse båndene han påstår man MÅ ha, er noen år siden jeg hadde hund sist så lurte først på om det var noe «nytt» da videoene han viste meg er fra 2023/24. Har hørt om det før, men da aldri noe positivt, før han viste meg noen videoer her og der😅 

ts

Anonymkode: 27f8b...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar, vi bodde i utlandet tidligere hvor det var svært vanlig men har ikke sett noen bruke det her annet enn utstilling.. er redd det skal skje noe som du nevner her, at hund skal løpe mot noe og bli kvelt. Det er og snakk om en valp, som ikke har lært bånd trening enda, men det er også derfor samboeren min mener det er «tull» å bruke noe annet enn slip lead. Vi skal på valpekurs snart, så satser på litt innspill der også fra hundetrener:) jeg har jo sett en del av videoene han følger rundt omkring, men er skeptisk til bruken av dette uten skikkelig læring slik du skriver pga faren for å bruke det feil. Virker jo svært nyttig for mange, spesielt i videoene fra YouTube, veldig enkelt å bli «blind» når man ser disse videoene føler jeg😅😅 

Anonymkode: 27f8b...760

Det er absolutt en reell fare, og når det er såpass lett å trene hunden til å gå fint i bånd uten strupehalsbånd, kan jeg ikke skjønne hvorfor man på død og liv skal bruke det. Fordi det er enda lettere å trene hunden med straff liksom? Man vil risikere livet til hunden, i beste fall skape frykt og redsel hos hunden bare for å slippe LITT arbeid?

Bra dere skal på valpekurs. Nevn et for treneren der slik at samboeren din hører argumentene mot det. Det er lett å drukne i confirmation bias på nettet.

Men jeg skjønner skikkelig godt forvirringen rundt ulike hundekulturer. Bare det å ha hund i Storbritannia og å være fra Norge har vært skikkelig vanskelig, da en del aspekter er HELT ulike og folk har ekstremt sterke meninger. Og amerikanere er jo helt ekstreme.

Anonymkode: 703ee...497

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk for svar!:) enig i det du skriver, og jeg tror nok han blir litt blind eller lurt av disse video klippene av hundetrenere andre steder i verden. Han er foreløpig veldig overbevist om at dominanse er den riktige måten å oppdra en hund, men min erfaring med fler hunder (inkl problem hunder) er totalt motsatt. Men vi skal på valpekurs, så jeg håper det hjelper å høre fra noen andre enn meg. Han har ikke hatt hund før, men jeg har hatt ulike typer både fra valpestadiet og omplasseringshunder. Har aldri hatt en trener/adferdsterapaut si til meg at jeg skal benytte disse båndene han påstår man MÅ ha, er noen år siden jeg hadde hund sist så lurte først på om det var noe «nytt» da videoene han viste meg er fra 2023/24. Har hørt om det før, men da aldri noe positivt, før han viste meg noen videoer her og der😅 

ts

Anonymkode: 27f8b...760

Dere bør egentlig være på samme side før valpen kommer i hus. Personlig hadde all min kjærlighet for samboer forsvunnet det øyeblikket jeg så ham påføre valpen vår frykt og ubehag. Har du sett for deg hvordan stemningen vil bli i huset når han bruker metoder som står i sterk kontrast til hva du føler er godt hundehold, og som du vet kun vil øke usikkerhet i valpen? 

Anonymkode: a660d...45f

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar!:) enig i det du skriver, og jeg tror nok han blir litt blind eller lurt av disse video klippene av hundetrenere andre steder i verden. Han er foreløpig veldig overbevist om at dominanse er den riktige måten å oppdra en hund, men min erfaring med fler hunder (inkl problem hunder) er totalt motsatt. Men vi skal på valpekurs, så jeg håper det hjelper å høre fra noen andre enn meg. Han har ikke hatt hund før, men jeg har hatt ulike typer både fra valpestadiet og omplasseringshunder. Har aldri hatt en trener/adferdsterapaut si til meg at jeg skal benytte disse båndene han påstår man MÅ ha, er noen år siden jeg hadde hund sist så lurte først på om det var noe «nytt» da videoene han viste meg er fra 2023/24. Har hørt om det før, men da aldri noe positivt, før han viste meg noen videoer her og der😅 

ts

Anonymkode: 27f8b...760

Dette med dominanse og alfa er motbevist for lenge siden.

Men ja, dette her har vel vært svært popular i USA, spesielt siden Cesar Millan var en stor greie. Mange som fortsatt tror på det. Det er veldig fint at Norge er helt motsatt. Og i Storbritannia for det meste. Jeg har aldri møtt noen her som tror på sånne ting.

Siden han er så glad i amerikanske og britiske metoder, regner jeg med at han er 100% for rutinekastrering av hannhund også? 😅

Anonymkode: 703ee...497

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Dere bør egentlig være på samme side før valpen kommer i hus. Personlig hadde all min kjærlighet for samboer forsvunnet det øyeblikket jeg så ham påføre valpen vår frykt og ubehag. Har du sett for deg hvordan stemningen vil bli i huset når han bruker metoder som står i sterk kontrast til hva du føler er godt hundehold, og som du vet kun vil øke usikkerhet i valpen? 

Anonymkode: a660d...45f

Dette er veldig sant. TS høres ut som en flott hundeeier, men det blir ekstremt vanskelig å skulle følge sine egne metoder mens man ser samboeren sin behandle valpen dårlig. Jeg hadde ikke ønsket å få hund med en slik mann engang.

Anonymkode: 703ee...497

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte sele og også langline på vår hund i begynnelsen.  Langline for å trene inn kommandoer og å lære hunden innkalling.

Anonymkode: dae6f...ab2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sele gir best kontroll, uansett. 

Helst Y-sele, da selene som går på tvers over brystet kan skape forkalkninger om de drar.

Halsbånd kan hunder lett komme seg ut av, bare å rygge ut av og det anføre til nakkeskader. Strupehalsbånd er idioti som vil bare føre skader 

Anonymkode: 7de01...040

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker sele/halsbånd til å skille mellom når hun skal gå pent i bånd og når hun får lov til å trekke. Bruker sele til skiturer/joggeturer og turer i fleksibånd eller langline i egnet miljø. Ja, hun trekker definitivt i sele, men det er fordi det hos oss er godkjent atferd. På roligere turer/byturer er det halsbånd (ikke strupehalsbånd) som gjelder, og da er det ikke lov å trekke. Har en unghund (under opplæring), så selen brukes også på turer hvor jeg ikke trener på å gå pent i bånd. Rådet av instruktør å skille mellom bruksområder på sele og halsbånd, og veldig fornøyd med det. 

Anonymkode: 0e4e6...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke halsbånd engang, helt uaktuelt å påføre noen ubehag/smerte. Bruker kun Y-seler som sitter godt. Veldig fornøyd med non-stop sine, ramble er vel den vi har likt aller best, og den har masse størrelser og gode muligheter til å justere mye. 

Anonymkode: edf5f...31a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et belte rundt halsen på samboeren din og dra han litt rundt i stua. Røsk og napp litt skikkelig slik at han snubler litt rundt. Hvis han insisterer på halsbånd etter det blir jeg overrasket.

Anonymkode: 569dd...71e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har brukt sele på alle mine og vil si jeg har mere kontroll med sele enn hva mange har med halsbånd men selen må være tilpasset godt. Ene min kom seg ut av selene, den var redd for alt og redd hund finner sine metoder. Løsningen ble en sele med knepping både under bryst og under buken. Helst bruker jeg også seler med håndtak på ryggen, det har hendt at jeg har tatt eldste hunden i håndtaket for å løfte den videre over veien i den tiden vi trente og den fikk panikk på vei over gata. Med sele slipper jeg også at kobbelet går mellom bena på hundene.

Anonymkode: 58a9d...732

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Flat som nå er 2 år, å vi bruker en anti trekk sele på henne. Denne begynte vi ikke å bruke før hun var rundt 1 år. Selen vi bruker har polstringer der selen skal være under forbena for å forhindre at hunden får smerter. Pga det lange "håndtaket" så har vi god kontroll når vi trenger det.

Nå skriver du ikke hvilken type strupebånd mannen din mener, men det er rart at det fortsatt selges strupebånd av kjetting. Disse burde være forbudt. Ellers så finnes det jo strupebånd av nylon, men vet ikke om de er så mye bedre for hunden enn de av kjetting.

https://vetzoo.no/pro-dog-antidragsele-svart?84322&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIsNiiw_yGhwMV-OyyCh0nPgu0EAQYByABEgKlN_D_BwE

Pro Dog Antitrekksele Svart

Anonymkode: 50052...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker hva som er forskjellen (dersom det er noe forskjell?) på strupebånd og disse slip leash som han prater om. Men har skjønt det er ala samme effekt, plasseres høyt oppe på nakken og har en stopper du plasserer for at det ikke skal falle ned på halsen. Noe som da skal forhindre skader eller kveling av hunden, men jeg kan ikke se hvordan det ikke kveler hunden dersom hunden reagerer på noe eller valpen i dette tilfelle vil snuse på noe. Samboer mener jeg bør gi det en sjans, jeg har sagt nei, men han mener treneren på valpekurs vil vær enig med han. Jeg har vært på valpekurs med vedkommende (treneren) tidligere for noen år tilbake, og var aldri snakk om dette da så antar dette ikke er endret på. Satser på det hjelper å høre det fra noen andre, skal også la han lese svarene her så kanskje han får litt nyansert syn på bruken annet enn videoer fra USA som hovedsakelig benytter dette på Pitbull/Staffer/Rotweiler … Hunden vi skal ha er ikke en naturlig trekk/jakthund, det er en Havanais som vi vet barnet vårt ikke reagerer på da han har hundeallergi. Setter pris på alle svar her inne:) 

Samboeren min virker å tro jeg ville stilt meg annerledes til det om jeg/vi skulle ha Rotweiler igjen, som var min forrige hund, men var aldri behov for dette da ei heller noe jeg hadde hørt så mye om😅 må bare poengtere at Jeg er helt for at små hunder også skal trenes når det gjelder fysisk og mental stimuli, lydighet er noe jeg har trent masse med hunder før både store og små- men kan ikke se for meg at et strupebånd skal være nødvendig for noen raser. 
 

ts

Anonymkode: 27f8b...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...